AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Først og fremst: Ja, jeg skal høre med lege. Men lang ventetid hos lege gjør at jeg vil spørre om andres erfaringer her. Jeg har diabetes 2, og har lenge brukt minste dose Ozempic med god virkning. Nå de siste ukene har jeg plutselig begynt å få for lavt blodsukker på kveldstid og nattestid. Jeg droppet derfor en uke med Ozempic, delvis også fordi jeg skulle på tur, og ikke ville ha det problemet. Men jeg har hatt det samme problemet denne uken og helgen også, selv om jeg ikke har tatt Ozempic på to uker nå. Har noen erfaring noe lignende? Jeg spiser helt som normalt, og aktivitetsnivået er som vanlig. Jeg må derimot spise en del raske karbohydrater når dette skjer, noe som selvsagt ikke er bra i lengden. Jeg har gått ned 13-14 kg siste halvåret, og det har hjulpet på langtidsblodsukkeret, som nå er normalt. Men vekten har vært stabil i to måneder nå, så det er jo litt rart om det er det som er grunnen? Et annet spørsmål, kan man bare slutte på Ozempic på dagen, når man går på laveste dose? Jeg skulle egentlig tatt Ozempic i kveld, siden planen min bare var droppe ukesdosen én gang, evt begynne å ta den annenhver uke. Men jeg tør jo ikke ta Ozempic nå når jeg fortsatt får for lavt blodsukker på kveldstid og netter? Noen som skjønner noe av dette, og som har gode råd? Anonymkode: bb49f...e24
Thomasine Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Det viktigste er at du får kontroll på blodsukkeret ditt. Min far, med dia2, fikk akkurat beskjed om at han risikerer å miste førerkortet om det vedvarer med lavt blodsukker. Forståelig - tenk om det skjer om du sitter i bilen. Kjøp deg druesukkertabletter - kjekt å ha når du plutselig blir lav. Ikke noen gode råd enn å få snakket med lege raskt. Lykke til. 🙏🏽
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Kanskje du ikke har diabetes 2 lenger? Typer jo på at blodsukkeret ditt ikke trenger ozempic? du har gått ned i vekt, noe som kan hjelpe. Anonymkode: 386aa...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden Thomasine skrev (9 minutter siden): Det viktigste er at du får kontroll på blodsukkeret ditt. Min far, med dia2, fikk akkurat beskjed om at han risikerer å miste førerkortet om det vedvarer med lavt blodsukker. Forståelig - tenk om det skjer om du sitter i bilen. Kjøp deg druesukkertabletter - kjekt å ha når du plutselig blir lav. Ikke noen gode råd enn å få snakket med lege raskt. Lykke til. 🙏🏽 Takk for svar, og godt råd, ja druesukker skal kjøpes inn. Er det medisinen til din far som fører til for lavt blodsukker? Anonymkode: bb49f...e24
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden Du må sjekke om du faktisk er dia2 lenger etter vekttap, eller om du har en ny skjult sykdom. Som du sier, lege next. Anonymkode: e6f76...f29 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje du ikke har diabetes 2 lenger? Typer jo på at blodsukkeret ditt ikke trenger ozempic? du har gått ned i vekt, noe som kan hjelpe. Anonymkode: 386aa...ddf Ja hvem vet? Det hjelper med vektnedgang ja, men nå er jeg redd for å gå opp igjen i vekt, fordi jeg må spise så mye karbohydrater for å få opp en blodsukkeret. Og jeg spiser mer mat utover dagen i håp om å unngå for lavt blodsukker. Så dette er veldig styrete. Anonymkode: bb49f...e24
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, og godt råd, ja druesukker skal kjøpes inn. Er det medisinen til din far som fører til for lavt blodsukker? Anonymkode: bb49f...e24 Appelsinjuice feks fungerer langt raskere enn druesukker. Druesukker er bare tull når jeg er lav, men jeg har type 1 da, så jeg kan bruke ekte sukker fritt. Anonymkode: e6f76...f29
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må sjekke om du faktisk er dia2 lenger etter vekttap, eller om du har en ny skjult sykdom. Som du sier, lege next. Anonymkode: e6f76...f29 Jeg har nylig vært hos lege, men bare til generell årskontroll, så jeg snakket ikke med henne om dette. Kjente ikke på behovet foreløpig, men nå ser jeg at jeg må ta en prat med henne. Fikk tatt masse blodprøver som alle var fine. Håper ikke det er en skjult sykdom, men dette må jeg finne ut av ja. Anonymkode: bb49f...e24
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kanskje du ikke har diabetes 2 lenger? Typer jo på at blodsukkeret ditt ikke trenger ozempic? du har gått ned i vekt, noe som kan hjelpe. Anonymkode: 386aa...ddf Man blir sånn sett aldri kvitt diagnosen diabetes 2 når man først har fått den. Man kan være symptomfri og leve uten medisiner, men diagnosen er der. Jeg kostholdsregulerer diabetes 2 og har lavere langtidsblodsukker enn de fleste som ikke har diabetes. Hvis jeg og partner (frisk) hadde målt vårt blodsukker begge to, akkurat nå, hadde trolig mitt vært lavere enn hans. Men; en sukkerbelastningstest hadde slått ut på meg, men ikke på en ikke-diabetiker. Anonymkode: 98f2e...f72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå