Gå til innhold

Drepes utleie av bolig i Oslo for godt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det drepes.

Anonymkode: eb031...0b9

• Liker 4
Skrevet

Slik blir det når Norge ikke har et leiemarked som i feks Sverige,og det er meningen at man skal eie her i Norge. Men prisene er så høye at mange ikke får kjøpt bolig men etterhvert heller ikke råd til å leie, det kommer til å bli lite utleieboliger også- så hvor skal folk bo? I telt? Norge har en av de rikeste statene i verden, men folket skal holdes nede av idiotiske regler.

Anonymkode: 24dfa...08f

• Liker 5
Skrevet

Leiemarkedet i Oslo er bare litt ute av balanse. Det har vært for billig for lenge, og nå selger mange unna utleieboligene sine. Det er grunnen til at det er sykt mange boliger til salgs i Oslo nå. Det vil dra ned boligprisene litt, og øke leieprisene litt/mye inntil man finner en balanse der de som driver med utleie i det inste går i null. 

Anonymkode: bdac1...ff1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg tar opp kredittkortlån med 30% rente og 100% belåningsgrad og kjøper leilighet for utleie på Grünerløkka, så vil jeg også gå i minus.

Men det er ikke fordi det er noe galt med utleiemarkedet i Oslo.

Anonymkode: e9447...943

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk får heller kjøpe en leilighet da. Det er ingen menneskerettighet å leie iflg forumet. Og - fortsett å steme ap/sv for å ta de "rike"!

Anonymkode: cd420...aa2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir 4 nye år med sittende regjering, det innebærer at det slås hardt ned på utleie av boliger. Dette betyr at det blir færre som leier ut, og de som leier ut må eventuelt øke husleia.

Det er jo egentlig en selvfølge at det blir slik, hva trodde folk resultatet av denne politikken skulle bli?

Anonymkode: 179fa...b90

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Utleie av bolig er jo en gullgruve uten bunn ifølge rådene her på KG. Folk med penger til overs blir rådet til å ta opp ekstra lån for å kjøpe utleiebolig. Spesielt i Oslo er det god butikk.

Leietaker betaler ned lånet ditt mens du selv sitter på ræv, og boligprisene stiger samtidig inn i himmelen og gjør deg til mangemillionær. 

:sarkasme:

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Boligkrakket kommer snart i Oslo. Og da kan med høy leie kjøpe seg billig bolig i stedet. Muhahaha 

Anonymkode: dce07...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det blir 4 nye år med sittende regjering, det innebærer at det slås hardt ned på utleie av boliger. Dette betyr at det blir færre som leier ut, og de som leier ut må eventuelt øke husleia.

Det er jo egentlig en selvfølge at det blir slik, hva trodde folk resultatet av denne politikken skulle bli?

Dette er ikke regjeringens feil. Det er masse skatte-incentiver for å bedrive utleie. Problemet er at regnestykket ikke går opp. Boligprisene er for høye og leieprisene for lave.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har tatt opp lån for å kjøpe sekundærbolig i Oslo.

De få privatpersonene jeg vet om som driver med utleie i "storbyen" har enten arvet en gjeldfri leilighet som de vil avvente med å selge (de bor utenfor byen selv), eller de har arvet en god sum penger som de valgte å investere på den måten.

Særlig for 10-15 år siden var jo dette en lønnsom idé.

En kollega av meg arvet nesten 5 millioner for en del år siden, og det var nok til både å betale ned alt lånet på treroms-leiligheten hun bodde i (som var 100% belånt, den ble kjøpt før kravet om egenkapital kom) OG kjøpe en ny toroms for utleie. Det har vært en gullgruve for henne, ja.

Det er selvfølgelig bare BRA hvis utleieleiligheter kun er tilgjengelig for dem som har hele kjøpesummen "i lomma". Man er jo fullstendig idiot hvis man setter seg i ytterligere gjeld for å prøve å tjene penger på studenter og lavtlønnedes behov for tak over hodet. Good riddance!

Anonymkode: 86c23...431

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis jeg tar opp kredittkortlån med 30% rente og 100% belåningsgrad og kjøper leilighet for utleie på Grünerløkka, så vil jeg også gå i minus.

Men det er ikke fordi det er noe galt med utleiemarkedet i Oslo.

Anonymkode: e9447...943

Du får det ikke til å gå opp med 0% belåningsgrad heller. 5.5 millioner ville gitt 20.000 kroner i måneden i risikofri rente om du bare satte pengene i banken. så kommer vedlikeholdsutgifter, fellesutgifter, forsikring  osv. Ingen måte å regne det hjem på. 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er ikke regjeringens feil. Det er masse skatte-incentiver for å bedrive utleie. Problemet er at regnestykket ikke går opp. Boligprisene er for høye og leieprisene for lave.

Det tror jeg nok kan diskuteres.

Men uansett - det er tydeligvis ikke lønnsomt å drive utleie, siden det er stadig færre som vil gjøre dette. Det er privatpersoner / det private næringsliv som avgjør om det er en lønnsom investering å drive utleie, konklusjonen er at det ikke er det.

Så får vi se om noen år hva resultatet av dette blir. Det kan fort bli vanskelig å bo i Oslo for store grupper i samfunnet, mens det for de som er mer velstående igjen kanskje blir billigere å kjøpe.

Studenter, folk med dårlig råd etc. blir fort sittende igjen med svarteper.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel heller få som tar opp fullt lån for å kjøpe utleiebolig i oslo... 

Men jeg synes det er bra med dette perspektivet også, for man leser hele tiden om hvor griske utleiere er.
Det er selvsagt en del utleiere som er grådige og tjener mye på utleie, men de fleste private utleiere har ikke veldig god fortjeneste... 

Anonymkode: 0f900...1ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det vel heller få som tar opp fullt lån for å kjøpe utleiebolig i oslo... 

Men jeg synes det er bra med dette perspektivet også, for man leser hele tiden om hvor griske utleiere er.
Det er selvsagt en del utleiere som er grådige og tjener mye på utleie, men de fleste private utleiere har ikke veldig god fortjeneste... 

Anonymkode: 0f900...1ac

Enig. Veldig få som tar opp mye lån for å starte med utleie. Og gjør de det så fortjener de å steke i sitt eget fett. Muahaha

Anonymkode: dce07...555

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk får heller kjøpe en leilighet da. Det er ingen menneskerettighet å leie iflg forumet. Og - fortsett å steme ap/sv for å ta de "rike"!

Anonymkode: cd420...aa2

Det er vel omvendt folk mener. Det er ingen menneskerettighet å eie bolig.

Anonymkode: 0dcc8...9eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det drepes, og det er bra - da kan folk eie boligene selv og betale på eget lån, i stedet for å betale på lånet til griske bolighaier.

Anonymkode: b3a8c...584

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo disse firmaene med på å drive prisene opp på boliger i oslo. 
Hvem helt vanlige lønnsmottakere har råd til å stå i budkrig med enn som har milliarder i verdi på selskapet sitt. 
Når utleie har blitt så stor fortjeneste på at man kun kan drive med dette, så synes jeg personlig det har gått litt langt. 
Når de leier ut bøttekott til syke priser så handler det om utnytting.  
Det er kun i Norge vi føler mer for folk med penger enn de helt uten penger. 
Boligmarkedet i oslo har vokst såpass pga av utleie, det har gjort markedet svært vanskelig for vanlige lønnsmottakere. Vi burde være glade for at nå er det ikke så attraktivt, prisene går kanskje litt ned. 
Ja, det blir færre boliger til leie, eller så gir man mulighet til andre personer uten fullt så mye penger. 

Anonymkode: 4b128...eff

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det drepes, og det er bra - da kan folk eie boligene selv og betale på eget lån, i stedet for å betale på lånet til griske bolighaier.

Da må studenter, uføretrygdede, lavtlønnede, enslige, nyskilte etc. alle som en kjøpe seg en bolig. Samt de som ønsker å bo et sted midlertidig.

Om de har muligheten til det. Men hva skal alle de som ikke har muligheten til å bare kjøpe seg en bolig gjøre? Svaret er selvsagt at de da må flytte til et sted hvor det er et fungerende leiemarked. Og det er kanskje greit da tydeligvis. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du forstår at at boligmarked har behov for utleieboliger også?

Er jeg grisk fordi jeg investerte sparepengene mine i gjeldfrie utleieboliger i Oslo? En investering jeg i retrospekt angrer på at jeg tok, siden avkastningen etter all skatt og kostnader er som en dårlig høyrentekonto – men med en svært mye høyere risiko?

Hvem tenker du skal legge til rette for å opprettholde et tilbud av utleieboliger i f.eks. Oslo? Det offentlige?

Nå tynnes det kraftig ut i utleiemarkedet i Oslo og storbyene. Så vel store aktører som private som meg selger unna sekundærboliger på løpende bånd. Jeg kommer også til å selge med tiden, og sette pengene i annen sparing.

Og så jubler enkelte over at prisene stagnerer – i alle fall for en liten stund mens markedet korrigeres en smule. Men hva med alle i samfunnet som av ulike grunner ønsker eller trenger en utleiebolig? Det er DE som blir taperne i dette. Vi som selger sekundærboliger fortsetter bare sparingen vår på andre måter, og har det like bra.

Anonymkode: d022e...f7a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...