Gå til innhold

Norsk statsborger anholdt som terrorist i Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/verden/i/gwgW3k/eline-25-sitter-fengslet-i-israel-moren-sendte-boenn-til-espen-barth-eide-vaer-saa-snill-og-hjelp-oss

Jeg ser at Israel-vennlige medier har publisert at det er påståtte koblinger mellom nødhjelpen som skulle leveres med båt, og Hamas. Dette er ikke bekreftet av uavhengige kilder.

Israels nasjonale sikkerhetsminister, Ben-Gvir, kalte deltakerne terrorister, og mener at alle negative beskrivelser av hvordan de har behandlet de arresterte er løgner. Aftenposten rapporterer også om hvordan de arresterte er nektet rettshjelp, og må forholde seg til dokumentert på hebraisk.

Det er merkelig at Israel anholder disse i internasjonalt farvann, da det har vesentlig strengere juridiske krav enn arrestasjoner gjort i eget farvann. Det må kunne vises til at båten utgjør en direkte trussel eller driver på med f.eks. våpensmugling eller narkotiasmugling.

Det er uheldig at politikere i Israel erklærer at disse menneskene er terrorister uten at det er håndtert juridisk eller lagt fram beviser som kan verifiseres for det.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble de ikke oppbrakt for å forsøke å bryte en militær blokade? Det er aldri lurt, selv om jeg ikke kjenner maritim rett så godt. 
Forstår det slik at en del av aktivistene er satt på fly hjem, og lurer på hvorfor ikke alle?

Ja, har sett bilder av Ben Gvir som skjeller ut en gruppe aktivister som sitter på gulvet. Hvis det stemmer at de blir dårlig behandlet som du er inne på er det selvsagt forkastelig. Samtidig gjør Israel da nøyaktig det aktivistene ønsker…
Vet ikke hvor bevist det er at de har koblinger til Hamas, men utelukker det ikke. Hamas har begrensede militære kapasiteter, men et relativt solid nettverk verden rundt og de er kjent for å stå bak såkalt lawfare, altså politisk og juridisk krigføring, mot Israel.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke noen juridiske krav i internasjonalt farvann. Som all annen internasjonal "juss", så er det i realiteten bare avtaler mellom land. Avtaler land kan velge om de vil følge eller være en del av eller trekke seg fra. Og konskevnsene er de samme som å bryte andre avtaler.

Hvis Israel har gjort noe i internasjonalt farvann som bryter med tidligere inngåtte avtaler, så er det opp til andre land å påføre Israel konskevnser.

Men realitetene på bakken er at ingen land er villige til å påføre konsekvenser som monner. De nøyer seg som regel med fordømmelser og boikott.

Ingen land i historien, som er eksistensielt truet, har gitt opp sin overlevelse på grunn av fordømmelser og boikott.

Skal man få land som har ryggen mot veggen og kjemper for sitt liv til å gi opp sitt mål om overlevelse, må man gjøre det med fysisk makt. Slik man gjorde mot Tyskland og Japan i 1945.

• Nyttig 2
Skrevet

Det har vist seg at den såkalte "nødhjelpen" ombord disse båtene ikke eksisterer, og det hele er et skalkeskjul for et PR stunt. Finansiert av forbindelser til organisasjoner som Hamas og det muslimske brorskap. Surprise surprise. Ikke rart disse aktivistene kasta mobilene på havet sist Gretha ble anholdt.

Jeg skjønner egentlig ikke at Israel sender dem ut igjen. Burde de ikke få lov til å bli i Gaza?

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
Bacteria skrev (På 5.10.2025 den 17.27):

Ble de ikke oppbrakt for å forsøke å bryte en militær blokade? Det er aldri lurt, selv om jeg ikke kjenner maritim rett så godt. 

https://nordnesrepublikken.no/index.php/2025/10/03/hva-internasjonal-lov-sier/ Her har de gjort en enkel og forståelig av maritim lov iht. til flotilla med humanitær hjelp. 

Castillo83. Nei , de er ikke betalt av eller har tilknyttning til Hamas eller muslimskbrorskap. Har de valgt å donere penger så har de ggjort så med millioner av andre mennesker for å muligjøre at så mange båter kan bryte blokaden og lage en nødshjelp korridor, som strengtatt skulle ha blitt gjort av alle som har signert Rome og Geneva , til forhindring av folkemord. Man sitter ikke å ser på at folk sulter og blir myrdet daglig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Siste nytt om Greta Thunberg. I dag delte Greta et innlegg på IG for å sette søkelys på behandlingen av palestinere i israelske fengsler. Med fokus på sult. Hun la ved tre bilder av det hun sikkert trodde var utsultede palestinere, men finn EN feil. 
Jo, det siste bildet var av et israelsk gissel i en tunnel, han som Hamas posta bilde av i sommer der de staget at han grav sin egen grav. Editert bort nå, og masse (med full rett) sinte folk i kommentarfeltet. 
Var sikkert ikke nok bilder av sultne palestinske fanger. 

Jeg har lenge vegret meg for å kritisere Greta, pga at jeg ikke vil være med i den gjengen av sinte middelaldrende menn som hater henne, og pga hennes autisme. Men nå har denne middelaldrende damen fått mer enn nok av henne!

Det er et større problem her. Greta har antagelig aldri hverken hørt eller sett videoen og bildene Hamas la ut i sommer. Jeg så det fordi jeg følger israelske og jødiske kontoer. Men de ekstreme palestinavennene er så til de grader inn i bobla og ekkokammeret at de ikke får denne informasjonen. Det gjør ikke saken bedre at MSM her i Norge heller ikke har delt bildene så vidt jeg kan se. Finner bare en video på NRK der Yama omtaler saken. 
Det er akkurat som om alt som kan føre til forståelse for Israels situasjon skal skjules for oss. Dermed er den jevne nordmann gjort helt ute av stand til å forstå det israelerne (og kanskje også jøder generelt) opplever og tenker rundt dette. 
Dette er en kjempestor svikt av media. 
kilde:

https://www.facebook.com/share/1EmsdeZzPd/?mibextid=wwXIfr

Endret av Bacteria
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Siste nytt om Greta Thunberg. I dag delte Greta et innlegg på IG for å sette søkelys på behandlingen av palestinere i israelske fengsler. Med fokus på sult. Hun la ved tre bilder av det hun sikkert trodde var utsultede palestinere, men finn EN feil. 
Jo, det siste bildet var av et israelsk gissel i en tunnel, han som Hamas posta bilde av i sommer der de staget at han grav sin egen grav. Editert bort nå, og masse (med full rett) sinte folk i kommentarfeltet. 

Jeg har lenge vegret meg for å kritisere Greta, pga at jeg ikke vil være med i den gjengen av sinte middelaldrende menn som hater henne, og pga hennes autisme. Men nå har denne middelaldrende damen fått mer enn nok av henne!

Det er et større problem her. Greta har antagelig aldri hverken hørt eller sett videoen og bildene Hamas la ut i sommer. Jeg så det fordi jeg følger israelske og jødiske kontoer. Men de ekstreme palestinavennene er så til de grader inn i bobla og ekkokammeret at de ikke får denne informasjonen. Det gjør ikke saken bedre at MSM her i Norge heller ikke har delt bildene så vidt jeg kan se. Finner bare en video på NRK der Yama omtaler saken. 
Det er akkurat som om alt som kan føre til forståelse for Israels situasjon skal skjules for oss. Dermed er den jevne nordmann gjort helt ute av stand til å forstå det israelerne (og kanskje også jøder generelt) opplever og tenker rundt dette. 
kilde:

Som en liten oppfølging til ditt innlegg. Jeg reflekterte litt over innslaget på dagsnytt i går om markeringen av 7/10. 

Det ble vist snutter av respektfulle markeringer over hele verden, men ingen fra Norge eller våre naboer. Det er til å skammes over. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Tiuren skrev (14 minutter siden):

Som en liten oppfølging til ditt innlegg. Jeg reflekterte litt over innslaget på dagsnytt i går om markeringen av 7/10. 

Det ble vist snutter av respektfulle markeringer over hele verden, men ingen fra Norge eller våre naboer. Det er til å skammes over. 

Prøvde å se på NRK for å høre noe vettugt om fredsforslaget. Hva får vi se? Endeløs følelses-massering med drepte kvinner og barn. Ja, krig er fælt. Folk dør. 
En liten nødtørftig snutt med ei mor som mista sønnen sin i Israel. 
Flr mer føling fra Gaza. Nesten ingenting fakta. 
I dag hørte jeg telefonsamtalen med 9 år gamle Michael som ringte inn til nødsentralen 7/10 for å fortelle at mor og far ligger skutt på stua, alt mens han prøver å ta seg av søstera på 6. Det får vi ikke høre på NRK. Sikker på at de fleste i Norge ikke vet hva som skjedde den dagen engang. Kommentarfeltet til Yama er fullt av folk som mener at Israel drepte sine egne, siden du ikke kan skyte en bil i brann. Hørt om RPGer?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Her ville jeg gjerne skille litt mellom de grusomme Israel driver med om dagen, men samtidig det fullstendig naive man ser fra disse aktivistene. Jeg sliter litt med å få sympati for mennesker som med viten og vilje går inn på denne måten, også vil de ha hjelp for å komme seg ut.

Det er jo ikke sånn at Israel bryr seg i særlig grad lenger om hva Europa mener, så de kommer nok til å sitte med disse en stund som til skrekk og advarsel.

• Liker 3
Skrevet
Bacteria skrev (14 timer siden):

kilde:

Greta Thunberg er falsk. Den berømte arrestasjonen på sjøen ja, ulovlig eller ei. Men de reiste med en båt som skulle gi humanitær bistand til Gaza i form av medisiner og mat. 
Til et folk i Gaza Thunberg sier dør hvert minutt av sult. Men den båten hun reiste med var smekkfull av aksjonister (500!), hvor mye av provianteringen på båten skulle fø disse på sjøen? Hvis Thunberg var så bekymret for hvor mange som dør av sult i Gaza, hvor hvert menneskeliv teller, hvorfor fylle båten til randen av aksjonister når den heller skulle vært full av proviant til de som trengte den i Gaza? Hadde vært interessant å sett hvor mange de kunne ha hjulpet om Israel slapp dem gjennom til Gaza.. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Svart skjerm skrev (1 time siden):

Greta Thunberg er falsk. Den berømte arrestasjonen på sjøen ja, ulovlig eller ei. Men de reiste med en båt som skulle gi humanitær bistand til Gaza i form av medisiner og mat. 
Til et folk i Gaza Thunberg sier dør hvert minutt av sult. Men den båten hun reiste med var smekkfull av aksjonister (500!), hvor mye av provianteringen på båten skulle fø disse på sjøen? Hvis Thunberg var så bekymret for hvor mange som dør av sult i Gaza, hvor hvert menneskeliv teller, hvorfor fylle båten til randen av aksjonister når den heller skulle vært full av proviant til de som trengte den i Gaza? Hadde vært interessant å sett hvor mange de kunne ha hjulpet om Israel slapp dem gjennom til Gaza.. 

Sier hun at det dør et menneske av sult i Gaza hvert minutt? 
Det er hvertfall ikke sant. Da skulle det snart ikke vært et menneske igjen der. Enig i at det har dødd alt for mange mennesker der (barn 😢) men de har stort sett dødd av krigshandlinger.

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (På 8.10.2025 den 21.31):

Stemmer det forresten at det var fotoforbud utenfor stortinget når de holdt markeringen der 7/10? 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer og ryktespredninger.

Rhodiola, adm.

• 2 uker senere...
Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 5.10.2025 den 16.50):

Det er merkelig at Israel anholder disse i internasjonalt farvann, da det har vesentlig strengere juridiske krav enn arrestasjoner gjort i eget farvann. Det må kunne vises til at båten utgjør en direkte trussel eller driver på med f.eks. våpensmugling eller narkotiasmugling.

Nei, det holder at båten har som hensikt å bryte blokaden. Da kan den stoppes i internasjonalt farvann.

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet
Bacteria skrev (På 5.10.2025 den 17.27):

Ja, har sett bilder av Ben Gvir som skjeller ut en gruppe aktivister som sitter på gulvet. Hvis det stemmer at de blir dårlig behandlet som du er inne på er det selvsagt forkastelig.

Litt morsomt at du beskriver fanger som ikke kan ha ruket å få noen dom eller retsgang blir fysisk kneblet og skjelt ut av en tilfeldig israelsk politiker, for så å henges ut i en ofentlig video. For så skrive at det er forkastelig HVIS det stemer at de behandles dårlig. Jeg forstår ikke helt behove for å skrive HVIS, betyr det at du tenker ofentlig gapestok og utskjeling av folk som ikke er strafedømte en gang er helt greit?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

La oss bare ta et skritt tilbake, og se hva slags ting de fikk «kjeft» for…. å støtte

De som gjorde disse handlingene kommer ikke til å bli dømt, da de ble frigitt i bytte mot blant andre disse to. 

Det er viktig å ha fokus på hvem som virkelig har lidd urett. 

Endret av Madame Butterfly
Fordi jeg blandet sammen
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Madame Butterfly skrev (9 minutter siden):

La oss bare ta et skritt tilbake, og se hva slags ting de fikk «kjeft» for…. 

De kommer ikke til å bli dømt, da de ble frigitt i bytte mot blant andre disse to. Bare så synd de måtte tåle å få kjeft først. 

Det er viktig å ha fokus på hvem som virkelig har lidd urett. 

Ja, det er selvfølgelig langt verre å få skjennepreken av Ben Gvir enn å sultes til et skjelett og tvinges til å grave sin egen grav mens man filmes. (Ironi)

Jeg bare gjentar meg selv, at Samuel og andre gode opplyste mennesker støtter den gjengen der fatter jeg ikke (jo, de støtter Hamas. Demoniserer du den ene parten i en krig støtter du den andre, sorry)

Det er jo ikke sånn at vi ikke vet hva de gjør. De er stolte og poster det. Samme som RSF i Sudan. 

Endret av Bacteria
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...