Grüner Skrevet tirsdag kl. 15:43 #81 Skrevet tirsdag kl. 15:43 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 12.53): https://kjonnsforskning.no/nb/2022/11/derfor-dor-flere-menn-i-selvmord "Det er flere menn enn kvinner som tar livet sitt og flere kvinner enn menn som gjør selvmordsforsøk. – Dette kalles kjønnsparadokset i selvmord. Dersom man ser på både selvmordstanker, selvmordsforsøk og gjennomført selvmord er det ikke sikkert at kjønnsforskjellen egentlig er så stor. Menn har ofte bedre tilgang til mer effektive metoder, som skytevåpen og henging. De har også i større grad den kompetansen som skal til for å ta livet av seg med disse metodene, sier han. – At leger har større selvmordsrate enn andre yrkesgrupper bekrefter at kompetanse spiller inn. Etter som leger både har mer kunnskap om og tilgang til midlene som trengs for å ta selvmord. Andre hypoteser er at menn har mer aggresjon, impulsivitet og et høyere alkoholforbruk enn kvinner. – Alkohol er en klar risikofaktor for selvmord. Hvis du har et alkoholproblem er du mer utsatt, også etter du har fått behandling, forteller Stene-Larsen. – Samtidig vet vi at selv når menn og kvinner har brukt samme metoder for å ta livet sitt er det flere menn som lykkes. Det er vanskelig å vite hvorfor. Kanskje menn er bedre til å rigge for selve handlingen og kvinner mer ambivalente?" Anonymkode: 76870...8b1 Hengning er jo like tilgjengelig for kvinner som menn. Men menn velger oftere mer voldsomme metoder uten retrettmulighet slik som skyting og hengning, mens kvinner i større grad velger mildere metoder med retrettmulighet slik som piller, og mange angrer seg og velger å oppsøke legevakt/ringe 113, slik at det blir med forsøkene.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:44 #82 Skrevet tirsdag kl. 15:44 Grüner skrev (12 minutter siden): Mange enkemenn takler statistisk sett det å bli alene dårligere enn enker og er mer utsatt for selvmord. Jeg vet også om eldre menn som har fått demensdiagnose som har tatt selvmord fordi de ikke ønsker å oppleve å bli så dårlige og være en byrde for familien. For min del vil det være det rette hvis den tid kommer. Hvorfor skal man la seg forfalle inntil man ikke vet hvem noen man kjenner er lenger og kanskje ikke seg selv heller, eller å ikke huske hvorfor man er på sted X? Anonymkode: e5012...f42
Gregarious Skrevet tirsdag kl. 15:44 #83 Skrevet tirsdag kl. 15:44 Trolltunge skrev (Akkurat nå): Nei jeg viser til faktiske selvmord. Selv om jeg også, under visse forutsetninger, er for assistert selvmord. Det som er problemet, er påvirkningen dette har på de etterlatte. Mange opplever også at den siste tiden er svært verdifull, både for personen selv og for de rundt. Derfor er tilnærmingen ofte å gi liberale mengder smertestillende, noe som gjerne fører til en raskere død, men med vesentlig mindre lidelse en god kompromiss. Men ja det er ikke i alle situasjoner det er mulig.
Gregarious Skrevet tirsdag kl. 15:46 #84 Skrevet tirsdag kl. 15:46 Grüner skrev (12 minutter siden): Kvinner velger i større grad metoder med retrettmulighet som er mer et rop om hjelp i motsetning til menn. Det er det gjort forskning på. Nei, forskning viser at intensjonen er den samme.
Trolltunge Skrevet tirsdag kl. 15:47 #85 Skrevet tirsdag kl. 15:47 Gregarious skrev (1 minutt siden): Det som er problemet, er påvirkningen dette har på de etterlatte. Mange opplever også at den siste tiden er svært verdifull, både for personen selv og for de rundt. Derfor er tilnærmingen ofte å gi liberale mengder smertestillende, noe som gjerne fører til en raskere død, men med vesentlig mindre lidelse en god kompromiss. Men ja det er ikke i alle situasjoner det er mulig. Ja jeg har troen på kommunikasjon, foran å gi familie et fryktelig sjokk. Være ærlig om at slikt er ønsket, når det ikke lenger er et liv man ønsker å ha.
Grüner Skrevet tirsdag kl. 16:09 #86 Skrevet tirsdag kl. 16:09 https://napha.no/kunnskapsbasen/24389/selvmord-blant-eldre-er-et-problem-vi-snakker-lite-om
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:28 #87 Skrevet tirsdag kl. 16:28 Majer skrev (På 6.10.2025 den 12.46): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Noe er du inne på her. Menn kan føle de mister sin rolle i samfunnet, rusmidler idet skjulte, ensomhet. Menn snakker mye mindre om følelser og oppsøker dessverre ikke hjelp. Psykisk og fysisk sykdom. Menn er mye mer ensomme. Menn utrykker ikke like klart en depresjon. For feks fastleger bør det være et varseltegn når den eldre begynner å oppsøke ofte. Vi må bry oss mer. Smil og si hei til en gammel nabo eller en på butikken. Det er så lite som skal til i blant Anonymkode: 64cef...428 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå