Gå til innhold

Hvor ofte er dere i middagsbesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor nærme et søsken og dens familie, vi spiser der eller hos oss ca en gang i uken. Kan være frokost, lunsj, middag, kveldsmat eller kveldsmat, både uplanlagte eller planlagte, alt ettersom. 

Både min samboers og mine egne foreldre bor langt unna, så der blir det middagsbesøk kanskje fire ganger i året på hver plass hos hver av dem. Svigers er kanskje 4 ganger i året hos oss.

Selvfølgelig også mye hos oss/mitt søsken om mine kommer til oss/hen.  Veldig koselig når det skjer! 

Anonymkode: f8690...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor 40 minutter kjøretur midt mellom mine og hans foreldre, hver sin retning.

Ingenting fast, men er vel på middagsbesøk 1-2 ganger i måneden. Pluss minus, som det passer seg. Har blitt litt oftere nå etter vi fikk barn. Synes det er fint å komme på besøk jeg, får litt avlasting med barna og kommer til dekket bord. 

Anonymkode: f28d1...a3b

Skrevet

Vi prøver å ha et felles måltid en gang i uka. Det kan gå 10 dager imellom også. Det kan være brunsj eller middag. Ingen fast dag, men som det passer best. Vi rullerer på hvor vi samles, det er da «storfamilien». Det er altså jeg og min mann, min datter, svigerforeldrene mine, og svogerne mine. Tidligere var også bonussønnen og vår felles sønn med, men nå bor de utenlands begge to. 
Blir selvfølgelig noen felles måltid når de to utenlandsfarerne er hjemme på besøk.

Anonymkode: 47c38...fff

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som bor i nærheten av foreldre, hvor ofte er dere i middagsbesøk?

Her føler vi på press om å komme hver 14. dag. Ønsker ikke å låse flere timer av en søndag til kjedelig besøk og grusom mat. Men føler oss så utakknemlig når vi avslår uten god grunn 

Anonymkode: 8bc95...cdd

«Kjedelig besøk»? Foreldrene dine? Vær glad dere kan tilbringe tid med dem, plutselig en dag er de ikke her lenger. Når det er sagt, så får det jo an å foreslå hver 3. eller 4. søndag? 

Anonymkode: 11512...ebb

• Liker 1
Skrevet

Aldri. Ingen av oss har foreldre vi har nært forhold til.

En til to ganger med øvrig familie(jul/sommer).

Anonymkode: a8009...2be

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her føler vi på press om å komme hver 14. dag. Ønsker ikke å låse flere timer av en søndag til kjedelig besøk og grusom mat. Men føler oss så utakknemlig når vi avslår uten god grunn 

Grusom mat? Snakker dere virkelig ikke sammen, om mat og hva dere liker? Snu på flisa, inviter hjem, og kan mat du liker. 

Anonymkode: 39dcf...63b

Skrevet

Skjønner situasjonen din, men kan du ikke invitere dem til dere av og til? Da opprettholder du kontakt og smører familierelasjonene samtidig som du kan servere mat du selv liker.

Skrevet

Hver lørdag. Den ene lørdagen inviterer vi dem hos oss og den andre lørdagen inviterer de oss. Og da er det foreldre og familiene til søsken. Da er vi rundt 15-16 stk og barna har det godt av det. De leker mye med søskenbarn og spiser middag med hyggelig selskap🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjedelig besøk og grusom mat. Det er vel maten du eller den du er med vokste opp med og foreldre man er glad i? 

Anonymkode: fe1a6...3c7

Hva hvis man er lykkelig for å endelig slippe unna den grusomme maten fra oppveksten? Eller foreldrene har endret kosthold siden da? 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Oi, du høres utakknemlig ut. 
å ikke kunne avse noen timer annen hver søndag til et middagsbesøk er ganske spesielt. 

Du er jo vokset opp Med folkene og maten… 

Vi treffer svigers stort sett hver uke. Noen ganger middag her, noen ganger middag der, og noen ganger middag ute. 
Det er jo mannens foreldre og barnas besteforeldre, og vi liker jo å tilbringe tid med familien vår. 

Anonymkode: b44d3...12c

Jeg liker bedre å tilbringe tid med venner og familien jeg selv har valgt, eller enda bedre: litt fred og ro. I tillegg er livet hektisk, å måtte ofre annenhver helg er ganske invaderende (man kan ikke dra bort eller finne på noe om man må være tilbake til 16-17 tiden annenhver søndag)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grusom mat? Snakker dere virkelig ikke sammen, om mat og hva dere liker? Snu på flisa, inviter hjem, og kan mat du liker. 

Anonymkode: 39dcf...63b

Hva får deg til å tro at man kan diktere hva slags mat man får servert?

Anonymkode: 8d148...226

Skrevet

Mine foreldre bor nære, men de inviterer ikke så ofte til middag. Kanskje to-tre ganger i året, men jeg er innom dem veldig ofte. Vi inviterer dem endel til middag, sikkert en gang i måneden. Svigermor er død, men bodde såpass langt unna at det var 2-3 ganger i året. Da måtte som regel jeg bistå med maten. 

Skrevet

Bor i samme nabolag. Kanskje annenhver eller hver tredje måned. Skulle ønske det var oftere. Fantastisk god mat. Ungene storkoser seg. Men svigers er alltid opptatt. 

Anonymkode: 18428...4c4

Skrevet

Vi spiser middag eller kveldsmat sammen ca hver annen uke. Svigermor er ikke flink til å lage mat så når det har vært lenge siden sist inviterer vi selv. Hun synes det er godt å bli invitert bort så det er bare hyggelig. Ulempen med å ha dem hjemme hos oss er at de blir rastløse og føler at de må dra 5 minutter etter at maten er spist, hjemme hos dem vil de at vi skal sitte i timesvis. Vi har et godt forhold så det er uproblematisk, i tillegg vet jeg at det gleder dem veldig å være sammen med oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i samme nabolag som mine foreldre, så når vi ikke har planer, så forventer min mor at vi spiser hos dem. Det skjer vel ca annenhver helg i snitt.

Uformelt opplegg. Det går i Toro, og på den ene siden så irriterer det meg at hun ikke gidder lage noe annet. Men på den andre siden, så er barnet fornøyd og det er viktigere at hen har det gøy hos besteforeldrene enn at maten er tipp topp-- vet jo ikke hvor lenge de holder seg friske og raske. 

Anonymkode: ddbf1...56b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 13.22):

Jeg er aldri i middagsbesøk men inviterer ca 1 gang pr mnd selv, da med tradisjonell husmannskost på menyen. Uavhengig av hva min familie (eller utenforstående) måtte tenke og mene, så er min intensjon utelukkende å bevare og opprettholde relasjoner og tradisjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ikke i nærheten, men vet svoger med familie er på middagsbesøk ca annenhver måned, det vil si når vi er på besøk hos svigers 😅 de voksne spiser så og si aldri der ellers, men barna er oftere der på middag. De er mye innom ellers da, men ikke middag. 

Anonymkode: 2e266...a1f

AnonymBruker
Skrevet

Vi er nabo med svigers (de flyttet etter oss). De har ikke laget mat til oss mer enn et par ganger på 6-7 år, men de kommer stort sett opp på middag hver fredag. Ikke alltid det passer da, men stort sett. Håper ikke de kjenner på et press. 

Anonymkode: 8b232...836

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...