Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har lov å være skuffet, ja! Hadde nok ikke skrytt av mannen min som i «å så flink du har vært» sånn som man sier til barn (begge skal jo dra lasset), men hadde nok sagt «å så deilig med nyvasket hus og rent sengetøy. Maten ser digg ut». Forventer ikke skryt selv når jeg gjør ting hjemme, men anerkjennelse for det man har gjort syns jeg er fint. I tillegg så er det hyggelig å bli spurt om man har hatt det fint selv om man «bare» har vært hjemme.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husarbeid er dessverre en utakknemlig oppgave, det synes bare når det ikke er gjort. Er selv ikke flink til å se sånne ting, ser det best hvis det ikke er i orden.

Forstår likevel at du ble skuffet, men ofte tar det litt tid før man «lander» etter å ha vært borte en stund.

Anonymkode: 0f3d7...bd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 20.26):

Min kone kom hjem i dag fra ferie, hun var borte i en uke. Jeg har vært alene hjemme. Ukedagene gikk fort, men jeg har brukt helgen til nedvask av kjøkkenet og badet. Laget middag til henne, som var klar da hun kom. Vasket soverommet og skiftet på sengen. Jeg spurte hvordan hun har hatt det, og hun fortalte om ferien. Men så er det sånn at hun har ikke spurt meg om hvordan jeg har hatt det. Ikke kommentert at både kjøkkenet og badet er nedvasket. Nå ligger hun på sofaen og ser tv. 

Faen... Ja, har jeg lov til å være lei meg? 

Anonymkode: c82dc...961

Vi mennesker har «lov» til å føle alt vi føler uansett, det er viktig å la alle følelser få slippe til. Men kan jeg spørre om hun vanligvis er den som vasker hjemme hos dere? Og pleier isåfall du å kommentere det når du ser hun har vasket og ryddet? 

Anonymkode: 589ae...2cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 20.34):

Er det noen grunn til at hun er litt off nå etter å ha vært borte en uke? Hva var årsaken til at hun dro alene uten deg? Var forholdet helt ok før hun dro?

Anonymkode: 20b72...215

Typisk KG- svar. Hvorfor lage problemer større enn de er? I neste omgang kommer du vel med en tolkning om at kjæresten til ts er utro, og råd om å gå fra henne, tenker jeg.. 

Anonymkode: 589ae...2cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 20.26):

Min kone kom hjem i dag fra ferie, hun var borte i en uke. Jeg har vært alene hjemme. Ukedagene gikk fort, men jeg har brukt helgen til nedvask av kjøkkenet og badet. Laget middag til henne, som var klar da hun kom. Vasket soverommet og skiftet på sengen. Jeg spurte hvordan hun har hatt det, og hun fortalte om ferien. Men så er det sånn at hun har ikke spurt meg om hvordan jeg har hatt det. Ikke kommentert at både kjøkkenet og badet er nedvasket. Nå ligger hun på sofaen og ser tv. 

Jeg vet ikke. Jeg aner ikke hva du legger i nedvask sammenliknet med hennes nedvask. Men hun kunne spurt hvordan du har hatt det. 

Kjæresten min og jeg bor ikke sammen. Men han er veldig flink til å legge merke til ting jeg gjør hjemme hos han, spesielt hvis han har vært borte og jeg har gjort noe. Da sier han det og takker og er oppriktig takknemlig. 

Han kan takke meg for at jeg fikser dagligdagse ting som tømming og fylling av oppvaskmaskin. Det er veldig hyggelig. Han gjør ikke den type ting hos meg fordi han egentlig ikke er så mye hos meg. Men han gjør mye annet for meg, og jeg passer på å vise at jeg ser og setter pris på det.

Man glemmer kanskje å sette pris på ting som samboere. Men man skal ikke takke hverandre for husarbeid i ens eget hjem. Men man kan si "så fint det er" og "så deilig å komme hjem til ren seng". Men hvis du forventer å få ros fordi du har ryddet og vasket blir det feil. Men å si det er fint hjemme, er helt ok. Men for all del - Ikke stans med husarbeid for å straffe henne.

Anonymkode: 6c458...615

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig lov å bli lei seg. 

Men har ikke dere hatt daglig kontakt da hun var borte?

Jeg er selv på tur uten mann og kun med ett av barna våre. Vi snapper gjennom dagen og ringes på kvelden. Noe annet hadde vært fryktelig rart.

Høres ut som noe mangler i forholdet deres.

Anonymkode: 6494a...25f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Heter du Sindre?

• Liker 1
Skrevet

Dere har vel hatt kontakt mens hun var borte? Så da regner hun vel med at du har hatt det som normalt, du har tross alt vært hjemme i den samme tralten. 

Å forvente skryt for at du har gjort husarbeid er jo litt spesielt, voksne folk bidrar i huset uten å forvente ros. 

Man har jo alltid lov å kjenne på følelsene sine, men her gjør du nok lurt i å være stille og ikke vise skuffelsen din. Jeg hadde blitt enten lattermild eller irritert om mannen min forventet ros over å klare å fungere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (21 timer siden):

Ikke vanlige husarbeidsoppgaver nei, men hvis han har vasket rundt og timet middagen til akkurat når jeg kommer hjem, så faller det nok en kommentar om "ååå så nydelig". Og jeg er overhodet ikke utsultet på at mannen bidrar hjemme, siden han nok gjør mer enn meg sånn fra dag til dag - men når han åpenbart har tenkt på meg i den sammenheng og ikke bare Familien AS, så gir jeg jo en positiv kommentar til det 🙂 

Men vi må jo stadig vaske ned noe, og også ta tak i de store tingene.

Og middag er jo noe en av oss lager hver eneste dag - som tar hensyn til hva jeg liker og ønsker, og når jeg er hjemme. 

Anonymkode: 66088...c37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mye arbeid med et hjem, hele tiden. Hvis man skal kommentere og takk hver gang noen har gjort noe så får vi ikke tid til annet. Det var en overgang for mannen min i starten, da han ville fortelle meg om hver ting han gjorde og forventet applaus. Men da jeg begynte å gjøre det samme, ramse opp alt jeg gjorde, så han hvor rart det ble. Voksne må kunne bidra hjemme uten at det skal kommenteres og takkes for. 
(Jeg takker dersom han for eksempel gjør noe som spesifikt er min oppgave, eller tar en veldig stor oppgave. Nedvask hadde jeg nok takket for dersom jeg la merkke til det, men vi har det ikke så skittent at det er innlysende at en sånn ting er gjort så da måtte han nevnt det)

Vi har snakket en del om dette at en av oss reiser bort. Det er kjipest å være den som er hjemme, som gjerne ikke opplever noe ekstraordinært og heller ikke har noen å prate med. Den som reiser har nye opplevelser og er ikke ensom på samme måte. For oss er det viktig å annerkjenne dette, uten at vi gjør noe mer med det. 

Vi har kontakt daglig når en av oss er borte, så hos oss er det overflødig å spør hvordan den andre har hatt det. Det vet vi allerede. Den som har rest forteller gjerne ting fra reisen, den som er hjemme har vanligvis ikke så mye å fortelle. 
Kanskje dere har kommunisert underveis så hun vet hvordan du har hatt det? 

Uansett kan det være lurt å være åpen, fortell at det er sårt når hun ikke spør. 

Anonymkode: 212c7...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
makkapakka skrev (12 timer siden):

Heter du Sindre?

Jeg ler :D 

Anonymkode: 6c458...615

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 10.38):

Nå må du slutte. Dette er aldeles ikke nevrotisk. 

Ts beskriver følelser og savner gjensynsglede.

Om man ikke er glad for å se hverandre etter en uke fra hverandre, så er det noe som ikke stemmer...

Da virker det som man ikke bryr seg rett og slett.

Anonymkode: cb35b...96d

Jeg har lov til å mene at jeg synes han virker nevrotisk. Han forventer umiddelbar oppmerksomhet for den ekstra vaskingen han har gjort. Joda, hun har kanskje til vanlig gitt han det. Men han vil ikke snakke med henne. Han løper jo rett på nett med en gang og virker som et nervevrak. Hun hadde jo ikke vært hjemme i mange timene før han kom inn hit for å klage på det. Han har jo ikke en gang gjort (ekstra) rent fordi det var behov for det, men for å få oppmerksomheten hennes. Fordi han sier han har savnet henne, fordi han ikke har et nettverk selv. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan ikke folk slutte å henge seg opp i at han vil ha komplimenter for vanlig husvask? Det er jo ikke det det er snakk om her!
Han har gjort masse i huset, ok, bra, kanskje ikke noe halleluja, MEN, hun spør ikke hvordan han har hatt det, legger seg på sofaen, takker ikke for middag. Det er jo masse triste ting her som virkelig gir TS grunn til å reagere og bli lei seg.
Da jeg var gift var jo det å komme hjem fra en reise en stor greie.
Man hadde ikke sett hverandre på lenge, hadde historier. Min mann pleide alltid å være klar med middag og det takket jeg da virkelig varmt og oppriktig for! Å ikke spørre om det har skjedd noe hjemme, hvordan den andre har hatt det er emosjonelt kaldt og jeg tenker at enten har hun vært utro eller så er hun lei av forholdet, hun sender virkelig ikke ut gode signaler.
Her må de snakke sammen.

Anonymkode: e49ac...f98

Jo, hun takket for maten. Det skriver ts opptil flere ganger. 

Dette ser ut til å være en engangshendelse. Han må jo snakke med henne. Spørre om det har skjedd noe. Hun virker annerledes. 

Anonymkode: 8f539...c03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men vi må jo stadig vaske ned noe, og også ta tak i de store tingene.

Og middag er jo noe en av oss lager hver eneste dag - som tar hensyn til hva jeg liker og ønsker, og når jeg er hjemme. 

Anonymkode: 66088...c37

Jammen så fint da, det er helt greit det - gjør det for all del på deres egen måte. Jeg fortalte om hvordan vi gjør det, og vi liker gjerne å anerkjenne den andres innsats selv om den faktisk er forventet 😉 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er ditt hus også, og selvsagt skal du gjøre din del av husarbeidet, så er det bare koselig å bli litt anerkjent. Både jeg og min samboer roser hverandre når vi har vasket, ryddet, vasket klær og styra på. Det er ting som må gjøres, men det er gørrkjedelig å faktisk gjøre det. Da er det fint at den andre part legger merke til hva du har gjort og synes du har gjort en bra jobb. Skjønner godt at du er lei deg, ts.

Anonymkode: 1b454...eaa

Skrevet

Hvilken kvinne i dette landet hadde fått, eller forventet å få, en takk fra sin mann fordi hun vasket badet og kjøkkenet mens han var borte?

Svaret er:

ingen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 19.26):

Jeg har ikke lest hele tråden så kanskje har du svart på dette før:

1.) hvor mye kontakt har dere hatt i løpet av ferien? 

2.) Hva er vanlig respons for henne ? 

3.) Er du huslig ellers ?

Det er lett å si at du kone var egoistisk og ufølsom her. Men:

4.) Hvor gode er dere på å sette ord på egne behov?

Min erfaring er at hvis jeg og ektefelle har ulik «energi» så er det beste man kan gjøre å sette ord på det : «jeg trenger litt tid for meg selv». Hvis din kone har vært på dametur har hun mest sannsynlig brukt mye energi på det sosiale og trenger egentlig å samle seg. Du på din side har kanskje fått masse alenetid uten henne hjemme og savner nærhet, også matcher ikke energien deres. Du føler deg avvist, hun synes du er slitsom. Rollene kunne vært motsatt om du var den som kom hjem fra tur med kompisene og var sliten av mye sosialt og hun var den som hadde forberedt en hyggelig hjemkomst til deg.

Jeg synes du skal snakke med henne i fredstid og sette ord på følelsene dine, men du kan jo starte med å bare si ting som; «jeg har savnet deg så mye, jeg vasket ned huset til du kom hjem fordi jeg ville at det skulle være rent og fint». Kanskje er det nok til at hun skjønner at hun må rett fokus mot deg og «koble seg på» deg, og «se» deg. 

p.s: det høres ut som hun er en heldig kvinne, det må være så deilig å komme hjem til strøkent hus, middag servert og ingen krav og forventninger etter en festlig venninnetur. Bare sørg for at du også setter ord på dine behov slik at du gir henne en sjans til å imøtekomme dem ☺️♥️

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Hvilken kvinne i dette landet hadde fått, eller forventet å få, en takk fra sin mann fordi hun vasket badet og kjøkkenet mens han var borte?

Svaret er:

ingen

Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg er den kvinnen som faktisk forventer det. Og jeg får det. Gjelder også om jeg har vasket klær, laget middag eller gjort en ekstra innsats på en eller annen måte. 

Skrevet
Mezzosoprena skrev (20 minutter siden):

Jammen så fint da, det er helt greit det - gjør det for all del på deres egen måte. Jeg fortalte om hvordan vi gjør det, og vi liker gjerne å anerkjenne den andres innsats selv om den faktisk er forventet 😉 

Samme her. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det nå? Dette innlegget ble skrevet for noen dager siden. Hun burde absolutt kommentert vaskingen og spurt om hvordan du hadde det en uke etter ferie. Enten var hun bare sløv/ sliten/ selvopptatt, ellers er det noe galt. Og det vet du kanskje nå? Mannen min kan være litt uoppmerksom når han er sliten, men det kommer seg gjerne etter at han har hvilt. 

Anonymkode: ddf65...610

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har lov til å mene at jeg synes han virker nevrotisk. Han forventer umiddelbar oppmerksomhet for den ekstra vaskingen han har gjort. Joda, hun har kanskje til vanlig gitt han det. Men han vil ikke snakke med henne. Han løper jo rett på nett med en gang og virker som et nervevrak. Hun hadde jo ikke vært hjemme i mange timene før han kom inn hit for å klage på det. Han har jo ikke en gang gjort (ekstra) rent fordi det var behov for det, men for å få oppmerksomheten hennes. Fordi han sier han har savnet henne, fordi han ikke har et nettverk selv. 

Jo, hun takket for maten. Det skriver ts opptil flere ganger. 

Dette ser ut til å være en engangshendelse. Han må jo snakke med henne. Spørre om det har skjedd noe. Hun virker annerledes. 

Anonymkode: 8f539...c03

Hvordan hadde du reagert om

din bedre halvdel hadde vært på ferie en uke der dere ikke hadde snakket sammen i løpet av uken, kom hjem til ferdig middag, ble spurt om du hadde hatt en fin tur for så og gå rett på sofaen å legge seg? 

Ikke noe hvordan har du hatt den uka mens jeg har vært vekk? Ingenting?

Jeg tolket det også slik som at ts ikke fikk klem heller, for det kan jeg ikke se for meg at hen fikk med denne oppførselen her.

Du må gjerne korrigere meg om jeg tar feil ts...

Anonymkode: cb35b...96d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...