AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:14 #1 Skrevet mandag kl. 09:14 Var på besøk hos en venninne på annen kant av landet nå i helgen, og ble sittende og se på noen i fra deres lokalavis på nett. De var det flere artikler der en journalist hadde laget fotoreportasjer og vanlige artikler med familiemedlemmer i fokus (bla foreldre og søsken, samt nære venninner visstnok) Er det ikke vanlig kotyme å opplyse om slike bindinger lengre?? Anonymkode: 8daea...0e3
Ullvott Skrevet mandag kl. 10:27 #2 Skrevet mandag kl. 10:27 Jo, det er vanlig å opplyse om bindinger der det er relevant. Vær varsom-plakaten er ganske tydelig på dette. Sitat 2.2. Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet. 2.3. Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet. 1
Kålrota Skrevet mandag kl. 10:30 #3 Skrevet mandag kl. 10:30 Jo, men det opplyses jo ikke nødvendigvis i teksten. Jeg antar at journalisten har diskutert dette med sin redaktør. Som journalist i en lokalavis havner man ofte i slike situasjoner, uten at det nødvendigvis har noe å si for vinklingen. Det kommer jo veldig an på type sak. 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:46 #4 Skrevet mandag kl. 10:46 Det er absolutt på sin plass å opplyse om bindinger og relasjoner, for å sikre habilitet og integritet. PFU har tydelige føringer som definerer rammene for god presseskikk. Paragraf 2 i Vær Varsom‑plakaten omhandler dette tydelig, f.eks. i § 2.7 og § 2.8. Etter tiår i bransjen synes jeg at det som er mest interessant med små lokalaviser ikke er hva de skriver, men hva de velger å ikke skrive. Det er mange ganger pinlig å se hvordan de unnlater å grave i eller i det minste å ta opp kontroversielle forhold i kommunen eller nærmiljøet, rett og slett fordi de føler at det er så mange hensyn å ta. Det er rett og slett for smått og tett, relasjoner går på kryss og tvers i og mellom administrasjon, lokalt næringsliv og premissleveradører i lokalmiljøet. Tråkk feil folk på tærne, og du blir frosset ut av det gode selskap "for evig". Bygdedyret har svært god hukommelse. Redaktører balanserer på en egg. Anonymkode: 8df43...bc5 3 1
Jostepop Skrevet mandag kl. 11:21 #5 Skrevet mandag kl. 11:21 Jeg vet ikke, men umiddelbart ville jeg tenkt slik at dersom det er av typ veldig lite sted og lokalavisen kommer ut en gang i uken, og vedkommende har ansvar for gratulasjonssiden, og skriver referat fra fotballkampene som juniorlaget spiller (og der en av spillerne er et småsøsken eller no slikt), eller legger ut bilder av 17-mai toget – ikke stort å lage ståhei for, særlig ikke om «alle» vet at at Per er sønnen til Kari og bror til Bob Kåre. Men om det er større sted, og journalisten intervjuer et søsken, nær venn, eller forelder og kritiserer kommunen, klager på idrettslagets manglende halltid, arbeidslivsproblemer, eller slike ting, så ville jeg satt pris på at det stod nederst i artikkelen at « Vi opplyser om at Per er Karis sønn, og intervjuet er klarert med redaktør». Dersom det ikke hadde stått noe slikt (og jeg visste at her var det nære forhold mellom journalist og intervjuobjekt) ville jeg antatt at her har en person en ekstra fordel for å få belyst nettopp sin sak, og vinklet det til sin fordel uavhengig av de faktiske forhold, og avisens integritet synker i mine øyne… 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:39 #6 Skrevet mandag kl. 15:39 Dette er sikkert "gladsaker" for å fylle opp sidene. Neppe noe kritikk og anklager mot andre. Anonymkode: a5db7...789 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:19 #7 Skrevet mandag kl. 17:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er sikkert "gladsaker" for å fylle opp sidene. Neppe noe kritikk og anklager mot andre. Anonymkode: a5db7...789 Tja- det var et par stykker som kritiserte kommunen etter en flom, og noe om at en senior - fotballgruppe hadde fått redusert tid i idrettshallen til fordel for barneturnen, og flere andre som er for gjenkjennbare til at jeg vil poste dem her… men når jeg ble oppmerksom på det så ser endatil jeg som ikke har tilknytning til stedet mønsteret… Dette er i tillegg til gladsaker som 17-mai toget og påskeeggjakt i strandkanten med de samme barna som får de største bildene i avisen… Anonymkode: 8daea...0e3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:26 #8 Skrevet mandag kl. 17:26 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja- det var et par stykker som kritiserte kommunen etter en flom, og noe om at en senior - fotballgruppe hadde fått redusert tid i idrettshallen til fordel for barneturnen, Anonymkode: 8daea...0e3 Med tilsvar fra kommunen og ansvarlig for hallen? Det er jo ikke reklame eller skjulte saker der journalisten og slekt har agenda kan man håpe. I noen bygder er alle i slekt så hvis man alltid må ha med slektskap blir det ikke plass til noe annet. Anonymkode: a5db7...789
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:38 #9 Skrevet mandag kl. 19:38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med tilsvar fra kommunen og ansvarlig for hallen? Det er jo ikke reklame eller skjulte saker der journalisten og slekt har agenda kan man håpe. I noen bygder er alle i slekt så hvis man alltid må ha med slektskap blir det ikke plass til noe annet. Anonymkode: a5db7...789 Spurte venninnen min nå, og nei- ingen tilsvar fra kommune/ansvarlige som vi kan se… dette er ikke av de minste stedene Norge, tror det er ca 20 000 i kommunen… Anonymkode: 8daea...0e3
Jostepop Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 19.26): Med tilsvar fra kommunen og ansvarlig for hallen? Det er jo ikke reklame eller skjulte saker der journalisten og slekt har agenda kan man håpe. I noen bygder er alle i slekt så hvis man alltid må ha med slektskap blir det ikke plass til noe annet. Anonymkode: a5db7...789 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 21.38): Spurte venninnen min nå, og nei- ingen tilsvar fra kommune/ansvarlige som vi kan se… dette er ikke av de minste stedene Norge, tror det er ca 20 000 i kommunen… Anonymkode: 8daea...0e3 Oi… Det er ikke bra i mine øyne, uansett om dette er stort eller lite sted. I de fleste redaksjoner så burde det være såpass mange ansatte, at det lett kan brukes en annen journalist enn intervjuobjektets barn/foreldre/søsken, særlig om det er andre saker enn typiske glad-saker og hilsner. Dette er en avis uten integritet eller respekt for vær varsom plakaten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå