Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hun tar seg betalt for det. 

Anonymkode: 22353...dab

Tar seg betalt.. Det er jo et valg om hun vil ha ekstra kjøretimer. Du, og hvem som helst, kan tilby timer med øvelseskjøring med bilen din. Om det er en perifer ukjent, niesen til kollegaen av faren din, f.eks, så ville du sikkert hatt litt for det. Så hadde det blitt opp til deg om du var ærlig nok til å oppgi det i skattemeldingen 

Anonymkode: c3b8b...b16

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tar seg betalt.. Det er jo et valg om hun vil ha ekstra kjøretimer. Du, og hvem som helst, kan tilby timer med øvelseskjøring med bilen din. Om det er en perifer ukjent, niesen til kollegaen av faren din, f.eks, så ville du sikkert hatt litt for det. Så hadde det blitt opp til deg om du var ærlig nok til å oppgi det i skattemeldingen 

Men det er ikke lov, ekstra alvorlig at en lærer velger å gjøre det. Pluss at hun stjeler fra firma. 

• Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Hvis hun har enk og rapporterer inn på det, så sier hun ikke at det er svart, og tar betalt for det. 

Svart arbeid er en betegnelse for arbeid som utføres uten at det betales skatt, arbeidsgiveravgift, trygdeavgift, eller merverdiavgift. Å utføre svart arbeid er ulovlig. 

Hvem som helst kan øvelseskjøre (nesten), men da gratis. Ikke mot betaling uten at det rapporteres inn som inntekt. 

Det er derfor jeg stiller meg tvilende til at kjørelærer faktisk sa og mente svart arbeid. Altså ulovlig svart arbeid. Det er jo en ekstrem risiko å si noe slikt. Det å fortelle en tilfeldige kjøreelev at man også arbeider svart, høres særdeles tvilsomt og altfor teit ut. Derfor fant jeg det naturlig at det må være en misforståelse, at «svart» betyr privat/billigere/utenom via skolen og deres priser. 

Det har også heller ikke skjedd noe ulovlig før året har gått, og skattemeldingen er utfylt men UTEN den ekstra inntekten på si. Og dette er noe ts ikke trenger å bekymre seg for. Det er kun lærers ansvar. Eneste viktige er å vite pris for private kjøretimer og at kjørelærer har forsikringer i orden på sin private bil. Om uhellet skulle være ute tror jeg det er ts reiseforsikring som gjelder for henne selv, iom skolens forsikringer ikke gjelder for privat øvelseskjøring. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er derfor jeg stiller meg tvilende til at kjørelærer faktisk sa og mente svart arbeid. Altså ulovlig svart arbeid. Det er jo en ekstrem risiko å si noe slikt. Det å fortelle en tilfeldige kjøreelev at man også arbeider svart, høres særdeles tvilsomt og altfor teit ut. Derfor fant jeg det naturlig at det må være en misforståelse, at «svart» betyr privat/billigere/utenom via skolen og deres priser. 

Det har også heller ikke skjedd noe ulovlig før året har gått, og skattemeldingen er utfylt men UTEN den ekstra inntekten på si. Og dette er noe ts ikke trenger å bekymre seg for. Det er kun lærers ansvar. Eneste viktige er å vite pris for private kjøretimer og at kjørelærer har forsikringer i orden på sin private bil. Om uhellet skulle være ute tror jeg det er ts reiseforsikring som gjelder for henne selv, iom skolens forsikringer ikke gjelder for privat øvelseskjøring. 

Hvis du leser svarene i tråden her, særlig før det ble ryddet, så ser du at det ikke er noe ekstrem risiko forbundet ved å tilby svart arbeid: veldig mange syns det er helt ok, og flere mener ts bare skal "passe sine egne saker". Hvis dette er holdningene til folk er det klart ganske risikofritt. Kjørelæreren sier selv at dette er noe hun ofte tilbyr nioriteteskvinner, ergo noe hun har holdt på med lenge. 

Hvis ts tipser skatteetaten, og de faktisk gjør undersøkelser, og det viser seg at det ikke er svart, feks fordi hun ikke skjønner norsk, så er ingen fare skjedd. Viser det seg derimot at det er svart, akkurat, som hun sier vil det bli satt en stopper for den økonomiske kriminalieten. I hvert fall midlertidig.

Ps: å bruke svart arbeid er også ulovlig. Ts gjør noe ulovlig hvis hun godtar kjøretimer svart, og da gjelder nok ikke reiseforsikringa. 

Endret av blvck
  • Nyttig 3
Skrevet

Om det derimot er etisk riktig skal jeg ikke svare på. Kjøreskolen vil nok helst at alle timer skal gå via dem, sånn at de kan ta sin cut og tjene godt på elever som ikke har mulighet for noe privat kjøring. Det er svindyrt å må lære all kjøring på skole! Så at lærer skaffer seg private kunder gjennom skolen, er nok ikke ok. 
Og mange vil veie på etikk-vektskålen at det er langt verre at kjøreskolen mister sin profitt, enn at en elev får seg lappen litt billigere. Det vises tydelig her i alle fall. 

Skrevet
blvck skrev (5 minutter siden):

Hvis du leser svarene i tråden her, særlig før det ble ryddet, så ser du at det ikke er noe ekstrem risiko forbundet ved å tilby svart arbeid: veldig mange syns det er helt ok, og flere mener ts bare skal "passe sine egne saker". Hvis dette er holdningene til folk er det klart ganske risikofritt. Kjørelæreren sier selv at dette er noe hun ofte tilbyr nioriteteskvinner, ergo noe hun har holdt på med lenge. 

Hvis ts tipser skatteetaten, og de faktisk gjør undersøkelser, og det viser seg at det ikke er svart, feks fordi hun ikke skjønner norsk, så er ingen fare skjedd. Viser det seg derimot at det er svart, akkurat, som hun sier vil det bli satt en stopper for den økonomiske kriminalieten. I hvert fall midlertidig.

Jg så kun kommentarer som mente at dette tilbudet var helt horribelt og at lærer burde anmeldes. Vi aner ikke hvilket omfang lærer driver med dette. Kanskje er det kun en sjelden gang, og til minoritetskvinner, for å hjelpe dem. 

Om det er økonomisk kriminalitet vet ingen av oss. Det kommer an på hva hun tjener og unnlater å betale skatt av. Om det i det hele tatt er sånn. 
Det er lov å tjene 6000 kr i året på småjobber uten å oppgi det. Jeg tviler på at de som tjente noen tusen over på å f.eks ta en utvask eller flyttejobb for en venn, faktisk ville oppgi det på skatten. I teorien er de da økonomisk kriminell, men så har vi jo heldigvis logisk sans også. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jg så kun kommentarer som mente at dette tilbudet var helt horribelt og at lærer burde anmeldes. Vi aner ikke hvilket omfang lærer driver med dette. Kanskje er det kun en sjelden gang, og til minoritetskvinner, for å hjelpe dem. 

Om det er økonomisk kriminalitet vet ingen av oss. Det kommer an på hva hun tjener og unnlater å betale skatt av. Om det i det hele tatt er sånn. 
Det er lov å tjene 6000 kr i året på småjobber uten å oppgi det. Jeg tviler på at de som tjente noen tusen over på å f.eks ta en utvask eller flyttejobb for en venn, faktisk ville oppgi det på skatten. I teorien er de da økonomisk kriminell, men så har vi jo heldigvis logisk sans også. 

Det er ikke opp til oss å vurdere omfang og straffbarhet, det tar skatteetaten seg av hvis det er noe.

Hvorfor gidde å lage masse unnskyldninger og bortforklaringer for henne?

Hun sier det selv er svart. Da kan resten overlates til skatteetaten. 

Endret av blvck
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Det er ikke opp til oss å vurdere omfang og straffbarhet, det tar skatteetaten seg av hvis det er noe.

Det er jo akkurat det «vi» på KG gjør her med å rope over at det er ulovlig og at ts må anmelde læreren. Det er ikke mulig å bare tipse skatteetaten her, iom skatteetaten ikke har mulighet til å finne ut om folk får betaling for private tjenester. Da må i så fall ts inn som vitne.

Det er også lovlig å ha side-inntekt på inntil 50k uten å måtte opprette enk og ha bokføringsplikt. Skal oppgis skatt dog, men er jo igjen lærers risiko og ansvar, ikke ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo akkurat det «vi» på KG gjør her med å rope over at det er ulovlig og at ts må anmelde læreren. Det er ikke mulig å bare tipse skatteetaten her, iom skatteetaten ikke har mulighet til å finne ut om folk får betaling for private tjenester. Da må i så fall ts inn som vitne.

Det er også lovlig å ha side-inntekt på inntil 50k uten å måtte opprette enk og ha bokføringsplikt. Skal oppgis skatt dog, men er jo igjen lærers risiko og ansvar, ikke ts. 

Ts trenger ikke å anmelde. Det ts bør gjøre er å tipse skateetaten så undersøker de saken. Så vil de vurde det. 

Skateetaten vil finne ut som det er svart arbeid eller ikke hvis de gjør undersøkelser. Det er jobben deres, så det går nok helt fint! 

Ts har også sms hvor kjørelæreren sier det er svart hvis det skulle bli nødvendig. 

Svart arbeid er ulovlig. Kjøreskolelæreren sier hun jobber svart  ergo gjør noe ulovlig. 

Enkel sak som ikke trenger å problematiseres så mye. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men det er ikke lov, ekstra alvorlig at en lærer velger å gjøre det. Pluss at hun stjeler fra firma. 

Ser nå ut du er ts. At hun stjeler fra firmaet betyr da at du mener at DU skal betale full kjøreskole-pris for alle timene dine. Det ville jo nesten blitt det samme «tyveriet» om du gikk til en annen privat person og spurte om denne kunne øvelseskjøre med deg. Det er jo også timer du EGENTLIG burde betalt kjøreskolen. 

• Liker 1
Skrevet

Iom du ts føler deg ukomfortabel med private kjøretimer så er det nok best å enkelt takke nei, og kanskje bytte skole. Men om det er egentlig er vits i å lage så mye ståhei og straffe læreren for dette.. Tilbudet var nok ment som hjelp. Og hvor mye hun ville tatt for de private timene vet vi ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 15.52):

Loven gjelder ikke for deg skjønner jeg? Det er jo mitt problem. Det er også ditt problem når folk ikke respekterer loven.

ts

Sa hun med rene ord at du kunne få kjøretimer svart?

Om du hadde hatt ei venninne du kunne øvelseskjørt med hadde det vært rett og rimelig å betale henne litt også. Og fult lovlig.  Koster å kjøre. Så spørs på summen.

Anonymkode: 1f98b...520

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 14.32):

Kjørelæreren spurte om jeg ville ha timer i helgen, litt billigere. Jeg purte om hun mente svart og hun bekreftet det. Dette er en kjede med trafikkskoler, burde jeg si ifra til skolen? Eller er dette ok-ish?

Jeg regner med hun vil hjelpe deg videre i livet. 

Anonymkode: a94ad...c61

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 14.14):

Kjørelærere er som regel selvstendige næringsdrivende, som driver sammen under samme kjøreskoleparaply. Så deler de på noen av utgiftene, f.eks. større materiell, lokaler osv. 

Dermed er det gjerne ingen som vil legge merke til at en kjørelærer bruker egen vanlige kjøreskolebil utenfor ordinære tider, det vil bare den aktuelle læreren selv vite. Og om den blir observert er det jo lett å si at den tilbød noen timer på ugunstige tidspunkt fordi det var eneste tidspunktene elev hadde mulighet.

Anonymkode: fe97d...71d

Er hun selvstendig næringsdrivende, så behøver ikke det å tilby timer døgnet rundt, nødvendigvis bety at hun jobber svart.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forklar hva du mente var ulogisk? Og hvordan du kan vite at lærer ikke også har et enk med egen bil? Hvem som helst kan øvelseskjøre med folk. Er ikke noe ulovlig i det. 

Jeg tror at hvis du ikke ser problemer med innlegget jeg siterte, så er det ikke noe poeng. det er så åpenbart hvorfor dette er problematisk og at eksemplene som er brukt er søkte..

Endret av K.B.
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde fortsatt å kjøre hvitt, prøvd å bytte lærer hvis mulig. Dersom ikke hadde jeg tatt lappen og deretter varslet Skatteetaten.

Anonymkode: 99bd0...dbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 14.32):

Kjørelæreren spurte om jeg ville ha timer i helgen, litt billigere. Jeg purte om hun mente svart og hun bekreftet det. Dette er en kjede med trafikkskoler, burde jeg si ifra til skolen? Eller er dette ok-ish?

Det er jo ikke ok

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 17.57):

Nei, synes dette ble for drøyt egentlig. Jeg må ta det videre.

ts

For drøyt faktisk 😅. Du sier du ikke er ute etter å ta henne, men dette er jo løgn. Du aner jo ikke om dette er svart arbeid en gang. Virker som at målet er å gjøre livet til en annen kjipest mulig.

Anonymkode: 21be8...be8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sa hun med rene ord at du kunne få kjøretimer svart?

Om du hadde hatt ei venninne du kunne øvelseskjørt med hadde det vært rett og rimelig å betale henne litt også. Og fult lovlig.  Koster å kjøre. Så spørs på summen.

Anonymkode: 1f98b...520

Hun bekreftet at hun mente svart, hun ville ta 900 for 90 min, normal pris på skolen er 1600 kr. 

Du kan ikke ta deg betalt som venn heller forresten. 

Det er allerede meldt og jeg er ikke lengere elev på den skolen.

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun bekreftet at hun mente svart, hun ville ta 900 for 90 min, normal pris på skolen er 1600 kr. 

Du kan ikke ta deg betalt som venn heller forresten. 

Det er allerede meldt og jeg er ikke lengere elev på den skolen.

ts

Oi, hold oss oppdatert? 😊 Ble litt investert i dette, merker jeg😅

Anonymkode: e2e4c...254

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...