AnonymBruker Skrevet 6. oktober #1 Skrevet 6. oktober Har lyst å dyrke litt spiselig her hjemme. Har en hageflekk på ca 4x5m. Det er litt undersolt. Sol morgen og formiddag. Bor i Bergen. Er det best å fylle med matjord, andre typer jord og tilsette gjødsel? Andre tips for å forberede grønnsakshagen? Har egentlig et ønske om å plante alt rett i bakken uten plantekasser osv. Men kan f.eks så i rader. Har foreløpig tenkt på poteter. Er det noen sorter som anbefales? Har dere andre forslag til grønnsaker som er lett å få til, som gjerne gir litt avling og som er mulig å spise på ulike tider utover vår/sommer/høst? Anonymkode: 01408...ce3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #2 Skrevet 6. oktober Prøv å søke opp hugelbed og se om det er noe for deg? Jeg ville prøvd meg på hvitløk, det er veldig enkelt og gir god avling. Gulrøtter kan fungere veldig bra med mindre du har mye snegler. Beter funker også. Andre enkle grønnsaker er reddiker, sukkererter, ruccolasalat eller annen bladsalat. Anonymkode: 5d7b7...284 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #3 Skrevet 6. oktober Jordskokk gir en del avling. Rødbeter har jeg også alltid fått til, men gir ikke mye avling sånn som jordskokk og poteter. Salat er veldig greit å så. Squash er også veldig enkelt og man får mye av hver plante. Anonymkode: b9466...ae4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #4 Skrevet 6. oktober Jeg anbefaler å dyrke det du spiser mye av, og som koster litt. Salat og urter f.eks, ganske dyrt å kjøpe hvis man bruker det hver dag. Der det ikke er så mye sol kan du også dyrke reddik, ramsløk, løpstikke og andre lettgrodde, nordiske vekster. Poteter er gøy, men tar nokså lang tid og plass, og er fortsatt relativt billig å kjøpe. Løk er også enkelt å få til, og gir god avling. Både rødløk og salatløk er lett å få til. Ps hvis du dyrker urter som mynte eller løpstikke er det lurt å avgrense godt, de sprer seg enormt. Eventuelt ha store krukker ved kjøkkenhagen din, til urter. Pent og praktisk! Anonymkode: 240fe...fa0 2
Slarti Skrevet 6. oktober #5 Skrevet 6. oktober Reddik er superenkelt. Nesten ugress. Skal du ha mer en det må du ha en grense mellom. Har det selv i pallekarm så dem ikke kveler ting rundt. Gulrot er enkelt og sykt digg rett fra jorda. Helt annen smak en i butikken. Potet er også enkelt, men kjøp settepotet på felleskjøpet. Kjøper du det i hagesenter er det sykt dyrt. Urter og plukksalat er også enkelt, men bør holdes i krukker så dem ikke sprer seg.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #6 Skrevet 6. oktober Jeg har gitt opp hagen i Bergen på grunn av snegl. Selv jordskokk og potet - de spiser det grønne, og dreper planten. Men får velidg godt utbytte av pallekasser som står på stein - salater og kål i ulike varianter, urter, tomat (under glass). Anonymkode: 62fc1...499
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #7 Skrevet 6. oktober Poteter må du dyrke,det er en super grønnsak som kan brukes til så mye. Søk etter tørråte sterke typer. Har du tilgang til naturgjødsel (kumøkk,hønsemøkk,sauemøkk) så er det det beste. Ha på og arbeid ned i jorda før du sår frø og setter poteter. Ellers vil jeg anbefale bokashi,det gir helt enorm avling med grønnsaker! Squash elsker bokashijord. Gulrøtter er greie p dyrke men du må ha sand i jorda og ha det ganske steinfritt for å få fine gulrøtter. Hvitløk setter du nå på høsten, veldig enkelt. Annen løk setter du på våren. Salat er greit men ikke så for mye hvis du ikke har noen å gi bort til. Det blir fort for mye. Så spinat tidlig på våren,det er greit å få til. Husk å begynne i det små for det er fulltidsjobb å fjerne ugress,vanne og tynne hvis du skal få skikkelig avling. Men det er så gøy når du kan spise egne grønnsaker,så jeg anbefaler det absolutt!😀 Anonymkode: 9ed7a...9dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå