Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er dessverre skikkelig mobber-tankegang. Det er de som får ufine kommentarer som må bli "mer hardhudet", "mindre selvhøytidelig" og så videre. Det er forskjell på det å være klønete, og det å være ufin. For eksempel. Hvis du sier til en dame med mage som du kjenner at det er så koselig å se hun skal ha smått igjen, så er hun ikke gravid, og du sier unnskyld, så er det klønete og ingenting å bry seg om. Men hvis du, etter å ha fått beskjed om at hun ikke er gravid, fortsetter å kverne på det og sier at hun kanskje ikke bør gå i så ettersittende klær når hun er overvektig, da er du ufin. Forstår du det? For min del opplever jeg ofte situasjon nummer to innen forskjellige aspekter. Sånn var det med dette mobilspillet, for eksempel. 

TS

Anonymkode: 2d8d7...f20

Jeg forstår veldig godt hva 21b vil frem til. Jeg er helt enig i eksempelet ditt, men problemet er vel at de fleste (meg selv inkludert) opplever den første varianten støtt og stadig, mens den andre...? Tror absolutt aldri jeg har opplevd noen snakke slik til noen andre. Derfor er det vanskelig å skjønne at du møter disse menneskene såpass ofte, og mange vil kanskje tenke at du muligens overreagerer litt noen ganger.

Anonymkode: 42a78...c47

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa ifra til ei venninne ette jeg var drit lei de frekke kommentarene hennes. Sa ifra på en ordentlig måte. Men hun mente feile lå hos meg. Hun ble så dritsur at hun har ikke villet svare meg de tre siste ukene. Hvis folk ikke takler at de ikke får behandle seg som dritt lenger uten konsekvenser, så får de ha det så godt. 

Anonymkode: dc700...c9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 1.23):

Jeg tenker du er skadet av all mobbingen og derfor tar slike kommentarer altfor personlig. Jeg synes også det er irriterende og unødvendig av andre å kommentere på mine valg, min bruk av tid, mine klær, min bil, mine ferier etcetc. MEN det kunne aldri falt meg inn å sette dem på plass. Med mindre de var mine søsken eller mannen min da. Folk som sier slike ting er jo ofte litt borte selv også, og gjør det ikke nødvendigvis for å være ufine. De bare småprater og tuller liksom. Du kan sette de på plass og sette grenser og bli sett på som DEN raringen til evig tid. Eller du kan smile og le og late som du ikke bryr deg (og faktisk riste det av deg som de fleste voksne folk ville gjort). Da blir du en forelder de andre kan ha et forhold til. Folk er klønete, sier klønete ting og tråkker noen ganger på andre uten å mene noe vondt med det. Det er viktig å skille mellom de som vil deg vondt og de som bare kløner litt. De fleste vil deg nok ikke vondt, og du roter deg inn i en voldsomt dum spiral om du setter perifere foreldre på plass. Bli litt mindre selvhøytidelig. Og stå for egen hårsveis og mobilspill så går dette fint.

Anonymkode: dd439...21b

Deg om det. Noen ganger har faktisk ikke intensjon noe å si heller. Uansett fører det til irritasjon og negative følelser hos motparten, selv om det ikke var "ment vondt" Da er det helt ok å si ifra, og det handler ikke om å være selvhøytidelig. Og jeg vil mye heller bli sett på som rar enn å gå rundt å irritere meg over noen som tror det er ok å kommentere negativt på min hårfarge eller hva jeg gjør på mobilen. 

Anonymkode: 96b93...264

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår veldig godt hva 21b vil frem til. Jeg er helt enig i eksempelet ditt, men problemet er vel at de fleste (meg selv inkludert) opplever den første varianten støtt og stadig, mens den andre...? Tror absolutt aldri jeg har opplevd noen snakke slik til noen andre. Derfor er det vanskelig å skjønne at du møter disse menneskene såpass ofte, og mange vil kanskje tenke at du muligens overreagerer litt noen ganger.

Altså - fordi du ikke opplever det samme, så kan ikke ts ha opplevd det hun har opplevd? Virkelig? Jeg tror det kan være en tanke å komme seg ut av eget hode og innse at folk er forskjellige og møter ulike typer mennesker gjennom livet. Jeg skal fortelle at jeg har opplevd slike mennesker som ts beskriver flere ganger, og det er veldig lite gøy. Noen mennesker er dessverre gode på å plukke seg ut folk de tenker er lette å "ta", og det skal man faktisk ikke bare tåle. Da skal man si ifra, klart og tydelig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså - fordi du ikke opplever det samme, så kan ikke ts ha opplevd det hun har opplevd? Virkelig? Jeg tror det kan være en tanke å komme seg ut av eget hode og innse at folk er forskjellige og møter ulike typer mennesker gjennom livet. Jeg skal fortelle at jeg har opplevd slike mennesker som ts beskriver flere ganger, og det er veldig lite gøy. Noen mennesker er dessverre gode på å plukke seg ut folk de tenker er lette å "ta", og det skal man faktisk ikke bare tåle. Da skal man si ifra, klart og tydelig.

Da må du lese innlegget mitt på nytt, jeg skriver da ikke dette noe sted. Jeg skriver at fordi mange aldri har opplevd det er det ikke så rart at folk prøver å foreslå alternative forklaringer, uten at det betyr at det er "mobber-tankegang".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt greit at du sier fra. En annen måte å si fra på er å ignorere, Late som du ikke hører. Snu deg vekk fra vedkommende, flytte deg til en annen benk. Får du spørsmål om du ble sur, sier du: hæ? Hva mener du, bare fordi jeg flyttet meg? er du lettkrenket? Bruke deres egen kjipe taktikk mot dem. En annen ting som kan være effektivt, er å spørre: hva mener du med det? Når noen slenger ut noe. Være genuint nyskjerrig og få dem til å utdype. Da blir det stilt, og du får vedkommende selv til å virke dum. Ganske deilig. 

Anonymkode: 82d32...b63

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da må du lese innlegget mitt på nytt, jeg skriver da ikke dette noe sted. Jeg skriver at fordi mange aldri har opplevd det er det ikke så rart at folk prøver å foreslå alternative forklaringer, uten at det betyr at det er "mobber-tankegang".

"Tror absolutt aldri jeg har opplevd noen snakke slik til noen andre. Derfor er det vanskelig å skjønne at du møter disse menneskene såpass ofte" Her sier du jo at du aldri har opplevd det selv og setter spørsmål om ts kan oppleve det samme, basert på dine egne opplevelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg reagerer ikke på den første varianten. Det er når folk ikke gir seg, og bare fortsetter til tross for at de forstår at de har driti seg ut, at jeg reagerer. Jeg har selvfølgelig også klønet det til noen ganger, men da beklager jeg og avslutter. Jeg går ikke inn i forsvarsposisjon, gaslighter og forsvarer min rett med nebb og klør. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Tror absolutt aldri jeg har opplevd noen snakke slik til noen andre. Derfor er det vanskelig å skjønne at du møter disse menneskene såpass ofte" Her sier du jo at du aldri har opplevd det selv og setter spørsmål om ts kan oppleve det samme, basert på dine egne opplevelser. 

Ikke sant? "Jeg har aldri opplevd å være redd for høyder, derfor tror jeg ikke at høydeskrekk eksisterer. Jeg har aldri hatt problematiske fødsler, derfor tror jeg at de som klager på fødslene, er dramatiske, syter og tar alt i verste mening". Altså, det høres ikke bra ut å si at siden jeg ikke har opplevd noe, så eksisterer det ikke.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt greit at du sier fra. En annen måte å si fra på er å ignorere, Late som du ikke hører. Snu deg vekk fra vedkommende, flytte deg til en annen benk. Får du spørsmål om du ble sur, sier du: hæ? Hva mener du, bare fordi jeg flyttet meg? er du lettkrenket? Bruke deres egen kjipe taktikk mot dem. En annen ting som kan være effektivt, er å spørre: hva mener du med det? Når noen slenger ut noe. Være genuint nyskjerrig og få dem til å utdype. Da blir det stilt, og du får vedkommende selv til å virke dum. Ganske deilig. 

Takk for gode råd til alternativer :) Skal prøve det ut neste gang.

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ganske barnselig med mobilspill da, rart når voksne mennesker driver med det, umodent. Mange som synes det. Og har man rosa sveis så får man nok kommentarer på det, ikke hvis man har kommunesveis. Så mulig du sender ut noen signaler også da

Anonymkode: c9608...61b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ganske barnselig med mobilspill da, rart når voksne mennesker driver med det, umodent. Mange som synes det. Og har man rosa sveis så får man nok kommentarer på det, ikke hvis man har kommunesveis. Så mulig du sender ut noen signaler også da

Det kan du jo synes, men der det noe du absolutt på påpeke? Eller går det an å passe på seg selv og la andre være i fred?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke sant? "Jeg har aldri opplevd å være redd for høyder, derfor tror jeg ikke at høydeskrekk eksisterer. Jeg har aldri hatt problematiske fødsler, derfor tror jeg at de som klager på fødslene, er dramatiske, syter og tar alt i verste mening". Altså, det høres ikke bra ut å si at siden jeg ikke har opplevd noe, så eksisterer det ikke.

TS

Spot on. Jeg har i hvert fall som nevnt opplevd det samme som deg ts, så forstår deg godt ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er dessverre skikkelig mobber-tankegang. Det er de som får ufine kommentarer som må bli "mer hardhudet", "mindre selvhøytidelig" og så videre. Det er forskjell på det å være klønete, og det å være ufin. For eksempel. Hvis du sier til en dame med mage som du kjenner at det er så koselig å se hun skal ha smått igjen, så er hun ikke gravid, og du sier unnskyld, så er det klønete og ingenting å bry seg om. Men hvis du, etter å ha fått beskjed om at hun ikke er gravid, fortsetter å kverne på det og sier at hun kanskje ikke bør gå i så ettersittende klær når hun er overvektig, da er du ufin. Forstår du det? For min del opplever jeg ofte situasjon nummer to innen forskjellige aspekter. Sånn var det med dette mobilspillet, for eksempel. 

TS

Jeg tolket innlegget helt annerledes enn deg ts. Din tolkning av en situasjon («denne personen er frekk mot meg») trenger ikke å bety at personen mener/ønsker å være frekk. Det jeg ikke forstår med innlegget ditt, er at du blir utsatt for så mange lite hyggelige folk rundt deg. Det høres ikke normalt ut, så hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å forandre noe hvem du omgås. Forstår at det er en del folk man må omgå (kollegaer, andre foreldre osv), men noe kan du vel endre på, for det er så mange hyggelige folk der ute og det høres ut som om du har vært uheldig.

Anonymkode: 7a200...d15

• Liker 1
Skrevet

Jeg har svart tidligere i tråden og svarte ut fra utgangspunket til TS "Da spør jeg dere som alltid har vært sosialt tilpasset: er dette greit?". 

Og jeg svarer som en som navigerer ganske sømløst sosialt at: ja, det er greit, og faktisk BRA å tørre bite fra seg når folk er ufyselige. Jeg er ikke så interessert i drama, pleier å unngå det i vennegjengen og ikke ta sider. Jeg har heller aldri vært involvert i personalsaker på jobb, og aldri "rapportert" noen. Jeg ordner opp der og da. 

Man vet forskjellen intuitivt. Klager du på meg som er en som er på tilbudssiden både på jobb og sosialt og liker å være grei og imøtekommende, ja da fortjener du å høre det. Jeg har møtt deg med smil og velvilje, og om du er bitchy, ufyselig eller passiv aggressiv - ja da sier jeg i fra. Til deg. Du må prate til meg på en mindre frekk måte. Aldri via andre kanaler. Og da får jeg ALLTID respekt tilbake. Kanskje de prater bak min rygg, kanskje de unngår meg, eller smisker med meg, men jeg blir alltid respektert i videre kommunikasjon. 

Det er mange rare eksempler i tråden fra folk som kjenner noen som ser alt som et angrep, og beskylder TS for å være en av de. Det er bra at du sier fra. 

Anonymkode: 75a0c...a23

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 20.15):

Du høres ut som en typisk person som plutselig har funnet ut at nå skal det «settes grenser», men mangler sosiale antenner og humor. Jeg kjenner en sånn. Alt skal markeres, alt skal glefses om, og det er bare meg-meg-meg. Det skal liksom tas igjen for mange år som dørmatte, men reaksjonene står overhodet ikke i stil med situasjonen.

Anonymkode: 6dcc1...1dd

Jeg synes vel heller at de som kommenterer negativt på hårfarge, særlig uoppfordra, er de som mangler sosiale antenner jeg... Dersom man stadig får irettesettelser på kommentarer så er det kanskje på tide å se seg selv og sin oppførsel utenfra

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det ofte det kan bli litt vel mye "trykk", og at når man skal på sett og vis ta igjen for mye tapt, så kan det bli litt mer voldsomt enn det som ville være normalt akseptert.

Anonymkode: 1d319...06a

Skrevet
tracida skrev (På 7.10.2025 den 20.10):

Hva med å være litt frekk tilbake, istedenfor å si respektfullt ifra? Feks om noen kommenterer hårsveisen din, så ler du bare og svarer : så lenge det ikke ser ut som sveisen din,så er det greit ( latter) hvis noen kommenterer mobilspillingen ,så ler du bare også svarer : ja jeg sitter hvertfall ikke innpå Tinder å glor,sånn som resten her (latter) hvis noen mener at du skulle studert noe annet ,så ler du bare også sier du: kunne jo studert skoa dine foreksempel (latter) dette her er bare eksempler på litt frekke svar som må svares med humor i blikket. Kanskje de ler å svarer noe gøy tilbake, og da flyter du videre på det og hele situasjonen blir avverget på en måte.  Bare le av dem og snu deg tilbake og fortsett med det du holder på med. Ikke vis at du er noe interessert i å høre noe mer fra dem.

Dette er selvfølgelig kommentarer avsender hadde fortjent å få tilbake, men for TS er jeg redd for at det kan slå tilbake. Plutselig blir hun stempa som mobberen. En del av disse menneskene har trolig ikke såpass selvinnsikt at de evner å se sin egen oppførsel. "De bare tulla litt"

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 12.31):

Jeg er tidligere mobbeoffer, noe som dessverre har hatt stor påvirkning på meg i voksenlivet. Jeg torde ikke å fremme meningene mine, stå i en konflikt eller svare tilbake når folk var frekke eller urimelige. Men nå har jeg jobbet med psykolog, og fått litt annet perspektiv på det som kreves for at jeg skal oppnå noe her i livet. Jeg ønsker ikke lenger å godta frekk oppførsel fra andre og være dørmatte. Så jeg har begynt å bite fra meg: ikke svare frekt, men gi tydelig beskjed om at det de gjør, ikke er greit. Og folk reagerer voldsomt. Spør om jeg føler meg såret/krenket, sier at det ikke var meningen å si/gjøre det og det, at jeg overreagerer osv. 

Da spør jeg dere som alltid har vært sosialt tilpasset: er dette greit? At når noen oppfører seg ufyselig mot meg, så sier man tydelig i fra og ber personen om å stoppe? Hvorfor reagerer folk så voldsomt når jeg setter grenser? Jeg brøler ikke, gråter ikke, bruker ikke stygge ord, driver ikke med personangrep eller frekke svar tilbake, kun opplyser om at det ikke er greit. Hva tenker dere?

P.S. Som eksempel på situasjoner kan være at folk kritiserer min hårfarge, at jeg spiller mobilspill mens jeg venter på at guttungen skal være ferdig på trening ("er du 5 år gammel?" "det er så barnslig!!!" mens de ser over skulderen min på hva jeg gjør på mobilen), spør hvorfor jeg studerer det jeg studerer, at jeg helst burde studere *det og det*, og så videre. Hakking på alt jeg gjør og innblanding i alt jeg gjør, kritiske kommentarer til utseendet, handlinger, ord, planer, preferanser. 

Jeg har lært meg en veldig effektiv måte å håndtere ufine kolleger på som er overraskende effektiv.

Etter jeg begynte å bruke setningen "Hva vil du oppnå med å si det?" når det kommer stygge stikk så har det stort sett stoppet.

Situasjonen snudde overraskende raskt til at disse stikkene er så og si fraværende når jeg er tilstede.

Desverre så er denne en annen sak når jeg ikke er tilstede. Stikkene kommer hardere og oftere til mine andre kolleger når jeg ikke er der.

Anonymkode: 9fb09...872

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vil mene at det er bra mer umodent å drive å kommentere på mobilspill og hårsveis... De fleste voksne bør ha utviklet nok selvregulering til å klare å holde kjeft. Barn i barnehagen og på skolen får klar beskjed om at kommenterer som at "du har rart hår" eller "det er barnslig" er uakseptabelt. Så jeg tenker at dersom godt voksne folk driver å kommenterer på den måten, så har det gått galt i oppdragelsen et sted

Endret av Dame1993
Skrivefeil
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...