Gå til innhold

Når vet man at man bør avlive en katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår er 14 år. Vært frisk hele sitt liv. Men for noen måneder siden merket vi en klump. Var hos dyrlegen, tok alle mulige prøver, og alt var fint. De kunne ikke si hva klumpen var men mente han ikke hadde vondt. Katten har virket frisk, leken, sprek, aktiv frem til noen uker siden. Selvfølgelig mindre enn før men likevel ikke plaget av noe. Men de siste ukene har han virket mye slappere. Og han har blitt veldig tynn, bare skinn og bein. Klumpen har blitt mye større. Vi vet jo at han ikke kan leve evig og har ikke lyst til at han skal gå rundt og ha vondt. Ville dere ha avlivet han nå? Det er selvfølgelig utrolig trist, vi er så glade i han men samtidig er det så vanskelig å vite når tiden er inne.

Anonymkode: 918de...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ha tatt en grundig utredning for å se om det er noe som kan behandles. 14 år er ikke nødvendigvis veldig gammelt for en katt, min ble 20.

Anonymkode: b1bb2...b9f

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde nok tatt en tur igjen til veterinæren. De blir tynnere når de blir eldre. Kattene altså, ikke veterinæren. 

Anonymkode: 6873d...631

• Liker 3
Skrevet

Spiser han og drikker som vanlig... om ikke..da er det noe som ikke stemmer 

Hvordan tisse han? 

Kan dere ta på han uten at noe e vondt?

Skrevet
mommyaka skrev (11 minutter siden):

Spiser han og drikker som vanlig... om ikke..da er det noe som ikke stemmer 

Hvordan tisse han? 

Kan dere ta på han uten at noe e vondt?

Spiser og drikker mindre enn før. Får både tørrfor og våtfor. Men virker mindre interessert i mat enn før. Han har blitt gradvis tynnere i løpet av de siste årene. Tenkte å ta oss en tur til dyrlegen snart ja men ønsker å være forberedt på/hvis at han da må avlives. Glemte å skrive at de trodde klumpen kunne være av talg. Men de anbefalte ikke operasjon pga alder. De trodde ikke han ville tåle narkose. Det er derfor vi ikke har gjort noe med klumpen. På helsesjekken vi hadde i vår sa de ikke noe om tennene. For har jo tenkt på om det kan være noe med de. 

Skrevet

Nei, ville ikke ha avlivet katten basert på det du skriver.

Ville bestilt en time med dyrlege for seniorsjekk med bloprøver og urinprøve. Da får man vite hvordan det står til med bl.a. leveren og nyrene. Også bedt om en biopsi av klumpen, dette er en rask og enkel prosedyre som vil fortelle om klumpens art. Pluss en tannsjekk, i første omgang bare bedt dyrlegen om å se på tennene, kjenne på tannkjøttet og vurdere om katten trenger tannrens og et rtg bilde.

Først når jeg hadde alle svar fra dyrlegen og labben, ville jeg gjort en vurdering om veien videre. Ville ikke vært redd for å oppsøke dyrlegen, det er ikke slik at man må avlive dyret på flekken med mindre det lider sterkt.

Og i mellomtiden ville jeg gått over til fór for seniorer og gitt katten for det meste våtfór, ev. bløtet tørrfóret i vann/kraft for at katten skulle spise minst mulig tørt. Og kjøpt en varmepute til kattesengen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En veterinærsjekk for å finne ut hvorfor han går så raskt ned i vekt er viktig, og kontroll av klumpen. 
Spesielt siden den vokser. Det trenger ikke være noe mer enn talg, men det kan være at plasseringen gir noen uønskede effekter. 

Ellers er det å sørge for nok kalorier. At han er slapp kan være så enkelt som at han ikke får tilført nok energi. 
Du sier han spiser tørrfor og våtfor, men hvilke type? 
Recovery mat, våtfor for kattunger eller "mother & baby" og slike er mer kaloritette. 
Kattemelk og MME for katter kan være en god ide.  Laktosefri fløte er også greit å gi. 
Liquid snacks, den kan blandes ut med litt mer vann også, for å få i han mer væske. (jeg bruker liquid snacks for å gi alt av medisiner også) 

Anonymkode: 0a94b...d1f

• Liker 1
Skrevet

Du må gå til dyrlegen med den og så avgjør vel de. Det var det som skjedde her med min katt. Rart de ikke vet hva klumpen er. Prøvde de ikke å finne ut av det?

Anonymkode: 4ed19...1fe

Skrevet

Man skal ikke holde en katt/hund i live for sin egen del.

• Nyttig 2
Skrevet
Tough cookie skrev (10 minutter siden):

Man skal ikke holde en katt/hund i live for sin egen del.

Og man avliver ikke fordi dyret er "gammelt" dersom det er noe som kan behandles. Alderdom er ingen sykdom.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og man avliver ikke fordi dyret er "gammelt" dersom det er noe som kan behandles. Alderdom er ingen sykdom.

Samtidig er det begrenset hvor mye behandling man burde la en 14 år gammel katt gå igjennom. Det er ikke noe galt å avlive en 14 år gammel katt med plager.

Anonymkode: ee781...2ca

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ha tatt et nytt dyrlegebesøk. Hvis de fortsatt ikke vet hva det er, og dere har en annen dyrlege nært nok, så kan dere få en "second opinion". Jeg vil ikke si nå om jeg vil anbefale avliving eller ikke, det avhenger av hva de nye prøvene og undersøkelsene viser. Men kan si at jeg ventet for lenge med avliving for min, det har jeg innsett i etterkant. 

Anonymkode: a4d0e...391

Skrevet

Kan være stoffskiftet, behandles med tabletter. Kan være andre ting. Ville tatt en god seniorsjekk. Jeg spør alltid dyrlegen hva de mener er best for dyret, de har ofte et mer rasjonelt syn på det enn mitt, som er overveldende emosjonelt.

Anonymkode: f569c...c6f

Skrevet
Sioux skrev (På 5.10.2025 den 15.32):

Nei, ville ikke ha avlivet katten basert på det du skriver.

Ville bestilt en time med dyrlege for seniorsjekk med bloprøver og urinprøve. Da får man vite hvordan det står til med bl.a. leveren og nyrene. Også bedt om en biopsi av klumpen, dette er en rask og enkel prosedyre som vil fortelle om klumpens art. Pluss en tannsjekk, i første omgang bare bedt dyrlegen om å se på tennene, kjenne på tannkjøttet og vurdere om katten trenger tannrens og et rtg bilde.

Først når jeg hadde alle svar fra dyrlegen og labben, ville jeg gjort en vurdering om veien videre. Ville ikke vært redd for å oppsøke dyrlegen, det er ikke slik at man må avlive dyret på flekken med mindre det lider sterkt.

Og i mellomtiden ville jeg gått over til fór for seniorer og gitt katten for det meste våtfór, ev. bløtet tørrfóret i vann/kraft for at katten skulle spise minst mulig tørt. Og kjøpt en varmepute til kattesengen.

Hei - takk for svar, vi hadde en seniorsjekk på han i vår, alt var fint da. Dumt vi ikke tok biopsi av klumpen ja, det foreslo de ikke. Men ja vi skal til dyrlegen i løpet av uken, så får se hva de sier. Men klumpen har blitt stor og han har blitt så tynn så jeg er ikke optimist 😢. Men vi lar dyrlegen bestemme.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei - takk for svar, vi hadde en seniorsjekk på han i vår, alt var fint da. Dumt vi ikke tok biopsi av klumpen ja, det foreslo de ikke. Men ja vi skal til dyrlegen i løpet av uken, så får se hva de sier. Men klumpen har blitt stor og han har blitt så tynn så jeg er ikke optimist 😢. Men vi lar dyrlegen bestemme.

Ikke lett dette. Har selv vært gjennom det to ganger med mine senior katter. Det var tungt, mye sorg og mange spørsmål i ettertid om hvem er jeg til å bestemme over liv og død. Men de var veldig syke med nyresvikt og hadde levd bra med diagnosen i 4 år, så ikke bli skremt, selv om katten din skulle vært syk så er det mulig å holde sykdommen i sjakk i lang tid.

Slike klumper pleier som regel å være ufarlige. Min 11 år gamle hund har en sånn som vokser på brystkassa og har hatt den i flere år. Den er ganske stor nå men helt ufarlig. Det kan derfor være greit med biopsi slik at du vet med sikkerhet. Og som andre skriver her, kan det være forskjellige årsaker til at pusen mister vekten, ikke nødvendigvis noe farlig. Når han mister vekt så fryser han lettere, derfor foreslo en varmepute. Du må bare være sterk nå og gjøre det som er best for katten, samme hvor vondt det gjør. Håper katten din klarer seg, skriv gjerne hvordan det gikk hos dyrlegen ❤️

Skrevet

Det kan være ting som kan behandles. Lengre du venter med å oppsøke hjelp, reduserer sjansen for å gjøre noe i tide for så lang og så god livskvalitet som mulig ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan ikke forklare dyr hvorfor de har vondt eller ikke klarer ting som tidligere, og de kan ikke fortelle oss hvor plaget og livsbegrenset de er. Derfor må man ta hensyn til dyret når det drar på alderen eller blir sykt, ikke på oss selv eller idealisme angående å leve lengst mulig. Katt (annet dyr) kan ikke forstå hvorfor kjærlig eier plutselig skal påføre dem mye ubehag, begrensninger og smerte, så når dyr er såpass gamle at det neppe blir snakk om et langt og godt liv etter behandling, da er det best å la dem slippe. 

Men vanskelig er det. Vi har nettopp vært gjennom det samme, og jeg har litt dårlig samvittighet for at vi dro det så langt som vi gjorde. Vi burde ha avlivet tidligere. Det gikk fort nedover, og pus fikk ingen god avslutning på livet. Heldigvis tok vi til fornuft den dagen hun falt med trappa og ble liggende der, hvem vet hvor lenge, fordi vi var borte noen timer, og trodde hun var på et veldig trygt rom. (Loftstue.) Men hun ville jo ut hun. 

Og for all del, vi ble fulgt opp av veterinær, men de tar jo også hensyn til at eiere ikke er helt klare. Så lenge hun spiser, drikker og ikke har smerter, så... fikk vi høre, men vi kunne jo ikke forklare pus hennes begrensninger, og det skapte vonde situasjoner jeg iallefall skulle ønske vi hadde latt henne slippe. 

Anonymkode: f26e7...749

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan ikke forklare dyr hvorfor de har vondt eller ikke klarer ting som tidligere, og de kan ikke fortelle oss hvor plaget og livsbegrenset de er. Derfor må man ta hensyn til dyret når det drar på alderen eller blir sykt, ikke på oss selv eller idealisme angående å leve lengst mulig. Katt (annet dyr) kan ikke forstå hvorfor kjærlig eier plutselig skal påføre dem mye ubehag, begrensninger og smerte, så når dyr er såpass gamle at det neppe blir snakk om et langt og godt liv etter behandling, da er det best å la dem slippe. 

Men vanskelig er det. Vi har nettopp vært gjennom det samme, og jeg har litt dårlig samvittighet for at vi dro det så langt som vi gjorde. Vi burde ha avlivet tidligere. Det gikk fort nedover, og pus fikk ingen god avslutning på livet. Heldigvis tok vi til fornuft den dagen hun falt med trappa og ble liggende der, hvem vet hvor lenge, fordi vi var borte noen timer, og trodde hun var på et veldig trygt rom. (Loftstue.) Men hun ville jo ut hun. 

Og for all del, vi ble fulgt opp av veterinær, men de tar jo også hensyn til at eiere ikke er helt klare. Så lenge hun spiser, drikker og ikke har smerter, så... fikk vi høre, men vi kunne jo ikke forklare pus hennes begrensninger, og det skapte vonde situasjoner jeg iallefall skulle ønske vi hadde latt henne slippe. 

Anonymkode: f26e7...749

Det kan gå motsatt vei også, avliver man for tidlig vil man alltid tenke på om det var den riktige avgjørelsen, og det var noe mer man kunne gjort osv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan være stoffskiftet, behandles med tabletter. Kan være andre ting. Ville tatt en god seniorsjekk. Jeg spør alltid dyrlegen hva de mener er best for dyret, de har ofte et mer rasjonelt syn på det enn mitt, som er overveldende emosjonelt.

Anonymkode: f569c...c6f

Hei - vi tok en seniorsjekk i mai, da var alt fint, bortsett fra klumpen som de ikke kunne si hva var. Men skal til ny sjekk i løpet av uken. Men frykter avlivning. Greit å få dyrlegens mening. Uansett utrolig trist hvis vi må avlive men vil ikke vente for lenge heller.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 12.58):

Katten vår er 14 år. Vært frisk hele sitt liv. Men for noen måneder siden merket vi en klump. Var hos dyrlegen, tok alle mulige prøver, og alt var fint. De kunne ikke si hva klumpen var men mente han ikke hadde vondt. Katten har virket frisk, leken, sprek, aktiv frem til noen uker siden. Selvfølgelig mindre enn før men likevel ikke plaget av noe. Men de siste ukene har han virket mye slappere. Og han har blitt veldig tynn, bare skinn og bein. Klumpen har blitt mye større. Vi vet jo at han ikke kan leve evig og har ikke lyst til at han skal gå rundt og ha vondt. Ville dere ha avlivet han nå? Det er selvfølgelig utrolig trist, vi er så glade i han men samtidig er det så vanskelig å vite når tiden er inne.

Jeg egner med at dere har vært i kontakt med dyrlegen i løpet av disse ukene så hva sier dyrlegen om den endringen som har vært de to siste ukene?

Anonymkode: 05322...c11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...