AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:11 #21 Skrevet søndag kl. 20:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt feil. Man kan fint ha noe felles, selv om man ikke deler DITT syn på det. Anonymkode: 8e592...476 Man kan ha noe felles, ja, men det er ikke det samme som å ha felles økonomi. Felles økonomi = alt er felles. Delt økonomi = at man deler på utgiftene, for eksempel 50/50 eller 70/30 eller lignende. Delt økonomi kan også bety at noe er felles mens andre ting holdes separat. Typisk for delt økonomi er at man har en eller flere kontoer som er felles, og noen kontoer som er separate. Separat økonomi = ingenting, eller så lite som praktisk mulig deles. Sånn. 😉 Anonymkode: 87808...8f3 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:35 #22 Skrevet søndag kl. 20:35 Felles økonomi mener jeg er når alt av inntekter tømmes i en pott, som dekker alle utgifter uansett om de er felles eller personlige. Selv har jeg aldri hatt full felles økonomi, kun delvis felles økonomi. Da har vi kommet frem til en sum som skal dekke alt vi anser som felles (bolig, mat, utgifter ved å leve, internett, strømmetjenester/abonnement, mobiler, forsikringer, ferier, spise ute osv) pluss spare til barna, bygge opp vedlikeholdsbuffer, bygge feriekonto etc. Også beholder vi noe på egen konto til hobbyer, egne klær og div forbruk. Så er det ikke nødvendigvis slik at man kan gjøre akkurat hva man vil med de pengene man har igjen heller. Hvis det er perioder med så høye utgifter at mer penger må til, ja da må man bruke de på felles de også. Og en partner som øser ut masse penger på tull kan jeg ikke være sammen med uansett. Greit nok med litt tull og fjas altså, men ikke for mye. Økonomisk rot orker jeg ikke i livet mitt, uansett om det ikke går ut over faste utgifter/regninger. Anonymkode: f3bec...35b 1 1
Lt.Dan Skrevet søndag kl. 20:45 #23 Skrevet søndag kl. 20:45 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det betyr at mannens penger er felles, og kvinnens penger er kvinnens. Anonymkode: 01fb5...62a AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Haha...ja. Det er alle fall ikke andre veien. Da ser jeg ikke vitsen med å ha en mann.. Anonymkode: f834e...a0b jaja..så lenge mannen kan hente ut valuta i andre enden så får det nå være greit, om det skal være på den måten. Endret søndag kl. 20:48 av Lt.Dan
Bacteria Skrevet søndag kl. 20:46 #24 Skrevet søndag kl. 20:46 Er jo ikke noen fasit på dette. Jeg og mannen min tjener like mye (lite). Vi setter inn et likt beløp på en regningskonto hver måned, og på en matkonto. Resten har vi for oss selv, Vi blir enige om større innkjøp som deles på. Hus, bil ol eier vi begge to sammen. Jeg mener vi har en variant av felles økonomi. Om man har en sløsete partner (ikke min så det er sagt!) er vel fullstendig felles økonomi der alt går inn på samme konti det dummeste du kan gjøre.
Bacteria Skrevet søndag kl. 20:47 #25 Skrevet søndag kl. 20:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Felles økonomi mener jeg er når alt av inntekter tømmes i en pott, som dekker alle utgifter uansett om de er felles eller personlige. Selv har jeg aldri hatt full felles økonomi, kun delvis felles økonomi. Da har vi kommet frem til en sum som skal dekke alt vi anser som felles (bolig, mat, utgifter ved å leve, internett, strømmetjenester/abonnement, mobiler, forsikringer, ferier, spise ute osv) pluss spare til barna, bygge opp vedlikeholdsbuffer, bygge feriekonto etc. Også beholder vi noe på egen konto til hobbyer, egne klær og div forbruk. Så er det ikke nødvendigvis slik at man kan gjøre akkurat hva man vil med de pengene man har igjen heller. Hvis det er perioder med så høye utgifter at mer penger må til, ja da må man bruke de på felles de også. Og en partner som øser ut masse penger på tull kan jeg ikke være sammen med uansett. Greit nok med litt tull og fjas altså, men ikke for mye. Økonomisk rot orker jeg ikke i livet mitt, uansett om det ikke går ut over faste utgifter/regninger. Anonymkode: f3bec...35b Sånn tenker vi også.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:04 #26 Skrevet søndag kl. 21:04 Hvis feks han tjener mest så betaler han mest. Slik at du også skal ha penger igjen etter alt er betalt. Hvis han tjener en million og du 500 000 er det ikke rettferdig med 50/50, men prosentvis etter inntekt. Så kan man sette inn penger på feks matkonto etc en slags felles konto, og så har man egne penger på privat konto. Anonymkode: 0dddc...743
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:06 #27 Skrevet søndag kl. 21:06 Jeg tenker at felles økonomi er akkurat det mannen din beskriver, jeg. Så sier jeg ikke at det er noen riktigere løsning enn å fordele ansvar for utgifter forholdsmessig eller andre varianter, overhodet ikke. Men jeg synes jo mannen din virker å ha helt rett i sin forståelse. Anonymkode: 010cc...bfe 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:09 #28 Skrevet søndag kl. 21:09 Felles økonomi hos oss er sånn: Mine penger er mine, hans penger er mine og er det noe til overs tar jeg det også Anonymkode: 64e9a...f3d 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:12 #29 Skrevet søndag kl. 21:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt feil. Man kan fint ha noe felles, selv om man ikke deler DITT syn på det. Anonymkode: 8e592...476 Men felles økonomi er jo at pengene er felles😅 Anonymkode: f636c...a71 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:47 #30 Skrevet søndag kl. 21:47 Grüner skrev (1 time siden): Det betyr at dere deler på utgiftene. Noen har en felles konto, andre har separate kontoer, men har delt utgiftene mellom seg: f.eks at én har ansvar for mat, husholdning, klær osv mens den andre har ansvar for strøm, internett, bil osv. man deler på inntektene også. Anonymkode: 6cee4...aa0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:50 #31 Skrevet søndag kl. 21:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha...ja. Det er alle fall ikke andre veien. Da ser jeg ikke vitsen med å ha en mann.. Anonymkode: f834e...a0b Noen menn har andre funksjoner man kan dra nytte av. Anonymkode: 09eee...805
Macro Skrevet søndag kl. 21:54 #32 Skrevet søndag kl. 21:54 Det betyr at begge lønninger går i samme pot og begge bruker av den potten. Er du treigere enn mannen din?
Fjaselina Skrevet søndag kl. 22:00 #33 Skrevet søndag kl. 22:00 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han tror at det betyr at mine penger som jeg tjener er like mye han sine som mine. Anonymkode: c6e14...747 Så morsomt:) For du meiner at felles økonomi er....?
Brunello Skrevet søndag kl. 22:06 #34 Skrevet søndag kl. 22:06 Mulig noen er begrepsforvirret og sidestiller felles økonomi og ekteskapslovens felleseie. Felles økonomi er at to avtaler at alle inntekter skal gå inn i en felles pott og at utgifter skal dekkes av felles midler. Ved et eventuelt brudd skal felles midler deles likt. Hva som skjer med midler og eiendeler partene eide før de ble sammen og avtalte felles økonomi avhenger av avtalen som er inngått. Felleseie i ekteskapsloven betyr at det som erverves i løpet av ekteskapet skal deles likt om annet ikke er lovlig avtalt eller følger av loven ved et eventuelt brudd. Så lenge ekteskapet består har ektefellene forsørgerplikt overfor hverandre og felles barn, men bestemmer selv over egne midler. Mange som er gift har også felles økonomi. Men ved brudd er det ekteskapsloven som gjelder (gir ofte samme resultat) 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 02:21 #35 Skrevet mandag kl. 02:21 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han tror at det betyr at mine penger som jeg tjener er like mye han sine som mine. Anonymkode: c6e14...747 Er heller du som må forklares hva felles økonomi betyr. Mannen din har helt rett! Anonymkode: 1477b...cc0
Perfume Skrevet mandag kl. 02:33 #36 Skrevet mandag kl. 02:33 Vi har felles økonomi. Vi har felles kontoer ( og hver våre som begge har tilgang til i banken) og alle våre penger går til begge. Alt i en pott. Alt av regninger og kjøp går fra den potten. Men vi har hver vår sparekonto ( som også er tilgjengelig for begge) så sparer vi begge like mye på hver konto. Dette fordi det kan skje noe ( hvis den ene dør, så blir kontoen stengt) Felles økonomi er at alt er felles. Til begge. 1
Thyra Skrevet mandag kl. 02:53 #37 Skrevet mandag kl. 02:53 Bacteria skrev (6 timer siden): Er jo ikke noen fasit på dette. Jeg og mannen min tjener like mye (lite). Vi setter inn et likt beløp på en regningskonto hver måned, og på en matkonto. Resten har vi for oss selv, Vi blir enige om større innkjøp som deles på. Hus, bil ol eier vi begge to sammen. Jeg mener vi har en variant av felles økonomi. Om man har en sløsete partner (ikke min så det er sagt!) er vel fullstendig felles økonomi der alt går inn på samme konti det dummeste du kan gjøre. Det er ikke noen fasit på hvordan man skal gjøre det, nei. Men felles økonomi betyr nå uansett felles økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:15 #38 Skrevet mandag kl. 06:15 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen menn har andre funksjoner man kan dra nytte av. Anonymkode: 09eee...805 De pusser opp hus og slik tenker du? Anonymkode: 01fb5...62a
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:23 #39 Skrevet mandag kl. 06:23 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Han tror at det betyr at mine penger som jeg tjener er like mye han sine som mine. Anonymkode: c6e14...747 Ja, men de er jo det? Og omvendt da! Her går alt av lønninger inn i samme sluk, og derfra ut på regningskonto, lånekonto osv. Brukskontoen bruker vi begge (begge har kort til den) til personlig bruk. Dyre/store ting snakker vi om før vi bruker penger på. I min verden er det felles økonomi, og hvem sine kroner som blir brukt til hva aner ingen av oss! Anonymkode: f0514...635 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:27 #40 Skrevet mandag kl. 06:27 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Han tror at det betyr at mine penger som jeg tjener er like mye han sine som mine. Anonymkode: c6e14...747 Kanskje det er du som trenger forklaringen mest, for hva er "felles" med at du ønsker å ha din inntekt for deg selv? For meg er felles økonomi i en familie at begges inntekt går inn i en pott for å skapet et felles hjem og dekke felles utgifter. Og at dette gjøres uten at noen av partene er opptatt av hvem som bidrar mest og minst til fellesskapet fordi begge bidrar med det de har. Anonymkode: ac71c...334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå