AnonymBruker Skrevet 6. oktober #1 Skrevet 6. oktober Jeg er gravid og mistrives veldig på jobb. Leder som ikke er særlig interessert i å tilrettelegge for meg, og det psykososiale arbeidsmiljøet er helt på trynet, voksne damer som oppfører seg som om vi gikk på barneskolen. Dette gir meg mye stress som jeg er redd påvirker foster negativt. Jeg føler meg så alene og aner ikke hvem jeg kan snakke med om dette for å få klarhet i hva rettighetene mine er her, hva kan jeg forvente at leder tar tak i og hvordan hun gjør noe med det. Noen som har råd? Anonymkode: a909a...8d9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #2 Skrevet 6. oktober Tillitsvalgt er vel riktig sted å gå, evnt HR? Fosteret tar ikke skade av dette, babyer unnfanges og fødes under alle omstendigheter her i verden, og barnet kommer ikke til å bære preg av at du ikke trives på jobb nå. Anonymkode: 315f6...0f7 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #3 Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tillitsvalgt er vel riktig sted å gå, evnt HR? Fosteret tar ikke skade av dette, babyer unnfanges og fødes under alle omstendigheter her i verden, og barnet kommer ikke til å bære preg av at du ikke trives på jobb nå. Anonymkode: 315f6...0f7 Takk for svar! Det har vist seg å være vanskelig å få støtte fra tillitsvalgte. Var tidligere medlem i et forbund som rett og slett dreit i meg som medlem fordi jeg ikke var 100% innenfor deres interessegruppe å ivareta. Har nå byttet forbund til noen som 200% vil ivareta interessene til mitt yrke og det står ikke på liten vilje hos de som er der, men heller at de har manglende kapasitet akkurat nå. Jeg får støtte hvis jeg må og jeg har kontakt med en jurist der, men føler jo da at jeg ikke kan overlesse dem med min mistrivsel, dessuten føles det skammelig siden det ikke er så mange i mitt yrke så det er et mindre miljø. Selvom vi har god kontakt alle sammen. Anonymkode: a909a...8d9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #4 Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tillitsvalgt er vel riktig sted å gå, evnt HR? Fosteret tar ikke skade av dette, babyer unnfanges og fødes under alle omstendigheter her i verden, og barnet kommer ikke til å bære preg av at du ikke trives på jobb nå. Anonymkode: 315f6...0f7 Glemte å svare på HR, det er dessverre også forholdsvis lite miljø på arbeidsplassen og HR vil nok ikke være på min side hvis jeg tar opp problemer, det blir bare en suppe av flere ubehageligheter hvor lederen min blir enda mer ubehagelig og skaper problemer for meg. Det er helt sikkert. Anonymkode: a909a...8d9
NoaideBiehtar Skrevet 6. oktober #5 Skrevet 6. oktober Verneombud og tillitsvalgt. Eventuelt leder. Ikke sikkert du har så mange flere rettigheter som vil hjelpe deg? Men en prat med verneombudet om arbeidsmiljøet kan være på sin plass uansett.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #6 Skrevet 6. oktober Hvis du mistrives så bytt jobb. Du må selv ta ansvar for din egen trivsel. Du kan ikke endre leder eller en hel kultur alene. Anonymkode: 9265f...46e 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #7 Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er gravid og mistrives veldig på jobb. Leder som ikke er særlig interessert i å tilrettelegge for meg, og det psykososiale arbeidsmiljøet er helt på trynet, voksne damer som oppfører seg som om vi gikk på barneskolen. Dette gir meg mye stress som jeg er redd påvirker foster negativt. Jeg føler meg så alene og aner ikke hvem jeg kan snakke med om dette for å få klarhet i hva rettighetene mine er her, hva kan jeg forvente at leder tar tak i og hvordan hun gjør noe med det. Noen som har råd? Anonymkode: a909a...8d9 Hva slags tilrettelegging er du ute etter? Mistrives du på jobb må du selv bytte, sjeldent sånt bedrer seg. Kan ikke skjønne hva tilretelegging kan gjøre for deg med tanke på mistrivsel. Fosteret tar ikke skade av at du har bedritne kollegaer Anonymkode: 344bc...ffc 4
aksase Skrevet 6. oktober #8 Skrevet 6. oktober Hvis din nærmeste leder er problemet og tillitsvalgte er ute av stand til å ta grep, anbefaler jeg at du går til neste ledernivå. Om din leder er øverste leder, kan du henvende deg til styreleder. Hvis bedriften har et arbeidsmiljøutvalg(AMU) er det også noen du kan snakke med. Fastlegen er også en mulighet. Dersom du har behov for tilrettelegging på arbeidsplassen av helsemessige årsaker, og det psykiske er også helse, da kan fastlegen være en støtte i kommunikasjonen med arbeidsgiver om tilrettelegging. Fastlegen skal også kunne delta i møter med arbeidsgiver i noen tilfeller. Kommer du ingen vei med noe, er vel kanskje din eneste mulighet for bedring å finne annet arbeid, men det er ikke tiden for det når du er gravid, så det bør du evntuelt vente med til du er ferdig med svangerskap og permisjonstid.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #9 Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvis du mistrives så bytt jobb. Du må selv ta ansvar for din egen trivsel. Du kan ikke endre leder eller en hel kultur alene. Anonymkode: 9265f...46e AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva slags tilrettelegging er du ute etter? Mistrives du på jobb må du selv bytte, sjeldent sånt bedrer seg. Kan ikke skjønne hva tilretelegging kan gjøre for deg med tanke på mistrivsel. Fosteret tar ikke skade av at du har bedritne kollegaer Anonymkode: 344bc...ffc Slik som dette er det mange steder, kanskje de aller fleste arbeidsplasser, så nei det hjelper sjelden å bytte jobb. Man trenger heller ikke ønske å være den som "redder" arbeidsmiljøet, kun å sørge for at man selv blir ivaretatt når det gjelder tilrettlegging/permisjon ifb. med graviditet. Da er det fagforbund og evt. verneombud som gjelder. Anonymkode: 54e4b...327
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #11 Skrevet 6. oktober Takk for alle svar så langt! Anonymkode: a909a...8d9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #12 Skrevet 6. oktober Hvis du mener du trenger tilrettelegging på grunn av graviditet bør du ta en prat med lege. Anonymkode: b3432...deb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå