Gå til innhold

Stemmer det at for mange sykepleiere stjeler medisiner på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et inntrykk av at flere og flere sykepleiere blir tatt på fersken i å stjele medisiner på jobb. Som samfunnet ellers har også sykepleiere problemer med rus. 
Noen som jobber som sykepleiere her som har sett en del snusk på jobb? Medisiner som stjeles. 

Anonymkode: 1b599...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har et inntrykk av at flere og flere sykepleiere blir tatt på fersken i å stjele medisiner på jobb. Som samfunnet ellers har også sykepleiere problemer med rus. 
Noen som jobber som sykepleiere her som har sett en del snusk på jobb? Medisiner som stjeles. 

Tror ikke det finnes noen statistikk over dette. 

Men jeg tror det er vanligere at medisiner legges i arbeidstøy og at det ender opp med å ikke gis til bruker likevel på vakten, så glemmer man å returnere det i løpet av samme vakt. 

Jeg mistenker at folk er mer overarbeidet, har et underskudd på søvn mer enn at de faktisk er ruset på jobb.

Å stjele medisiner er i mange tilfeller oppsigelsesgrunn, og kan være grunn nok til å miste autorisasjonen sin som sykepleier. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med personaldokumentasjon på et større sykehus, og sitter igjen med inntrykk av at det er mye av det. Vet ikke om det egentlig er mer enn før, eller om det bare har blitt lettere å oppdage. Utvikling av bedre rutiner og elektronisk tilgangskontroll har nok gjort det lettere å avdekke. 

Anonymkode: 10576...15f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært god kontroll på A og B preparater på min arbeidsplass. Har aldri opplevd "systematisk" svinn. Det ville bli oppdaget nokså raskt. Jobber i et helseforetak.

Anonymkode: 5ab48...c6f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at noen har vært ruset på jobb i mine 25 år i helsevesenet, ei heller at noen har blitt avskjediget for det. Vi har av og til noe svinn inne hos oss på operasjonsavdelingen. Dette er pga tungrodde IT-systemer laget av kontorrotter, som tror at helsepersonell har tid til å bruke 5 minutter på å logge seg inn for å scanne ut akuttmedisiner 🙃

Anonymkode: 395cb...36e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har aldri opplevd at noen har vært ruset på jobb i mine 25 år i helsevesenet, ei heller at noen har blitt avskjediget for det. Vi har av og til noe svinn inne hos oss på operasjonsavdelingen. Dette er pga tungrodde IT-systemer laget av kontorrotter, som tror at helsepersonell har tid til å bruke 5 minutter på å logge seg inn for å scanne ut akuttmedisiner 🙃

Så det er ikke mulig å registrere uttaket (manuelt) i etterkant i IT-systemet?

(Når du skriver "scanne ut" tenker jeg at medikamentene er pakket i en emballasje med en slags ID-kode eller noe, og at systemet derfor er ment å scanne en fysisk pakning for å telle den ned fra lager).

Anonymkode: 268c8...b98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvor har du i så fall fått dette "inntrykket" fra?? 

Anonymkode: bb1b3...8fa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Tror ikke det finnes noen statistikk over dette. 

Men jeg tror det er vanligere at medisiner legges i arbeidstøy og at det ender opp med å ikke gis til bruker likevel på vakten, så glemmer man å returnere det i løpet av samme vakt. 

Jeg mistenker at folk er mer overarbeidet, har et underskudd på søvn mer enn at de faktisk er ruset på jobb.

Å stjele medisiner er i mange tilfeller oppsigelsesgrunn, og kan være grunn nok til å miste autorisasjonen sin som sykepleier. 

Ja særlig 😅

Anonymkode: a3295...fa2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

Anonymkode: 10b36...02e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

hvor har du i så fall fått dette "inntrykket" fra?? 

Anonymkode: bb1b3...8fa

I omgangskretsen så er det to sykepleiere som mistet jobbene sine pga tyveri medisin på jobb..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt sikkert jobbet med noen jo. Er de vant til det de tar så er det ikke alltid like synlig.

Jobber selv i helse og på mine 10 år her har mye forsvunnet ja.  3 alvorlige saker med stort svinn. 2 av dem har innrømmet det og tatt imot hjelp når de ble konfrontert, siste sykemeldte seg og nekter standhaftig. Det er likevel bevist at hen er skyldig, da kun vedkommende har vært på medisinrommet når tunge medisiner har forsvunnet- ofte i store mengder. Vedkommende er velstelt og oppegående, kan ikke se noe på dem. Kan merke endring i humør om du kjenner dem godt, men ingen åpenbare tegn på rus. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja særlig 😅

Joda, dette skjer. Medisinene her kommer ofte pakket i små poser til hvert besøk. Selvfølgelig er mye av medisinene sånt de må/ bør ta hver dose av, men mange har også medisiner utenom som de kan få ved behov. Typisk smertestillende og beroligende. Ofte takker de nei, men vi tar likevel dosen med inn tilfelle. I en dag der du faktisk ofte har dobbelt så mye arbeid på listen din som du har arbeidstid kan det fort ryke en pose til renseriet når uniformen tas av ja. Vi skal ta alt med inn til destruksjon, men det er sinnsykt travelt her og menneskelig å gjøre feil. 

Anonymkode: 7b0e3...a26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å tro at sykepleiere ikke stjeler medisin er naivt. 

I beste fall. 

I verste fall livsfarlig. 

Anonymkode: 23e0c...53c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja særlig 😅

Du, det er litt grenser for hvor stor rus-effekt man opplever å få av Paracet, Ibux, blodfortynnende, medisiner mot prostatakreft, medisiner mot stoffskiftesykdom, osv.

• Liker 5
Skrevet

Å tro at sykepleiere ikke stjeler medisin er naivt. 

I beste fall. 

I verste fall livsfarlig. 

Man kan også argumentere for at det er skadelig å mistenkeliggjøre en hel yrkesgruppe.

Leger, veterinærer og farmasøyter har i mange tilfeller enklere tilgang til ting, uten at noen mistenkeliggjør dem. 😅

• Liker 1
Skrevet

I omgangskretsen så er det to sykepleiere som mistet jobbene sine pga tyveri medisin på jobb..

Jeg tror det sier mer om omgangskretsen din enn sykepleiere... sånn generelt. 
Hilsen ikke-sykepleier

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (40 minutter siden):

Man kan også argumentere for at det er skadelig å mistenkeliggjøre en hel yrkesgruppe.

Leger, veterinærer og farmasøyter har i mange tilfeller enklere tilgang til ting, uten at noen mistenkeliggjør dem. 😅

De stjeler like mye de, men nå handlet vel denne tråden spesifikt om sykepleiere. 

Skrevet

Ikke hos oss, vi har gode rutiner og det ville fort bli oppdaget om det manglet medikamenter. 

AnonymBruker
Skrevet

På alle mine arbeidsplasser har det vært episoder med ansatt som har sjålet medikamenter. To av dem mens jeg jobba der. Resten har jeg blitt fortalt om av kolleger. 

Jeg er sjokkert over hvor sløv kontrollen for uttak av A- og B-preparatet er mange steder.. 

Anonymkode: bc9a2...197

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden):

Blir ikke andre yrkesgrupper av helsepersonell mistenkeliggjort?

Det er da mange leger, tannleger og veterinærer som har mistet autorisasjon/godkjenning på grunn av medikamentmisbruk. Myndighetene følger nøye med på hva som forskrives til eget bruk/bruk i praksis.

Og jeg har i løpet av mine nesten 20 år i apotekbransjen kjennskap til seks farmasøyter som ble tatt i å stjele narkotiske preparater på jobb. Og det er jo bare dem JEG har hørt om. 

Anonymkode: 2cb3e...656

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjæresten er sykepleier. Og selv om dette er et sykehjem med godt rykte, så er rutinene rundt medisiner såppas dårlig at det blir borte medisiner relativt ofte. Og den personen som jeg mistenker står bak meste av det er også ruset på jobb i blant, uten at sjefen tar tak, selv om hun vet det. Råtten bransje 

Anonymkode: 2e606...f51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...