Gå til innhold

Kan noen forklare min mann hva felles økonomi betyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han tror at det betyr at mine penger som jeg tjener er like mye han sine som mine. 

Anonymkode: c6e14...747

Sånn har vi det -men trenger ikke bety at det er deres forståelse av felles økonomi.

Her går både det jeg tjener og han tjener inn på felles konto, regninger betales av den potten uavhengig av hvem som har tjent mest. Det som er til overs etter regninger går til sparing og forbruk ellers. Trenger vi noe så blir vi bare enig om hvem som tur det er til å bli prioritert. 

Vi krangler aldri om penger og mye av det kommer nok av felles forståelse for oss som familie og vi har likt syn på sparing. Investering  og personlig forbruk. 

Vi har vært gift i 25 år og har vel vokst opp sammen økonomisk. Har også barn som nå er mer el mindre voksne. 

Usikker på hvordan det hadde blitt om vi skilte oss og ble sammen med andre nå i godt voksen alder. Da er det mulig eller kanskje mest sannsynlig at man hadde valgt en mer separat løsning. 

Både mannen min og meg står i løypa for å arve en del av hver vår side av familien og dette er penger som vi har bestemt at vi hver for oss skal eie og kan kreve som særeie og evt skjevdeling ved evt skilsmisse eller død. 

Anonymkode: 8f93c...698

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har delt.

Eier hus sammen.

Betaler halvparten av faste kostnader hver.

Betaler prosentvis inn til mat, familieaktiviteter og ferier.

Resten disponerer vi selv, men han har mye bedre økonomi enn meg så han tar det meste om vi drar på date night etc.

Jeg bruker resten av pengene til lommepenger og sparing i fond.

Anonymkode: fc83e...da0

Skrevet

Når noen sier dem har felles økonomi så tenker jeg at alt kommer på en konto. Og betaler alle regninger der. Så henter dere ukepenger selv fra samme konto.  

vi har delvis felles. Har en felles regningskonto. Og felles sparekonto. Så er resten hver for oss. 

Anonymkode: e0d56...f56

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når noen sier dem har felles økonomi så tenker jeg at alt kommer på en konto. Og betaler alle regninger der. Så henter dere ukepenger selv fra samme konto.  

vi har delvis felles. Har en felles regningskonto. Og felles sparekonto. Så er resten hver for oss. 

Anonymkode: e0d56...f56

Finnes forskjellige løsninger, vi har alt fordelt på regningskonto, mat/brukskonto, bufferkonto , sparekonto og en konto til barna som er for klær og utstyr, og hver sin sparekonto til dem. Alt av inntekter blir fordelt mellom de kontoene, og begge har tilgang til kontoene. 

Anonymkode: f636c...a71

Skrevet

Vi har i praksis felles. Selv om vi har hver vår lønnskonto og kredittkort. 

Han tar det meste av faste utgifter, jeg er den som stort sett handler, ferie og dyre ting drar vil litt om hverandre. Jeg er også den som følger opp all sparing, så det står i mitt navn. (ASK med fond, samt noen fastrenteinnskudd) 

Nevner dyre kjøp for hverandre, men tror at vi aldri har vært uenige i den andres prioriteringer. Uansett om det er en veske til 30 000, eller en sykkel til 40 000. Vi er veldig like når det

Har forsåvidt hatt det slik omtrent siden vi traff hverandre. 

Anonymkode: acfb4...23d

Skrevet

Vi har felles økonomi:

Begges lønn går inn på samme konto og fordeles derfra ut til regninger og annet forbruk. Vi bruker begge fra denne felles potten. Vi er gift og alt vi har og eier nå er ervervet i felleskap med lik eierandel, all gjeld er og felles.
Vi tjener like mye og har samme forbruk. 

Da vi var samboere hadde vi felles hushold, men ikke felles økonomi;  Felleskontoer for felles utgifter og mat. Annet forbruk var vårt eget, og vi eide og driftet f.eks hver vår bil, hadde vært vårt lån på huset etc etc. 

Anonymkode: 79708...f2e

• Nyttig 2
Skrevet

Da lurer jeg på hva du mener felles økonomi er TS?

Anonymkode: 771c5...ff9

• Liker 1
Skrevet

Det kan være forskjellige definisjoner av felles økonomi. Dere må sette dere ned og bli enige om hva dere faktisk er enige om. Dere kan ikke bare bli enige om "felles økonomi" hvis dere har forskjellige definisjoner av uttrykket.

Jeg og eksen gikk over på felles økonomi da vi fikk vårt første barn og flyttet sammen. Vi hadde ikke sparekontoer og hadde alt felles. Alle lønninger inn på felles konto. Sparekonto bygget vi opp i fellesskap. Alt ble delt likt ved skilsmissen. 

Anonymkode: f0834...6e5

Skrevet

Det er hva dere bestemmer sammen. Det trenger ikke nødvendigvis være alt i en pot som så deles fifty-fifty. Det høres kanskje flott og fint ut, men det kan fort bli en ugreie om noen andre gnisninger oppstår.

Skrevet
Grüner skrev (19 timer siden):

Det betyr at dere deler på utgiftene. Noen har en felles konto, andre har separate kontoer, men har delt utgiftene mellom seg: f.eks at én har ansvar for mat, husholdning, klær osv mens den andre har ansvar for strøm, internett, bil osv. 

Nei, det betyr at man deler på inntektene, og totalinntekten til sammen brukes på utgiftene. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er helt feil.

Man kan fint ha noe felles, selv om man ikke deler DITT syn på det.

Anonymkode: 8e592...476

Noe felles økonomi, og felles økonomi betyr selvsagt forskjellige ting. Legger du til ordet noe/delvis/litt/halvveis/størsteparten etc før «felles økonomi» så får det en helt annen betydning enn kun uttrykket «felles økonomi». 

Bacteria skrev (19 timer siden):

Er jo ikke noen fasit på dette. 
Jeg og mannen min tjener like mye (lite). Vi setter inn et likt beløp på en regningskonto hver måned, og på en matkonto. Resten har vi for oss selv, 

Vi blir enige om større innkjøp som deles på. 
Hus, bil ol eier vi begge to sammen. 

Jeg mener vi har en variant av felles økonomi. 

Om man har en sløsete partner (ikke min så det er sagt!) er vel fullstendig felles økonomi der alt går inn på samme konti det dummeste du kan gjøre. 

Jo, det er er en fasit på dette. Ordet felles kan ikke tolkes på flere måter enn akkurat det det er. Og dere har jo definitivt delt økonomi, du har penger for deg selv = ikke felles. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis feks han tjener mest så betaler han mest. Slik at du også skal ha penger igjen etter alt er betalt. Hvis han tjener en million og du 500 000 er det ikke rettferdig med 50/50, men prosentvis etter inntekt. Så kan man sette inn penger på feks matkonto etc en slags felles konto, og så har man egne penger på privat konto.

Anonymkode: 0dddc...743

Men dette er ikke felles økonomi. Hun skal ha igjen penger etter alt er betalt? Det er ikke noen forskjell på hennes og hans penger hvis man har felles økonomi. 

Dette under her er felles økonomi: 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har felles økonomi:

Begges lønn går inn på samme konto og fordeles derfra ut til regninger og annet forbruk. Vi bruker begge fra denne felles potten. Vi er gift og alt vi har og eier nå er ervervet i felleskap med lik eierandel, all gjeld er og felles.
Vi tjener like mye og har samme forbruk. 

Da vi var samboere hadde vi felles hushold, men ikke felles økonomi;  Felleskontoer for felles utgifter og mat. Annet forbruk var vårt eget, og vi eide og driftet f.eks hver vår bil, hadde vært vårt lån på huset etc etc. 

Anonymkode: 79708...f2e

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan være forskjellige definisjoner av felles økonomi. Dere må sette dere ned og bli enige om hva dere faktisk er enige om. Dere kan ikke bare bli enige om "felles økonomi" hvis dere har forskjellige definisjoner av uttrykket.

Jeg og eksen gikk over på felles økonomi da vi fikk vårt første barn og flyttet sammen. Vi hadde ikke sparekontoer og hadde alt felles. Alle lønninger inn på felles konto. Sparekonto bygget vi opp i fellesskap. Alt ble delt likt ved skilsmissen. 

Anonymkode: f0834...6e5

Nei, det finnes ikke forskjellige definisjoner av felles økonomi. Det finnes forskjellige grader av hvor mye som er felles, og selvsagt da utallige måter å løse det på. Men felles økonomi = alt er felles. Man kan ikke definere ordet «felles» på flere måter 😅

Anonymkode: ab8c7...9dc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...