Gå til innhold

Har folk blitt mer selvsentrerte og føleleskalde siden 2020?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er fokus på at ting er dårlige for deg : ultraprossesert mat, plast og mange andre ting. Det er fokus på å unngå mye.

Trening er et stort fokus for mange. 

Krig skaper stor uro . 

Pandemien gjorde at ensomhet ble mer vanlig.

Mange faktorer gjør at folk må passe mye på seg selv

Dette er i seg selv bra og fornuftig . Men føler og at folk er mer kyniske, egoistiske og selvhøytideligere enn før 2020

Anonymkode: 3f516...c9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt underlig å assosiere ultraprosessert mat, passivitet og plastforbruk med varme og altruisme. Dette handler jo bare om kunnskap, og om hva som er bra for oss/hverandre/planeten. Kulde ville vel vært å gi faen?

Anonymkode: 8a807...6aa

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i. Men synes det har vært en gradvis utvikling til det verre siden starten på 2000-tallet. Samfunnet er blitt mer individualisert, solidariteten forvitrer. 

Anonymkode: 6c3a9...d4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er litt underlig å assosiere ultraprosessert mat, passivitet og plastforbruk med varme og altruisme. Dette handler jo bare om kunnskap, og om hva som er bra for oss/hverandre/planeten. Kulde ville vel vært å gi faen?

Anonymkode: 8a807...6aa

Er bra å ta vare på seg selv. Men er og spørsmål om HVOR farlig alt dette er.Blir et slags "hysteri" og folk ser bare sine ting. Er ikke en av dem som ikke tror at det farer ved disse tingene, men tror det har blitt blåst opp

Anonymkode: 3f516...c9d

Skrevet

Tja, 2018 var preget av opprulling av mange saker om overgrep, neglect og bedrageri.Etter det var vi litt mindre troskyldige til hva folk med makt kan finne på. 

2019 var preget av terror i den vestlige verden (New Zealand og Frankrike), og framtidsfrykt for miljøet. 

Anonymkode: 85650...4a7

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har. Og langt mer introvert.

Anonymkode: 81705...403

• Hjerte 1
Skrevet

Folk har snakket om prosessert mat så lenge jeg kan huske. Du må se flere gamle Oprah episoder.

På 80/ 90 tallet var det stort fokus på ozonlaget. Vi skulle kvitte oss med sprayflasker.

Og du tror trening er nytt? Har du glemt 80-tallet eller er du ikke klar over hva 80-tallet var?

Aerobic GIFs | Tenor

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men føler og at folk er mer kyniske, egoistiske og selvhøytideligere enn før 2020

Jeg har ikke merket noen forskjell.

Men la meg uansett kommentere skrivingen din. Tegnsettingen er nesten på plass og du holder deg til en målform. Så nå passer jeg ikke på meg selv, men deg. Motbeviser det teorien din?

Anonymkode: 8e4c3...482

Skrevet

Altfor mange nordmenn som utnytter velferdsstaten ved å sykmelde seg for den minste ting. Og når de ikke kan gå sykemeldte mer sørger de for å skaffe seg aap eller blir uføre. Mange kunne fint hatt restkapasitet, og måtte de, hadde de sikkert klart å jobbe mer. Jobb deltid og aksepter mindre i lønn da. Skru ned forbruket. Utrolig irriterende å skulle betale skatt som går til late mennesker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Altfor mange nordmenn som utnytter velferdsstaten ved å sykmelde seg for den minste ting. Og når de ikke kan gå sykemeldte mer sørger de for å skaffe seg aap eller blir uføre. Mange kunne fint hatt restkapasitet, og måtte de, hadde de sikkert klart å jobbe mer. Jobb deltid og aksepter mindre i lønn da. Skru ned forbruket. Utrolig irriterende å skulle betale skatt som går til late mennesker. 

Her demonstrerer du på en fin måte hvorfor mange opplever at samfunnet er blitt kaldere. Denne maniske paranoiaen over at alle på trygd er snyltere som egentlig kan jobbe, men ikke gidder. Denne tankegangen er menneskefiendtlig, mistroisk og totalt malplassert.

Dessverre sprer denne holdningen seg som ild i tørt gress. Om det er én konspirasjonsteori jeg tror på, så er det at det finnes krefter som ønsker at slik fordømmelse og mistro til dine medmennesker skal få blomstre. Når slike tanker og holdninger får fotfeste så er vi på vei inn i et samfunn der det er akseptert å kategorisere mennesker som mindre verdt, undermennesker, som vi andre skal få råde over.

Det er et sykdomhetstegn i samfunnet når man føler trang til å "ta de syke". Det er en sykelig trang, og en generell forakt for "de svake".

De største snylterne er de velferdsprofitørene som har sugerør både i statskassa og samfunnet generelt.

Hvis du er bekymret for velferdsstaten så har jeg noen punkter til deg, så kan du skifte fokus til noe som faktisk ER en reell fare for velferden til den gemen hop. 

Skatteparadiser – flytter penger til lavskatteland.
Skatteplanlegging – utnytter smutthull og advokater.
Lav kapitalbeskatning – tjener mer på investeringer enn arbeid.
Eiendomsspekulasjon – presser opp boligpriser, leier ut dyrt. (går hardt utover alle unge som skal etablere seg, må sette seg i stor gjeld)
Kriseprofitt – kjøper billig under nedgangstider, selger dyrt etterpå.
Lobbyvirksomhet – påvirker politikere og lover til egen fordel.
Internprising – flytter overskudd mellom egne selskaper for å unngå skatt.
Privatisering – tar profitt ut av offentlige tjenester. (snyter til seg skattemidler på bekostning av folket, bruker våre skattepenger for å berike seg selv)
Billig arbeidskraft – kutt i lønn, rettigheter og faste stillinger. (vi får en underklasse med lavlønnede som ikke klarer seg på en lønn selv om man jobber fulltid)
Teknologimonopoler – eier plattformer og bruker folks data som råvare.
Arv og formue – rikdom går videre i familier uten mye skatt.

_______

Anonymkode: 21f59...bc3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...