Gå til innhold

Er Hyrox bare for de unge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, er det det? Kan se ut på treningssentrene som har det at det i hovedsak er unge som driver med det….jeg har så lyst til å prøve, men er godt voksen og trent. Syns liksom det hadde blitt litt flaut kanskje som en godt voksen dame sammen med alle de superspreke 

Anonymkode: 01439...d90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nix, hyrox er for alle! Har deltatt på hyrox-konkurranse rundt om i europa de siste årene, og det er folk i alle aldre, form, fasong og personlighet. Utrolig gøy at en og samme konkurranse kan romme alle typer mennesker! På treningene er det likt! 

Kjør på! Det er supertøft! 

Anonymkode: 28314...53d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner ett par stykker som er 60+ som driver med Hyrox, men de fleste jeg kjenner som driver med det er 40-55 år. 

På sentret jeg trener, så er det alt fra 20åringer til 60åringer på Hyrox treningene. 

Anonymkode: b12cc...012

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg er i 50-årene og har begynt nå. Kjempegøy! 

Anonymkode: 24af5...f7d

• Liker 1
Skrevet

Nei, men du bør være i grei form for å henge med. Jeg er 40 og det er flere som er langt eldre enn meg som deltar på timene. 

Vi må slutte å snakke om alder som avgjørende for fysisk form eller sentermedlemskap. Jeg er i ekstremt mye bedre form enn min yngste bror på 29, og det er faktisk min mor på 64 også. Han hadde overlevd 5 min av Hyrox timene. 

Anonymkode: 3fed1...47b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg trener er de fleste fra 40 og oppover. Fleste 50+ vil jeg si. Selv er jeg langt unna formmessig, så går stille og rolig forbi😆

Anonymkode: e8c1c...88d

AnonymBruker
Skrevet

Hva er hyrox? 

Anonymkode: d9822...386

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

va er hyrox? 

litt likt crossfit tror jeg? Men mer allsidig, hvis jeg har forstått det riktig 

Anonymkode: 047c9...8d2

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2026 den 12.46):

vil ikke si det er mer allsidig, men Hyrox har mye mer fokus på utholdenhetsøvelser(mer løping feks) . Øktene har ogsånoen styrkeøvelser, men ikke olympiske løft. Heller ikke elementer av gymnastics , som det er i crossfit.   Så utvalget av øvelser innen crossfit er mye større enn Hyrox, derfor mener jeg at hyrox ikke har like store krav til styrke og "skills". 

Hyrox har en standard konkurranseøkt, utøverne vet hva de skal gjøre på forhånd og trener mot dette. 

Crossfit økter kan bli sammensatt på utallige måter. De blir sammensatt av de som arrangerer konkurransen eller senteret der du trener, og offentliggjort feks noen dager før, eller timer/minutter før.  De har også standardøkter, "Hero-økter" som Fran, Murph etc,  som brukes som benchmark-tester feks og som dukker opp både på trening og i konkurranser i blant.  

Anonymkode: b0c4a...f41

AnonymBruker
Skrevet

Crossfit er mye mer variert. Hyrox (som for øvrig kommer fra Hybrid Rockstars) er mer som én crossfit økt, som er lik/inneholder de samme øvelsene hver gang. Et Hyrox-løp inneholder 8 km løping, så du må like løping for å drive med det. 

Anonymkode: 0eb4f...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Men Hyrox er mye enklere for mange å holde på med, da det inneholder mange færre elementer. Ingen tunge løft eller gymnastics f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Nei nei, vi er en gjeng hvor hovedtyngden er på 40 årene, alt fra 25-55. 

Anonymkode: 13808...97d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2026 den 14.54):

Crossfit er mye mer variert. Hyrox (som for øvrig kommer fra Hybrid Rockstars) er mer som én crossfit økt, som er lik/inneholder de samme øvelsene hver gang. Et Hyrox-løp inneholder 8 km løping, så du må like løping for å drive med det. 

Hyrox-løp er jo bare en sjelden gang da, man trener jo ikke et helt Hyroxløp hver gang man trener hyrox 😅

Jeg har trent Hyrox i flere år (og er level 2 Hyrox coach) og det er vel så allsidig som Crossfit men du trenger ikke kurs i forkant og skaderisikoen er mye mindre. Ingen bruk av stang eller rack.

En av de andre store forskjellene er at det er mye mer fokus på kondisjon på hyrox vs crossfit. I en økt er det alltid en form for cardio (sykling, roing, løping, ski erg) + styrke (devil press, utfall, knebøy ++) og selvsagt de elskede wall balls og burpees. Dette gjøres gjerne i AMRAP for å få opp pulsen. 

Så vi trener mye av de samme øvelsene som i et offiselt hyroxløp, men en vanlig økt er mye mer nedskalert og med mange andre innslag av andre øvelser. 

Det er gøøøøøy! 

Anonymkode: 2ea62...db6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...