AnonymBruker Skrevet i går, 11:20 #1 Skrevet i går, 11:20 Barnet vårt har kommet i trass alder og tester grenser. Språket har utviklet seg kjempe fort og samtidig har barnet fått vanskelig for overganger og får ekstreme grine anfall når det ikke går slik barnet vil. men oppå det hele så spiser ikke barnet noe særlig til verken frokost eller lunsj lenger, dette resulterer i store meltdowns senere på dagen. Har noen her erfaringer eller råd å komme med? Anonymkode: 517bc...c7f
AnonymBruker Skrevet i går, 11:24 #2 Skrevet i går, 11:24 Hva spiser barnet i løpet av en dag? Anonymkode: f03b8...14d
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #3 Skrevet i går, 11:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva spiser barnet i løpet av en dag? Anonymkode: f03b8...14d Barnet får velge mellom leverpostei eller prim på skiva siden barnet liker de påleggene, slikker kun av pålegget og får meltdown hvis vi sier at barnet må spise litt av skiva også. Så til frokost er det gjerne avslikket pålegg etterfulgt av to bit med brødskive. Til lunsj kl 10 i barnehagen spiser barnet en liten skål med varmmat, etterfulgt av meltdowns. til lunsj igjen kl 13 spiser barnet ingenting til middag spiser barnet en helt ok porsjon. nå i helgen har barnet kun spist pålegg til frokost og en fiskekake til lunsj, lørdag ingenting til middag. I dag har barnet kun spist pålegg til frokost, tilbudt favoritt yoghurt med müsli men ville ikke ha. vi tilbyr mat vi vet barnet har likt veldig godt før. For to uker siden var barnet stor spist og det var ingen problemer før det å få i barnet mat. De siste ukene har vært tøffe og mye meltdown både hjemme og i bhg. TS Anonymkode: 517bc...c7f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Skrevet 23 timer siden Ikke lag noen stor sak ut av det. Det går seg til… Anonymkode: e068a...ec6 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Skrevet 23 timer siden Velkommen i klubben. Jeg har store barn nå, men begge var igjennom en sånn periode. Jeg var så bekymret for om de var sultne eller ikke. Tok de hver for seg til lege for en sjekk, alt var fint. Fikk beskjed av lege at jeg skulle tilby de mat, ble det tull eller at de ikke ville spise, så ta maten vekk. Barnet spiser til slutt, når de skjønner at maten blir tatt vekk om de tøyser eller ikke spiser. Ikke fall for fristelsen å gi de for eksempel boller og liknende i stede. De skal spise maten de blir tilbydd ellers er spisestunden over. Anonymkode: fa33f...a20 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden Bare tilby sunn og næringstett mat til faste måltider, barnet bestemmer hvor mye det spiser. Ikke lag noe big deal eller start å tilby alternativer. Det går over igjen. Anonymkode: 930fc...a96 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden Enig med over at det kommer til å gå seg til. Mange barn har det sånn i perioder. Anonymkode: 36675...f9d
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden Har du forsøkt å spise et annet sted enn ved bordet? Prøv å gjøre litt gøy ut av det og dekk på gulvet. Eller spise ute på tur. Noen ganger kan det hjelpe barn å bryte ut av mønster. Anonymkode: 4e83d...cf2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Det går over. Men jeg ville ikke latt barnet slikke av pålegget, da er jo ikke resten spennende. Tving gjennom å ta skikkelige bit av brødskiven (ja, da må man sitte med dem). Anonymkode: 34a7d...beb
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Skrevet 19 timer siden Ville tenkt det er en periode som går over. Kanskje nye tenner på vei? Anonymkode: 04a2d...583
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden Det beste er å ikke gjøre noe stort nummer ut av om de spiser eller ikke. Bare fortsett å tilby mat, det er jobben din, jobben til barnet er å bestemme hva og hvor mye de vil spise. Så snart de merker du er veldig opptatt av dette så blir det lett en maktkamp. Det går over (og om det ikke går over og barnet sulter seg undervektig, be om råd og oppfølging på helsestasjonen). Anonymkode: 8f1e7...890 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville tenkt det er en periode som går over. Kanskje nye tenner på vei? Anonymkode: 04a2d...583 Du har helt rett. Det er tenner på vei. I dag kom suggelet og barnet skriker når det prøver å spise noe med tygge motstand. Var også veldig varm etter dupp i dag. Uansett, takk alle sammen som tok seg tid for å svare! TS Anonymkode: 517bc...c7f 1
EmilieH Skrevet 16 timer siden #13 Skrevet 16 timer siden Jeg har også en på to som spiser lite i perioder, men jeg stresser overhodet ikke med det, han spiser når han blir sulten nok. Helsestasjonen sa at de regulerer det helt fint selv.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #14 Skrevet 16 timer siden Jeg kommer aldri til å forstå småbarn og hvorfor de nekter grunnleggende basisbehov som får dem til å føle seg bedre, som mat, vask, søvn osv. Andre dyr enn mennesket ville aldri gjort det. Men jeg vet at det går over 👍🏻👍🏻 Anonymkode: f8d09...8ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå