Gå til innhold

Er det greit å bite fra seg når folk blir sylfrekke?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 12.31):

Jeg er tidligere mobbeoffer, noe som dessverre har hatt stor påvirkning på meg i voksenlivet. Jeg torde ikke å fremme meningene mine, stå i en konflikt eller svare tilbake når folk var frekke eller urimelige. Men nå har jeg jobbet med psykolog, og fått litt annet perspektiv på det som kreves for at jeg skal oppnå noe her i livet. Jeg ønsker ikke lenger å godta frekk oppførsel fra andre og være dørmatte. Så jeg har begynt å bite fra meg: ikke svare frekt, men gi tydelig beskjed om at det de gjør, ikke er greit. Og folk reagerer voldsomt. Spør om jeg føler meg såret/krenket, sier at det ikke var meningen å si/gjøre det og det, at jeg overreagerer osv. 

Da spør jeg dere som alltid har vært sosialt tilpasset: er dette greit? At når noen oppfører seg ufyselig mot meg, så sier man tydelig i fra og ber personen om å stoppe? Hvorfor reagerer folk så voldsomt når jeg setter grenser? Jeg brøler ikke, gråter ikke, bruker ikke stygge ord, driver ikke med personangrep eller frekke svar tilbake, kun opplyser om at det ikke er greit. Hva tenker dere?

P.S. Som eksempel på situasjoner kan være at folk kritiserer min hårfarge, at jeg spiller mobilspill mens jeg venter på at guttungen skal være ferdig på trening ("er du 5 år gammel?" "det er så barnslig!!!" mens de ser over skulderen min på hva jeg gjør på mobilen), spør hvorfor jeg studerer det jeg studerer, at jeg helst burde studere *det og det*, og så videre. Hakking på alt jeg gjør og innblanding i alt jeg gjør, kritiske kommentarer til utseendet, handlinger, ord, planer, preferanser. 

Anonymkode: 2d8d7...f20

Jeg synes det er leit at du opplever dette, men har veldig ofte vært utsatt for lignende selv. Sier jeg fra blir det meg som er vanskelig og kranglete selv om jeg synes jeg sier fra på en skikkelig måte. Dette gjelder dessverre mine nærmeste av familie og venner så det er vanskelig å kutte helt, tar avstand så godt jeg kan.

Har dessverre ikke noe godt råd til deg annet enn å late som du ikke hører det, og hvis mulig fjerne deg fysisk.

Anonymkode: 4c9d5...773

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høns er i relativt stor grad styrt av instinkter, så det er derfor naturlig at de stopper opp sin naturlige oppførsel når et menneske er på vei, og fortsetter når du går. Dette er likevel ikke det samme som menneskelig trakassering fordi mennesker har en uhorvelig mye større kapasitet til å forstå atferd og konsekvenser.

Det er sant, ja. Akkurat den biten hadde jeg ikke tenkt helt gjennom. 🫣😆 Beklager det!

Anonymkode: c941e...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...