AnonymBruker Skrevet 5. oktober #1 Skrevet 5. oktober Vi er en familie med 2 voksne i midten av 40-årene, samt 3 barn mellom 8 og 14 år. Vi er begge preget av å vokse opp i fattige arbeiderklassehjem, og avansert sparing utover buffer- og vanlig sparekonto har aldri vært noe vi har satt oss inn i. Får helt vondt i magen av å tenke på at vi f eks ikke sparer til egen pensjon i fond, og ikke minst at vi ikke har fond til barna. Men hvor starter vi? Med ett fond til hvert familiemedlem? Dvs 2 pensjonsfond, samt ett fond til hvert barn? Hva skal vi velge? Jeg ønsker økonomisk veiledning i banken, men mannen mener at de tar masse gebyrer og uansett styrer oss inn i bankens egne fond, selv om disse ikke nødvendigvis er de mest gunstige. Mannen er dessverre lite opptatt av sparing, så jeg får ikke så mye hjelp der. Jeg har også forstått at det er lurt å opprette BSU-kontoer til barna, og det har vi tenkt å gjøre i fbm når de konfirmeres. Da skal de få 50 000 kr hver på BSU-konto i gave. Eller er dette dumt? 🤯 Jeg forventer ikke å mates med teskje, men kom veldig gjerne med noen gode råd. Jeg vet at vi har vært dumme, så dere trenger ikke å gni det inn. Anonymkode: 2f31e...4bd
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #2 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også forstått at det er lurt å opprette BSU-kontoer til barna, og det har vi tenkt å gjøre i fbm når de konfirmeres. Da skal de få 50 000 kr hver på BSU-konto i gave. Eller er dette dumt? 🤯 Det er lite poeng å spare i BSU dersom ungene ikke har egen inntekt. Det som er gull på BSU er jo at man kan trekke det av på skatten. Fyller du opp kontoen (det er en maksgrense for innskudd) uten å få skattefradraget, er det ganske meningsløst. Anonymkode: 2bdd8...7bb 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #3 Skrevet 5. oktober 1) Ingen BSU konto til barna. Det oppretter de selv, i det de får egen inntekt. Ellers taper dere den veldig gunstige skattefordelen. Gi dem gjerne litt til konfirmasjon, men IKKE den summen, det brukes bare opp. Mens det i fond vil vokse fint frem til de kjøper bolig om en del år. 2) opprett ASK i banken, det er veldig gunstig skattemessig. Og invester i fond via den. 3) spar til barn i eget navn. Sparer du i deres så får de pengene ved 18 - og vipps er pengene borte på fest og gøy. 4) jeg velger å ha en ASK for alt, men har ganske god kontroll, også fremover (er siviløkonom, så er i overkant interessert). Men du kan velge å lage en ASK for hvert formål. 5) personlig er mitt ønske for sparing til barn at de får akkurat det samme, og at det brukes til egenkapital. Jeg sparer derfor samlet. Og vil låse et beløp per barn den dagen første vil kjøpe - med et krav om at de må ha spart selv også. Indeksjusterer utbetaling til yngste. Og mulig begge da får en ekstra sum om det er rom for det 6) spar i brede indeksfond, ikke snevre fond. Det er sikrere, og plattformavgiften er lav. Anonymkode: d00f3...53f 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #4 Skrevet 5. oktober Og de spesielle pensjonsfondene er det ikke poeng i, med mindre dere betaler formueskatt. Igjen er pensjonsfond bare fornuftig dersom man er ute etter skattefradrag (formueskatt). Mitt tips: begynn å spare i billige indeksfond. Feks gjennom KLP. Kanskje ett globalt fond, og ett norsk fond. Anonymkode: 2bdd8...7bb 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 5. oktober #5 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (52 minutter siden): 1) Ingen BSU konto til barna. Det oppretter de selv, i det de får egen inntekt. Ellers taper dere den veldig gunstige skattefordelen. Gi dem gjerne litt til konfirmasjon, men IKKE den summen, det brukes bare opp. Mens det i fond vil vokse fint frem til de kjøper bolig om en del år. 2) opprett ASK i banken, det er veldig gunstig skattemessig. Og invester i fond via den. 3) spar til barn i eget navn. Sparer du i deres så får de pengene ved 18 - og vipps er pengene borte på fest og gøy. 4) jeg velger å ha en ASK for alt, men har ganske god kontroll, også fremover (er siviløkonom, så er i overkant interessert). Men du kan velge å lage en ASK for hvert formål. 5) personlig er mitt ønske for sparing til barn at de får akkurat det samme, og at det brukes til egenkapital. Jeg sparer derfor samlet. Og vil låse et beløp per barn den dagen første vil kjøpe - med et krav om at de må ha spart selv også. Indeksjusterer utbetaling til yngste. Og mulig begge da får en ekstra sum om det er rom for det 6) spar i brede indeksfond, ikke snevre fond. Det er sikrere, og plattformavgiften er lav. Anonymkode: d00f3...53f Støtter dette! Jeg ville ha spart i flere forskjellige fond. Spre risikoen. Ville latt være å fortelle barna om det før de skal inn på boligmarkedet. Når det kommer til å kjøpe banktjenester så ville jeg ha tenkt på det litt som med alle andre varer og tjenester. Rema 1000 vil heller at du handler hos de enn hos Kiwi, og omvendt. Noen ganger kan man kjøpe FirstPrice-varer fremfor «merkevaren». Men man må jo handle uansett. Mange syns det føles lettere og tryggere å kjøpe kjente fond fra kjente banker enn å skulle navigere i Fonds- og Aksjejungelen selv. DNB, Nordea KLP, osv konkurrerer jo ofte om de samme kundene. For mange kunder så har det også en egenverdi å kunne ringe banken og be om råd og hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #6 Skrevet 5. oktober Ikke spør banken. "Bankrådgivere" er selgere som får betalt for å prakke på dere flest mulig produkter/tjenester som DERE taper på, og som banken tjener på. Hvis dere vil ha aksjefond, ikke rentefond: Start med et rimelig globalt indeksfond uten syntetisk replikering. F.eks. DNB global indeks. Dette kan utgjøre 40 prosent av porteføljen deres. 25 prosent kan være et utbyttefond, f.eks. Sparebank1 Verdi Norge U (eller det litt dyrere Heimdal Utbytte). 25 prosent kan være noe mer "risikabelt", som f.eks. DNB Kjernekraft og/eller et forsvarsfond, kanskje Finserve eller DNB European Defence. De siste 10 prosentene kan være et fond som er eksponert mot gull/edelmetallgruver. (Disse har gått veldig bra i det siste, men toppen er neppe nådd. Et sånt fond fungerer uansett som en "hedge", dvs at det gjerne går bra selv om alt annet går dårlig.) Vær tålmodig, og tål å bli sittende gjennom nedturene som garantert kommer. Disse nedturene er kjøpsmuligheter, så ha penger disponibelt til å handle litt ekstra når fondene er på billigsalg. Forøvrig bør dere kjøpe jevnt og trutt, enten ukentlig eller månedlig. Da handler dere både når det er billig og dyrt, og gjennomsnittsprisen blir grei. Den ovennevnte miksen av fond sikrer dere god diversifisering, dvs god spredning av risiko. Anonymkode: 20a75...8d9 1
Gjest Schmuhu Skrevet 5. oktober #7 Skrevet 5. oktober Hei TS, Fondsparing er en av mange muligheter til å spare mer langsiktig. Men det kommer ikke uten risiko. Mange forstår ikke risikoen og kommer med bullshit kommentarer slik som f.eks .. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Mitt tips: begynn å spare i billige indeksfond. Feks gjennom KLP. Kanskje ett globalt fond, og ett norsk fond. .. som gir deg en overmessig risiko mot Norge. Det kalles gjerne Home-Bias. Det kan være farlig og du brenner deg fortere enn du kanskje tror. Da hadde du fått en negativ erfaring med fondsparing, som er kontraproduktiv. En annen bullshit kommentar er f.eks. .. Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden): Jeg ville ha spart i flere forskjellige fond. .. som sier ingen ting om hvilke fond som bør bespares. Du kan få farlig overlapp mellom fond eller ende opp med fond som kun har få tittel. Å kjøpe flere fond tjener ikke nødvendigvis saken. Jeg kan godt kjøpe et global indeksfond og har spart i hele verden gjennom et eneste produkt. Funker helt fint det. Flere fond hadde bare vært overvekting og økt risikoen. Derfor er det veldig lurt at du setter deg godt inn hva det betyr å spare i fond. Du burde forstå hva slags type fond som finnes og hvorfor du vil kjøpe det ene eller andre. Det handler om å bygge opp en strategi. Har du funent en strategi, så kan det for eksempel være lurt å begynne med noen få hundrelapper og bare utforske litt. Samtidig som du leser deg videre litt opp og finner gode kilder i tematikken. Om du da blir tryggere etter hvert, så blir det lettere å investere større summer med en spareplan til slutt. Vel vitene hva som skjer med pengene. Her er forslag til research: => Hva er aksjefond? => Hva er aktive og passive fond? => Hva koster askjefond? => Hva er forskjellen mellom utviklete markeder og fremvoksende markeder? => Hva er en global indeksfond? AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Får helt vondt i magen av å tenke på at vi f eks ikke sparer til egen pensjon i fond, og ikke minst at vi ikke har fond til barna. Hvorfor? Jeg har en annen ting som gjør enda mer vondt i magen: La oss si at du investerer 100'000 kr i fond. Mye penger det, sant? Men nå kræsjer fondet og du står igjen med kun 15'000 kr. Hva hadde du gjort nå da? Mannen er jo kanskje sur at pengene er spillt vekk? Hvordan forsvarer du fondsparingen hjemme nå? Research: => Hvordan burde du oppføre deg i en krise? AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men hvor starter vi? Med ett fond til hvert familiemedlem? Dvs 2 pensjonsfond, samt ett fond til hvert barn? Hva skal vi velge? Det er lurt å starte med litt kartlegging. Research: => Hva er din risikoevne? => Hva er din risikovilje? AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker økonomisk veiledning i banken, men mannen mener at de tar masse gebyrer og uansett styrer oss inn i bankens egne fond, selv om disse ikke nødvendigvis er de mest gunstige. Mannen er dessverre lite opptatt av sparing, så jeg får ikke så mye hjelp der. Mannen din har et poeng. Bankansatte er selgere og de har interessekonflikt. De ønsker å tjene mest mulig mens du ønsker å spare mest mulig. Det går dårlig til slutt. Du burde ha strategien din klart og så hører du med banken hva slags produkter de har for din strategi. Leter du etter en gunstig global indeksfond, så er Kron Global Indeks det billigste tilbudet vi har i Norge per i dag. Research: => Hvilke fondtilbydere finnes i Norge? => Hva er forskjellen mellom en global indeksfond fra tilbyder A og tilbyder B? AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også forstått at det er lurt å opprette BSU-kontoer til barna, og det har vi tenkt å gjøre i fbm når de konfirmeres. Da skal de få 50 000 kr hver på BSU-konto i gave. Eller er dette dumt? 🤯 Nei det er ikke dumt. I alle fall ikke for 14-åringen. Om 20 år er hen 34 år gammel og det er kanskje for langt å vente på fondet sitt kanskje? Dermed kan du absolutt vurdere alternative spareformer slik som en BSU. Skattefordelen kan være grei men ofte er det også selve egenkapitalen som teller. Ikke alle har optimal løp og det er ok. Når det gjelder 8 åringen, så kan det være spennende med aksjefond. Med 28 år er hen kanskje akkurat ferdig med studiet og i første jobben. Ønsker å kjøpe noko fint og da kommer det godt med litt egenkapital fra langsiktig fondsparing. Spørsmålet er da hvordan du forsvarer slik forskjellsbehandling mellom barn innad i familien? Dermed blir fond for kidsene et vanskelig tema. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forventer ikke å mates med teskje, men kom veldig gjerne med noen gode råd. Jeg vet at vi har vært dumme, så dere trenger ikke å gni det inn. Jeg synes ikke at dere var dumme. Dette her handler også litt om humankapital innen finans og skolen har også gjort en dårlig jobb her. Ikke alle er like interessert og dermed heller ikke like engasjerte. Har dere f.eks. kjøpt en bolig? Hvis ja, så har jo dere allerrede en form for langsiktig sparing. Ikke så dumt det heller? Lykke til med sparing, Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #8 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke spør banken. "Bankrådgivere" er selgere som får betalt for å prakke på dere flest mulig produkter/tjenester som DERE taper på, og som banken tjener på. Hvis dere vil ha aksjefond, ikke rentefond: Start med et rimelig globalt indeksfond uten syntetisk replikering. F.eks. DNB global indeks. Dette kan utgjøre 40 prosent av porteføljen deres. 25 prosent kan være et utbyttefond, f.eks. Sparebank1 Verdi Norge U (eller det litt dyrere Heimdal Utbytte). 25 prosent kan være noe mer "risikabelt", som f.eks. DNB Kjernekraft og/eller et forsvarsfond, kanskje Finserve eller DNB European Defence. De siste 10 prosentene kan være et fond som er eksponert mot gull/edelmetallgruver. (Disse har gått veldig bra i det siste, men toppen er neppe nådd. Et sånt fond fungerer uansett som en "hedge", dvs at det gjerne går bra selv om alt annet går dårlig.) Vær tålmodig, og tål å bli sittende gjennom nedturene som garantert kommer. Disse nedturene er kjøpsmuligheter, så ha penger disponibelt til å handle litt ekstra når fondene er på billigsalg. Forøvrig bør dere kjøpe jevnt og trutt, enten ukentlig eller månedlig. Da handler dere både når det er billig og dyrt, og gjennomsnittsprisen blir grei. Den ovennevnte miksen av fond sikrer dere god diversifisering, dvs god spredning av risiko. Anonymkode: 20a75...8d9 Tenker du virkelig at det er fornuftig å legge 40% av investeringene i et fond som er vektet 60% i USA akkurat nå? Jeg har i alle fall gått inn tilsvarende i Fremvoksende markeder (Asia). Og et lite utvalg snevrere fond. For å diversifisere godt, gitt all usikkerheten. Anonymkode: d00f3...53f 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #9 Skrevet 5. oktober Schmuhu skrev (Akkurat nå): Nei det er ikke dumt. I alle fall ikke for 14-åringen. Om 20 år er hen 34 år gammel og det er kanskje for langt å vente på fondet sitt kanskje? Dermed kan du absolutt vurdere alternative spareformer slik som en BSU. Skattefordelen kan være grei men ofte er det også selve egenkapitalen som teller. Ikke alle har optimal løp og det er ok. Jo, det er veldig, veldig dumt. Man oppretter en BSU så snart man har skattbar inntekt, og sparer det man kan i den før året man fyller 34. De fleste har nok år med skattbar inntekt i den perioden. Om ikke er det vel tvilsomt at man har råd til egen bolig i det hele tatt. Spar til egenkapital utenfor BSU. Da kan man fortsatt få skattefordelene etter kjøp av bolig. Min første innbetaling til BSU var faktisk samme år som jeg kjøpte egen bolig. Så fikk maks ut av sparingen og skattefradraget. Og med 20 års tidshorisont vil jo også fond kaste langt mer av seg. Skattefritt via ASK, med mer. Anonymkode: d00f3...53f 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #10 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du virkelig at det er fornuftig å legge 40% av investeringene i et fond som er vektet 60% i USA akkurat nå? 70 prosent. Ja, USA utgjør ca 70 prosent av den børsnoterte verdensøkonomien -- på godt og ondt. USA går bare oppover, mens resten av verden sakker akterut. Sånn er det bare, enten vi liker Trump eller ei. Og samme hva han foretar seg. Men hvis USA mot formodning skulle falle eller begynne å gjøre det dårlig, eller hvis AI viser seg å være en flopp og en boble -- så vil også mesteparten av det norske og europeiske aksjemarkedet falle minst like mye. Sammen med resten av verden. Det er USA som fører an uansett, både i oppturer og nedturer. Selv har jeg mer enn 26 prosent avkastning hittil i år (sammenlign det med den norske indeksen) ved å satse tungt på strategien jeg nevnte tidligere i tråden, og dessuten ved å eie aksjer i Nvidia (begynte å kjøpe for halvannet år siden), samt en god del ETFer som gir meg eksponering mot AI, forsvar, avansert teknologi, romfart, etc. Anonymkode: 20a75...8d9 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 5. oktober #11 Skrevet 5. oktober Schmuhu skrev (4 minutter siden): Hei TS, Fondsparing er en av mange muligheter til å spare mer langsiktig. Men det kommer ikke uten risiko. Mange forstår ikke risikoen og kommer med bullshit kommentarer slik som f.eks .. .. som gir deg en overmessig risiko mot Norge. Det kalles gjerne Home-Bias. Det kan være farlig og du brenner deg fortere enn du kanskje tror. Da hadde du fått en negativ erfaring med fondsparing, som er kontraproduktiv. En annen bullshit kommentar er f.eks. .. .. som sier ingen ting om hvilke fond som bør bespares. Du kan få farlig overlapp mellom fond eller ende opp med fond som kun har få tittel. Å kjøpe flere fond tjener ikke nødvendigvis saken. Jeg kan godt kjøpe et global indeksfond og har spart i hele verden gjennom et eneste produkt. Funker helt fint det. Flere fond hadde bare vært overvekting og økt risikoen. Derfor er det veldig lurt at du setter deg godt inn hva det betyr å spare i fond. Du burde forstå hva slags type fond som finnes og hvorfor du vil kjøpe det ene eller andre. Det handler om å bygge opp en strategi. Har du funent en strategi, så kan det for eksempel være lurt å begynne med noen få hundrelapper og bare utforske litt. Samtidig som du leser deg videre litt opp og finner gode kilder i tematikken. Om du da blir tryggere etter hvert, så blir det lettere å investere større summer med en spareplan til slutt. Vel vitene hva som skjer med pengene. Her er forslag til research: => Hva er aksjefond? => Hva er aktive og passive fond? => Hva koster askjefond? => Hva er forskjellen mellom utviklete markeder og fremvoksende markeder? => Hva er en global indeksfond? Hvorfor? Jeg har en annen ting som gjør enda mer vondt i magen: La oss si at du investerer 100'000 kr i fond. Mye penger det, sant? Men nå kræsjer fondet og du står igjen med kun 15'000 kr. Hva hadde du gjort nå da? Mannen er jo kanskje sur at pengene er spillt vekk? Hvordan forsvarer du fondsparingen hjemme nå? Research: => Hvordan burde du oppføre deg i en krise? Det er lurt å starte med litt kartlegging. Research: => Hva er din risikoevne? => Hva er din risikovilje? Mannen din har et poeng. Bankansatte er selgere og de har interessekonflikt. De ønsker å tjene mest mulig mens du ønsker å spare mest mulig. Det går dårlig til slutt. Du burde ha strategien din klart og så hører du med banken hva slags produkter de har for din strategi. Leter du etter en gunstig global indeksfond, så er Kron Global Indeks det billigste tilbudet vi har i Norge per i dag. Research: => Hvilke fondtilbydere finnes i Norge? => Hva er forskjellen mellom en global indeksfond fra tilbyder A og tilbyder B? Nei det er ikke dumt. I alle fall ikke for 14-åringen. Om 20 år er hen 34 år gammel og det er kanskje for langt å vente på fondet sitt kanskje? Dermed kan du absolutt vurdere alternative spareformer slik som en BSU. Skattefordelen kan være grei men ofte er det også selve egenkapitalen som teller. Ikke alle har optimal løp og det er ok. Når det gjelder 8 åringen, så kan det være spennende med aksjefond. Med 28 år er hen kanskje akkurat ferdig med studiet og i første jobben. Ønsker å kjøpe noko fint og da kommer det godt med litt egenkapital fra langsiktig fondsparing. Spørsmålet er da hvordan du forsvarer slik forskjellsbehandling mellom barn innad i familien? Dermed blir fond for kidsene et vanskelig tema. Jeg synes ikke at dere var dumme. Dette her handler også litt om humankapital innen finans og skolen har også gjort en dårlig jobb her. Ikke alle er like interessert og dermed heller ikke like engasjerte. Har dere f.eks. kjøpt en bolig? Hvis ja, så har jo dere allerrede en form for langsiktig sparing. Ikke så dumt det heller? Lykke til med sparing, Schmuhu Hadde jeg ramset opp hvilke jeg har investert i ville det fort bli en diskusjon om hvert enkelt fond. 😅 Jeg tror på prinsippet «Ikke legg alle egga i én kurv» og «Kaster du mye nok dritt på en vegg - så vil et eller annet feste seg» 🤪 Aksjekjøp og fondssparing gjør det veldig lett å bli etterpåklok. 🙂 1
Gjest Schmuhu Skrevet 5. oktober #12 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er veldig, veldig dumt. Man oppretter en BSU så snart man har skattbar inntekt, og sparer det man kan i den før året man fyller 34. De fleste har nok år med skattbar inntekt i den perioden. Om ikke er det vel tvilsomt at man har råd til egen bolig i det hele tatt. Spar til egenkapital utenfor BSU. Da kan man fortsatt få skattefordelene etter kjøp av bolig. Min første innbetaling til BSU var faktisk samme år som jeg kjøpte egen bolig. Så fikk maks ut av sparingen og skattefradraget. Og med 20 års tidshorisont vil jo også fond kaste langt mer av seg. Skattefritt via ASK, med mer. Anonymkode: d00f3...53f Om person A opprettet BSU med ordentlig inntekt, så får hen spart maksbeløpet ila. en måned. Har du ordentlig inntekt så er BSU ubrukelig pga. maks grense. Det nytter ikke at du får knall avkastning med skatterabatt på et par tusenlapp når du ønsker å spare opp egenkapital effektiv. Dermed er den skattefordelen verdt ingen ting, fordi 200k landet fortsatt på sparekontoen. Du har da kanskje BSU i 3 år og så kjøper du bolig. Hva blir det da? 6000kr i skatterabatt? Hadde jeg hatt foreldre som hadde spart maksbeløpet i mange år før jeg ble 20, så hadde jeg hatt en god del mer egenkapital som hadde vært mye mer nyttig til mitt første boligkjøp fremfor skatterabatten. Dermed er det veldig lurt å spare opp lenge før, enten det er BSU eller en vanling sparekonto. Schmuhu
Gjest Schmuhu Skrevet 5. oktober #13 Skrevet 5. oktober Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå): Hadde jeg ramset opp hvilke jeg har investert i ville det fort bli en diskusjon om hvert enkelt fond. 😅 Jeg tror på prinsippet «Ikke legg alle egga i én kurv» og «Kaster du mye nok dritt på en vegg - så vil et eller annet feste seg» 🤪 Aksjekjøp og fondssparing gjør det veldig lett å bli etterpåklok. 🙂 Jeg hadde kun splittet opp i forskjellige produkter for å nå en eller an type for strategi. De fleste trenger ikke den type kontroll og de kan dekke en global strategi med et eneste produkt. Blir også mer oversiktlig. Vi kan gjerne ta debatt om porteføljer i en annen tråd. Det finnes mange kule løsninger og strategier. Schmuhu
Rødvinsfilosofen Skrevet 5. oktober #14 Skrevet 5. oktober Schmuhu skrev (2 minutter siden): Jeg hadde kun splittet opp i forskjellige produkter for å nå en eller an type for strategi. De fleste trenger ikke den type kontroll og de kan dekke en global strategi med et eneste produkt. Blir også mer oversiktlig. Vi kan gjerne ta debatt om porteføljer i en annen tråd. Det finnes mange kule løsninger og strategier. Schmuhu Opprett gjerne en slik tråd! 🙂 Lærer gjerne mer og hører gjerne fler av dine og andres meninger 😃 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #15 Skrevet 5. oktober Schmuhu skrev (4 minutter siden): Om person A opprettet BSU med ordentlig inntekt, så får hen spart maksbeløpet ila. en måned. Har du ordentlig inntekt så er BSU ubrukelig pga. maks grense. Det nytter ikke at du får knall avkastning med skatterabatt på et par tusenlapp når du ønsker å spare opp egenkapital effektiv. Dermed er den skattefordelen verdt ingen ting, fordi 200k landet fortsatt på sparekontoen. Du har da kanskje BSU i 3 år og så kjøper du bolig. Hva blir det da? 6000kr i skatterabatt? Hadde jeg hatt foreldre som hadde spart maksbeløpet i mange år før jeg ble 20, så hadde jeg hatt en god del mer egenkapital som hadde vært mye mer nyttig til mitt første boligkjøp fremfor skatterabatten. Dermed er det veldig lurt å spare opp lenge før, enten det er BSU eller en vanling sparekonto. Schmuhu Dette ble jo bare surr. Du trenger jo for det første ikke person A når du ikke har person B. Eller en "hen" når det er et generisk eksempel. Uansett. Man makser BSU per år. Har man god inntekt er det gjort i januar hvert år. Har man dårligere inntekt setter man inn det man klarer, når man klarer. Begge får en veldig fin avkastning på sparingen når du regner inn skattefordelen. Så hvor god inntekt man har er irrelevant. De fleste kjøper jo første bolig lenge før fylte 34. Det er derfor uheldig å måtte avslutte konto, og alle fordelene den gir. Derfor er det økonomisk veldig gunstig å spare til bolig utenfor BSU, slik at man ikke er avhengig av disse midlene for å kjøpe bolig. Og hadde foreldrene dine spart i fond hele veien, i 20+ år, så ville du vært betydelig bedre stilt enn det du er om de kun har lagt inn penger i BSU. Jeg forstår at du ønsker å forsvare valget de tok. Men ikke gi andre tilsvarende, dårlige, råd. Anonymkode: d00f3...53f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #16 Skrevet 5. oktober Hvis dere har en kunde rådgiver i deres bank ta kontakt med han/henne. Rådgivere i bank er etisk forpliktet til å finne løsninger som er bra for kundene. En rådgiver skal rådgi, men ikke ta beslutning, så dersom dere ønsker å kjøpe fond i andre fond enn det banken tilbyr er det helt greit. BSU er ikke aktuelt før barna blir større og tjener egne penger. Bruk litt tid på å finne ut hvilke fond som passer dere, masse informasjon å finne på nett. Finn fond som folk flest sparer i kanskje ikke de som har best avkastning, men de er trygge fond og fine fond og starte med. Begynne å spar med kanskje et lavt beløp , sprer risikoen på flere fond og eventuelt når dere føler dere med komfortable med det. Det viktigste er å starte sparingen😊 Anonymkode: 51cb0...e06 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #17 Skrevet 5. oktober Jeg synes at dere som svarer her ikke tilpasser svarene deres til ts sitt kunnskapsnivå. Slik jeg leser HI har ikke ts noe kunnskap om fondssparing i det hele tatt, og trenger enkle svar for å komme i gang. Jeg anbefaler å gå inn på Nordnet, og opprette en aksjesparekonto (ASK). Deretter velger du deg et globalt indeksfond og oppretter en fast spareavtale på det beløpet du ønsker å sette inn hver måned. Da er du i gang, og sparingen går automatisk. Resten kan du sette deg inn i etter hvert. Å spare i BSU-konto er gunstig når man har skattbar inntekt, siden man får skattefradrag for beløpet man setter INN hvert år (og ikke for beløpet som allerede står på konto). Man kan sette inn max 300k på BSU, så det er dumt å fylle opp kontoen før man får glede av skattefordelen. Det er altså best å vente med BSU-sparing til barna har skattbar inntekt for å utnytte skattefordelen da. Frem til da er det best å spare på andre måter/kontoer. Pensjonssparing (IPS) er omdiskutert, fordi pengene blir låst helt til du fyller 62 år. Det passer ikke for alle. Men det ene utelater jo ikke det andre, man kan jo spare både i IPS og i vanlige fond samtidig. Det er et tak på hvor mye man kan spare i IPS hvert år, (15 000,-), så hvis du vil spare mer enn dette pr år må du jo spare på flere måter uansett. Når det gjelder å spare til barna er det mange måter å gjøre dette på. Vi begynte med å ha ett fond til hvert av barna, med månedlig spareavtale, men i vårt (altså den ene forelderen) sitt navn (på samme ASK som mine "egne" fond). Så dette er altså teknisk sett mine fond, og det er bare oppi mitt eget hode at de er øremerket til lille Per. Lille Per vet ingenting om dette, og jeg tenker at det er best. Både fordi livet skjer og kanskje trenger jeg plutselig pengene selv, og også fordi lille Per bør lære seg å jobbe og spare selv. Og ikke minst: hvis Per får tilgang på en million den dagen han fyller 18 og med umoden frotallapp kan han finne på å sette pengene over styr... Dessuten er det noen regler rundt stipend fra Lånekassen som gjør at studenten ikke bør ha høy formue i sitt navn. Etter hvert har vi gått litt bort fra tanken om at fond A er Pers og fond B er Lises, for fondene har utviklet seg ulikt over årene og det er jo urettferdig ovenfor det barnet som får minst. Nå anser vi heller alt sammen som vårt (foreldrenes), og når den dagen kommer så deler vi nok ut lik sum til begge barna helt uavhengig av hvilket fond vi henter det fra. Nå er barna tenåringer og ser ut til å ha en relativt fornuftig økonomisk sans. Til konfirmasjonen fikk de ASK i sitt eget navn, og fondsandeler til 20 000,- fra oss foreldre. De andre konfirmasjonsgavene de fikk bestemte de over selv, men med litt mildt press fra oss så valgte de å kjøpe fond for mesteparten. De synes det er gøy å følge med på fondene sine selv, både opp- og nedturer. Og selv om de har tilgang og KAN sette pengene over styr, er det tross alt litt vanskeligere og høyere terskel for å selge fondsandeler enn å ta penger fra sparekontoen. Anonymkode: 9f185...1d4 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #18 Skrevet 5. oktober Tusen takk for alle svar. Så man MÅ ha 20 års horisont med fond? Man kan ikke ha 10 års horisont? Det er "for sent" å opprette fond til 12- og 14-åringen, og egentlig til 8-åringen også? TS Anonymkode: 2f31e...4bd
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #19 Skrevet 5. oktober Og det er ingen her som skriver så mye om IPS, det må da være den beste løsningen for passiv pensjonssparing i fond, for de av oss som ikke besitter fagkunnskap? Bør vi i så fall gjøre det gjennom en bank? TS Anonymkode: 2f31e...4bd
Hololo Skrevet 5. oktober #20 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis dere har en kunde rådgiver i deres bank ta kontakt med han/henne. Rådgivere i bank er etisk forpliktet til å finne løsninger som er bra for kundene. En rådgiver skal rådgi, men ikke ta beslutning, så dersom dere ønsker å kjøpe fond i andre fond enn det banken tilbyr er det helt greit. BSU er ikke aktuelt før barna blir større og tjener egne penger. Bruk litt tid på å finne ut hvilke fond som passer dere, masse informasjon å finne på nett. Finn fond som folk flest sparer i kanskje ikke de som har best avkastning, men de er trygge fond og fine fond og starte med. Begynne å spar med kanskje et lavt beløp , sprer risikoen på flere fond og eventuelt når dere føler dere med komfortable med det. Det viktigste er å starte sparingen😊 Anonymkode: 51cb0...e06 Rådgivningen deres er mer gunstig for banken og mindre gunstig for kunden, dessverre så er de mer selgere enn rådgivere. Men ellers mye surr i denne tråden for en stakkars nybegynner. TS jeg vil anbefale deg og gå inn i et globalt aksjefond og thats it, lav kostnad, forventa grei avkastning og du blir diversiert i forskjellige markede som er en trygghet, her trenger du ikke tenke på noen ting om du opprette et månedlig fast beløp. en veldig god start for en nybegynner, og om du har ønske om det og vilje til å sette deg mer inni ting så kan du utvide ved en senere anledning, men anbefale at globalt indeksfond står som en grunnmur i en evt portefølje. Opprett ASK(tror du kan opprette flere i en bank) så 1 til vær bruker. Men husk at markede svinger og det vil vær tider der det er nedgang, viktig at du har nerver til å stå igjennom disse, er du av den nervøse og spontane typen så kan du fort tape masse. BSU bør barna opprette selv ettersom det er skattefordelene som gjør den så gunstig, anbefale å investere de pengene til konfirmasjonen på en annen måte, f.eks via fond. Ikke la deg blende av folk som skal mene veldig mye om dette, gjør det enkelt, gå for globalt indeksfond og la det gå sin gang. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå