AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #41 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror absolut mental helse er bidragende faktorer men att det i større grad (for denne aldersgrupp med menn) handler om kontroll - eller og bevare noen form for kontroll mot slutten. Man er/føler seg ferdig med livet og avslutter hellre "på egen hand". Det tenkte jeg også, og respekterer det valget. Jeg er nok selv en av de som ville tatt kontroll over situasjonen med å avslutte om jeg visste at de få årene jeg hadde igjen bare ville være smerte og elendighet. Kanskje menn bare er litt modigere her, og oftere tør å ta det valget Anonymkode: 4dd85...afd 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #42 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): 0,8 % av den generelle befolkningen har selvmordsforsøk. Til sammenligning har 27 % av transpersoner selvmordsforsøk. Vi kan gjerne snakke om selvmord, men det er ikke menn som er overrepresentert i selvmordsstatistikken. Anonymkode: 6291f...ee8 Statistikken skiller mellom biologisk fødte menn og kvinner, og tar nok neppe hensyn til kjønnsidentitet. Altså er transpersoner også representert i denne statistikken, men vi vet ikke hvem av de som kategoriseres som "mann" og "kvinne" som egentlig er/var trans. Spesielt blant folk over 80 år, som har vokst opp i et samfunn der det kun fantes kvinner og menn, og selv homofili var unaturlig og noe man burde holde skjult. Denne tråden er vel heller ikke en konkurranse i hvem det er mest synd på. Selvmord burde kunne diskuteres uten at man skal begynne å krangle om hvem som har det verst og har best grunn til å ta selvmord. Vi trenger bedre hjelp til de som sliter uansett om det er psykiske problemer, kjønnsinkongruens, ensomhet, rusproblemer, økonomiske problemer, eller hva som helst. Det burde ha vært mye enklere å få time hos psykolog, og det å snakke med psykolog burde være et lavterskeltilbud som er for alle, og ikke bare for de med diagnoser. Ikke alle kan eller vil snakke med familie og venner om problemene sine, og da kan psykolog være et fint tilbud. Mange trenger bare å bli lyttet til, hørt og forstått. Noen trenger å få tømt seg til noen som ikke dømmer dem. Dette krever jo selvsagt at den som sliter søker hjelp, og der har vi en utfordring. Menn er oppdratt til å være tøffe og ikke vise svakhet, og velger ofte å stenge inne vonde følelser fremfor å dele dem med andre. Jeg synes vi burde bli mer åpne for ulike mennesker og ulike måter å leve på. Vi kan ikke forvente at alle kvinner (og de som er født som kvinner) skal passe inn i én felles form, og at alle menn (og de som er født som menn) skal passe inn i én felles form. Hva vi er født som er ikke det som avgjør hva som passer oss best. Samfunnet bør ha plass til flere ulike måter å leve på (så lenge man ikke lever på en måte som er til skade for andre på). Anonymkode: 7829d...767 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #43 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner ikke sammenhenhen mellom å være alene og selvmord. Historien er full av einstøinger, gretne, gamle gubber som har levd lenge og daua av alderdom. Kan noen vise til FAKTISKE studier på denne sammenhengen? F.eks er det å være alene eller forsåvidt ensomhet IKKE på lista over risikofaktorer for selvmord i følge NSSFs faktaark om selvmord. Anonymkode: 0cf93...f04 Å være alene betyr ikke automatisk at man er ensom. Mange klarer seg helt fint, og til og med trives best, alene. Anonymkode: 7829d...767 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #44 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fra FHI (se graf nedenfor): Nå dør jo menn før kvinner, så i aldersgruppen 80+ er det færre menn enn kvinner. Men synes da ikke det er tydelig at det er blant de eldre kjønnsforskjellen for selvmord er størst? Anonymkode: 62014...9a1 Maker som prater tull igjen da… 5,5 ganger mer er det ikke for å si sånn. Anonymkode: 7bb6f...71e
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #45 Skrevet 7 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (24 minutter siden): Fravær av tanker om hvordan etterlatte vil påvirkes av åstedet Men hvis du leser her: Arild37 skrev (21 minutter siden): en ting de fleste glemmer eller ikke er klar over, det er at selv om menn tar selvmord 3 ganger så ofte som kvinner, så har kvinner 3 ganger så mange selvmordsforsøk, men de lykkes mye sjeldnere ...så prøver jo kvinner 3 ganger så ofte å begå selvmord. Så da er det jo kvinner som bryr seg minst om de etterlatte! Anonymkode: 62014...9a1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #46 Skrevet 7 timer siden Foreldrene mine ble skilt da de var i starten av 60-årene. Vi barna har blitt fortalt at det var en bestemmelse de var enige om, men vi har en mistanke om at mamma var ivrigst i prosessen. Det var STOR forskjell på hvordan de taklet bruddet. Moren min blomstret. Hun hev seg på nye hobbyer, knyttet nye nettverk, reiste en del. Faren min ble skikkelig deprimert. Vi var veldig bekymret for han en lang periode, og vi tre søsknene tok runder for å bo hos han, lage mat til han og holde han med selskap, oppfordre til å gå til lege eller få henvisning til psykolog (noe han ikke ønsket) . Og vi pushet også på for å få han ut i datinglivet igjen. Nå har han fått seg kjæreste ❤️ og vi slapper mer av. Mamma er singel ennå. Jeg har hørt det samme fra andre at kvinner klarer seg best i voksen alder når de blir alene. Enten etter skilsmisse eller dødsfall av partner. Og jeg vet ikke hvorfor det er sånn? Men mange ganger har jeg lurt på om pappa kunne vært en del av statistikken om han ikke hadde oss. Anonymkode: 4f1a8...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #47 Skrevet 7 timer siden Majer skrev (8 timer siden): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Jeg tenker det er fordi menn av den generasjonen er mer handlekraftige enn kvinner av den generasjonen. De ble oppdratt til å handle, fortalt at dette kan de klare, de ble gitt i alle fall en halvhjertet utdannelse etc. Mens kvinner av samme generasjon vel teknisk sett bare skulle kunne å føre husholdningens papirer, føde unger og ellers gjøre som de ble fortalt. Tallene for neste generasjon blir nok mye jevnere mellom kjønnene. Anonymkode: f3402...ae2
Rødvinsfilosofen Skrevet 7 timer siden #48 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvis du leser her: ...så prøver jo kvinner 3 ganger så ofte å begå selvmord. Så da er det jo kvinner som bryr seg minst om de etterlatte! Anonymkode: 62014...9a1 Kvinner velger gjerne andre metoder enn menn. Menn velger mer letale måter enn kvinner. Tar man en overdose av smertestillende er det større sannsynlighet for å kaste opp, og for å overleve enn om man skyter seg selv i hodet med ei hagle. 2 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 7 timer siden #49 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Foreldrene mine ble skilt da de var i starten av 60-årene. Vi barna har blitt fortalt at det var en bestemmelse de var enige om, men vi har en mistanke om at mamma var ivrigst i prosessen. Det var STOR forskjell på hvordan de taklet bruddet. Moren min blomstret. Hun hev seg på nye hobbyer, knyttet nye nettverk, reiste en del. Faren min ble skikkelig deprimert. Vi var veldig bekymret for han en lang periode, og vi tre søsknene tok runder for å bo hos han, lage mat til han og holde han med selskap, oppfordre til å gå til lege eller få henvisning til psykolog (noe han ikke ønsket) . Og vi pushet også på for å få han ut i datinglivet igjen. Nå har han fått seg kjæreste ❤️ og vi slapper mer av. Mamma er singel ennå. Jeg har hørt det samme fra andre at kvinner klarer seg best i voksen alder når de blir alene. Enten etter skilsmisse eller dødsfall av partner. Og jeg vet ikke hvorfor det er sånn? Men mange ganger har jeg lurt på om pappa kunne vært en del av statistikken om han ikke hadde oss. Anonymkode: 4f1a8...8e3 Kvinner drikker mindre, er mindre overvektige, røyker mindre, og ruser seg mindre enn menn. Kvinner isolerer seg nok også mindre, og er flinkere til å ta vare på venner og familie. Å være til nytte for noen andre er viktig. 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #50 Skrevet 7 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Kvinner velger gjerne andre metoder enn menn. Menn velger mer letale måter enn kvinner. Tar man en overdose av smertestillende er det større sannsynlighet for å kaste opp, og for å overleve enn om man skyter seg selv i hodet med ei hagle. Ok så det er menn som er slemmingene fordi de ikke tenker på de etterlatte, mens kvinnene er ofrene fordi de har flest selvmordsforsøk. Hvorfor er dette temaet så provoserende for enkelte? Menn driter i offerrollen, dere kan beholde den. Anonymkode: 62014...9a1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #51 Skrevet 7 timer siden Det er jævlig å bli gammel. Man blir ikke sett, blir man sett, er man «ekkel». Ekkel å ta på, ekkel å hjelpe. Man blir kanskje inkontinent og lukter gammel. Man sikler litt? Øynene renner, nesa renner… Man ser seg selv som verdiløs for samfunnet. Gamle menn og kvinner vet godt hva boomers betyr, og leser om kritikken og dritten som skrives. Menn har metoder som gjør at de lykkes i høyere grad enn kvinner. Men jeg tror like mange eldre kvinner ønsker å dø. Anonymkode: 59b8f...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #52 Skrevet 7 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (6 minutter siden): Kvinner velger gjerne andre metoder enn menn. Menn velger mer letale måter enn kvinner. Tar man en overdose av smertestillende er det større sannsynlighet for å kaste opp, og for å overleve enn om man skyter seg selv i hodet med ei hagle. Ja. Derfor blir dette med at menn dør mye oftere av selvmord dratt litt ut av proporsjoner, når en vet at mange flere kvinner prøver, bare at de velger metoder der de undervurderer hvor mye som faktisk skal til for å dø. Selvsagt er det verst å dø av selvmordsforsøk, men at flere kvinner enn menn ønsker å dø er vil ikke noe en bør feie under teppe Anonymkode: 4dd85...afd 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #53 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): at flere kvinner enn menn ønsker å dø er vil ikke noe en bør feie under teppe Anonymkode: 4dd85...afd Det betyr jo i såfall og at kvinner takler ensomhet dårligere enn menn etc.? Anonymkode: 62014...9a1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #54 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Derfor blir dette med at menn dør mye oftere av selvmord dratt litt ut av proporsjoner, når en vet at mange flere kvinner prøver, bare at de velger metoder der de undervurderer hvor mye som faktisk skal til for å dø. Selvsagt er det verst å dø av selvmordsforsøk, men at flere kvinner enn menn ønsker å dø er vil ikke noe en bør feie under teppe Anonymkode: 4dd85...afd Men hele problemstillingen feies under teppe, fordi gamlinger er ikke viktige for samfunnet. Unge folk ønsker gamlingene bort, vekk, bli usynlige, ikke vær HER iallfall. Anonymkode: 59b8f...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #55 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det betyr jo i såfall og at kvinner takler ensomhet dårligere enn menn etc.? Anonymkode: 62014...9a1 Det trenger ikke ha så mye med ensomhet å gjøre. Det er mye annet med å bli gammel som er vanskelig og negativt. Anonymkode: 59b8f...4c6
Fjollefyr Skrevet 7 timer siden #56 Skrevet 7 timer siden https://www.forskning.no/aldring-depresjon-kjonn-og-samfunn/hvorfor-er-eldre-menn-mest-utsatt-for-selvmord/2455348?utm_source=chatgpt.com En artikkel om temaet. Jeg kjenner meg ihvertfall igjen i mye av det som skrives. Det å ha et funksjonsfall, som igjen fører til at jeg mister omsorgsevnen for de rundt meg. Det at det ikke vil være bruk for meg i samfunnet. Ikke kan jeg jobbe, ikke kan jeg hjelpe noen men at jeg har havnet i motsatt ende. Noen må hjelpe meg, noen har som jobb å passe på meg osv. Det vil være fryktelig vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #57 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det betyr jo i såfall og at kvinner takler ensomhet dårligere enn menn etc.? Anonymkode: 62014...9a1 Årsaken vet jeg ikke, men denne statistikken har jeg inntrykkkk av at mange ikke er klar over. Blir bare snakket om hvor fælt det er at menn tar mest selvmord, som det naturligvis også er, men så blir det glemt å si at flere kvinner enn menn ønsker å dø og prøver ta selvmord Anonymkode: 4dd85...afd
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #58 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hele problemstillingen feies under teppe, fordi gamlinger er ikke viktige for samfunnet. Unge folk ønsker gamlingene bort, vekk, bli usynlige, ikke vær HER iallfall. Anonymkode: 59b8f...4c6 Ja den holdningen tror jeg mange har. Så vel senest for en dag siden en tråd her inne hvor folk helt seriøst argumenterte for at gamle mennesker ikke bør stemme eller blande seg i politikk, de har jo hatt sin tid.. Skremmende Anonymkode: 4dd85...afd
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #59 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja den holdningen tror jeg mange har. Så vel senest for en dag siden en tråd her inne hvor folk helt seriøst argumenterte for at gamle mennesker ikke bør stemme eller blande seg i politikk, de har jo hatt sin tid.. Skremmende Anonymkode: 4dd85...afd Vi så det tydelig under covid. Hva var vel sykehjemspasienter verdt, de skal snart dø likevel. Drit i dem, la de unge slippe å ta hensyn. Anonymkode: 59b8f...4c6
Rødvinsfilosofen Skrevet 6 timer siden #60 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ok så det er menn som er slemmingene fordi de ikke tenker på de etterlatte, mens kvinnene er ofrene fordi de har flest selvmordsforsøk. Hvorfor er dette temaet så provoserende for enkelte? Menn driter i offerrollen, dere kan beholde den. Anonymkode: 62014...9a1 Når kvinner har mye kontakt med sine barn, barnebarn og oldebarn, naboer og venner så reduserer det kanskje sannsynligheten for at de ønsker at de samme menneskene skal risikere å gjøre rent åstedet etter dem? Menn begår oftere drap og selvdrap, både av partneren og av egne barn og barnebarn, de tar oftere med seg andre i døden, eller forårsaker flere dødsulykker i forsøk på å ta sitt eget liv. Kvinner tar en overdose eller henger seg. Det er selvsagt traumatiserende for de det gjelder, men…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå