Gå til innhold

regner dere sushi som fastfood på lik linje med f.eks. burger king?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor "ille" er sushi? Det må jo være noe galt med det for det er jo så godt 😋 

Veldig raske karbohydrater sannsynligvis. 

Anonymkode: 1c002...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye salt i allefall 

Anonymkode: 57551...973

Skrevet

salt? Pga sojasausen? Der har jeg faktisk min egen fordi jeg trenger den som er glutenfri. Den er attpåtil saltredusert den jeg har. 

Men... ja, kanskje for mye salt likevel 

• Liker 1
Skrevet

Sushi er av meg ikke regnet som mat for mennesker, så her er valget vært lett.

BK anyday over en rå fisk.

Anonymkode: 16cb5...706

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det kommer jo helt an på hvilke biter du spiser. Det er stor forskjell på nigiri med laks eller kveite og på frityrstekt Californiaroll med majones. 

Endret av Lizard
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Mye ris om en ikke velger sashimi. 

Ingenting galt med fisken. 

Anonymkode: a12c4...25a

• Liker 2
Skrevet

Hvs slags biter spiser du? Det er jo som nevnt over store forskjeller. 

Anonymkode: 722b3...cb5

Skrevet

bestilte denne nettopp - stort sett denne typen biter jeg velger når jeg spiser sushi 

image.png.e7c3fea98e63068476b0228f7c2b3ea2.png

• Hjerte 2
Skrevet

Mye sukker i risen. Og en del biter er jo både frityrstekt og med majones. Da kan det ikke akkurat regnes som helsekost. 

Anonymkode: 3fd86...09c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye sukker i risen.

AHa!! Visste det måtte være noe 

OK, da er det ikke mer sushi på meg i år 

Skrevet

Det er mye kalorier i en middag med sushi, i alle fall de mengdene jeg setter til livs :) Så det blir ikke så ofte vi har det. Både pga kostnaden (dyrt) men altså også at det er mye kalorier i det, for vi sitter jo ikke bare og spiser nigiri (karbohydrater der også i all risen). Spiser litt forskjellige typer biter.

Hva kaloriforskjellen og saltforskjellen er på en middag sushi og en middag på Burger King er, vet jeg ikke. Ingen av delene skjer særlig ofte, så det er egentlig ikke så farlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sushi er av meg ikke regnet som mat for mennesker, så her er valget vært lett.

BK anyday over en rå fisk.

Anonymkode: 16cb5...706

Sov du i heimkunnskapstimene? 

• Liker 9
Skrevet

Det er mye mer salt, sukker og saus i en burger og fries enn det er i sushi.

Anonymkode: 0a1b8...774

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Har funnet et sted, hvor de bruker lite ris, og nesten ikke noe sukker i risen. Jeg tar laks og mango, bruker ikke noe saus til. Så tenker det er sunnere enn BK. Hjemme så lager jeg sashimi med laks og mango, da anser jeg det for å være sunt. Skal faktisk hastetiltak middag i dag.

Anonymkode: 2abfd...b30

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

De bruker for det meste oppdrettsfisk, og det kan vel være en del tilsetningsstoffer i sausene. Tunfisk har mye kvikksølv. Ellers er det ikke noe galt med ris, fisk og grønnsaker, om man kan få det noenlunde rent.

Endret av Maia70
  • Liker 3
Skrevet

Nam nam 😋 Jeg er veldig glad i sushi, og sjømat generelt. Lager det av og til hjemme, eller spiser ute en sjelden gang.  En pakke fra matbutikken er ikke spesielt godt, men funker også i nøden, så det skjedde en gang i forrige uke.  Er man på reise, så er til og med en slik pakke sunnere enn det meste fra et gatekjøkken.

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser kun vegetarsushi og ser ikke på det som spesielt usunt med mindre man spiser store mengder. Tenker ikke på det i lik linje som burger king - det er mye mer fett, salt og sukker når man er på BK. 

Anonymkode: dcb53...531

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

AHa!! Visste det måtte være noe 

OK, da er det ikke mer sushi på meg i år 

Hva med å spise variert? Unne seg Sushi av og til men ikke hver dag. Da kommer du langt❤️. Skjønner meg ikke helt på del som kutter ut mat di liker fordi det er såkalt «usunt». Det er heller ikke sunt å aldri kose seg med god mat🥰. Handler om balanse.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Slette

Endret av anonym35445
Skrevet

Enig i at det kommer an på hvilke biter en velger, og om en bruker majones til, samt hva de ulike restaurantene putter i eller ikke. 
Det er nok en del salt som annen nevner i noe av det, men en styrer jo en del av det selv, og da litt mer enn en gjør med en burgermeny. 
Jeg vil si sushi sånn generelt om en unngår frityr, og holder igjen på majones, og andre sauser, og ikke drikker soyasausen så er det ikke så galt.
Jeg er ikke så glad i rå fisk selv, og enda mindre frityr, så jeg velger gjerne vegetar, og da slipper jeg å tenke på oppdrett, kvikksølv og annet i akkurat dette. Jeg hadde ikke vært så bekymret for fisken i seg selv når det ikke er hver dag. Alt med måte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...