kari2 Skrevet mandag kl. 07:26 #1 Skrevet mandag kl. 07:26 Skal prøve meg på periodisk faste. Tenker 16/ 8. Noen som har erfaringer med dette? Jeg bruker en del søtningsmiddel i kaffe, te og mat, forstår det som at det ikke er lov når man faster. Det kan by på utfordringer. Syns kaffe uten melk og søtning på morran blir litt beskt. Ser noen sier at Stevia er ok, da det er en plante. Jeg bruker normalt Natren flytende. Tanker om dette? Takk for svar☺️
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:03 #2 Skrevet mandag kl. 08:03 Hva er målet med fasten? Jeg for min del faster 16/8 for å klare å ligge i kaloriunderskudd. Så jeg drikker te med litt søtning i for å klare å ha høyt nok væskeinntak. Blir så lei av bare vann. Jeg blir ikke uvell i magen av det. Men om fasten er for å aktivere autofagi, så tror jeg at man skal holde seg borte fra kunstig søtning også. Anonymkode: c9cf7...ba4 1
Tvist Skrevet mandag kl. 12:32 #3 Skrevet mandag kl. 12:32 Jeg drikker te uten søtning. Gjerne med urter eller lakrissmak, der trenger man ikke mer søtsmak. 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:27 #4 Skrevet mandag kl. 15:27 I periodisk faste har det ikke noe å si å bruke kunstig søtning, heller ikke ved vannfaste utover 24 timer da det ikke har kalorier. Det er sikkert noen som er uenig i det, men jeg drikker te m søtningsmiddel, kaffe og cola zero ved 72 timers faste bl.a. Anonymkode: 7ed8e...509 1
Eric_B Skrevet mandag kl. 15:32 #5 Skrevet mandag kl. 15:32 Det viktigste med periodisk faste er at du ikke binger i spisevinduet men holder deg i kaloriunderskudd selv om det er lenge siden du har spist. Største fallgruven er at man føler man har rett til å spise mye mer enn man egentlig skal. Kunstig søtning er debattert. Kalorifritt er vel det som er minstekravet.
kari2 Skrevet i går, 07:39 Forfatter #6 Skrevet i går, 07:39 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva er målet med fasten? Jeg for min del faster 16/8 for å klare å ligge i kaloriunderskudd. Så jeg drikker te med litt søtning i for å klare å ha høyt nok væskeinntak. Blir så lei av bare vann. Jeg blir ikke uvell i magen av det. Men om fasten er for å aktivere autofagi, så tror jeg at man skal holde seg borte fra kunstig søtning også. Anonymkode: c9cf7...ba4 Målet er å oppnå de fordelene som det hevdes at faste kan gi. Gjerne autofagi☺️ Jeg vil også se om det hjelper på magen, har en del trøbbel med den. Jeg syns også vann er kjedelig å drikke. Og te og kaffe uten litt sødme syns jeg ikke er noe godt.
kari2 Skrevet i går, 07:41 Forfatter #7 Skrevet i går, 07:41 AnonymBruker skrev (16 timer siden): I periodisk faste har det ikke noe å si å bruke kunstig søtning, heller ikke ved vannfaste utover 24 timer da det ikke har kalorier. Det er sikkert noen som er uenig i det, men jeg drikker te m søtningsmiddel, kaffe og cola zero ved 72 timers faste bl.a. Anonymkode: 7ed8e...509 Takk for svar. Ser at det er delte meninger om dette. Tror ikke jeg klarer meg uten noe søtning.
kari2 Skrevet i går, 07:43 Forfatter #8 Skrevet i går, 07:43 Eric_B skrev (16 timer siden): Det viktigste med periodisk faste er at du ikke binger i spisevinduet men holder deg i kaloriunderskudd selv om det er lenge siden du har spist. Største fallgruven er at man føler man har rett til å spise mye mer enn man egentlig skal. Kunstig søtning er debattert. Kalorifritt er vel det som er minstekravet. Det er et godt poeng. Ja, det er kalorifri søtning det er snakk om. Ser ikke mørkt på 16/8 hvis jeg kan bruke litt søtning. Men hvis det utgår, så ser jeg ikke så lyst på det☺️
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #9 Skrevet i går, 10:44 kari2 skrev (På 6.10.2025 den 9.26): Skal prøve meg på periodisk faste. Tenker 16/ 8. Noen som har erfaringer med dette? Jeg bruker en del søtningsmiddel i kaffe, te og mat, forstår det som at det ikke er lov når man faster. Det kan by på utfordringer. Syns kaffe uten melk og søtning på morran blir litt beskt. Ser noen sier at Stevia er ok, da det er en plante. Jeg bruker normalt Natren flytende. Tanker om dette? Takk for svar☺️ Kommer an på hvorfor du faster., Kun for vektnedgang kan søting være ok, da de ikke har kalorier. Men er du ute etter de positive helsegevinstene som kommer av å holde blodsukkeret lavt må du sørge for å ikke tilføre noe som øker blodsukker. Stevia er så vidt jeg har lest det eneste søtstoffet som ikke påvirker. SÅ ville brukt stevia eller øvt på å drikke ting "svart". Jeg faster, alt fra 14 til 24 timer, kommer an på hva som passer. Men drikker da svart kaffe, svart te/grønn te og masser av vann bare. Jeg vil ha alle helsegevinstene, så må bare gjøre det sånn Så - kommer an på hva motivasjonen din er. Ville tilstrebet å faktisk faste hvis du skal faste. Anonymkode: 4ad97...5ce 1
kari2 Skrevet i går, 11:48 Forfatter #10 Skrevet i går, 11:48 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Kommer an på hvorfor du faster., Kun for vektnedgang kan søting være ok, da de ikke har kalorier. Men er du ute etter de positive helsegevinstene som kommer av å holde blodsukkeret lavt må du sørge for å ikke tilføre noe som øker blodsukker. Stevia er så vidt jeg har lest det eneste søtstoffet som ikke påvirker. SÅ ville brukt stevia eller øvt på å drikke ting "svart". Jeg faster, alt fra 14 til 24 timer, kommer an på hva som passer. Men drikker da svart kaffe, svart te/grønn te og masser av vann bare. Jeg vil ha alle helsegevinstene, så må bare gjøre det sånn Så - kommer an på hva motivasjonen din er. Ville tilstrebet å faktisk faste hvis du skal faste. Anonymkode: 4ad97...5ce Jeg leste det samme et sted, at Stevia var greit. Så har kjøpt det. Burde øvd på å drikke ting uten søtning, ja. Tror jeg starter med bruk an noe Stevia. Så får jeg se om jeg klarer å kutte det etterhvert. Takk for svar☺️ Leste i ei bok at man kunne ha litt fløte eller h- melk i kaffen når man fastet, altså utenfor spisevinduet. Man skulle ikke bruke lett- eller skummet melk. Syns det var rart. For det første fordi det er kalorier inn når man skal faste, og for det andre at man i så fall skulle velge det med mest kalorier/ næringsinnhold. 🧐🧐
AnonymBruker Skrevet i går, 13:16 #11 Skrevet i går, 13:16 kari2 skrev (1 time siden): Jeg leste det samme et sted, at Stevia var greit. Så har kjøpt det. Burde øvd på å drikke ting uten søtning, ja. Tror jeg starter med bruk an noe Stevia. Så får jeg se om jeg klarer å kutte det etterhvert. Takk for svar☺️ Leste i ei bok at man kunne ha litt fløte eller h- melk i kaffen når man fastet, altså utenfor spisevinduet. Man skulle ikke bruke lett- eller skummet melk. Syns det var rart. For det første fordi det er kalorier inn når man skal faste, og for det andre at man i så fall skulle velge det med mest kalorier/ næringsinnhold. 🧐🧐 Det re vel pga fettinnholdet tenker jeg. Ganske lavt på karbohydrater. Men lavt nok... nja. Men ikke umulig. Igjen kommer det an på formålet tenker jeg. Jeg bruker appen Zero og all vitenskap som ligger bak - kan sterkt anbefale det. Synes de virker veldig forskningsbaserte og de er gode på å forklare så man forstår ting. Og det virker veldig balansert. Så jeg har tillitt til hva de driver med, og jeg bruker appen og kunnskapen aktivt. Så jeg tenker at av alle kilder til info er det blant de bedre, og her er deres mening om saken: Will It Break My Fast? - Zero Longevity Anonymkode: 4ad97...5ce
AnonymBruker Skrevet i går, 13:19 #12 Skrevet i går, 13:19 Jeg prøver rett og slett bare å tenke på faste som faktisk faste og bare innta vann, svart kaffe eller te uten noe annet enn vann. Da er jo jo helt sikker på å få alle fordelene, og slipper å tenke så mye over det. Men, om alternativet hadde vært å droppe fastegreia fullstendig bare fordi det er ulevelig uten en sukett eller en dæsj fløte i kaffen, så hadde jeg klart valgt sukett/fløte i kaffen og ingenting annet Anonymkode: 4ad97...5ce
AnonymBruker Skrevet i går, 16:47 #13 Skrevet i går, 16:47 Man leser stort sett om dem som utelukkende har positive erfaringer med faste, men for å komme med en dårlig erfaring da, så opplever jeg at dersom jeg faster så får jeg en veldig stor sult om kveldene. Inkludert mye mer søtsug. Som om kroppen vil ta igjen alt det tapte fra tidligere på dagen. Opplever også mer matstøy, ved at jeg teller timer til jeg kan spise og går rundt og gleder meg til det hele morgenen/formiddagen. Jeg har gitt det et realt forsøk men det fungerer rett og slett ikke for meg, vinninga gikk opp i spinninga. Jeg fungerer bedre med jevnlig tilførsel gjennom hele dagen Alle er forskjellige, som sagt er det veldig mange som har gode erfaringer med faste, men kanskje ikke forvent den store vektnedgangen i første omgang (dersom det er det som er målet). Anonymkode: 4711a...b64
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #14 Skrevet i går, 17:16 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Man leser stort sett om dem som utelukkende har positive erfaringer med faste, men for å komme med en dårlig erfaring da, så opplever jeg at dersom jeg faster så får jeg en veldig stor sult om kveldene. Inkludert mye mer søtsug. Som om kroppen vil ta igjen alt det tapte fra tidligere på dagen. Opplever også mer matstøy, ved at jeg teller timer til jeg kan spise og går rundt og gleder meg til det hele morgenen/formiddagen. Jeg har gitt det et realt forsøk men det fungerer rett og slett ikke for meg, vinninga gikk opp i spinninga. Jeg fungerer bedre med jevnlig tilførsel gjennom hele dagen Alle er forskjellige, som sagt er det veldig mange som har gode erfaringer med faste, men kanskje ikke forvent den store vektnedgangen i første omgang (dersom det er det som er målet). Anonymkode: 4711a...b64 Hvis du opplever det så spiser du ikke riktig sammensetning av mat for å holde blodsukkeret stabilt, ei heller spiser du nok. Jeg har slitt med kraftig søtsug hver eneste kveld hele livet mitt, jeg begynte med å faste 16:8 og nå 18:6 og har verdens mest stabile blodsukker - NULL søtsug. Spisevindu kl 12-18. Men jeg sørger for at DET jeg spiser er riktig sammensatt av det kroppen trenger og at jeg spiser NOK. Bonus er jeg holder vekten stabil også. Anonymkode: fd672...1f8 1 1 1
kari2 Skrevet 12 timer siden Forfatter #15 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det re vel pga fettinnholdet tenker jeg. Ganske lavt på karbohydrater. Men lavt nok... nja. Men ikke umulig. Igjen kommer det an på formålet tenker jeg. Jeg bruker appen Zero og all vitenskap som ligger bak - kan sterkt anbefale det. Synes de virker veldig forskningsbaserte og de er gode på å forklare så man forstår ting. Og det virker veldig balansert. Så jeg har tillitt til hva de driver med, og jeg bruker appen og kunnskapen aktivt. Så jeg tenker at av alle kilder til info er det blant de bedre, og her er deres mening om saken: Will It Break My Fast? - Zero Longevity Anonymkode: 4ad97...5ce Tusen takk for tips😊 Det er vel ingen gratisversjon av appen?
kari2 Skrevet 12 timer siden Forfatter #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg prøver rett og slett bare å tenke på faste som faktisk faste og bare innta vann, svart kaffe eller te uten noe annet enn vann. Da er jo jo helt sikker på å få alle fordelene, og slipper å tenke så mye over det. Men, om alternativet hadde vært å droppe fastegreia fullstendig bare fordi det er ulevelig uten en sukett eller en dæsj fløte i kaffen, så hadde jeg klart valgt sukett/fløte i kaffen og ingenting annet Anonymkode: 4ad97...5ce Takk for svar☺️ Det høres fornuftig ut. Får se om jeg klarer det etter hvert. Starter litt mykt.
kari2 Skrevet 12 timer siden Forfatter #17 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Man leser stort sett om dem som utelukkende har positive erfaringer med faste, men for å komme med en dårlig erfaring da, så opplever jeg at dersom jeg faster så får jeg en veldig stor sult om kveldene. Inkludert mye mer søtsug. Som om kroppen vil ta igjen alt det tapte fra tidligere på dagen. Opplever også mer matstøy, ved at jeg teller timer til jeg kan spise og går rundt og gleder meg til det hele morgenen/formiddagen. Jeg har gitt det et realt forsøk men det fungerer rett og slett ikke for meg, vinninga gikk opp i spinninga. Jeg fungerer bedre med jevnlig tilførsel gjennom hele dagen Alle er forskjellige, som sagt er det veldig mange som har gode erfaringer med faste, men kanskje ikke forvent den store vektnedgangen i første omgang (dersom det er det som er målet). Anonymkode: 4711a...b64 Takk for innspill. Da har du jo prøvd, og funnet ut hva som funker best for deg☺️ Målet er å oppleve de fordelene som fasting kan ha, og å se om magen blir bedre av det.
kari2 Skrevet 9 timer siden Forfatter #18 Skrevet 9 timer siden Dere som faster, drikker dere alkohol? Jeg er veldig glad i vin. Det er jo noe man helst drikker på kveldstid. Hvordan håndterer dere alkohol? Tar dere noen glass på helg, f. Eks?😌
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Skrevet 8 timer siden kari2 skrev (20 minutter siden): Dere som faster, drikker dere alkohol? Jeg er veldig glad i vin. Det er jo noe man helst drikker på kveldstid. Hvordan håndterer dere alkohol? Tar dere noen glass på helg, f. Eks?😌 Hvis jeg skal være sosial en kveld/natt og det er alkohol i bildet så bryter jeg fasten. Jeg koser meg slik jeg vil når faller seg slik. Men i hverdagen og helger hvor jeg ikke har noen planer så faster jeg. Anonymkode: fd672...1f8
Tvist Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden Jeg faster ofte ikke så lenge i helgene, drikker sjeldent, men spiser snop. Da bare spiser jeg når jeg vil, tilpasser fastingen til livet og ikke omvendt. Det er anbefalt har jeg hørt å variere hvor lenge du faster, så det passer fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå