Gå til innhold

Boliger der man ikke kan åpne vinduene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på visning på en leilighet i går der det ikke var mulig å åpne vinduene, og boligen hadde kun én luftespalte som var på soverommet, og ellers på balansert ventilasjonsanlegg.

Balkongdören kunne man selvfølgelig åpne, men det er merkelig at det bygges boliger der man ikke kan ha vinduet på gløtt,  for eksempel når man sover.

Jeg er ikke interessert i å skru opp den balanserte ventilasjonen på full guffe, og ligge og høre på during.

Hva er poenget med vinduer man ikke kan åpne?

Jeg legger ikke inn bud pga dette dessverre.

Anonymkode: df6a5...f03

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres merkelig ut. Men jeg hadde en gang kontor der vinduer ikke kunne åpnes. Forferdelig. Vinduer må da kunne åpnes, også for brannsikkerhet.

Anonymkode: f53e5...ad1

• Liker 3
Skrevet

Hva? Er det lov, hva med brannsikkerhet? Jeg får klaustrofobi bare av å tenke på det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent lurt å åpne vinduet om det brenner… 

Rømningsveier finnes på andre måter enn et vindu som kan åpnes i fjerde etasje.

Anonymkode: 2d7ee...c08

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Balansert ventilasjon er noe oppskrytte greier. Hermetisk lukkede boliger og dårlig inneklima 

Anonymkode: a219b...a36

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten er i første etasje i et bygg fra 2015 og vinduene er trekantede, så det ser fancy ut.

Har nå googlet det og det heter "fastkarm vinduer" og er vanlig å bruke høyt oppe i etasjene.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare to små vinduer som kan åpnes nede, og to små oppe, alle de store går ikke å åpne. Det gjør det ENORMT vanskelig å lufte, så jeg kommer aldri til å leie en slik bolig igjen.

Anonymkode: 2a4e3...02a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig fint med et vindu som kan åpnes og en brannstige utenfor dersom det brenner i gangen utenfor, liksom... 

Anonymkode: e48ec...d46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt i nye bygg med balansert ventilasjon. Der skal man ikke lufte ved å åpne vinduene uansett. Det strider i mot hele konseptet med balansert lufting. 

Helt ok om det ikke er din greie, men det funker for noen. Og er en helt ok måte å bygge på.

Anonymkode: c98d0...661

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke vinduene på soverommet  åpnes? 

Her har du jo veranda dør da, så det hjelper jo. Bodde selv i ett lite hus der stuevinduet ikke kunne åpnes, men det var veranda dør, så det hjalp! Husker ikke at det var noe problem å ikke kunne åpne vinduene i stua og der var det åpen kjøkkenløsning. Satt jo bare opp døren. Men jeg hadde vindu på soverommet da, og det må man nesten ha. 

Anonymkode: 7826b...e18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er denne boligen

https://www.finn.no/429510006

Ts

Teit leilighet i det store og hele.

Hvorfor to innganger til et gedigent soverom?? Klesskapet med en liten åpning på hver sin side

Også et bittelite kjøkken med null oppbevaring? Mikroen står så høyt oppe at den hadde jeg ikke kommet til en gang.
Teite vinduer som ikke kan åpnes ja, også den ene luftingen man ser. 

Balansert ventilasjon er ei bitch. Det bråker (konstant during) og krever konstant vedlikehold. Det er ikke nødvendig i det hele tatt. Det er en utgift og plage.  

Anonymkode: 74265...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan tenker du man skal komme seg ut om det brenner utenfor rommet? 

Vi har en ytterdør i leiligheten vår, om det brenner i gangen kommer vi oss ikke ut døren. Da må vi ut vindu på et av soverommene eller stua..

Anonymkode: d3b20...25c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke vinduene på soverommet  åpnes? 

Her har du jo veranda dør da, så det hjelper jo. Bodde selv i ett lite hus der stuevinduet ikke kunne åpnes, men det var veranda dør, så det hjalp! Husker ikke at det var noe problem å ikke kunne åpne vinduene i stua og der var det åpen kjøkkenløsning. Satt jo bare opp døren. Men jeg hadde vindu på soverommet da, og det må man nesten ha. 

Anonymkode: 7826b...e18

Litt dumt å ha verandadøren på gløtt om natten når man bor på bakkenivå...

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt normalt i nye bygg med balansert ventilasjon. Der skal man ikke lufte ved å åpne vinduene uansett. Det strider i mot hele konseptet med balansert lufting. 

Helt ok om det ikke er din greie, men det funker for noen. Og er en helt ok måte å bygge på.

Anonymkode: c98d0...661

Jepp! Slipper du en fjert i boligen din så skal ikke den ut av vinduet, men skal resirkuleres gjennom "rent" filter og varme gjenvinnes. 

Anonymkode: a219b...a36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Teit leilighet i det store og hele.

Hvorfor to innganger til et gedigent soverom?? Klesskapet med en liten åpning på hver sin side

Også et bittelite kjøkken med null oppbevaring? Mikroen står så høyt oppe at den hadde jeg ikke kommet til en gang.
Teite vinduer som ikke kan åpnes ja, også den ene luftingen man ser. 

Balansert ventilasjon er ei bitch. Det bråker (konstant during) og krever konstant vedlikehold. Det er ikke nødvendig i det hele tatt. Det er en utgift og plage.  

Anonymkode: 74265...73d

Og altfor stort bad i forhold til stuen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Soverommet er jo ikke stort, det er så lite at det ikke er plass til en dobbelseng uten å måtte ha dør på hver side og sengen 😂😂😂😂😂😂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik blir det når det bygges etter TEK10. Du må ha stor gang og stort bad pga rullestolsirkel. Og den løsningen med to dører inn til soverommet et også ganske vanlig i små leiligheter (man sparer plass siden man ikke trenger dødarealet foran sengen). 

Balansert ventilasjon er jo også mer eller mindre lovpålagt. 

Vil du ha en mer praktisk leilighet (for folk som ikke sitter i rullestol), må du kjøpe noe eldre. Da får du separat kjøkken, vindu som kan åpnes, mindre bad og større soverom. Og mye større strømregning. 

Anonymkode: e6006...9cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (39 minutter siden):

Hva? Er det lov, hva med brannsikkerhet? Jeg får klaustrofobi bare av å tenke på det. 

Selvfølgelig er det lov. Tenk på Oslo Plaza, for eksempel. Man kan ikke akkurat hoppe ut vinduet fra øverste etasje der. Rømningsvindu er bare vanlig i lavblokker, rekkehus og eneboliger. 

Anonymkode: e6006...9cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg var på visning på en leilighet i går der det ikke var mulig å åpne vinduene, og boligen hadde kun én luftespalte som var på soverommet, og ellers på balansert ventilasjonsanlegg.

Balkongdören kunne man selvfølgelig åpne, men det er merkelig at det bygges boliger der man ikke kan ha vinduet på gløtt,  for eksempel når man sover.

Jeg er ikke interessert i å skru opp den balanserte ventilasjonen på full guffe, og ligge og høre på during.

Hva er poenget med vinduer man ikke kan åpne?

Jeg legger ikke inn bud pga dette dessverre.

Jeg ville ikke overveid den, mye på grunn av elendig planløsning.  Soverom med to dører fordi man ikke kan gå rundt sengen?  Nei takk!  En kjøkkenvegg i stua man ser rett på fra sofaen? Nei takk! Ingen bod i leiligheten? Nei takk!

I tillegg til 0 luftemuligheter annet enn balkongdør! 

Anonymkode: dbf75...0f5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...