Gå til innhold

Bestemor som har med klær til mine barn..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var vi på ferie i sommer og svigers hadde «pakka med» både badetøy og flere typer sommerklær til barna. Dette var derimot gaver som dem fikk på ferien (med paw patrol og frost- klær jeg hater og aldri kjøper selv).

Men herregud så stas for barna, og jeg kan jo ikke annet enn å glede meg på dens vegne! Jeg synes jo det er utrolig snilt og rørende av svigerforeldrene mine å faktisk se/kjenne barna så godt at de vet hva som ønskes og settes pris på. Og helt ærlig- det var kjekt med ekstra sett badetøy 😆 Hadde gått bra med bare vårt, men er jo deilig for ungene å måtte slippe kle på seg våte badedrakter og badebukser.

Du er heldig og har en fin og omtenksom svigermor - synes jeg utifra beskrivelsen ☺️

Anonymkode: e44d5...a80

Så du velger å kjøpe klær du selv liker til barna i stedet for klær de elsker og setter pris på?

Håper de gjør det på samme måte når de blir eldre og kjøper gaver til deg...

Anonymkode: e4e04...846

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. La henne styre. Det blir bare en morsom historie en eller annen gang. Og det er jo ikke gjort for å være slem.

jeg har en svigermor som kjøper masse klær til meg. Klær jeg aldri hadde vurdert å bruke noensinne ( tenk dame 80 år). Men jeg tar da imot og skal vi på besøk til henne kler jeg på meg ett eller annet engang iblant. 
det kalles høflighet. 

Anonymkode: d3e0b...d9c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

It takes a village!

Jeg hadde virkelig elsket om jeg og  barna mine var like heldige.

Bare tenk at hun elsker dere så mye, og vil dere godt, og er en ekstra ressurs, for et privilege!

Endret av Misanthropis
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper hun nye ting? I så fall er det jo bare presanger og ikke kritikk av din pakking og deg som mor. 

Anonymkode: ebcb1...d22

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at uønsket "hjelp" ikke er så sjarmerende i lengden.

Ville bare tatt det i mot uten verken kritikk eller takknemlighet. Merkelig ting å gjøre.

Anonymkode: 56948...ca9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde ikke jeg brydd meg om en gang.

Her og har svigers laget album til alle barnebarna, da med bilder og opplevelser som da er hos dem, og små historier om det de har gjort. Ungdommen fikk disse i gave da de fylte 18 og, selv om du ikke setter pris år det så er sjansen unga dine vil med tiden. Mine syns det var gøy å se tilbake når de gikk albumene og satt da å mimrer mens de så i mellom. Og kunne si : å det husker jeg, det var gøy osv

Anonymkode: ae065...bf7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å ja- det er svigermor ja. Hadde det vært min mor hadde jeg klikket og sagt tydelig i fra. Men jeg oppfører meg her. Enn så lenge. 

Vi har vært på ferie med svigers. Fine folk og alt det, men fra barna var små har hun alltid tatt vel mye ansvar føler jeg, og kanskje ikke helt innsett at det er jeg som er mor (og jeg følger opp de ypperlig), alt i fra at hun lager egne album (med bilder og tekst, se her mister jeg min første tann, og se her har jeg lært meg å sykle), til at hun alltid må dobbeltsjekke at vi har gjort det vi skal med barnet. Greit nok. Men nå har jeg vært mor i mange år og har grei oversikt. Når vi er på ferie med de nå så har hun (igjen!!) pakket med sokker, badebukser og undertøy til mine barn. Det er jo ikke en slem tanke bak det, men jeg blir lei. Få sønnen til å si noe går ikke, han er jo så mammadalt. Er dette noe du ville blitt sint for? Jeg har jo aldri glemt noe… De har alltid mer enn nok med seg. Likevel er det slik. Hver gang. Det er ikke hennes ansvar å pakke til mine barn…

Anonymkode: 07b80...005

Har akkurat samme problem med min svigermor! Kunne skrevet innlegget selv. 

Og nei, det handler ikke om at det er svigermor mot svigerdatter - det handler om at man ikke kan si fra på samme måte som man ville gjort om det var ens egen mor!!

Jeg har rett og slett bare valgt mine kamper med svigermor. Jeg gir tydelig beskjed på hva jeg liker å ordne selv og hva hun gjerne kan få hjelpe til med. For eksempel så har jeg sagt til henne at hun kan hjelpe oss med å kjøpe inn ytterklær, sko, vinterstøvler, sandaler om hun ønsker. Da forteller jeg hvilke merker jeg er fornøyd med. Dette har fungert fint. Hun er veldig glad for å få bidra på dette feltet. Og så får hun velge farger og mønster selv eller hun tar med barna på shopping slik at de får velge. Og ja, dette er dyre innkjøp - men hun har lyst til å kjøpe ting til barna og da kan hun heller bidra på de dyre og kjedelige innkjøpene istedet for å komme hjem til oss med masse ræl og tøys som tilsammen koster det samme som en vinterdress!!

Jeg synes det har funket å prate med henne som jeg gjør til min egen mor. Det har tatt 10 år, men nå føler jeg at jeg endelig bare oppfører meg som meg selv med henne. Om hun ikke elsker meg, så er det helt i orden. Men jeg er høflig, snill og interessert i henne, og så setter jeg tydelige grenser. 

Feks kan hun komme med masse matvarer og fylle opp fryser og kjøleskap. Da sender jeg det tilbake til henne fordi dette er ikke noe greit for meg. Hun kan bli lei seg, men jeg MÅ bare være hard på dette. Jeg vil handle selv. 

Selv om vi har avtale på at hun bidrar med yttertøy og sko til barna, så hender det likevel at hun finner diverse arveklær eller gamle leker hjemme hos seg som hverken jeg eller barna liker - da leverer jeg det rett til bruktbutikken. Det gidder jeg ikke si noe om. Om hun spør meg om plagget/leken i ettertid så sier jeg bare "den skal være her ett sted". 

Men om hun vil pakke til mine barn da setter jeg ned foten og sier tydelig "dette ordner jeg selv". Så pakker jeg ut foran henne og gjør det på nytt selv. Evt det hun har pakket og vi møtes ett sted så bare setter jeg det hun har tatt med til sides i et skap etc og bruker det ikke. Det er et tydelig tegn på at jeg har ordnet dette selv. 

Min svigermor lager også fotoalbum. Det bryr jeg meg null om. Hun har de hjemme hos seg, jeg har laget mine egne. Om hun vil gi de til barna ved en anledning så får hun selvsagt det. Da kan de ha de på rommet sitt. Det er jo bare hyggelig at folk bryr seg. Men ja, litt irriterende når de later som om det er de som er mammaen og skriver i boka "den og den datoen tok du dine første steg og jeg var så stolt" og så var hun ikke til stede engang 😂 men jeg bare ler for meg selv. Tydelig at de ikke var ferdige å få barn og at de nå skal ta igjen.

Anonymkode: 8c050...abf

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha 😅  Ja, jeg er med deg TS, det er både rart og irriterende. Jeg vet faktisk ikke selv hva jeg ville gjort, men jeg ville nok irritert meg dypt inne. Hva er greia? Det er nok ikke noe med deg, det er henne, sliter hun med angst, kanskje? Mange overkontrollerende folk sliter egentlig med angst, hører jeg. 

min svigermor er også litt rar på sin måte, hun er veldig glad i å kjøpe gaver, også mye klær, til barna - men hun klarer aldri å huske riktige størrelser, ellers så bare kjøper hun på impuls, noe HUN liker 😅 Så oppigjennom årene har det vært haugvis med gaver som ikke passer. F.eks. Ralf Lauren dress størrelse 2 måneder med Hugo Boss sko (og jeg skulle ønske jeg køddet...) som babyen skulle bruke hans første jul - men babyen var 4,5 måneder alt og stor, så det passet aldri. 😅 Eller, sminkesett med egen app for mobiltelefon for ei jente som da var 3,5 år gammel. Dette er nok de verste eksemplene men bare massevis av klær i for små størrelser, og leker som barna ikke vil ha. 

Anonymkode: 809c8...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja jeg er jo glad for at hun er engasjert, men hun trenger jo ikke pakke!! Jeg synes det er nedverdigende og unødvendig.

At du syns dette er nedverdigende sier kanskje mer om deg og dine mindreverdighetskomplekser enn om svigermor. 

Jobb med deg selv. 

(Og enig med alle som mener livet er for kort til å bli sur for noe slikt. Herlighet…).

Anonymkode: bd1eb...a1c

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hahaha 😅  Ja, jeg er med deg TS, det er både rart og irriterende. Jeg vet faktisk ikke selv hva jeg ville gjort, men jeg ville nok irritert meg dypt inne. Hva er greia? Det er nok ikke noe med deg, det er henne, sliter hun med angst, kanskje? Mange overkontrollerende folk sliter egentlig med angst, hører jeg. 

min svigermor er også litt rar på sin måte, hun er veldig glad i å kjøpe gaver, også mye klær, til barna - men hun klarer aldri å huske riktige størrelser, ellers så bare kjøper hun på impuls, noe HUN liker 😅 Så oppigjennom årene har det vært haugvis med gaver som ikke passer. F.eks. Ralf Lauren dress størrelse 2 måneder med Hugo Boss sko (og jeg skulle ønske jeg køddet...) som babyen skulle bruke hans første jul - men babyen var 4,5 måneder alt og stor, så det passet aldri. 😅 Eller, sminkesett med egen app for mobiltelefon for ei jente som da var 3,5 år gammel. Dette er nok de verste eksemplene men bare massevis av klær i for små størrelser, og leker som barna ikke vil ha. 

Haha, min svigermor husker heller aldri størrelser!! Og hun kjøper ting hun liker ja. Har en høy 6-åring som bruker 128 i klær. Hun liker dongribukser og hettegenser. Svigermor presterer å kjøpe inn tyllskjørt og barnslige print med dyr på i babyrosa i størrelse 110. Jenta mi tittet kjapt på det og la det bort. Jeg sa bare "dette er alt for lite og passer nok bedre til lillesøster på 3,5 år. Kanskje hun kan få det i stedet og så tar du med 6-åringen på shopping sånn at hun får velge selv". Det ordnet seg, men dette er noe som irriterer meg ganske mye 😅 fikk vite i ettertid at svigermor visste at det var for lite, men at settet var så søtt at hun bare MÅTTE kjøpe det selv om det var utsolgt i større størrelser 🫣

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde sagt at hun ikke trenger å pakke noe, men hvis hun fortsatte, hadde jeg bare latt henne holde på. Ser ikke helt problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du syns dette er nedverdigende sier kanskje mer om deg og dine mindreverdighetskomplekser enn om svigermor. 

Jobb med deg selv. 

(Og enig med alle som mener livet er for kort til å bli sur for noe slikt. Herlighet…).

Anonymkode: bd1eb...a1c

Det er ikke normalt at folk kontrollerer deg og dobbelsjekker alt du gjør! Det skal ringe en bjelle da tenker jeg. Er jo utrolig ubehagelig. Med disse handlingene så sier jo egentlig svigermoren hennes at "jeg stoler ikke på deg". 

Tenk om svigermor heller kunne ta en hyggelig telefon og spørre om det var noe hun skulle ta med/kjøpe inn/hjelpe til med før reisen? Spørre om svigerdatteren hadde det bra eller om hun stresset mye før ferien? Si at hun husker hvordan det var og at hun gjerne vil bidra. DET er omsorg. Helt ok å reagere når man føler at noen tramper over grensene dine!!!!

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er rart å reagere negativt på at bestemor lager eget fotoalbum av barnebarna. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha, min svigermor husker heller aldri størrelser!! Og hun kjøper ting hun liker ja. Har en høy 6-åring som bruker 128 i klær. Hun liker dongribukser og hettegenser. Svigermor presterer å kjøpe inn tyllskjørt og barnslige print med dyr på i babyrosa i størrelse 110. Jenta mi tittet kjapt på det og la det bort. Jeg sa bare "dette er alt for lite og passer nok bedre til lillesøster på 3,5 år. Kanskje hun kan få det i stedet og så tar du med 6-åringen på shopping sånn at hun får velge selv". Det ordnet seg, men dette er noe som irriterer meg ganske mye 😅 fikk vite i ettertid at svigermor visste at det var for lite, men at settet var så søtt at hun bare MÅTTE kjøpe det selv om det var utsolgt i større størrelser 🫣

jepp, det høres ganske lik ut min. Min også fortsetter å kjøpe søte enhjørning-klær til min datter som er 8 år nå, som er nå en tredjeklassing og synes at enhjørninger er barnslig 😅 Bare fordi hun likte enhjørninger da hun var 4-6..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jepp, det høres ganske lik ut min. Min også fortsetter å kjøpe søte enhjørning-klær til min datter som er 8 år nå, som er nå en tredjeklassing og synes at enhjørninger er barnslig 😅 Bare fordi hun likte enhjørninger da hun var 4-6..

Huff, ja dette er skikkelig irriterende. Barna utvikler jo personlighet, stil og preferanser for hvert år. Og det viktigste er jo at de føler seg kule og komfortable 🤗

Jeg husker skikkelig godt at min hippie-tante kjøpte sykt spesielle klær til meg i utlandet. Vi snakker frynser og batikk. De kunne ikke byttes, og jeg følte meg egentlig forpliktet til å bruke klærne i alle fall 1 gang. Men det var helt grusomt. Hater når voksne skal legge sin smak over på barna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å ja- det er svigermor ja. Hadde det vært min mor hadde jeg klikket og sagt tydelig i fra. Men jeg oppfører meg her. Enn så lenge. 

Vi har vært på ferie med svigers. Fine folk og alt det, men fra barna var små har hun alltid tatt vel mye ansvar føler jeg, og kanskje ikke helt innsett at det er jeg som er mor (og jeg følger opp de ypperlig), alt i fra at hun lager egne album (med bilder og tekst, se her mister jeg min første tann, og se her har jeg lært meg å sykle), til at hun alltid må dobbeltsjekke at vi har gjort det vi skal med barnet. Greit nok. Men nå har jeg vært mor i mange år og har grei oversikt. Når vi er på ferie med de nå så har hun (igjen!!) pakket med sokker, badebukser og undertøy til mine barn. Det er jo ikke en slem tanke bak det, men jeg blir lei. Få sønnen til å si noe går ikke, han er jo så mammadalt. Er dette noe du ville blitt sint for? Jeg har jo aldri glemt noe… De har alltid mer enn nok med seg. Likevel er det slik. Hver gang. Det er ikke hennes ansvar å pakke til mine barn…

Min svigermor var også litt sånn. Når vi skulle på ferie drev hun og la seg opp i hva slags niste vi skulle ha på turen og hvor og hvordan vi skulle kjøre. Av og til kokte jeg på innsiden, ble så lei, men jeg sa aldri noe annet enn på en humoristisk måte. En gang sa jeg: vi sulter ikke ihjel, vi er tredve år, klarer å ta til oss næring. Da lo hun. De mener ikke noe vindt med det, men klarer bare ikke å styre seg. Mitt råd er at du bare ignorerer det og lar henne styre på. 

Anonymkode: 2f5a4...2df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er det som er problemet med denne generasjonen av besteforeldre 😅 De vil selv føle, og de vil virke utad, at de er mer engasjerte i livene til barnebarn enn de egentlig er! Derfor kommer alle disse unødvendige innkjøp.. Og egne fotobøker 😂 Det er bare for å vise til seg selv og vennene sine, at de bidrar. Pengebruk er nok det enkleste for mange. For min svigermor seg jo barna kanskje 4 ganger i året, er jo derfor blir det vanskelig å vite hva slags størrelse de bruker i klær, og hvilke interesser de har i leker... 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt ikke blitt sint av noe av dette og tenkt at det er i beste mening. Men om jeg ble spurt hele tiden om vi har gjort ditt og datt av typen om vi har skifta bleie eller pussa tenner så hadde jeg nok sagt på en vennlig måte at vi klarer å holde styr på det selv, "men takk for at du er så engasjert i barnebarna dine" eller noe sånt.

Anonymkode: 9694e...f4a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde ikke jeg klart å laget noen sak ut av.... 

Tenk så koselig at bestemor lager minnebok til barna? Fikk det selv da jeg var 18 år fra min bestemor. Kjempekoselig med masse bilder fra barndommen som jeg ikke hadde sett før! 

Klærne hadde jeg bare tatt som en gave og ikke styrt noe mer med det. 

Tror svigermor vet at du er mor, og ungene forstår det også, selv om det er flere som viser at de bryr seg. Minnebok truer ikke mammarollen. 

Anonymkode: 5093e...9ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja jeg er jo glad for at hun er engasjert, men hun trenger jo ikke pakke!! Jeg synes det er nedverdigende og unødvendig.

Unødvendig, men det er da hennes problem som bruker tid på det? Nedverdigende? Jobb med følelsene dine... Noen tar alt som svigermor gjør personlig... 

Anonymkode: 5093e...9ab

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...