AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:22 #81 Skrevet tirsdag kl. 16:22 AnonymBruker skrev (6 timer siden): NEI. Det kan de ikke. Det er ikke noe man vokser fra seg. Da er man psykopat Anonymkode: dc454...bde Her tar du nok dundrende feil. Det er heller ikke snakk om "å vokse" det av seg. Anonymkode: 6b857...dca
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:23 #82 Skrevet tirsdag kl. 16:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og NEI. Jeg ville aldri-aldri-aldri vært sammen med en som har en fortid som overgriper og groomer. Anonymkode: b5066...77e Her må du skille på hva du visste og ikke visste. Veldig viktig. Anonymkode: 6b857...dca
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:04 #83 Skrevet tirsdag kl. 17:04 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tja, jeg kjæreste med en på 24 da jeg var 15. Før det hadde jeg også vært seksuelt aktiv med gutter som var en del eldre. Egentlig ikke så uvanlig i min krets. Vi snakker da tidlig 90-tall på bygda i Trøndelag. Det var status å ha kjæreste med bil liksom. Endelig et vettig svar fra en kvinne. Var nok ganske så vanlig rundt om i Distrikts-Norge. Når man ble 18 og fikk førerkort og bil (evt.pappas), kom småripsa løpende. Ikke alltid de var så gamle som 15 heller. Anonymkode: 578d4...7f7 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:15 #84 Skrevet tirsdag kl. 17:15 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 13.18): Ja han har gjort noe slemt. Og forhåpentligvis lært at dette gjør han ikke igjen. Anonymkode: e43aa...9e8 Nei,vet du hva. Voldtekt er så drøyt at en person som i det hele tatt har gjort det,er en jeg ikke ville tatt i med ildtang en gang . Ikke vært i samme rom med. Ikke snakket med. 🤮🤬 Anonymkode: 0cf4b...139 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:28 #85 Skrevet tirsdag kl. 17:28 Du skal være jævlig forsiktig og helst løpe før det er for sent ! Du bruker ordet groomer! Det i seg selv er DEALBREAKER . Jeg møtte min eksmann da jeg var 16. Han var 27. Hadde en interaksjon med en jevnaldrende og hennes mor på gata, da jeg var 17...hvor de gikk i synet på ham. Han bortforklarte det...og jeg trodde ham. 12 år senere forgrep han seg på min niese som var 13. Han hadde groomet henne med penger. Så nei. !!! Anonymkode: 68e2e...5ca 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:30 #86 Skrevet tirsdag kl. 17:30 25 + 15 = ulovlig 25 + 16 = uhyggelig 25 + 17 = kommer an på personlighetene 25 + 18 = ok, men hm 25 + 19 = hva så Anonymkode: 099dc...77a 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:34 #87 Skrevet tirsdag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tja, jeg kjæreste med en på 24 da jeg var 15. Før det hadde jeg også vært seksuelt aktiv med gutter som var en del eldre. Egentlig ikke så uvanlig i min krets. Vi snakker da tidlig 90-tall på bygda i Trøndelag. Det var status å ha kjæreste med bil liksom. Status for hvem? For ham, ja kanskje. For henne og hennes rykte flere år senere, helt sikkert ikke. Anonymkode: 099dc...77a 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:48 #88 Skrevet tirsdag kl. 17:48 Lite godt kom ut av bygdefylla på 90 - tallet. Vi visste ikke engang at vi selv hadde vært utsatt for overgrep . ( som 15-åringer, servert hjemmebrent ) 🙄 En engangshendelse for min del,men man fortalte det aldri til noen... Anonymkode: 68e2e...5ca 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:48 #89 Skrevet tirsdag kl. 18:48 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kan jeg. Hjernen er ikke ferdig utviklet før 25 års alder. Mekanismer som impulskontroll er mest sannsynlig ikke utviklet optimalt med tanke på konsekvenstenkning. Ergo: Mange drives av lyster og forstår egentlig ikke hva de holder på med. Det er asymmetri i en relasjon der den ene er eldre enn den andre med tanke på erfaring og modenhet. Den som er eldst er lengst i utvikling kroppslig og kognitivt. En 19 åring er fortsatt i en utviklingsprosess. En 30 åring er ferdig utviklet. Så finnes det mennesker som ikke har utviklet seg optimalt med tanke på traumer. De hører til unntaket. Anonymkode: 8c33f...66d Ditt innlegg gir en faglig forankret, men litt for bastant fremstilling. Du peker på reelle utviklingsmessige forskjeller mellom unge voksne og eldre partnere, og det er viktig å ta slike forskjeller på alvor når man vurderer maktbalanse og samtykkekompetanse. Men samtidig burde man nyansere: mennesker modnes ulikt, og aldersforskjell i seg selv sier ikke alt om et forholds etikk eller sunnhet. Jeg forstår poengene dine, og du har helt rett i at hjernen ikke er ferdig utviklet før midten av 20-årene, spesielt når det gjelder impulskontroll og konsekvenstenkning. Det er også sant at det ofte finnes en viss asymmetri i erfaring og modenhet når en eldre person er sammen med en som er yngre. Men jeg synes det blir litt for svart-hvitt å si at en 30-åring er "ferdig utviklet" mens en 19-åring "ikke vet hva de holder på med". Mennesker modnes i ulikt tempo, og emosjonell og relasjonell modenhet henger ikke alltid strengt sammen med alder. Det finnes unge som er veldig reflekterte og selvstendige, og eldre som fortsatt tar umodne valg. Poenget er kanskje at alder alene ikke forteller alt, det handler like mye om dynamikken i forholdet, gjensidig respekt og om det finnes et maktforhold som gjør det skjevt. Så jeg er enig i grunnpoengene dine om utviklingsforskjeller, men tenker at man bør være forsiktig med å trekke absolutte grenser. Virkeligheten er ofte mer nyansert enn det. Psykologisk og emosjonell utvikling stopper ikke ved 25 eller 30. Folk fortsetter å utvikle seg gjennom hele livet, og mange 30-åringer kan fortsatt ha umoden atferd, dårlig impulskontroll eller manglende empati. Så det blir litt for svart-hvitt å si at den ene er "ferdig utviklet" og den andre ikke. Selv om unge voksne kan være mer styrt av følelser, betyr det ikke at de ikke vet hva de gjør eller ikke kan samtykke. Det er viktig å skille mellom generelle utviklingstrekk og individuelle forskjeller. Ikke alle forhold med aldersforskjell er utnyttende eller skjeve i praksis. Konteksten, her eksemplifisert ved maktforhold, livssituasjon, modenhet, og hvordan forholdet fungerer, betyr mye mer enn tallene alene. Du mangler litt for mange nyanser mellom frivillighet og gjensidighet. Anonymkode: a2660...ed9 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:27 #90 Skrevet tirsdag kl. 19:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lite godt kom ut av bygdefylla på 90 - tallet. Vi visste ikke engang at vi selv hadde vært utsatt for overgrep . ( som 15-åringer, servert hjemmebrent ) 🙄 En engangshendelse for min del,men man fortalte det aldri til noen... Anonymkode: 68e2e...5ca Livet var enklere da. Anonymkode: 6b857...dca 2
Maleficenta Skrevet i går, 10:31 #91 Skrevet i går, 10:31 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 13.18): Ja han har gjort noe slemt. Og forhåpentligvis lært at dette gjør han ikke igjen. Anonymkode: e43aa...9e8 Tviler. Er ganske grenseoverskridende atferd. Er som å si at han sikkert lærte etter å ha drept noen bare en gang eller?
AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 #92 Skrevet i går, 10:52 Maleficenta skrev (20 minutter siden): Tviler. Er ganske grenseoverskridende atferd. Er som å si at han sikkert lærte etter å ha drept noen bare en gang eller? Pleier de fleste å fortsette å drepe etter første gang? Anonymkode: 6b857...dca
Maleficenta Skrevet i går, 10:56 #93 Skrevet i går, 10:56 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pleier de fleste å fortsette å drepe etter første gang? Anonymkode: 6b857...dca Kommer an på årsaken bak.
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #94 Skrevet 23 timer siden Maleficenta skrev (8 timer siden): Kommer an på årsaken bak. Det er ikke svar på drt jeg spør om. Pleier de fleste gjøre dette? Svaret er nei. Anonymkode: 6b857...dca
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #95 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 19.48): Lite godt kom ut av bygdefylla på 90 - tallet. Vi visste ikke engang at vi selv hadde vært utsatt for overgrep . ( som 15-åringer, servert hjemmebrent ) 🙄 En engangshendelse for min del,men man fortalte det aldri til noen... Anonymkode: 68e2e...5ca Å bli groomet ødela psyken min helt. Ble groomet i ett år før overgrepene ble grove...... Små steg over grensen hele veien. Normaliserte det unormale. Som eks "det er helt normalt at voksne lærer barn å kysse". Bygget opp tillit, tok meg vekk fra alle jeg kjente, fikk meg til å se på de rundt meg som fiender, og han som en jeg kunne stole på. Han fikk meg til å føle meg spesiell, mens han i grunn ødela meg. Mm Det var overhode ikke normalt på 90 tallet. At en 15 åring fikk sommerfugler i magen av en 18 eller 20 åring, eller lå med en eldre fyr på fest er godt mulig ikke var så unormalt. Men her snakker ts at det startet med grooming. Det er psykologisk nedbryting, og vrenge sannheten og livet rundt. Der en "sterk" person manipulerer den "svake" for å oppå tillit og en relasjon hvor målet er å begå overgrep. Altså misbruke et barn/ungdom til å gjøre det de vil. Det er ganske mindfuck. Anonymkode: 1999c...f17 1 1 2
Maleficenta Skrevet 13 timer siden #96 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke svar på drt jeg spør om. Pleier de fleste gjøre dette? Svaret er nei. Anonymkode: 6b857...dca Vet ikke. Kjenner du mange drapsmenn/kvinner?og grunnet til at de ikke gjør det igjen er vel fordi de blir tatt og satt i buret
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #97 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 11.17): En 19-åring er virkelig ikke mye voksen. Jeg jobber tett på den aldersgruppen, og har en 18-åring selv. En 30-åring har ikke en dritt bortpå en tenåring å gjøre. Anonymkode: 25121...b1a Mange unge og eldre voksne opptrer ikke så voksent, men ett sted må jo grensa gå for å være myndig. 19-åringer er voksne, og vel så det. Anonymkode: a0f78...d93 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #98 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 11.48): Det kan jeg. Hjernen er ikke ferdig utviklet før 25 års alder. Mekanismer som impulskontroll er mest sannsynlig ikke utviklet optimalt med tanke på konsekvenstenkning. Ergo: Mange drives av lyster og forstår egentlig ikke hva de holder på med. Det er asymmetri i en relasjon der den ene er eldre enn den andre med tanke på erfaring og modenhet. Den som er eldst er lengst i utvikling kroppslig og kognitivt. En 19 åring er fortsatt i en utviklingsprosess. En 30 åring er ferdig utviklet. Så finnes det mennesker som ikke har utviklet seg optimalt med tanke på traumer. De hører til unntaket. Anonymkode: 8c33f...66d Så ingen burde kunne ha sex, gifte seg, få barn, og ta større avgjørelser av noe slag før fylte 25? Anonymkode: a0f78...d93
katties Skrevet 11 timer siden #99 Skrevet 11 timer siden (endret) 25-åringer burde kunne tenke klart og det å misbruke unge jenter er da absolutt ikke greit. Om dette var et par tiår siden og han faktisk angrer på det og forstår at det var veldig galt, så... kanskje. Ikke hvis han tenker "Jaja, det var før". Da viser han at han ikke gjørdet nå kun fordi han ikke kan, og er samme umodne drittsekk som før. Det å ikke ta a svar for dårlige ting man gjorde i fortiden er generelt et tegn på at mye er galt med den emosjonelle intelligensen Endret 10 timer siden av katties 1
katties Skrevet 10 timer siden #100 Skrevet 10 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 14.17): Fortid er fortid. Anonymkode: 5fdc6...56b Tenker en idiot som tror at handlinger ikke har konsekvenser. OG som ikke innser at folk med visse type tendenser ofte ikke blir kvitt slike tendenser. Ihvertfall ikke hvis de bagatelliserer dem. Endret 7 timer siden av katties
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå