Gå til innhold

Somatisk dissosiasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet hva dette er? Har googlet litt og finner noe, men det er litt uklart. Sto i en epikrise jeg nettopp fikk lese. 

Anonymkode: 12267...325

Videoannonse
Annonse
Gjest Haldrup
Skrevet

Somatisk betyr kroppslig og ikke psykisk.... 

Jeg har DID, dissosiativ identitets forstyrelse, med flere personer til stede både sammen og hver for seg...

Jeg får en del anfall av dissosiasjon, hvor den høyre siden av kroppen min er aktiv, rister og rykker til... Men det føles ikke som om det er JEG som aktiverer det... Noen ganger kommer disse rykningene før anfall eller når EN AV DE ANDRE PERSONENE tar over... Dette kan klassifiseres som "Somatisk dissosiasjon"... 

I tillegg blir jeg veldig sliten av anfallene, og opplever ofte etter flere gjentatte anfall, at jeg mister førligheten i benene, mister stemme og hukommelse... Som om at kroppen nullstiller seg, 

Jeg har 4-5 forskjellige personer eller biter av personligheter som kommer frem, i ulike settinger, en SINT, en KÅT, en BARNSLIG, samt en som ikke vet noe i det hele tatt.... Dette er jeg blitt fortalt av behandler som har kommunisert med de, jeg opplever ofte bare etterspillet... eller konsekvensen av de de gjør... 

Noen ganger kjenner jeg at DE førsøker å ta over, ved å ta kontroll over deler av kroppen min, og fremprovosere anfall... 

Skrevet

Det må vel være psykisk også hvis behandler snakker med disse, og du ikke husker det?  

Det forplanter seg også fysisk javel..

Jeg har ikke peilling, men en i familien hadde/ har det, og har blitt mye bedre. Jeg forstod det slik; Det handler om å undertrykke følelser som forplanter seg som " personligheter"? Men alt dette sinte, kåte,.barnslige er jo deg. Det må bare bli deg ..og ikke fragmenterte deler av deg..??

Personen kjente ikke føleser i armer, kunne miste det i bena.. men forstår det slik at det er mye bedre nå.

Det høres forferdelig ut ❤️🌻

Anonymkode: 31ad4...dba

Gjest Haldrup
Skrevet

Klart det psykiske ligger til grunn.... men at kroppen aktiverer seg er en "somatisk" reaksjon...

Nei er ikke aktuelle personer.... forestill deg at du tar opp video av deg en hel dag.... og plukker ut 10 min der du er sint, eller en hvilken som helst annen følelse som har prioritet, og baserer en personlighet på de 10 minuttene og intet annet... Er slik det kommer til uttrykk, slik jeg er blitt fortalt... 

Så ene personligheten er alltid sint, på alt og alle, kjefter og klager.... En annen er kåt.... kanskje du forstår.... 

Dissosiasjon er kroppen som kobler seg ut, men er mulig å ha en somatisk reaksjon samtidig, eller etterfølgende.... slik jeg skrev. 

Du bad om definisjon, dette er slik jeg opplever det.... Ja det er forferdelig, men er også tider det det ikke er så slemt.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...