Gå til innhold

Drepes utleie av bolig i Oslo for godt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kan jo virke som spekulasjon i fremtidig boligprisvekst har skapt en kraftig ubalanse i forholdet mellom leiepris og boligpris der boligspekulanter subsidierer leieprisen fordi de forventer oppgang i boligprisene.

På sikt er jo ikke dette bærekraftig, så enten må boligprisene kraftig ned, eller leieprisene kraftig opp (eller en kombinasjon)

Hva er mest sannsynlig utfall?

Anonymkode: bdac1...ff1

Det mest sannsynlige er at leieprisene vil stige vesentlig i pressområdene. Dette vil selvsagt medføre at enkelte rett og slett må flytte på seg til mindre gunstige steder.

Anonymkode: d022e...f7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Så du mener at leieprisen skal reflektere hvor godt nedbetalt boenheten er? Skal man ikke få avkastning på sparepengene sine (de som ligger begravd i boligen)?

Kan man da øke leieprisen om man refinansierer utleieboligen for å kjøpe seg hytte? Eller ny bil? 

Kan vi gjøre flere slike justeringer i samfunnet kanskje? Kanskje man også kan justere ned lønna til de som ikke klarer å bruke opp alt før månedslønna kommer..? 

Nei, hvordan klarte du å lese det ut av innlegget du siterte?

Jeg svarer på ett spørsmål om hvordan noen leiligheter har lavere leie enn hva låneverdien på tilsvarende objekt ville vært. 

Jeg leier ut leiligheten jeg kjøpte for 15 år siden til høyeste sum jeg har samvittighet til, som er noe under markedsleie.

Til tross for rente, skatt, økte utgifter etc gir det god inntjening, selv om den kunne vært bedre om verdien av leiligheten hadde vært investert annerledes. 

Anonymkode: 814dc...dee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, hvordan klarte du å lese det ut av innlegget du siterte?

Jeg svarer på ett spørsmål om hvordan noen leiligheter har lavere leie enn hva låneverdien på tilsvarende objekt ville vært. 

Jeg leier ut leiligheten jeg kjøpte for 15 år siden til høyeste sum jeg har samvittighet til, som er noe under markedsleie.

Til tross for rente, skatt, økte utgifter etc gir det god inntjening, selv om den kunne vært bedre om verdien av leiligheten hadde vært investert annerledes. 

Så du har klart det magiske å få akseptabel avkastning på verdiene dine ved å kreve lavere leiepris enn markedsleie? 

Det er et økonomisk genistrek jeg er ganske sikker på er i nærheten av Nobelpris i økonomi, og et tema personer som Haugen og Tollefsen gjerne skulle brainstormet med deg på 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det mest sannsynlige er at leieprisene vil stige vesentlig i pressområdene. Dette vil selvsagt medføre at enkelte rett og slett må flytte på seg til mindre gunstige steder.

Anonymkode: d022e...f7a

Kanskje.

I Oslo er det ca 100.000 utleieboliger. For at dette skal komme i balanse må enten de som bor der betale mye høyere husleie, eller så må noen andre kjøpe boligen til markedspris for å bo der.

Er det nok folk som har råd/lyst til det?

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (41 minutter siden):

Så du har klart det magiske å få akseptabel avkastning på verdiene dine ved å kreve lavere leiepris enn markedsleie? 

Det er et økonomisk genistrek jeg er ganske sikker på er i nærheten av Nobelpris i økonomi, og et tema personer som Haugen og Tollefsen gjerne skulle brainstormet med deg på 

Jeg tviler veldig på dine leseferdigheter newman01 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kanskje.

I Oslo er det ca 100.000 utleieboliger. For at dette skal komme i balanse må enten de som bor der betale mye høyere husleie, eller så må noen andre kjøpe boligen til markedspris for å bo der.

ja, det tror jeg det er. Det har vært stort underskudd på små leiligheter med relativ sentral beliggenhet, og disse har vært ekstremt høyt priset. Det er nok mange der ute som venter på "inngangsbilletten" sin, så jeg tror i alle fall at markedet helt fint klarer å absorbere de boligene som nå legges ut. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tviler veldig på dine leseferdigheter newman01 

Det er du som kom med påstanden om at man ikke trengte så høy leie om belåningsgraden var lav. 
Blir som å si til banken at man ikke trenger så høy rente på sparekontoen fordi jeg har så mye penger stående der

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Det er du som kom med påstanden om at man ikke trengte så høy leie om belåningsgraden var lav. 
Blir som å si til banken at man ikke trenger så høy rente på sparekontoen fordi jeg har så mye penger stående der

Nei, jeg forklarte en annen bruker hvorfor det er mulig for noen å leie ut en leilighet langt lavere enn hva lånet ville vært om en kjøpte den til markedspris i dag. 

Videre skrev jeg at jeg leier ut noe lavere enn markedsleie. Det betyr litt mindre enn markedsleie.  Samt at alternativkostnaden for den leiligheten er høyere enn leieinntekten.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er direkte vondt å lese hvor lite noen forstår økonomi. Hvis du ikke engang skjønner hva alternativkost er så bør du faktisk ikke uttale deg.

Anonymkode: 71eb4...2ca

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er direkte vondt å lese hvor lite noen forstår økonomi. Hvis du ikke engang skjønner hva alternativkost er så bør du faktisk ikke uttale deg.

Anonymkode: 71eb4...2ca

Enig. Det fører også til at det skapes ett narrativ om at man taper på å leie ut, noe man kan argumentere for, men at det i størst grad handler om alternativkost tap, ikke et budsjett som går i minus over tid. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det drepes, og det er bra - da kan folk eie boligene selv og betale på eget lån, i stedet for å betale på lånet til griske bolighaier.

Anonymkode: b3a8c...584

Og alle de som ikke får lån, nyskilte aleneforeldre som ikke er kredittverdige, studenter, de som skal bo kanskje i to år...hvor skal de bo? 

Anonymkode: 9e246...b0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje.

Så kan også redusere skattene slik at regnestykket ble slik det var før Stoltenberg-regjeringen. Ja det startet allerede da. Erna gjorde ikke dritt med skattene, Støre satte spikeren i kisten med støtte av SP og SV. De innførte over natten, kraftig økning av formuesskatt kombinert med verdens høyeste utbytteskatt. Det ble en giftig cocktail for eiendomsselskapene som har veldig lav margin ift investert kapital. Resultatet var enten flytter man ut av Norge , selger utleieboliger eller venter det ut og øker leiene. Eneste som blir rik er staten. Vanlige studenter betaler da skyhøye leier som resultat.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er ikke regjeringens feil. Det er masse skatte-incentiver for å bedrive utleie. Problemet er at regnestykket ikke går opp. Boligprisene er for høye og leieprisene for lave.

I gamle dager kanskje, men ikke nå. Med doblingen av eierbeskatningen som Støreregjeringen har innført så er økonomien i utleie helt annerledes og spesielt for de som fortsatt bor i Norge. Det sammen med høy rente gjør at utleie ikke er lønnsomt.

• Liker 1
Skrevet

Vi selger også utleieboligene våre nå. Synd for de 20 trivelige leietakerne våre da. Det er ikke dem som kjøper, det har de ikke råd til.. 

Anonymkode: f073b...8d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (31 minutter siden):

Så kan også redusere skattene slik at regnestykket ble slik det var før Stoltenberg-regjeringen. Ja det startet allerede da. Erna gjorde ikke dritt med skattene, Støre satte spikeren i kisten med støtte av SP og SV. De innførte over natten, kraftig økning av formuesskatt kombinert med verdens høyeste utbytteskatt. Det ble en giftig cocktail for eiendomsselskapene som har veldig lav margin ift investert kapital. Resultatet var enten flytter man ut av Norge , selger utleieboliger eller venter det ut og øker leiene. Eneste som blir rik er staten. Vanlige studenter betaler da skyhøye leier som resultat.  

Så endring av skattesats fra 28% (2016) til 22% (2019) er å ikke gjøre noe med skattene?

Skrevet
Illuminatum skrev (20 minutter siden):

Så endring av skattesats fra 28% (2016) til 22% (2019) er å ikke gjøre noe med skattene?

De økte utbytteskatten samtidig. Samlet eierbeskatning ble da omtrent likt som før.   

Skrevet

Hvor skal alle som ikke får lån til bolig nå bo? 

Nå er alle bolighaiene snart borte, staten må snart inn og ta jobben disse såkalte haiene gjorde. All inn og utflytting, renovering og vedlikehold av leilighetene, alt faller nå på staten og for oss andre skattebetalere å betale. 

(Sist gang det var slik  ble de kommunale leilighetene helt nedslitt og ble solgt på det private markedet)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det tror jeg nok kan diskuteres.

Men uansett - det er tydeligvis ikke lønnsomt å drive utleie, siden det er stadig færre som vil gjøre dette. Det er privatpersoner / det private næringsliv som avgjør om det er en lønnsom investering å drive utleie, konklusjonen er at det ikke er det.

Så får vi se om noen år hva resultatet av dette blir. Det kan fort bli vanskelig å bo i Oslo for store grupper i samfunnet, mens det for de som er mer velstående igjen kanskje blir billigere å kjøpe.

Studenter, folk med dårlig råd etc. blir fort sittende igjen med svarteper.

Anonymkode: 179fa...b90

Det blir veldig gøy når alle de rike kaksene i Oslo skal klare seg selv, uten taxi-, buss- og trikke-sjåfører, uten kokker og servitører, uten lærere og barnehageansatte, ingen matvarebutikker, take away-sjapper, sykepleiere, renholdere, etc etc. Bare en masse advokater og finans-akrobater på skitne kontorer som sitter der og gnir på pengene sine 🤣

Anonymkode: a1ba6...ddb

Skrevet

De fleste som bor alene har ikke råd til å betale en husleie som er nesten like høy som lønna. Og de som hadde hatt råd til det har så god økonomi at de kan kjøpe istedet. 

Hvis det skal bli noen løsning på dette så må boligmarkedet bli slik det var før i tiden. At de aller fleste kunne kjøpe seg en bolig. Eller så må vi få et bedre og mer regulert leiemarked og ikke private som kan forlange 15 000 for en bitteliten 2 roms leilighet.

Anonymkode: 24dfa...08f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor skal alle som ikke får lån til bolig nå bo? 

Nå er alle bolighaiene snart borte, staten må snart inn og ta jobben disse såkalte haiene gjorde. All inn og utflytting, renovering og vedlikehold av leilighetene, alt faller nå på staten og for oss andre skattebetalere å betale. 

(Sist gang det var slik  ble de kommunale leilighetene helt nedslitt og ble solgt på det private markedet)

Det er vel slik politikerne vil ha det. Folk med fulltidsjobb må bo på gata. De kunne fikset det  hvis de ville- men de vil ikke, pga de bryr seg bare om seg selv.

Anonymkode: 24dfa...08f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...