AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #21 Skrevet 6 timer siden Min mor jobber som psykiatrisk sykepleier på en avrusningsklinikk og hun sier at mange av pasientene som er innlagt for avrusning er sykepleiere Anonymkode: ca919...00b
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #22 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min mor jobber som psykiatrisk sykepleier på en avrusningsklinikk og hun sier at mange av pasientene som er innlagt for avrusning er sykepleiere Anonymkode: ca919...00b Meg igjen, må utdype dette: det er sykepleiere som i utgangspunktet har hatt familie og ting på stell, men så begynner de å ta smertestillende fordi de har så lett tilgang på det, så baller det på seg med sterkere ting… om du mener at sykepleierne stjeler medisiner for å tjene økonomisk på det kan jeg ikke uttale meg om men det ligger jo store verdier på de medisinrommene så det kan godt hende Anonymkode: ca919...00b
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja særlig 😅 Anonymkode: a3295...fa2 Ja faktisk. Den gang jeg jobbet på sengepost hadde vi stående ordinasjon på å kunne gi zopiklone til alle som ville ha, men som eneste sykepleier på nattevakt med 20 pasienter hadde jeg ikke tid til å gå frem og tilbake til medisinrommet hver gang noen ville ha. Så da tok jeg et brett tabletter og en stabel medisinglass i lomma før første runde, så skrev jeg ned på en lapp hvem som fikk for å føre det inn etterpå. De fleste andre gjorde det samme, da kan det fort bli glemt et brett i lomma. Anonymkode: 1de99...090 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har et inntrykk av at flere og flere sykepleiere blir tatt på fersken i å stjele medisiner på jobb. Som samfunnet ellers har også sykepleiere problemer med rus. Noen som jobber som sykepleiere her som har sett en del snusk på jobb? Medisiner som stjeles. Anonymkode: 1b599...b1f At helsevesenet på grunn av sin lette tilgang har et stort rusproblem har vært kjent lenge. Dersom det virkelig nå er flere enn før som blir tatt (og ikke bare flere som blir tatt OG eksponert i media) så er nok ikke det på grunn av en økning i forbruk eller tyveri. Muligens er det heller enten en økning i kontroll eller en reduksjon av aksept for fenomenet. Slik er det for øvrig med all rusbruk. Den gjennomsnittlige rusmisbruker er ikke hen du ser i parken eller under en bro. De utgjør det ekstreme mindretall. Den gjennomsnittlige rusmisbruker er i jobb, har barn og partner og evner være normal og hyggelig og ikke helt nykter mens hen plukker opp ungene i barnehagen, kjører på trening og deltar på møter. Den gjennomsnittlige rusmisbruker er naboen din eller hun moren i fau eller han faren som jobber som advokat. Eller fastlegen din. Anonymkode: c3011...bee 1
Wilma89 Skrevet 6 timer siden #25 Skrevet 6 timer siden Det skjer sikkert, men aldri opplevd i mine 15 år som sykepleier. Eller vet mange forsyner seg av c-preparater som Paracet, Ibux osv, men aldri opplevd at det systematisk forsvinner A eller B preparater. 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Skrevet 6 timer siden Har venninner som jobber på sykehus hvor de ikke teller B preparater, og de sier det en mange som tar med hjem ja. På min jobb teller det nøye A og B preparater, men ofte mange dossetter som må endres etter legevisitt, og da tar man jo ofte ut mange A og B preparater som ikke telles, så det finnes jo muligheter der å. Anonymkode: 5d24b...c3a
Fighter83 Skrevet 6 timer siden #27 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har et inntrykk av at flere og flere sykepleiere blir tatt på fersken i å stjele medisiner på jobb. Som samfunnet ellers har også sykepleiere problemer med rus. Noen som jobber som sykepleiere her som har sett en del snusk på jobb? Medisiner som stjeles. Anonymkode: 1b599...b1f Bare paracet, ibux og Nexium jeg har vært borti foreløpig så det er nok mye vi ikke vet om. Men man vet at jo mer belastende et arbeidsmiljø er jo værre er det å stå i. Viktig med Akan kursing av ledelsen, VO og fagteamet. + Fokus på tillit og ha en åpen dør så de ansatte kan snakke med ledelsen m.fl. Er mye man kan gjøre for å unngå det verste. 1
Natu Skrevet 6 timer siden #28 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har venninner som jobber på sykehus hvor de ikke teller B preparater, og de sier det en mange som tar med hjem ja. På min jobb teller det nøye A og B preparater, men ofte mange dossetter som må endres etter legevisitt, og da tar man jo ofte ut mange A og B preparater som ikke telles, så det finnes jo muligheter der å. Anonymkode: 5d24b...c3a Helt totalt urealistisk det du sier at det ikke telles. Jeg jobber på sykehus og er strenge rutiner for dette på ALLE sykehus. Jeg aner ikke hvordan jeg skulle fått med meg medisiner fra medisinrommet. Du legger igjen elektroniske spor hver gang det åpnes. 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #29 Skrevet 6 timer siden Så lenge èn person stjeler medisin, så stjeler per definisjon for mange sykepleiere medisin på jobb, som overskriften din spør om. Ingen skal stjele, så ja, det er for mange uansett hva tallet er. Anonymkode: f3598...14e 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Skrevet 6 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (11 timer siden): Tror ikke det finnes noen statistikk over dette. Men jeg tror det er vanligere at medisiner legges i arbeidstøy og at det ender opp med å ikke gis til bruker likevel på vakten, så glemmer man å returnere det i løpet av samme vakt. Jeg mistenker at folk er mer overarbeidet, har et underskudd på søvn mer enn at de faktisk er ruset på jobb. Å stjele medisiner er i mange tilfeller oppsigelsesgrunn, og kan være grunn nok til å miste autorisasjonen sin som sykepleier. Da er det ekstremt dårlig mangel på rutiner. Medisiner skal journalføres at er tatt, og enten så er dette svinn/stjålet, eller så dokumenteres det at medisiner som ikke er gitt er gitt. Det kan gi medisinsk feilbehandling av pasient. Anonymkode: f3598...14e
Fighter83 Skrevet 6 timer siden #31 Skrevet 6 timer siden Husker jeg studerte sykepleien med flere som røyka hasj. Selvfølgelig kjente jeg på den at det var mye større sannsynlighet for at de brukte andre stoffer om de fikk mulighet eller ting ble for vanskelig på privaten. Disse ønsket jeg aldri å jobbe med eller være i praksis med. Hvordan kan man stole på dem liksom? 2
Rosa Dartle Skrevet 6 timer siden #32 Skrevet 6 timer siden Jeg jobbet som sykepleier i mange år. På de to årene var det kun to hendelser, og begge gjaldt noen i korte vikariater, den ene gjennom et bemanningsbyrå. 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #33 Skrevet 6 timer siden Vet om en del sykepleiere som ruser seg på fritiden. Men om de stjeler på jobb, nei det tror og håper jeg ikke. Anonymkode: 3454a...457
Rosa Dartle Skrevet 6 timer siden #34 Skrevet 6 timer siden Fighter83 skrev (1 minutt siden): Husker jeg studerte sykepleien med flere som røyka hasj. Selvfølgelig kjente jeg på den at det var mye større sannsynlighet for at de brukte andre stoffer om de fikk mulighet eller ting ble for vanskelig på privaten. Disse ønsket jeg aldri å jobbe med eller være i praksis med. Hvordan kan man stole på dem liksom? Tja.. Jeg tar såvidt en Paracet om jeg ikke må, og ville aldri misbrukt legemidler eller alkohol. Spiser minimalt med prosessert mat og holder meg til økologiske varer. Lager mat fra bunnen og er generelt nøye på hva jeg inntar. Har aldri stjålet noe i mitt liv bortsett fra en tyggispakke da jeg var 10-11 og at vi gikk på epleslang hos naboen. Jeg har likevel røyket cannabis på fest da jeg var yngre.
Rødvinsfilosofen Skrevet 5 timer siden #35 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da er det ekstremt dårlig mangel på rutiner. Medisiner skal journalføres at er tatt, og enten så er dette svinn/stjålet, eller så dokumenteres det at medisiner som ikke er gitt er gitt. Det kan gi medisinsk feilbehandling av pasient. Anonymkode: f3598...14e Joda, men praksisen er litt ulik på kreftavdelingen hvor pasientene mottar morfin, VS «der ingen skulle tru at nokon kunne bu - og motta hjemmesykepleie».
Bacteria Skrevet 5 timer siden #36 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Har venninner som jobber på sykehus hvor de ikke teller B preparater, og de sier det en mange som tar med hjem ja. På min jobb teller det nøye A og B preparater, men ofte mange dossetter som må endres etter legevisitt, og da tar man jo ofte ut mange A og B preparater som ikke telles, så det finnes jo muligheter der å. Anonymkode: 5d24b...c3a De skal også føres ut i eget regnskap der jeg jobber. Men klart, i en travel hverdag kan det hende dette ikke blir gjort og da er man like langt. Jeg har jobba som sykepleier i 35 år, og har selvfølgelig opplevd at bekjente og kolleger har fått fyken og mistet autorisasjonen både for tyveri av medisiner til eget forbruk og ei som stjal for videresalg antagelig. Det verste tilfellet var faktisk en helsefagarbeider som byttet ut sterke smertestillende i en dosett til eldre beboer med reseptfri Paracet. Helt utilgivelig. Det er klart at det er mørketall her, men tror ikke det er veldig vanlig. Om noe, er det blitt mindre vanlig da det er et mye sterkere kontrollregime nå enn på tidlig nittitall. Skal du stjele medisiner nå er du nesten avhengig av å gå i søpla eller ta fra seponert medisin. Og det kan du jo ikke opprettholde et misbruk på vil jeg tro. Alt av A- og B-preparater telles, og regnskapet gjennomgås av to stk. 1 gang i måneden. 2
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #37 Skrevet 52 minutter siden Tror det er vanligere enn folk tror, og tror personer man tror ikke stjeler, plutselig kan det. Plutselig er noen i et samlivsbrudd, opplever nære dødsfall, blir deprimert, får angst, er stresset/overarbeidet, har smerter i ulike grad, søvnproblemer osv. Det er veldig lett å stjele hvis man vil, men det avhenger av arbeidsplass. Da jeg jobbet på sykehus var det streng kontroll. Og vi var sjeldent alene på medisinrommet. Pasientene viste også ofte hvor mange og hvilke medisiner de fikk. Er på sykehjem nå. Mange med demens. Har hørt at noen kan ta medisin selv i stedet for å utlevere bruker (de husker jo ikke / vet ikke antall). Tror ikke dette har skjedd der jeg jobber nå, men vet det skjedde en annen plass. Ble oppdaget da en bruker hadde mer smerter en periode, en pleier virket litt sløv, og man la sammen to og to. En ting er å stjele medisiner, noe annet er når det går utover uskyldige brukere/pasienter. Anonymkode: 441d8...2fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå