Gå til innhold

Har dere med tenåringer tidspunkt hvor det skal være stille hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når forventer dere at tenåringen skal være stille på kvelden? Jeg mener når folk legger seg må resten av huset ta hensyn. Selvfølgelig er 16 åringen senere oppe enn 9 åringen, men da demper man musikk og spill eller film,  roper og snakker høyt og  ikke i tellefon osv. Har dere grenser på dette eller lar dere tenåringene leve sitt eget liv?

Anonymkode: a655b...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt etter hva familien ellers trenger og hvor en bor. Rolig fra 22 eller 23, med yngre søsken må musikken dempes enda før. 

Har en familemedlemmer som må opp 5 så trenger ikke alle legge seg deretter, men denne må få sove, og det må da være rolig tidligere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her har vi alle rom i samme etasje så det må være stille 22/22.30. Det synes tenåringene er helt greit å forholde seg til. De er 17 og 14

Anonymkode: a2ff4...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I en husholdning tar man hensyn til hverandre. Så enkelt. En tenåring må ta hensyn på lik linje som foreldre skal ta hensyn som småsøsken må ta hensyn. Alt etter evne og nødvendighet. 

9åringen er sikkert tidligere oppe enn 16åringen. De må da ta hensyn til hverandre på hver sin side av døgnet.

Jeg tar også hensyn til min tenåring og spiller ikke musikk høy med en gang jeg står opp, men tenåringen har fått beskjed at etter kl 12 tar jeg ikke hensyn lenger. Da er det støvsuging, musikk og klesvasking og alt som jeg ser nødvendig og ønskelig. 

Anonymkode: 75172...ff8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe fast klokkeslett. 

Men om f.eks 17.åringen har besøk etter vi eller lillebroren (13) har lagt seg sÅ må jo det taes hensyn til. 
Også er det selvsagt fort gjort å glemme seg bort, le litt høyt etc, men minstemann sover godt gjennom det, til tross for at tv-stuen hvor de oftest sitter er rett ved soverommet hans. 

Men hun må jo få ha besøk, snakke i telefonen selv om andre i huset sover. 

Anonymkode: 8386e...130

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra 22. Da skal ingen forstyrres eller vekkes. Da er ungdommene på soverommet sitt. 

Jeg trenger søvnen min og det gjør ungdommene også. Så jeg er streng på det.

Anonymkode: 4d204...6f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når forventer dere at tenåringen skal være stille på kvelden? Jeg mener når folk legger seg må resten av huset ta hensyn. Selvfølgelig er 16 åringen senere oppe enn 9 åringen, men da demper man musikk og spill eller film,  roper og snakker høyt og  ikke i tellefon osv. Har dere grenser på dette eller lar dere tenåringene leve sitt eget liv?

Tar dere da hensyn på morningen ?

Anonymkode: 403d3...05b

AnonymBruker
Skrevet

Da våres var i alderen 16 til 18 hadde vi regel inn til 23 hvis annet ikke var avtalt på forhånd. Men her var de stort sett hjemme før det, hvis de ikke lå over. Siden vi som foreldre måtte hente pga avstander. 

Når de ble 18 ordnet de stort sett alt selv. Så lenge de bor hjemme har vi sagt at de ska si fra ca når de kommer hjem og at vi setter pris på å vite hvor de er. Stort sett har de kommet hjem ved midnatt 

Anonymkode: 8f6b9...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen fasit klokkeslett, tenker man må

få lov å leve selv om noen har lagt seg , 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da våres var i alderen 16 til 18 hadde vi regel inn til 23 hvis annet ikke var avtalt på forhånd. Men her var de stort sett hjemme før det, hvis de ikke lå over. Siden vi som foreldre måtte hente pga avstander. 

Når de ble 18 ordnet de stort sett alt selv. Så lenge de bor hjemme har vi sagt at de ska si fra ca når de kommer hjem og at vi setter pris på å vite hvor de er. Stort sett har de kommet hjem ved midnatt 

Anonymkode: 8f6b9...cc7

Nå var det snakking å være stille hjemme da..

AnonymBruker
Skrevet

Har tenåringer på 15 og 17. De er utrolig stille hele døgnet. De sitter på hvert sitt rom med headset. Jeg hører aldri, og da mener jeg aldri, musikk fra rommene deres. Noen ganger oppdager jeg at de har vært hjemme i flere timer selv om jeg trodde de var ute, de lager ikke lyd når de kommer inn døra engang. Jeg vet ikke når de legger seg, det er like stille uansett om de sover eller er våkne. De legger seg og kommer seg tidsnok på skolen uten min innblanding.

Anonymkode: 9e826...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Her legger mannen min og jeg oss til helt forskjellige tider. Jeg før kl 22, og han rundt midnatt. Jeg står opp veldig tidlig. Ingen av oss bråker sånn at det forstyrrer den andre. Har en egen soveromsfløy i huset.

Barna er voksne. Da de bodde hjemme, hadde de soverom, bad og kjellerstue i sokkelen, så forstyrret ikke oss med lyd.

Bor man i en leilighet, så må man selvfølgelig ta hensyn på en annen måte. Da bør det vel ikke være unødvendig bråkete etter kl 22, om noen legger seg da. Ikke unødvendig bråk på morgen heller.

Anonymkode: 4ffe1...d7d

AnonymBruker
Skrevet

Etter kl 22.00 skal det være stille på hverdager. I helger er vi ikke like nøye. 18 åringen har rom vegg i vegg med 13 åringen. Han har ofte fri når han er hjemme og snur gjerne døgnet. 13 åringen trenger sin søvn, da hverdagene er hektiske, opp 06.00 og ikke i seng før 21.30-22.00. 

Jeg er B-menneske og må også dempe lyd på Tv/pc når mannen har lagt seg. Han er stille når han står opp om morgenen for å gå på jobb. Jeg sover gjerne en time lenger. 

Anonymkode: 0f9b6...9a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her skal det være ro kl 23. Kan endelig se tv, spille, høre musikk etc.. Men det skal ikke høres til andre soverom. 

Anonymkode: 89467...1dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok "heldig" med mine eldste, for de er generelt ganske rolige på kvelden. Spesielt etter at lillebror har lagt seg. De er vant til at da er det kveld. Vi kan gjerne se noe på tv sammen eller så er de på rommene sine. 

Ellers får ingen sitte med høy lyd i stue uansett.

Eneste er at kjøkkenet er stengt etter 2130 😉😅 Da er oppvaskmaskinen igang, kjøkkenet er gjort rent, og de får ikke lov til å lage noe som gir gris og rot. (Feks toast, nudler, hamburger eller slike ting). Hadde de hatt åpent kjøkken, hadde de laget kaker og styr på kvelden. Det orker jeg ikke 😅 der er jeg nok streng. 

Anonymkode: 9660d...a99

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her legger mannen min og jeg oss til helt forskjellige tider. Jeg før kl 22, og han rundt midnatt. Jeg står opp veldig tidlig. Ingen av oss bråker sånn at det forstyrrer den andre. Har en egen soveromsfløy i huset.

Barna er voksne. Da de bodde hjemme, hadde de soverom, bad og kjellerstue i sokkelen, så forstyrret ikke oss med lyd.

Bor man i en leilighet, så må man selvfølgelig ta hensyn på en annen måte. Da bør det vel ikke være unødvendig bråkete etter kl 22, om noen legger seg da. Ikke unødvendig bråk på morgen heller.

Anonymkode: 4ffe1...d7d

Enig denne. Mannen og jeg legger oss på forskjellig tidspunkt og tar hensyn til hverandre. Dvs. den som legger seg sist tar hensyn til den som legger seg først, og den som står opp først tar hensyn til den som står opp sist. 

Vi har ikke barn. Men da jeg var ungdom i mitt barndoms hjem (med foreldre og søsken) måtte det være stille etter et visst klokkeslett (husker ikke når, men tipper kl. 2200). 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i leilighet, og har to barn på 18 og 9år. Jeg legger meg 23, og da går 18-åringen på rommet og demper seg deretter. Hun kan fint snakke i telefonen med venner etc, men bruker AirPods til musikk med mer. Skal hun lage seg mat så får hun det, men må vise litt hensyn og ikke romstrere med kasseroller osv. jeg forventer ikke at eldre søsken skal være stille når yngre søsken legger seg kl.19-20-21. Da er det normalt volum. Og minstemann har sovnet til lyder fra han var helt liten, noe man må kunne gjøre når man bor tett, så han sover med døren på gløtt og sover gjennom det meste. Aldri våknet av lyder til nå.

Anonymkode: e8912...596

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Roes ned  2130-22 og stille etter 23. Ro frem til alle har stått opp på fridager, men hvis noen drar seg etter 10 må de tåle mer lyd. Hadde jeg hatt småbarn samtidig med tenåringer hadde jeg forventet såpass ro ved deres leggetid at småbarna ikke ble vekket i utide. Men det har jeg ikke hatt.

Voksne som må/vil sove tidlig (før 22), da forventer jeg de ordner seg så de får sove selv om resten av husholdningen lever. Man kan selvfølgelig dempe de høyeste lydene, men må ellers få leve, prate, spise, rydde og ordne seg som normalt.

Anonymkode: 4a027...7ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har tenåringer på 15 og 17. De er utrolig stille hele døgnet. De sitter på hvert sitt rom med headset. Jeg hører aldri, og da mener jeg aldri, musikk fra rommene deres. Noen ganger oppdager jeg at de har vært hjemme i flere timer selv om jeg trodde de var ute, de lager ikke lyd når de kommer inn døra engang. Jeg vet ikke når de legger seg, det er like stille uansett om de sover eller er våkne. De legger seg og kommer seg tidsnok på skolen uten min innblanding.

Anonymkode: 9e826...1f3

Helt likt her. Gutt på 16. kunne noen ganger ønske det kom litt mer lyd derfra😅

Anonymkode: e7a64...ebb

AnonymBruker
Skrevet

Ingen faste regler med klokkeslett, men faste forventninger for oppførsel.

Når noen har lagt seg, om det er kl 20 eller 23, så gjør man det man kan for at den personen skal få ro og stillhet. Om man kommer hjem fra skolen kl 15 og far ligger på soverommet og sover fordi han har hodepine, så tar man hensyn.

Man skal leve, og trenger ikke liste seg rundt, men å ta hensyn betyr at man ikke roper, ingen høy musikk, droppe å slamre med dører og løpe ned trapper etc. Se tv i stua er lov, snakk med vanlig stemme, bruk kjøkkenet som normalt, dusje (uten høyttalerne på). 

Jeg lar være å sette på klesvask sent på kvelden, fordi tenåringen min sover rett over, og sentrifugeringa høres for godt på hennes rom.

Som jeg ser det så er tiltakene som gjør at den som vil sove får sove så små at de ikke har særlig betydning for livsutfoldelsen for resten i heimen, men de betyr mye for den som ønsker å sove. 

Anonymkode: fc7a5...ac3

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...