AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:42 #61 Skrevet lørdag kl. 14:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun bekreftet at hun mente svart, hun ville ta 900 for 90 min, normal pris på skolen er 1600 kr. Du kan ikke ta deg betalt som venn heller forresten. Det er allerede meldt og jeg er ikke lengere elev på den skolen. ts Anonymkode: 22353...dab Greit nok at du har meldt denne saken. Selv om vi ikke vet så mye mer enn det du har skildret her, og om svart virkelig betydde svart. Men at du "ikke kan ta deg betalt som venn heller" er feil. Grunnen til at det er feil er måten du legger det frem på. En tilfeldig person kan ikke aventere; Kjøretimer, pris kr... , men det er ikke ulovlig for en tilfeldig person å få betalt for å gjøre en tjeneste, som privat kjøreopplæring. Om du trodde at øvelseskjøring er en vennetjeneste som venner er nødt til å ofre deg gratis. Så om en venn skulle stille opp med tid og bilen sin, for å la deg spare kjøretimer på skole, er det helt normalt og veldig forventet at du betalte vennen litt for bryet. Anonymkode: c3b8b...b16 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:45 #62 Skrevet lørdag kl. 14:45 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Greit nok at du har meldt denne saken. Selv om vi ikke vet så mye mer enn det du har skildret her, og om svart virkelig betydde svart. Men at du "ikke kan ta deg betalt som venn heller" er feil. Grunnen til at det er feil er måten du legger det frem på. En tilfeldig person kan ikke aventere; Kjøretimer, pris kr... , men det er ikke ulovlig for en tilfeldig person å få betalt for å gjøre en tjeneste, som privat kjøreopplæring. Om du trodde at øvelseskjøring er en vennetjeneste som venner er nødt til å ofre deg gratis. Så om en venn skulle stille opp med tid og bilen sin, for å la deg spare kjøretimer på skole, er det helt normalt og veldig forventet at du betalte vennen litt for bryet. Anonymkode: c3b8b...b16 Du tar feil. Det er ikke lov å ta betalt, selv ikke bompenger. Det er SÅ strengt. Anonymkode: 48771...cb6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:51 #63 Skrevet lørdag kl. 14:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oi, hold oss oppdatert? 😊 Ble litt investert i dette, merker jeg😅 Anonymkode: e2e4c...254 Ja, skal det dersom de kontakter meg. Meldte ikke anonymt men ellers tror jeg ikke at jeg får vite noe? ts Anonymkode: 22353...dab 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:31 #64 Skrevet lørdag kl. 15:31 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du tar feil. Det er ikke lov å ta betalt, selv ikke bompenger. Det er SÅ strengt. Anonymkode: 48771...cb6 Nei det er du som tar feil. Og feilen ligger i at du ikke klarer å se forskjellen på å "ta betalt" og å få noe for tjenesten/bryet. Det finnes ingen lov som hindrer folk i å få penger for å gjøre tjenesten det er å stille bil til disposisjon for øvelseskjøring. Da er det ikke "kjøreutdanningen" det "betales for", men bensin, bryet og risikoen man tar på egen bil. Grunnen til at det er regulert er at det ville jo vært en kjempemarked for hvem som helst som har bil og lappen, men med tilfeldig kvalitet på opplæringen. Men det er fint mulig å tenke logisk samtidig, og ikke forvente at en venn skal stille opp med utgifter på tjenesten. I denne casen er jo læreren kjørelærer og KAN ta betalt for private kjøretimer. Når du øvelseskjører privat, skal ikke ledsager kreve betaling. Med andre ord er selve øvelseskjøringen gratis. Det tilkommer imidlertid utgifter til drivstoff og eventuelt bompenger. Kun en lærer fra en godkjent kjøreskole som kan kreve betaling for selve kjøringen. Dette er fordi det stilles høyere krav til dem og kjøretøyet deres enn til en privat ledsager. https://www.kjøresmart.no/guide/ovelseskjoring Anonymkode: c3b8b...b16 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:18 #65 Skrevet lørdag kl. 22:18 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun bekreftet at hun mente svart, hun ville ta 900 for 90 min, normal pris på skolen er 1600 kr. Du kan ikke ta deg betalt som venn heller forresten. Det er allerede meldt og jeg er ikke lengere elev på den skolen. ts Anonymkode: 22353...dab Selvfølgelig kan en som venn ta litt betalt. Anonymkode: 1f98b...520
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:28 #66 Skrevet lørdag kl. 22:28 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig kan en som venn ta litt betalt. Anonymkode: 1f98b...520 Ja, noen er så firkantet i tankegangen at de ikke klarer å tenke samtidig som de leser. Ang disse reglene for å regulere mot tilfeldig og useriøs kjøreopplæring, er det akkurat likedan ulovlig å ta betalt for persontransport. Hvis du gjør det kjører du faktisk pirattaxi og det er ulovlig. Men alle skjønner likevel at om du tar bryet med å kjøre en venn et sted så får du litt betalt. Anonymkode: c3b8b...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå