Gå til innhold

Bestemor som har med klær til mine barn..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordel er at da tar hun kanskje med seg skittentøyet hjem til seg etterpå, eller er det klær som dere får og skal ha med hjem til dere? 

Neste gang kan du sende henne en pakkeliste og si at du er så glad for at hun avlaster dere med pakking. 

Anonymkode: 75de7...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja jeg er jo glad for at hun er engasjert, men hun trenger jo ikke pakke!! Jeg synes det er nedverdigende og unødvendig.

Anonymkode: 07b80...005

Begynn å pakk med truser og sokker til bestemor🙃 du vet, det er jo bare godt ment!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt du blir oppgitt over dette. Jeg har også en slik svigermor; hun har i tillegg tydelig uttalt at jeg bare var et nødvendig onde for at hun skulle få barnebarn... Alt fra at hun pakker med slik som din svigermor og kanskje slenger på "ja, nei, jeg tenkte at dere ikke hadde med det, jeg da" til at hun mente helt oppriktig og seriøst at hvis barna skulle hatt dobbelt etternavn, så skulle de hatt hennes pikenavn som mellomnavn, ikke mitt...!! Hvis vi reiser på noe sammen, har hun alltid pakket med både ekstra klær til barna og mat til alle sammen. Uten at det er avklart på forhånd. Og da er det slengbemerkninger om at "ja, jeg lagde med sånn mat jeg, for jeg vet jo så godt hva dere liker!" som at jeg som mor ikke vet det og velger å ha med mat som barna ikke liker. Så sitter vi der, da, med dobbelt opp og altfor mye mat. Prøvde en gang å ikke ta med mat, for hun har jo med uansett, men da var hun enda mer nedlatende og stygg, så det gjør jeg ikke noe mer. Og jeg må bare si at vi er ressurssterke personer med fulle jobber, flere verv og har i tillegg fulgt opp barna så til de grader at de kan vel betegnes som bortskjemte... Det ikke slik at det noen gang har manglet klær eller mat eller utstyr hos oss.

Anonymkode: 7db9d...55b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Når svigermor pakker ekstra sokker og truser kan det føles nedvurderende fordi det trigger følelser rundt autonomi, evaluering og kontroll. Selv om hun har gode intensjoner, kan hjernen tolke det som kritikk.

Hvordan håndtere det:

Anerkjenn følelsen – merk at irritasjon ofte handler om egen kontroll, ikke hennes intensjon.

Refram handlingen – tolke det som omsorg, ikke kritikk.

Sett vennlige grenser – f.eks. «Tusen takk, vi har nok klær, så du trenger ikke pakke mer.»

Gi alternative roller – la henne bidra på en måte som ikke undergraver deg.

Pust og ta et steg tilbake – gi deg selv tid før du reagerer.

Fokuser på samarbeid – husk at målet er barnets beste, ikke konkurranse.

Anonymkode: e94cf...3f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du ett veldig kontrollbehov? 

Anonymkode: 51ea3...8a5

Er nå mer svigermor som har det!

Ts, jeg ville ha spurt henne rett ut. "Hvorfor har du med badebukse til x?" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sett vennlige grenser – f.eks. «Tusen takk, vi har nok klær, så du trenger ikke pakke mer.»

Og når hun likevel fortsetter å pakke med ekstra "bare sånn at hun har litt ekstra skiftetøy i tilfelle", med en tone som indikerer at hun ikke tar for gitt at foreldrene ikke husker på sånt ... Hvordan håndhever man slike overskridelser?

Ikke ts, men jeg tror det også er litt av greia  her. Hadde svigermor hørt på denne vennlige grensen og latt være å pakke med ekstra, tror jeg ikke det hadde vært like stort problem. Når disse grensesettelsene faller for døve ører, da føles hvert sånt overtramp stadig sårere eller mer provoserende. Handlingene viser jo da at de ikke gidder å respektere deg.

(Mi svigermor har også en tendens til å skulle kjøpe ting til barnet vårt, med en tone som sier "nå har jeg fikset det du tydeligvis ikke var i stand til selv". Da er det vanskelig å se på det som omsorgsfull hjelp ...)

Anonymkode: 4f41f...4b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når svigermor pakker ekstra sokker og truser kan det føles nedvurderende fordi det trigger følelser rundt autonomi, evaluering og kontroll. Selv om hun har gode intensjoner, kan hjernen tolke det som kritikk.

Hvordan håndtere det:

Anerkjenn følelsen – merk at irritasjon ofte handler om egen kontroll, ikke hennes intensjon.

Refram handlingen – tolke det som omsorg, ikke kritikk.

Gi alternative roller – la henne bidra på en måte som ikke undergraver deg.

Pust og ta et steg tilbake – gi deg selv tid før du reagerer.

Fokuser på samarbeid – husk at målet er barnets beste, ikke konkurranse.

Anonymkode: e94cf...3f5

Denne her saken til trådstarteren er nok for avansert til at AI/KI skal kunne hjelpe noe særlig 😅

Svigermor til TS har et kontrollbehov utover det vanlige, utvilsomt. Om det er triggeret av hennes egne angstproblemer, eller mistillit til svigerdatter, eller til og med tidligere erfaringer med egen svigermor (for det kan hende at hennes svigermor var slik, og nå ser hun på det som den riktige måten å oppføre seg på, men muligens var hun selv en ung mor, og hennes svigerdatter er ei kvinne i 30-årene), det er uvisst. Poenga er uansett at her er det svigermor som burde gå i seg selv og analysere sin oppførsel, for den er ikke vanlig og rar, ja. Men det blir nok vanskelig å oppnå, så eneste TS kan gjøre, er å vurdere og å sette sine egne grenser, for hvor mye hun klarer å tåle, og holde seg til det. 

Anonymkode: 809c8...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg leser litt mellom linjene at svigermor er overengasjert i det aller meste ts og mannen foretar seg og så setter aldri mannen grenser. 

Du kan jo si på forhånd neste gang: Du trenger ikke pakke med ekstra skift, vi har jo alltid kontroll på klærne til ungene. 

Anonymkode: 64b80...5d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er nedverdigende hvis hun f.eks. sier "Jeg har pakket med undertøy og badebukse siden Trine sikkert har glemt det".

Å lage album er da noe koselig flere besteforeldre gjør.

Anonymkode: 37869...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja jeg er jo glad for at hun er engasjert, men hun trenger jo ikke pakke!! Jeg synes det er nedverdigende og unødvendig.

Men hvorfor? Min mor har helt egen garderobe med klær til ungene mine som hun bruker når hun tar dem med steder. Merkelig prioritering i mitt hode, men så lenge ungene ikke synes det gjør noe har det jo virkelig ingen betydning for noen ting. 

Jeg er en sånn som gjerne pakker med ekstra sovepose og leggbeskyttere om jeg kjører på fotballcup feks, fordi ofte har noen glemt, og da er det jo praktisk at noen har noe ekstra? Er jo ikke fordi jeg tenker noe negativt om noen..

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kanskje du skal jobbe med hvorfor du tar det så personlig.

Anonymkode: 96105...f94

• Nyttig 1
Skrevet

Eg skjønnar at du kjenner deg litt kontrollert og mistenkeleggjort, men om du er litt pragmatisk, så berre sjekkar du med farmor at ho har pakka til ungane, og vips, så har du god plass i din eigen bagasje. Dersom ho pakkar til dei treng jo ikkje du gjere det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke blitt sint for det. Det er jo bare koselig for barna å ha et sånt album og få den oppmerksomheten fra bestemor. Bestemor synes sikkert det er koselig å bruke tid på, og det er nok gjort i kjærlighet til dem. Ikke for noe at du ikke gjør ting bra nok. Slett ikke det.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Å ja- det er svigermor ja. Hadde det vært min mor hadde jeg klikket og sagt tydelig i fra. Men jeg oppfører meg her. Enn så lenge. 

Vi har vært på ferie med svigers. Fine folk og alt det, men fra barna var små har hun alltid tatt vel mye ansvar føler jeg, og kanskje ikke helt innsett at det er jeg som er mor (og jeg følger opp de ypperlig), alt i fra at hun lager egne album (med bilder og tekst, se her mister jeg min første tann, og se her har jeg lært meg å sykle), til at hun alltid må dobbeltsjekke at vi har gjort det vi skal med barnet. Greit nok. Men nå har jeg vært mor i mange år og har grei oversikt. Når vi er på ferie med de nå så har hun (igjen!!) pakket med sokker, badebukser og undertøy til mine barn. Det er jo ikke en slem tanke bak det, men jeg blir lei. Få sønnen til å si noe går ikke, han er jo så mammadalt. Er dette noe du ville blitt sint for? Jeg har jo aldri glemt noe… De har alltid mer enn nok med seg. Likevel er det slik. Hver gang. Det er ikke hennes ansvar å pakke til mine barn…

Jeg lengter etter din luksusproblem.

Anonymkode: 96c0b...841

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta med en pakke Tena Lady og noen ekstra store truser til henne og si at du pakket litt for henne for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: 83915...847

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig å henge seg opp i dette som noe negativt, blir du fort irritert eller vinkler ting negativt? Ta folk som de er, du kan ikke kontrollere dette. Barna har en farmor som viser masse omsorg og engasjerer seg, lager fotoalbum og kjøper klær. Og du klager på det? Dette er ikke nyttig å bruke energi på, la det fare og fokuser på hva som er positivt, for det ER positivt. 

Anonymkode: e7b03...6f6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jammen meg ikke lett å være bestemor nå i dag, uansett hva du gjør blir det feil. Spesielt hvis du er farmor. Ting som var godt ment og overhodet ikke som kritikk, blir tatt ille opp og som noe negativt.  Håpløst blitt, enten bryr man seg for lite eller for mye. Men... slipper vi ikke alt vi har i hendene og avlyser alle planer når de trenger fri og barnevakt da blir de skikkelig såret, og vi blir kalt egoistiske. Må jo nesten gå på nåler for ikke å gjøre noe galt.🙈

Anonymkode: e3885...e39

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har akkurat samme problem med min svigermor! Kunne skrevet innlegget selv. 

Og nei, det handler ikke om at det er svigermor mot svigerdatter - det handler om at man ikke kan si fra på samme måte som man ville gjort om det var ens egen mor!!

Jeg har rett og slett bare valgt mine kamper med svigermor. Jeg gir tydelig beskjed på hva jeg liker å ordne selv og hva hun gjerne kan få hjelpe til med. For eksempel så har jeg sagt til henne at hun kan hjelpe oss med å kjøpe inn ytterklær, sko, vinterstøvler, sandaler om hun ønsker. Da forteller jeg hvilke merker jeg er fornøyd med. Dette har fungert fint. Hun er veldig glad for å få bidra på dette feltet. Og så får hun velge farger og mønster selv eller hun tar med barna på shopping slik at de får velge. Og ja, dette er dyre innkjøp - men hun har lyst til å kjøpe ting til barna og da kan hun heller bidra på de dyre og kjedelige innkjøpene istedet for å komme hjem til oss med masse ræl og tøys som tilsammen koster det samme som en vinterdress!!

Jeg synes det har funket å prate med henne som jeg gjør til min egen mor. Det har tatt 10 år, men nå føler jeg at jeg endelig bare oppfører meg som meg selv med henne. Om hun ikke elsker meg, så er det helt i orden. Men jeg er høflig, snill og interessert i henne, og så setter jeg tydelige grenser. 

Feks kan hun komme med masse matvarer og fylle opp fryser og kjøleskap. Da sender jeg det tilbake til henne fordi dette er ikke noe greit for meg. Hun kan bli lei seg, men jeg MÅ bare være hard på dette. Jeg vil handle selv. 

Selv om vi har avtale på at hun bidrar med yttertøy og sko til barna, så hender det likevel at hun finner diverse arveklær eller gamle leker hjemme hos seg som hverken jeg eller barna liker - da leverer jeg det rett til bruktbutikken. Det gidder jeg ikke si noe om. Om hun spør meg om plagget/leken i ettertid så sier jeg bare "den skal være her ett sted". 

Men om hun vil pakke til mine barn da setter jeg ned foten og sier tydelig "dette ordner jeg selv". Så pakker jeg ut foran henne og gjør det på nytt selv. Evt det hun har pakket og vi møtes ett sted så bare setter jeg det hun har tatt med til sides i et skap etc og bruker det ikke. Det er et tydelig tegn på at jeg har ordnet dette selv. 

Min svigermor lager også fotoalbum. Det bryr jeg meg null om. Hun har de hjemme hos seg, jeg har laget mine egne. Om hun vil gi de til barna ved en anledning så får hun selvsagt det. Da kan de ha de på rommet sitt. Det er jo bare hyggelig at folk bryr seg. Men ja, litt irriterende når de later som om det er de som er mammaen og skriver i boka "den og den datoen tok du dine første steg og jeg var så stolt" og så var hun ikke til stede engang 😂 men jeg bare ler for meg selv. Tydelig at de ikke var ferdige å få barn og at de nå skal ta igjen.

Anonymkode: 8c050...abf

Du kan umulig ha hatt en bra barndom. 

Anonymkode: 3bb03...918

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette noe å gjøre et nummer ut av? :klo: 

Det ligger omsorg og omtanke bak, og det er jo ikke værre enn at dere sier: «Så fint du tok med reserve, men jeg tror vi har nok. :)«

Du høres litt drama ut.

Anonymkode: 4dd2d...5e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt sint eller klikket nei, men kunne sagt at det går helt fint for meg (eller pappaen) å pakke til de selv.

Eller jeg kunne bedt henne ta med barna på pakking. 😁

Anonymkode: 42aae...5bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...