Gå til innhold

Leiekontrakt: hva betyr dette ang varighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Maddepaddem
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å forstå hva dette betyr? Vet jeg er dum, trenger ingen kommentarer på det.

”5. Varighet

Leieforholdet starter den: 01.10.2025

I denne kontrakten gjøres det ikke unntak fra kravet om minstetid.

Leieforholdet opphører uten oppsigelse den 01.10.2028

Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den

kalendermåned fristen utløper i.”

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
  • Oppsigelsestiden er 3 måneder.
    • Du som leier kan når som helst si opp med 3 måneders oppsigelsesfrist uten grunn.
    • Utleier kan også si opp når som helst med 3 måneder oppsigelsfrist, men må ha en lovlig oppsigelsesgrunn.
  • Hvis ingen av partene sier opp avtalen, så avsluttes den av seg selv 1/10-2028.
    • Slik at du må flytte ut etter 3 år, den 1/10-2028.
    • Utleier trenger ingen grunn til å avslutte avtalen 1/10-2028, den avsluttes automatisk.
  • Hvis både du og utleier vil så kan dere inngå en ny husleiekontrakt, fra og med 1/10-2028, men det er i så fall en ny avtale, med nye vilkår (og dermed også ny pris).
Endret av what_no2000
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du har en tidsbestemt kontrakt på tre år.

Det er som oftest vanlig å ha en tidsubestemt kontrakt men i ditt tilfellet utløper kontrakten etter tre år.

Anonymkode: 1ec6f...c6f

Gjest Maddepaddem
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det betyr at du har en tidsbestemt kontrakt på tre år.

Det er som oftest vanlig å ha en tidsubestemt kontrakt men i ditt tilfellet utløper kontrakten etter tre år.

Anonymkode: 1ec6f...c6f

Åja. Trodde jeg kunne si opp når som helst med 3 mnd oppsigelsestid innenfor disse tre årene.

”Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den

kalendermåned fristen utløper i.”

Har misforstått jeg da.

Endret av Maddepaddem
Gjest Maddepaddem
Skrevet
what_no2000 skrev (6 minutter siden):
  • Oppsigelsestiden er 3 måneder.
    • Du som leier kan når som helst si opp med 3 måneders oppsigelsesfrist uten grunn.
    • Utleier kan også si opp når som helst med 3 måneder oppsigelsfrist, men må ha en lovlig oppsigelsesgrunn.
  • Hvis ingen av partene sier opp avtalen, så avsluttes den av seg selv 1/10-2028.
    • Slik at du må flytte ut etter 3 år, den 1/10-2028.
    • Utleier trenger ingen grunn til å avslutte avtalen 1/10-2028, den avsluttes automatisk.
  • Hvis både du og utleier vil så kan dere inngå en ny husleiekontrakt, fra og med 1/10-2028, men det er i så fall en ny avtale, med nye vilkår (og dermed også ny pris).

Når som helst før 01.10.2028? Skjønner ikke helt

Skrevet
Maddepaddem skrev (7 minutter siden):

Når som helst før 01.10.2028? Skjønner ikke helt

Ja, med 3 måneders oppsigelsesfrist, som er det vanlige.

Gjest Maddepaddem
Skrevet
what_no2000 skrev (Akkurat nå):

Ja, med 3 måneders oppsigelsesfrist, som er det vanlige.

Ok, da har jeg forstått det riktig. Vet noen har minstetid på leie, så ble usikker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...