Gå til innhold

Oppvaskmaskin som ikke var ferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg har laget middag nå, så skjønte jeg at oppvaskmaskinen ikke var ferdig når jeg tok ut og brukte det som var i den for å lage middag. Fant ut av det fordi når jeg skulle skru på ny maskin, kom det opp hva som var igjen av forhenværende vask 😬 Har nok kommet borti den sånn at den skrudde seg av.. så spørsmålet mitt er: er den maten nå trygg å spise? Det jeg tok ut av maskinen så jo rent ut, men tenker mest på såperester for eksempel. 

Kjipt å kaste middagen eventuelt, men heller det enn å bli syke.. Noen som har peiling?

Anonymkode: 56127...2e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville spist middag uten å tenke på det. Regner med det som stod igjen på programmet var tørking, siden alt var rent. Da har det vel vært varmebehandlet og vasket utførlig tenker jeg. Hvis man åpner midt under vaskingen så renner det jo vann alle veier, så den var vel så godt som ferdig?

Anonymkode: a7b17...d9c

Skrevet

H or mye tid var igjen. Siste tiden er bare tørking uansett. Tror du hadde merket både lukt og såpebelegg om det var noe igjen.

Anonymkode: bd783...32e

Skrevet

Stod 40 minutter igjen av en syklus på 1.30. Brukte 4 ting fra maskinen, og alt så skinnende rent ut og luktet ikke såpe. Men blir jo redd for om vi skal bli dårlige i magen feks 😅 

Skrevet

Magesyra håndterer det meste. 

Vaskemidlene som brukes ender jo ikke opp i konsentrert form på hver enkelt tallerken.

Ofte er det den siste skyllingen og tørkingen som gjenstår av programmene.

• Liker 1
Skrevet

I Storbritannia er det helt vanlig ved håndvask i ikke skylle av såpevann med rent vann. Det virker som de ikke har tatt skade.

Anonymkode: a964c...25a

• Liker 1
Skrevet

Det går helt sikkert superfint. Det hadde nok gått fint om du brukte bestikk og tallerkner om igjen uten å vaske dem i det hele tatt også. Mange er blitt unødvendig redd for bakterier, men det er utrolig sjelden at det finnes bakterier som faktisk kan være farlige.

Skrevet

Takk for svar. Da tar jeg sjansen og spiser 😬🍀😅 Logikken sier jo at det ikke kan være så mye eventuelle såperester igjen, så håper det er rett 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Etter jeg har laget middag nå, så skjønte jeg at oppvaskmaskinen ikke var ferdig når jeg tok ut og brukte det som var i den for å lage middag. Fant ut av det fordi når jeg skulle skru på ny maskin, kom det opp hva som var igjen av forhenværende vask 😬 Har nok kommet borti den sånn at den skrudde seg av.. så spørsmålet mitt er: er den maten nå trygg å spise? Det jeg tok ut av maskinen så jo rent ut, men tenker mest på såperester for eksempel. 

Kjipt å kaste middagen eventuelt, men heller det enn å bli syke.. Noen som har peiling?

Så du tenker på og lage og spise mat som har vært bort i kasseroller og, eller tallerkener som ikke har gått en full syklus, forstår jeg rett? 

Ellers har du det vare bra?

Anonymkode: da801...11b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I Storbritannia er det helt vanlig ved håndvask i ikke skylle av såpevann med rent vann. Det virker som de ikke har tatt skade.

Anonymkode: a964c...25a

Jeg vasker opp for hånd, og skyller bare det som skal drikkes av. Litt zaloskum har da aldri skadet.

Anonymkode: 2f7f6...f2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stod 40 minutter igjen av en syklus på 1.30. Brukte 4 ting fra maskinen, og alt så skinnende rent ut og luktet ikke såpe. Men blir jo redd for om vi skal bli dårlige i magen feks 😅 

Til info så bytter ikke oppvaskmaskinen vann underveis i prosessen. De literne med vann som tas inn og vasker oppvasken med såpe i, er det samme vannet som brukes til "skylling" på slutten før tørkingen setter inn.

Dette er for å gjenbruke vann og spare på ressurser at moderne oppv.maskiner er slik. Mener å huske at en oppvaskmaskin tar inn rundt ti liter vann og det er alt, det brukes hele veien, før det tømmes ut når maskinen er ferdig.

Anonymkode: 91cf0...5a4

Skrevet

😅

Er ikke favorittkoppen min ren så tar jeg den ut av maskinen, skyller den raskt i vann, og bruker den. 

Trenger jeg gryta i maskinen får den en rask kattevask i vasken.

Saksen kan jeg finne på å fiske ut, og bruke, og legge tilbake. 

Såpe man ikke kan spise en bit av uten å bli dårlig av bør aldri finne veien inn på kjøkkenet i utgangspunktet, da det alltid vil være rester. 

Anonymkode: a6921...3f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...