Majer Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Hva er de faktiske tallene? Anonymkode: 7bb6f...71e 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Skrevet 11 timer siden Majer skrev (3 minutter siden): Det er altså blant denne gruppen at forskjellen blant kjønnene er størst. Jeg tror det handler mye om at menn ikke får lov til å være sårbare, og at man tenker at menn med rullator osv er mindre maskuline og selvsikre enn menn uten. Jeg tror dagens holdninger til at menn skal virke selvsikre er svært skadelig Jeg tror dessverre mennene har internalisert den holdningen sånn at de føler seg verdiløse når de blir svakelige og hjelpetrengende. Det er et av mannsrollens problemer. Anonymkode: 4ae0b...e5b 9 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden https://kjonnsforskning.no/nb/2022/11/derfor-dor-flere-menn-i-selvmord "Det er flere menn enn kvinner som tar livet sitt og flere kvinner enn menn som gjør selvmordsforsøk. – Dette kalles kjønnsparadokset i selvmord. Dersom man ser på både selvmordstanker, selvmordsforsøk og gjennomført selvmord er det ikke sikkert at kjønnsforskjellen egentlig er så stor. Menn har ofte bedre tilgang til mer effektive metoder, som skytevåpen og henging. De har også i større grad den kompetansen som skal til for å ta livet av seg med disse metodene, sier han. – At leger har større selvmordsrate enn andre yrkesgrupper bekrefter at kompetanse spiller inn. Etter som leger både har mer kunnskap om og tilgang til midlene som trengs for å ta selvmord. Andre hypoteser er at menn har mer aggresjon, impulsivitet og et høyere alkoholforbruk enn kvinner. – Alkohol er en klar risikofaktor for selvmord. Hvis du har et alkoholproblem er du mer utsatt, også etter du har fått behandling, forteller Stene-Larsen. – Samtidig vet vi at selv når menn og kvinner har brukt samme metoder for å ta livet sitt er det flere menn som lykkes. Det er vanskelig å vite hvorfor. Kanskje menn er bedre til å rigge for selve handlingen og kvinner mer ambivalente?" Anonymkode: 76870...8b1 11 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Kvinner er flinkere til å pleie nettverket sitt når de blir gamle og ektefellen dør/ havner på sykehjem, mens menn blir mer ensomme og mindre i stand til å ta vare på seg selvs Det er hovedgrunnen Anonymkode: a1307...8f7 8 10
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Nå er vel ikke selvmord blant de over 80 en veldig stor gruppe? Men interessant om de står for størstedelen av den samlede kjønnsforskjellen. For det er jo opplest og vedtatt at menn oftere tar selvmord, men om det i hovedsak er menn over 80 som tar selvmord blir jo diskusjonen litt annerledes Anonymkode: 18829...86d 6 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden Redsel for hva alderdommen bringer? Redsel for å bli totalt pleietrengende? Skal innrømme jeg har tenkt tanken selv, å avslutte den dagen helsen er så dårlig att jeg faktisk ikke får så mye utav livet, men så er det å tenke på hva som er verdifullt da, og det er jo vanskelig å bedømme. Menn er nok mer knyttet opp til att inntektsbringende arbeid = verdifullt. Når en så havner i en situasjon der en ser på seg selv som en byrde, så er dette nok tungt for enkelte. Kvinner ser verdi i mye annet, de har hatt omsorgsroller som de ser verdien av, og de ser verdien i å kanskje få litt omsorg tilbake, å bli pleietrengende er ikke en så stor svakhet for kvinner, for det er omsorg. Vi må kanskje slutte å snakke ned eldreomsorgen som en enorm utgiftspost og en byrde? Slutte å snakke om eldrebølgen som en hemsko, gi eldre en verdighet som fortjener stell og tilbakebetaling for deres samfunnsinnsats, gi de heder og ros, og omsorg. Anonymkode: 071fd...d10 3 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kvinner er flinkere til å pleie nettverket sitt når de blir gamle og ektefellen dør/ havner på sykehjem, mens menn blir mer ensomme og mindre i stand til å ta vare på seg selvs Det er hovedgrunnen Anonymkode: a1307...8f7 Dette stemmer godt. Kvinnene benytter seg også mer av sosiale medier, der de holder kontakten, utvider nettverket og holder seg oppdatert. Dette gjelder først og fremst forskjellene vi ser på de eldste. Anonymkode: 76870...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden Fra FHI (se graf nedenfor): Nå dør jo menn før kvinner, så i aldersgruppen 80+ er det færre menn enn kvinner. Men synes da ikke det er tydelig at det er blant de eldre kjønnsforskjellen for selvmord er størst? Anonymkode: 62014...9a1 4 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Jeg tviler sterkt på at eldre menn tar selvmord fordi de ikke føler seg maskuline eller selvsikre nok. Det handler nok mye mer om ensomhet. Det sosiale nettverket krymper, partner går bort, man blir mer og mer isolert, kroppen fungerer ikke like bra lengre, hodet er ikke like raskt, man kan ikke delta på aktiviteter som tidligere... Anonymkode: 62ac9...288 9 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Menn har i større grad problemer med å være alene og føler seg oftere ensomme. Anonymkode: 42874...bd7 5 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden 0,8 % av den generelle befolkningen har selvmordsforsøk. Til sammenligning har 27 % av transpersoner selvmordsforsøk. Vi kan gjerne snakke om selvmord, men det er ikke menn som er overrepresentert i selvmordsstatistikken. Anonymkode: 6291f...ee8 2 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden Tror det har med ensomhet og gjøre. Vi kvinner er mer sosiale, flinkere til å holde kontakt, med venner og familie. Mannen er fornøyd med bare kontakt med konen, og litt familie. Ser min ex mann, måtte jeg virkelig mase på, for at han skulle være med venner og familie. Selv var jeg mye med venner og familie. I dag er han gift, og har ikke en eneste venn lenger, og ser familien sin 4 ganger i året, selv om de bor på samme sted. Sine voksne barn ser han ca 2 ganger i året. Anonymkode: 8e255...57c 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 0,8 % av den generelle befolkningen har selvmordsforsøk. Til sammenligning har 27 % av transpersoner selvmordsforsøk. Vi kan gjerne snakke om selvmord, men det er ikke menn som er overrepresentert i selvmordsstatistikken. Anonymkode: 6291f...ee8 Menn er definitivt overrepresentert i statistikken over "vellykkede" selvmord. Statistikken for forsøk er en annen. Anonymkode: 0c5a1...250 1 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 0,8 % av den generelle befolkningen har selvmordsforsøk. Til sammenligning har 27 % av transpersoner selvmordsforsøk. Vi kan gjerne snakke om selvmord, men det er ikke menn som er overrepresentert i selvmordsstatistikken. Anonymkode: 6291f...ee8 Da er jo bare å ta en titt på skjemaet et par hakk over denne kommentaren din. Menn er helt klart overrepresentert! Transpersoner er vel også menn. Viser også at det er ganske likt mellom menn og kvinner over 80 år. Anonymkode: ef322...02e 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Menn er definitivt overrepresentert i statistikken over "vellykkede" selvmord. Statistikken for forsøk er en annen. Anonymkode: 0c5a1...250 Gjennomsnittslevealderen for transpersoner er 32 år, siden en overvekt av dem begår selvmord i ung alder. Transpersoner er altså også overrepresentert i statistikken over «vellykkede» selvmord. Anonymkode: 6291f...ee8 1 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjennomsnittslevealderen for transpersoner er 32 år, siden en overvekt av dem begår selvmord i ung alder. Transpersoner er altså også overrepresentert i statistikken over «vellykkede» selvmord. Anonymkode: 6291f...ee8 Det høres ut som du vil laget en egen tråd om transpersoner og selvmord, om du gjør det deltar jeg gjerne der. Anonymkode: 0c5a1...250 2 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres ut som du vil laget en egen tråd om transpersoner og selvmord, om du gjør det deltar jeg gjerne der. Anonymkode: 0c5a1...250 Nei, jeg har ikke behov for å lage en slik tråd. Det eneste jeg sier er at vi har en elefant i rommet vi ikke diskuterer. Anonymkode: 6291f...ee8
Majer Skrevet 10 timer siden Forfatter #19 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg har ikke behov for å lage en slik tråd. Det eneste jeg sier er at vi har en elefant i rommet vi ikke diskuterer. Anonymkode: 6291f...ee8 Sant at transpersoner tar livet sitt enda oftere, men det er like ille å ta livet sitt uavhengig av kjønn og legning Angående transpersoner tenker jeg første skritt hadde vært å gjøre det mer akseptert for menn å gå med kjole 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjennomsnittslevealderen for transpersoner er 32 år, siden en overvekt av dem begår selvmord i ung alder. Transpersoner er altså også overrepresentert i statistikken over «vellykkede» selvmord. Anonymkode: 6291f...ee8 Kan du legge ved en kilde til at gjennomsnittlig levealder for transpersoner i Norge er 32 år? Det høres ekstremt ut i såfall. Vet ikke helt hvorfor du fokuserer på dette, er det provoserende på noen måte at det er statistikk som viser at menn tar selvmord i større grad enn kvinner? Blir folk sinte fordi de føler det utfordrer kvinners monopol på offerrollen? Dere kan ta det med ro, det er ingen som sier at menn er ofre på noen måte. Menn har heller ikke ønske eller behov for å bli fremstilt som offer på samme måte som kvinner har. Og - den som begår selvmord er faktisk selv ansvarlig for handlingen. Normalt sett er det ingen andre som er ansvarlige. Det er og situasjoner hvor jeg forstår at folk tar selvmord. Jeg støtter det ikke, men det er ikke alltid slik at alternativet til selvmord er et langt og lykkelig liv. Det kan være alvorlige diagnoser som uhelbredelig kreft som ligger til grunn feks. Anonymkode: 62014...9a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå