Gå til innhold

Folk som blander seg i navnevalg ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bestemt navn til sønnen , men så sier mannen min navnet til foreldrene sine og de mener navnet er for langt og at vi må ta et i slekta. Jeg vil ikke kalle opp etter en eller annen tippoldefar . Faren er 80 og jeg syns ikke han trenger blande seg ..

Anonymkode: e49c9...08f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"No uterus, no opinion".

neida. Joda… mannen din er en tøffel!

Anonymkode: 4732d...336

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

For langt?? Dumt argument, har de bare korte navn i den slekten da. Ikke hør på dem.

Anonymkode: 9a347...2e7

Skrevet

Det er en uting å blande seg inn i andres navnevalg enten man er 80 eller 30. :fy: Man kan alltids mene noe, men man holder det for seg selv.

I min familie finnes både temmelig merkelige navn, pretensiøse navn, ekstremt gammeldagse navn og oppbrukte poppisnavn. Det er foreldrenes valg, og det har jeg ikke noe med. Etter utrolig kort tid venner man seg jo til navnet, og da kunne barnet plutselig, og merkelig nok, aldri hett noe annet. 🥰 

Anonymkode: 19ba1...fde

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Huff, jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for enkelte å skjønne at dette har man ingenting med så lenge man ikke er mammaen eller pappaen til barnet. Mange rundt meg får barn om dagen, og flere har også delt navnet på barnet før fødsel. Mitt svar til alle har vært «åh, så fint navn» eller noe i den retningen. Også om det ikke er et navn jeg selv ville valgt. Så lenge det ikke er et helt åpenbart tullenavn eller mobbenavn tenker jeg at alle navn er fine på sin måte. 

Dere kan trygt gi blanke i hva familiemedlemmer mener om saken. Det er ikke oppe til diskusjon. Bare hva dere to mener betyr noe. 

• Liker 1
Skrevet

Og mannen har ikke bedt dem klappe igjen?  Dette hadde aldri kommet "på mitt bord" en gang. 

Kondolerer... man tar jo etter arv og miljø. 

Anonymkode: 1e6af...b84

• Liker 5
Skrevet

Her kaller min mor (!) fortsatt babyen bare for «gutten» fordi hun ikke liker navnet hans 😆🫠 og nei, det er ikke et merkelig navn, hun er bare uenig.

Anonymkode: 9c233...799

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her kaller min mor (!) fortsatt babyen bare for «gutten» fordi hun ikke liker navnet hans 😆🫠 og nei, det er ikke et merkelig navn, hun er bare uenig.

Uspiselig oppførsel fra moren din!

Anonymkode: 4732d...336

• Liker 4
Skrevet

Nettopp derfor ingen fikk vite navnet før babyen vår født. Jeg holdt kortene tett til brøstet og gav meg ikke.

Første har et spesielt navn (som slekta HATET). Det tok en stund, men så ble navnet vanlig for oss. Oldemor fant ut at et lignende navn hadde blitt brukt langt tilbake i slekta (Adeline mener jeg, og nei det ligner ikke "vårt navn") og da var liksom navnet godtatt likevel og så morphet det hele over I "jenta kunne ikke ha hetet noe annet". Ja, OK. Med nestemann ble det jubel og tårer for han var visst oppkalt etter folk i slekta (niks, det er han ikke). Folk får bare styre så mye de vil, men de kommer ikke noe veg med det.

Anonymkode: de394...d7f

• Liker 2
Skrevet

Når vi sa navn vi vurderte, egentlig hadde falt på så var svigermors reaksjon: Nei dere kan ikke kalle han det... Vi regnet med hun ville reagere da vi vet hun har en assosiasjon til det navnet som ikke er den beste.. Far ble veldig usikker etter hennes reaksjon, men vi endte med å ta det navnet. 

Ingen andre enn dere som foreldre har noe de skulle sagt om hva navn dere velger. De kan mene og tenke hva søren de vil, men det er deres valg og avgjørelse. 

Anonymkode: 19de9...362

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å si fra dersom navnet åpenbart vil være til byrde for barnet. Ellers holder mann munn.

Oppkalling er noe stort tull. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg bare kalt henne med fornavn. 

Anonymkode: 1e6af...b84

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke giddet å bry meg. 

Skrevet

Av nettopp denne grunn har jeg gitt streng beskjed til mannen om at navn, det opplyser vi ikke om før vi har bestemt navnet. Om det så er etter fødsel. Det er privat inntil det er bestemt og ikke noe noen har rett til å blande seg i. Ser for meg dette kan bli mest trøblete overfor svigermor, men mannen virker å respektere det jeg sier så det går nok fint. Når det gjelder etternavn er det min mor som er verst, hun lager furore om jeg tar vekk pikenavnet fra familien, men jeg har vært tydelig med henne på at vi kan uansett ikke beholde alle 4 navn eller ta hensyn til at min søster også har tatt vekk pikenavnet. Navnevalg er privat, dermed basta. 

Anonymkode: 9bbe0...032

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde bestemt navn til sønnen , men så sier mannen min navnet til foreldrene sine og de mener navnet er for langt og at vi må ta et i slekta.

Anonymkode: e49c9...08f

Og dette klarer ikke mannen din å stå i mot?

Anonymkode: d8dd9...1fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av nettopp denne grunn har jeg gitt streng beskjed til mannen om at navn, det opplyser vi ikke om før vi har bestemt navnet. Om det så er etter fødsel. Det er privat inntil det er bestemt og ikke noe noen har rett til å blande seg i. Ser for meg dette kan bli mest trøblete overfor svigermor, men mannen virker å respektere det jeg sier så det går nok fint. Når det gjelder etternavn er det min mor som er verst, hun lager furore om jeg tar vekk pikenavnet fra familien, men jeg har vært tydelig med henne på at vi kan uansett ikke beholde alle 4 navn eller ta hensyn til at min søster også har tatt vekk pikenavnet. Navnevalg er privat, dermed basta. 

Glemte at faktisk er svigermor like ille på etternavn, for hun er ekstremt opptatt av at alle skal være feminister, og mener det er helt hårreisende hvis jeg skulle ta mannen sitt navn og ikke beholde mitt eget. Så hun lager nok furore også hvis jeg kutter ut pikenavnet, lol. 

Skrevet

Husker en tante en gang som ble oppgitt over navnet på det ene barnnebarnet. "Tommy" var ikke bra nok. Og jeg er i grunnen enig. 

Anonymkode: cbdca...ab3

Skrevet

Er navnet Maximillian?

Anonymkode: 95a43...fb3

Skrevet

Hadde en kollega som maste noe veldig om å få vite navnet på babyen i magen. Vi hadde ikke bestemt oss, men hun spurte hver dag og jeg var lei. Til slutt sa jeg at "ja nå har vi bestemt oss for å kalle henne opp etter to av tippoldemødrene, så det blir Rosine-Kjellfrid." 

Min kollega ble litt lang i maska men klarte å hente seg inn og presse fram et høflig "åh...det var jammen fint og unikt, he-he!". Hun sluttet å spørre, da.

Jenta er nå fem år og heter Nora. Vi bestemte oss noen dager etter fødsel.

Anonymkode: eeac7...232

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde en kollega som maste noe veldig om å få vite navnet på babyen i magen. Vi hadde ikke bestemt oss, men hun spurte hver dag og jeg var lei. Til slutt sa jeg at "ja nå har vi bestemt oss for å kalle henne opp etter to av tippoldemødrene, så det blir Rosine-Kjellfrid." 

Min kollega ble litt lang i maska men klarte å hente seg inn og presse fram et høflig "åh...det var jammen fint og unikt, he-he!". Hun sluttet å spørre, da.

Jenta er nå fem år og heter Nora. Vi bestemte oss noen dager etter fødsel.

Anonymkode: eeac7...232

Rosine Kjellfrid 😆😆😆😆

Anonymkode: 0ae45...0ec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...