Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 16.54):

Jeg har aldri skrevet ned at jeg ønsket noen døde, men tenker at det er en fin måte å få ut følelser på. Likevel har jeg ikke behov for å skrive det ned selv, men det er flere jeg som voksen har hatet så sterkt at jeg ønsket at de døde en pinefull død. Dette er mennesker som har vært ekstremt stygge mot meg. Jeg har en kollega som jeg ønsker skal få en alvorlig sykdom og måtte slutte i jobben, for hun ødelegger så mye i min arbeidshverdag at jeg mistrives noe vanvittig. Samtidig er jeg låst til å jobbe der av ulike årsaker så hun har et slags strupegrep på meg. Men ønsker henne ikke død. 

Anonymkode: 8b99f...5c7

Samme her.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hitchens diskuterte de 10 bud med en journalist, når de kom til "du skal ikke slå ihjel" (thou shalt not kill) så prøvde journalisten å argumentere for at også det å tenke på å drepe noen var dekket av det budet, for å parafrasere så sa Hitchens: "You mean if I have commited murder in my heart? I certainly have done that!"
Så å tenke og å skrive ned tanker om sånne ting er ikke ulovlig og nok ikke så uvanlig heller..

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å ønske noen døde er da ikke å ønske dem noe vondt. De må gjerne dø en smerfri død i søvne for min del. Ønsker ikke smerter og tortur over noen, bare at de skal dø og bli borte fra jorda overflate. I tillegg til at jeg ønsker enkelte utvalgte mennesker døde, ønsker jeg også at store deler av jordens overbefolkning skal dø, snarest. Og gjerne med minst mulig lidelse, å påføre smerte er jo ikke poenget eller ønsket her.

Anonymkode: 15f97...7a7

Deres pårørende blir absolutt påført smerte, et slikt ønske over tid vitner om lite empati. TS

Anonymkode: 9a863...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 13.02):

Dette er ikke en tråd om personer, men generelt om hva man tenker og føler. Hørte en snutt fra podcasten Avhørt nå, der de spør hvorfor Veronica Orderud skrev i dagboken sin at hun ønsket sine svigerforeldre døde. Og hun sier at "gjør ikke alle det da?". Hun mente det var helt vanlig å ønske folk døde.

Men altså, gjør alle det? Jeg gjør det ikke. Og jeg hadde i alle fall ikke skrevet det ned selv om jeg hadde tenkt det i et opphetet øyeblikk, da jeg tenker at når man skriver ord, så får de mer kraft på en måte.

Så er det vanlig for deg? Kanskje jeg er bare veldig unormal?

Jeg tror nok det kan være relativt vanlig, hos barn. Orderud er vel i en klasse for seg selv, men mange barn tror jeg kan finne på å skrive noe sånt i en dagbok. Litt sånn sinneutbrudd, "jeg hater deg"-skriking eller noe. Sikkert mange årsaker, en del tragiske, men det var første tanken som slo meg når jeg leste tittelen på forsiden.

Anonymkode: 4f642...725

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å tenke. Ingen er så skinnhellig at de ikke har tenkt tanken i sinne. Det betyr ikke at man virkelig ønsker det. Det betyr bare at man har litt dramatiske følelser. Noen skriver dagbok som selvhjelp, og sikkert noen som hadde skrevet ned slike tanker. Det betyr ikke at man er drapsmann. 

Anonymkode: eed0c...511

Skinnhellig er at man later som om man er bedre enn man er. Det du mener er "hellig". TS

Skrevet

Ja det er vanlig!

For en drapskvinne som Veronica Orderud.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer vel an på hva du ser på som spesielt kjipe ting det. Tror de fleste har opplevd noen kjipe ting gjennom livet. 

Man er ikke hellig fordi man ikke har ønsket noe døde, herregud, men kanskje litt mindre dramatisk? Mer rasjonell? 

Anonymkode: 7fb1f...6d4

Ikke meg du siterer, men jeg svarer likevel. Jeg er enig med personen du siterer om at mange ikke har opplevd kjipe nok ting i livet til å ønske noen død/-e. At du likevel mener å ha opplevd kjipe ting i livet mener jeg bare påpeker forskjellen på å ha møtt motstand kontra det å ha blitt påført uhåndterbare traumer. Helt oppriktig tror jeg ikke det er mulig for deg eller andre som ikke har opplevd liknende å sette seg inn i hva det faktisk innebærer.

Ja, jeg har ønsket at personer hadde dødd. Har utdypet det i annet innlegg i tråden.

Anonymkode: d986a...ad5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Der er folk jeg ønsker død over. Det må jeg innrømme. De gjør så mye skade i verden, på verdenssamfunnet, demokratiet, verdiene vi står for, og ikke minst død over utallige menneskeliv.  Og mye mer, en kunne ramset opp. De kan gjerne avgå smertefritt ved døden for min del. 

Anonymkode: 00c6c...cdb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hva du ser på som spesielt kjipe ting det. Tror de fleste har opplevd noen kjipe ting gjennom livet. 

Man er ikke hellig fordi man ikke har ønsket noe døde, herregud, men kanskje litt mindre dramatisk? Mer rasjonell? 

Eller heldig med hvilke mennesker man direkte eller indirekte har støtt på her i livet. 

Anonymkode: 8a263...1c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Deres pårørende blir absolutt påført smerte, et slikt ønske over tid vitner om lite empati. TS

Eller deres pårørende får endelig muligheten for å få et liv. 

Anonymkode: 8a263...1c9

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Rasjonell? Det rasjonelle er å ønske det og er man urasjonell så gjør man det. Man trenger ikke å være dramatisk fordi man ønsker noen død, tror ikke du skjønner helt konseptet her, Og det er helt ok, hadde jeg ikke vært meg så hadde jeg kanskje misunt deg som har en koffert med mer A4 "kjipe ting" som du liker å kalle det.

De fleste har ikke måtte forholde seg til ustabile gale foreldre som aldri gir deg fred, eller sinnsyke partnere som sender deg meldinger om hvordan de vil partere deg, barn som har blir misbrukt av mors nye mann, fyr som ser deg en dag når du er ute å går finner ut at du er drømmekvinnen og stalker det i 3 år. Altså det er mange situasjoner der man kan ønske noen død med god samvittighet og i visse tilfeller så ligger det ikke noe vondt i det heller. Man ønsker bare å ha en garanti på at man aldri skal treffe på den personen igjen og den kan man ikke få uten at mennesket er død og begravet.  Det er ikke så vanskelig å relatere til slike ønsker om man bare har evnen til å sette seg inn i andre sine situasjoner.

Anonymkode: a82f7...a5b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterer, men jeg svarer likevel. Jeg er enig med personen du siterer om at mange ikke har opplevd kjipe nok ting i livet til å ønske noen død/-e. At du likevel mener å ha opplevd kjipe ting i livet mener jeg bare påpeker forskjellen på å ha møtt motstand kontra det å ha blitt påført uhåndterbare traumer. Helt oppriktig tror jeg ikke det er mulig for deg eller andre som ikke har opplevd liknende å sette seg inn i hva det faktisk innebærer.

Ja, jeg har ønsket at personer hadde dødd. Har utdypet det i annet innlegg i tråden.

Du har jo ingen anelse om hva jeg har opplevd eller gått gjennom i løpet av mitt liv av traumer og motstand. Folk er forskjellige, enkelt og greit.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Rasjonell? Det rasjonelle er å ønske det og er man urasjonell så gjør man det. Man trenger ikke å være dramatisk fordi man ønsker noen død, tror ikke du skjønner helt konseptet her, Og det er helt ok, hadde jeg ikke vært meg så hadde jeg kanskje misunt deg som har en koffert med mer A4 "kjipe ting" som du liker å kalle det.

De fleste har ikke måtte forholde seg til ustabile gale foreldre som aldri gir deg fred, eller sinnsyke partnere som sender deg meldinger om hvordan de vil partere deg, barn som har blir misbrukt av mors nye mann, fyr som ser deg en dag når du er ute å går finner ut at du er drømmekvinnen og stalker det i 3 år. Altså det er mange situasjoner der man kan ønske noen død med god samvittighet og i visse tilfeller så ligger det ikke noe vondt i det heller. Man ønsker bare å ha en garanti på at man aldri skal treffe på den personen igjen og den kan man ikke få uten at mennesket er død og begravet.  Det er ikke så vanskelig å relatere til slike ønsker om man bare har evnen til å sette seg inn i andre sine situasjoner.

Anonymkode: a82f7...a5b

Jeg har ikke nevnt noe om "A4 kjipe ting". Svarte på en kommentar der en annen nevnte kjipe ting. Om mine kjipe ting er "en koffert med mer kjipe ting", som du liker å kalle det, har ikke jeg uttalt meg om ergo vet ikke du noe om det. 

Som du selv skriver i andre avsnitt så har ikke "de fleste måtte forholde seg til....." og det var nettopp derfor jeg skrev at jeg ikke trodde at tanker om å ønske noen død var vanlig, men for "spesielt interesserte" (ja, sikkert en teit måte å formulere det på), men poenget mitt var at det nok ikke gjaldt de fleste. 

Jeg har for øvrig ikke problemer med å forestille meg at noen som har gått igjennom såpass grusomme opplevelser som nevnt over her, eller liknende, kan ønske vedkommende død. Men der var ikke det jeg svarte på i mitt innlegg, for det var ikke spørsmålet. 

Forsøk å forholde dere til fakta (det jeg skriver), istedenfor å fantasere mellom linjene, dere kaster bort tiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket livet av eksen og tenkte hvilke metoder jeg skulle gjøre det på. Heldigvis var det bare i mine tanker og aldri på noe papir.

Anonymkode: 59f8a...5bd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er forskjellige ser jeg. 

Jeg har komplekse traumer og har levd med PTSD i snart 50 år. Min mor misbrukte meg seksuelt, fysisk og psykisk i 17 år. Hun lever enda. 

Jeg har aldri ønsket henne død.  Jeg ønsker ikke Trump død, eller Putin død. Eller ABB for den saks skyld (selv om jeg sto i en situasjon etterpå der jeg måtte velge mellom fire samtidig begravelser). Men om det skjer vil jeg ikke gjøre annet enn å trekke på skuldrene og gå videre med livet mitt. 

Jeg har aldri følt hat. Med det er nok fordi jeg har blitt nummen. Kanskje. Behandleren min mente jeg kunne skyte min mor i mareritta mine. Og han fortalte meg at de aller fleste mennesker hadde voldsfantasier. Han burde vite. Jeg har aldri hatt vold- eller drapsfantasier. Alle har ikke det. 

Menneskets natur er voldelig. Men staten er den eneste som kan utøve denne volden - som frihetsberøvelse. Det har vi sammen blitt enige om. 

Veronika Orderud hadde drapsfantasier. Hun var gift med Per Orderud som antagelig følte seg grovt utnyttet. Kristin Kirkemo ble nok lovd penger, eller hun så for seg at hun skulle få det. Hennes motivasjon var å sikre sin sønns arv. Kristin utførte drapene. 

Veronika og Kristin peker på hverandre. Og de har rett. 

Jeg er ikke skinnhellig. Jeg føler bare veldig lite på grunn av mitt ødelagte nervesystem. 

Andre igjen, som ikke har opplevd traumer, har det bare ikke i seg. Vi trenger slike mennesker. 

Anonymkode: b0f5b...a99

• Hjerte 1
Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å ønske folk død eller skrive det ned i en dagbok eller i det hele tatt skrive det ned. Men jeg har ønsket at folk skal flytte eller bytte jobb, men da har jeg ønsket det fordi det var det beste for alle sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke meg du skriver til. Men jeg har opplevd ekstremt traumatiske opplevelser som du vanligvis kun ser på film. Jeg likevel ønsket de ikke død. Ikke alle er like. Du virker å gå ut i fra at alle tenker og ønsker likt.

Anonymkode: 37bcc...819

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er egentlig du til å bestemme om personen har empati eller ikke. Om noe er empatiløst så er det å slenge ut av seg slike påstander med så lite å gå på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du skriver til. Men jeg har opplevd ekstremt traumatiske opplevelser som du vanligvis kun ser på film. Jeg likevel ønsket de ikke død. Ikke alle er like. Du virker å gå ut i fra at alle tenker og ønsker likt.

Anonymkode: 37bcc...819

Jeg har opplevd like mye. Det er ingen konkurranse. Men jeg har sittet hos psykologen og sagt at jeg ønsket folk døde. Jeg ble fortalt at det var helt normalt. Det var en måte for meg å kommunisere at jeg hadde det vondt. Vi er vel forskjellige. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva får deg til å tro at ikke de pårørende til sånne ufyselige mennesker  heller blir lettet ? 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skinnhellig er at man later som om man er bedre enn man er. Det du mener er "hellig". TS

Det er skinnhellig å tro at man er et bedre menneske bare fordi man enten er så heldig å ikke ha opplevd kjipe nok ting, eller er for dørmatte av personlighet eller ikke har fantasi nok til å ønske noen døde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 14.16):

For tenåringer tenker jeg det er helt vanlig ja. For voksne uten psykiske problemer er det vel ikke så vanlig å skrive dagbok i det hele tatt? Men å ønske folk døde, det anser jeg som hent vanlig.

Hæh? Altså jeg jobber i psykiatrien og skriver dagbok. Synes det er godt å kunne se tilbake på minner, mimre over ting man fort glemmer og foreta en tidsreise. Men jeg burde kanskje ringe DPS med bekymringsmelding på meg selv asap?

Anonymkode: 530a7...801

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...