Daria Skrevet 14 timer siden #21 Skrevet 14 timer siden Min bestefar er en del av den statistikken. For ham handlet det nok mye om å ikke klare seg selv lenger - han var gift og hadde barn pg barnebarn rundt seg, men var kommet dit hvor han innså at han ikke lenger kunne bo hjemme (som da han var over 90 fortsatt var stor enebolig med hage) og det var ikke et liv han ønsket. At han tok det valget var et sjokk, men samtidig ikke - han ville bestemme over seg selv til det siste, og jeg tror ingen har lastet ham for det. Han ville ikke hatt det bra på sykehjem. Bestemor (som hadde vært klar for å flytte til noe mindre og enklere i mange år) endte via omsorgsbolig på sykehjem og trivdes - hun kunne slippe ansvaret, mye ble enklere og hun hadde alltid noen å snakke med. På mange måter var de nok ganske typiske representanter for sitt kjønn, særlig i den generasjonen. 4 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #22 Skrevet 14 timer siden Majer skrev (1 time siden): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Er den eldre generasjonen. Dagens gutter er mer og mer jenter. Anonymkode: aea61...98a 1
Gregarious Skrevet 14 timer siden #23 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): 0,8 % av den generelle befolkningen har selvmordsforsøk. Til sammenligning har 27 % av transpersoner selvmordsforsøk. Vi kan gjerne snakke om selvmord, men det er ikke menn som er overrepresentert i selvmordsstatistikken. Anonymkode: 6291f...ee8 Dette er ikke relevant for denne diskusjonen. Dersom man selekterer for bestemte tilstander, vil man naturligvis finne en betydelig overrepresentasjon i enkelte grupper, slik som at majoriteten av personer som tar selvmord har depressive lidelser. Dette handler derimot om biologisk kjønn, ikke kjønnsidentitet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer godt. Kvinnene benytter seg også mer av sosiale medier, der de holder kontakten, utvider nettverket og holder seg oppdatert. Dette gjelder først og fremst forskjellene vi ser på de eldste. Anonymkode: 76870...8b1 Jeg ser dette når det gjelder mine foreldre på 86 og 87 år, der mamma drar på kafe med venninner hver lørdag og snakker mye i telefonen med både venninner og de andre damene til i familien, mens pappa sitter i stresslessen foran tv og er kritisk til at mamma snakker for mye i telefonen med andre damer 😀 Han gjør ting kun når mamma er med Anonymkode: a1307...8f7 3 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #25 Skrevet 13 timer siden Majer skrev (1 time siden): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Fordi de er sur og lei av mas fra damer i over 80 år…. Anonymkode: 23890...b08 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #26 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kan du legge ved en kilde til at gjennomsnittlig levealder for transpersoner i Norge er 32 år? Det høres ekstremt ut i såfall. Vet ikke helt hvorfor du fokuserer på dette, er det provoserende på noen måte at det er statistikk som viser at menn tar selvmord i større grad enn kvinner? Blir folk sinte fordi de føler det utfordrer kvinners monopol på offerrollen? Dere kan ta det med ro, det er ingen som sier at menn er ofre på noen måte. Menn har heller ikke ønske eller behov for å bli fremstilt som offer på samme måte som kvinner har. Og - den som begår selvmord er faktisk selv ansvarlig for handlingen. Normalt sett er det ingen andre som er ansvarlige. Det er og situasjoner hvor jeg forstår at folk tar selvmord. Jeg støtter det ikke, men det er ikke alltid slik at alternativet til selvmord er et langt og lykkelig liv. Det kan være alvorlige diagnoser som uhelbredelig kreft som ligger til grunn feks. Anonymkode: 62014...9a1 Dette med offerrollen er interessant. Kvinner har langt flere selvmordsforsøk enn menn. Man kan jo da stille seg spørsmålet om det kan dreie seg om rop om hjelp, eller ønske om oppmerksomhet, mer enn et ønske om å ta eget liv. Anonymkode: 76870...8b1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #27 Skrevet 13 timer siden Majer skrev (2 timer siden): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Jeg holder knappen på at det er fordi menn er mye dårligere enn kvinner å opprettholde vennskap. Når du ikke lenger har tilhørighet i arbeidslivet, foreldrene er døde, kanskje også søsken og partner, barn flyttet langt unna og besøker sjeldent, så sitter du igjen alene med mindre du har, eller har anlegg for å få deg, gode venner. Anonymkode: e1f52...c5e 2 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #28 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Menn har i større grad problemer med å være alene og føler seg oftere ensomme. Anonymkode: 42874...bd7 Ja, det er rart hvor forskjellige vi er der. Anonymkode: 8ffce...13a 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #29 Skrevet 13 timer siden Majer skrev (1 time siden): Sant at transpersoner tar livet sitt enda oftere, men det er like ille å ta livet sitt uavhengig av kjønn og legning Angående transpersoner tenker jeg første skritt hadde vært å gjøre det mer akseptert for menn å gå med kjole Utfordringene for en transperson stikker nok langt dypere enn aksepten for å "gå med kjole"... Anonymkode: c764c...cf2 4
megda Skrevet 13 timer siden #30 Skrevet 13 timer siden menn er mer rasjonelle. livet er over. det er ingenting å leve for. man er ferdig med livet. sayonara. 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #31 Skrevet 13 timer siden Det er gammelt nytt at menn generelt har høyere selvmordsrate Anonymkode: b8e08...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #32 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er gammelt nytt at menn generelt har høyere selvmordsrate Anonymkode: b8e08...d8c Og? Anonymkode: 8ffce...13a 2
Majer Skrevet 8 timer siden Forfatter #33 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er gammelt nytt at menn generelt har høyere selvmordsrate Anonymkode: b8e08...d8c Ja, men at det er aldersbetinget?
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #34 Skrevet 8 timer siden Majer skrev (7 timer siden): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Menn får være sårbare jo. Menn får jobbe med dette selv, samfunnet har for lengst åpnet seg for sårbare menn. Det handler vel om at de ikke takler like godt å være alene. De lykkeligste menneskene er single kvinner. Anonymkode: e47c3...37a
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #35 Skrevet 8 timer siden Majer skrev (7 minutter siden): Ja, men at det er aldersbetinget? Det er det samme i alle aldersklasser Anonymkode: 0c5a1...250
Rødvinsfilosofen Skrevet 8 timer siden #36 Skrevet 8 timer siden Majer skrev (7 timer siden): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Isolasjon Depresjon Dårlig helse - uten utsikt for bedring Tilgang til skytevåpen Fravær av tanker om hvordan etterlatte vil påvirkes av åstedet Osv. 1
Arild37 Skrevet 8 timer siden #37 Skrevet 8 timer siden Nå vet jeg ikke hvordan det er for de over 80, men en ting de fleste glemmer eller ikke er klar over, det er at selv om menn tar selvmord 3 ganger så ofte som kvinner, så har kvinner 3 ganger så mange selvmordsforsøk, men de lykkes mye sjeldnere pga kvinner velger andre metoder hvor sjansen for død er mindre. Overrasker meg ikke om det er slik for de over 80 også. Så hvem som egentlig har det verst psykisk er jeg ikke så sikker på 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #38 Skrevet 8 timer siden Jeg skjønner ikke sammenhenhen mellom å være alene og selvmord. Historien er full av einstøinger, gretne, gamle gubber som har levd lenge og daua av alderdom. Kan noen vise til FAKTISKE studier på denne sammenhengen? F.eks er det å være alene eller forsåvidt ensomhet IKKE på lista over risikofaktorer for selvmord i følge NSSFs faktaark om selvmord. Anonymkode: 0cf93...f04 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Skrevet 8 timer siden Menn er overrepresentert når det gjelder det å ta andres liv også. Kvinner utgjør vel rundt 85 % av ofrene i partnerdrap. Anonymkode: 76870...8b1 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #40 Skrevet 7 timer siden Tror absolut mental helse er bidragende faktorer men att det i større grad (for denne aldersgrupp med menn) handler om kontroll - eller og bevare noen form for kontroll mot slutten. Man er/føler seg ferdig med livet og avslutter hellre "på egen hand". And now, the end is near And so I face the final curtain My friend, I'll say it clear I'll state my case, of which I'm certain I've lived a life that's full I traveled each and every highway And more, much more than this I did it my way Anonymkode: 5a6c9...72d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå