Gå til innhold

Perimenopause og rare symptomer, andre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kommet i fasen perimenopause og opplever masse rare ting med kroppen. Er det andre i midten av 40-årene som har opplevd det samme?? Nevner: vondt tannkjøtt og tenner, uten at det er noe feil (vært hos tannlege), vanvittig kløe inni ørene, mensen som er mange måneder forsinket, mye håravfall, tørre øyne osv.

Anonymkode: a80f1...fd9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke opplevd noe av dette nei (K46). Er du sikker på at det ikke skyldes usunn livsstil?

Anonymkode: 55de9...c42

Skrevet

Ja, typisk overgangsalder dette. 

Anonymkode: 1f613...a54

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke opplevd noe av dette nei (K46). Er du sikker på at det ikke skyldes usunn livsstil?

Ja, det er 100% sikkert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er kommet i fasen perimenopause og opplever masse rare ting med kroppen. Er det andre i midten av 40-årene som har opplevd det samme?? Nevner: vondt tannkjøtt og tenner, uten at det er noe feil (vært hos tannlege), vanvittig kløe inni ørene, mensen som er mange måneder forsinket, mye håravfall, tørre øyne osv.

Dette er 100 prosent typisk symptom på perimenopause . Du er ikke alene 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, jeg er 47 og håper på å få startet hormonbehandling snart. Kjenner ikke meg selv igjen. For å nevne noe av det: nedstemthet, har lite tiltak, mange måneder forsinket menstruasjon (har vært som en klokke før), hjernetåke til de grader, tørre øyne og ikke minst dårlig søvn. Sovner seint, våkner altfor tidlig. Har vært slik et par år, gradvis verre. Krysser fingrene for at boosting av en del vitaminer+ hormonbehandling vil bedre ståa.. Er i god dialog med lege.

Har du snakket med lege om dette? ❤️

Anonymkode: 72779...bbc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Absolutt en sammenheng med perimenopausen og absolutt noe du bør få hjelp med. 

Anonymkode: 38757...f20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg er 47 og håper på å få startet hormonbehandling snart. Kjenner ikke meg selv igjen. For å nevne noe av det: nedstemthet, har lite tiltak, mange måneder forsinket menstruasjon (har vært som en klokke før), hjernetåke til de grader, tørre øyne og ikke minst dårlig søvn. Sovner seint, våkner altfor tidlig. Har vært slik et par år, gradvis verre. Krysser fingrene for at boosting av en del vitaminer+ hormonbehandling vil bedre ståa.. Er i god dialog med lege.

Har du snakket med lege om dette? ❤️

Godt å høre at du får hjelp. Jeg har ikke snakket mer med legen enn at han tok en blodprøve for å sjekke hormonnivået....alt var selvfølgelig fint den dagen. Fikk også beskjed om at jeg kunne spise soya-produkter, da det kunne ha positiv effekt.

Nå er det gått et nytt år og symptomene er ikke akkurat mindre. Er vel bare å vente på hetetoktene 😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Godt å høre at du får hjelp. Jeg har ikke snakket mer med legen enn at han tok en blodprøve for å sjekke hormonnivået....alt var selvfølgelig fint den dagen. Fikk også beskjed om at jeg kunne spise soya-produkter, da det kunne ha positiv effekt.

Nå er det gått et nytt år og symptomene er ikke akkurat mindre. Er vel bare å vente på hetetoktene 😞

Ja, jeg har hatt ok blodprøver, de siste for et halvt år siden. Har nettopp tatt nye, ikke fått svar på de. Etter hva jeg har lest, skal man ikke gå etter kun blodprøver, men faktiske symptomer - som jo er plagsomme og som for min del går kraftig ut over min livskvalitet på så mange områder. Er så lei.. Så, når vitaminnivåer er på plass (i øvre sjikt av referanseområde, ikke bare "ok"), og stoffskiftet er perfekt (har hatt det i ti år, noen plager, men før aldri i nærheten av de symptomene jeg har nevnt) SKAL jeg teste hormonbehandling. Går privat om så fastlegen skulle nøle (tror ikke det da, heldigvis blir jeg tatt på alvor). Når man tar prøver for alt mulig, og får utelukket andre årsaker, burde det ikke være grunner for å la være hormonbehandling. 

Ville tatt en tur til legen om jeg var deg, hvorfor skal vi plages sånn av dette. Jeg har nok ventet litt lenge iom det har påvirket meg og "mine prestasjoner" såpass, og vil gjerne bidra til at andre ikke venter og "holder ut". Vi skal faktisk fungere i en ofte travel hverdag, der både hodet og kroppen må fungere noenlunde. 

Ser jeg fikk ut litt frustrasjon her, men likevel godt å se jeg ikke er alene.

Håper du finner ut av det! ❤️ ❤️

• Hjerte 5
Skrevet

Første pri er jo å se på om det er noe i livsstilen som kan virke forstyrrende på hormonbalansen. En kosthold med mye raske karbohydrater f.eks. er det mange kvinner som ikke tåler når de bikker 40.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Første pri er jo å se på om det er noe i livsstilen som kan virke forstyrrende på hormonbalansen. En kosthold med mye raske karbohydrater f.eks. er det mange kvinner som ikke tåler når de bikker 40.

Du er voldsomt PÅ ang. livstil og kosthold!

Som sagt, dette har ikke noe med livstilen min å gjøre. Trener 5 dager i uken og spiser sunt. Har såpass koll på egen helse, at jeg vet at dette ikke nødvendigvis er helserelatert, men kvinnerelatert. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du er voldsomt PÅ ang. livstil og kosthold!

Som sagt, dette har ikke noe med livstilen min å gjøre. Trener 5 dager i uken og spiser sunt. Har såpass koll på egen helse, at jeg vet at dette ikke nødvendigvis er helserelatert, men kvinnerelatert. 

Samme her! 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er virkelig ikke vits å vente på hetetokter, gå heller til en gynekolog eller en annen lege som er oppdatert på kvinnehelse. 

Anonymkode: d4c8e...9b5

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg komme med et eget spm her? (Ikke meningen å kuppe tråden). Er det vanlig med periodevis kløe nedentil?  Vasker meg regelmessig slik jeg alltid har gjort, har ikke endret på noen rutiner. Trudde først det var sopp etter ett besøk på et utendørs badeland men har brukt krem og det gir seg ikke. Kan gå mange dager uten kløe før det plutselig setter igang å klør. Tror det er verst med kløen rett for mensen...Blir gal, klør til jeg blir sår og blør av og til 😣

Anonymkode: 2bc57...456

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gå til en gynekolog som kan sakene sine😊 Det der med kløe i ørene er et rart symtom! Men har hørt mange som har hatt det inkludert meg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Venter på time til gynekolog, og er veldig spent på hvilken konklusjon som kommer frem der. Er 36, så litt ung for overgangsalderen, men jeg blir bare mer og mer sikker for hver syklus.

Har hatt flere kroppslige endringer det siste året, og plagene øker for hver syklus. Er mye varm, ikke svettetokter, men generelt varm. Alltid vært en frossenpinne, men nå veksler det mellom varm og kald. Perioder med mye metallsmak i munnen og forsterket luktesans. Kviser, spesielt mye i nakken. Sover dårlig. Sliter med konsentrasjon og er mye sliten. Skikkelig nedstemt siste uka før mens. Hatt svakere og svakere blødninger siste året, de to siste har vært kraftig. Den siste var den kraftigste jeg har hatt siden tenårene.

Anonymkode: a9cb1...698

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan jeg komme med et eget spm her? (Ikke meningen å kuppe tråden). Er det vanlig med periodevis kløe nedentil?  Vasker meg regelmessig slik jeg alltid har gjort, har ikke endret på noen rutiner. Trudde først det var sopp etter ett besøk på et utendørs badeland men har brukt krem og det gir seg ikke. Kan gå mange dager uten kløe før det plutselig setter igang å klør. Tror det er verst med kløen rett for mensen...Blir gal, klør til jeg blir sår og blør av og til 😣

Ja jeg klør og! Ekstremt. Men det er helt tørt der nede. Jeg bruker hormoner, estrogel og utrogestan, men det hjelper ikke

Anonymkode: 8891e...45d

Skrevet

Ja, gjerne 😊 tråden er til for å dele alle typer erfaringer og symptomer på perimenopause/overgangsalder. Vi (kvinner) opplever alle dette for første gang 😀 Takk for du deler  

ts

• Hjerte 3
Skrevet

- Å klø seg på ein viss plass er ikkje noko ein gjer offentleg

Anonymkode: 8d217...246

Skrevet
Memorangen skrev (2 timer siden):

Gå til en gynekolog som kan sakene sine😊 Det der med kløe i ørene er et rart symtom! Men har hørt mange som har hatt det inkludert meg selv. 

Kløe i ørene har vært nevnt i flere Overgangsalder-bøker jeg har lest. Så det er nok vanlig. Kan dessverre ikke gi dere titlene der det står, har lest mange bøker om temaet.. 🙂 

Anonymkode: 8d217...246

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...