AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:45 #1 Skrevet søndag kl. 09:45 Jeg har ei venninne jeg ble kjent med for 5 år siden. Fra første møte klikket vi veldig godt sammen og hun ble kjapt en av mine nærmeste venner. Hun har alltid stilt veldig mye opp for meg , men samtidig merket jeg etterhvert at hun ikke alltid snakket så godt om meg. Hun har bl.a skapt konflikter mellom meg og andre venner av meg med å fortelle om ting jeg angivelig skal ha sagt om dem, samtidig som hun har kommet til meg og fortalt om ting hun har blitt fortalt eller overhørt mine venner si om meg. Noen konflikter har blitt ganske store og jeg fikk nylig kontakt igjen med ene venninna mi som jeg ikke har snakket med de siste 3 årene, vi fikk da snakket ut og har skjønt at vi ble splittet med løgn av denne "venninnen" min. Jeg har også hatt en mistanke om at hun kan ha hatt en finger med i spillet med å ødelegge et forhold jeg hadde ,men har ikke annet å gå etter der enn en magefølelse. Jeg har tatt disse tingene opp med henne, men hun nekter blankt og sier hun ikke forstår hva jeg snakker om. Problemet nå er at jeg jobber med henne også, en jobb hun skaffet meg , så jeg føler kansje litt at jeg står i gjeld til henne, samtidig ønsker jeg ikke at det skal føles surt på jobb. Jeg trives godt i jobben og ønsker ikke å se etter en ny. Hun har også hjulpet meg mye med praktiske ting som f.eks flytting, maling og lignende, hun har alltid vært første til å tilby å hjelpe til om det skulle være noe, så på mange måter setter jeg virkelig pris på henne også. Men hun gjør meg så sliten og tidvis nervøs, jeg stoler ikke lenger på henne og føler jeg har vært veldig naiv. Jeg har forsøkt å holde avstand, men hun er veldig på hele tiden. Hva kan jeg gjøre? Jeg er redd for at hun sverter meg mer om jeg avslutter vennskapet, jeg er redd arbeidsforholdet blir surt og vanskelig. Jeg har hørt henne snakke om tidligere venner ,ganske graverende ting og jeg ønsker ikke å gjennomgå slik. Noe råd? Hilsen en noe frustrert kvinne 28 år Anonymkode: 6af9e...c31 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:52 #2 Skrevet søndag kl. 09:52 Ville prøvd å avgrense kontakten med henne til jobbsituasjon. Anonymkode: 14781...acd 5 1
Regndrops Skrevet søndag kl. 09:56 #3 Skrevet søndag kl. 09:56 Det eneste rådet jeg har er å ikke gi henne mer informasjon om deg og om andre og holdt henne litt mer på avstand. Vær hyggelig med henne og hvis hun inviterer deg på noe så takk ja der det føles ok, men ikke ta initiativet til å invitere henne på noe. Prøv å bearbeide følelser slik at hun ikke klarer å manipulere deg og følelsene dine. Og forhåpentligvis vil hun miste litt av interessen og finne noen andre. 5 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:59 #4 Skrevet søndag kl. 09:59 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ei venninne jeg ble kjent med for 5 år siden. Fra første møte klikket vi veldig godt sammen og hun ble kjapt en av mine nærmeste venner. Hun har alltid stilt veldig mye opp for meg , men samtidig merket jeg etterhvert at hun ikke alltid snakket så godt om meg. Hun har bl.a skapt konflikter mellom meg og andre venner av meg med å fortelle om ting jeg angivelig skal ha sagt om dem, samtidig som hun har kommet til meg og fortalt om ting hun har blitt fortalt eller overhørt mine venner si om meg. Noen konflikter har blitt ganske store og jeg fikk nylig kontakt igjen med ene venninna mi som jeg ikke har snakket med de siste 3 årene, vi fikk da snakket ut og har skjønt at vi ble splittet med løgn av denne "venninnen" min. Jeg har også hatt en mistanke om at hun kan ha hatt en finger med i spillet med å ødelegge et forhold jeg hadde ,men har ikke annet å gå etter der enn en magefølelse. Jeg har tatt disse tingene opp med henne, men hun nekter blankt og sier hun ikke forstår hva jeg snakker om. Problemet nå er at jeg jobber med henne også, en jobb hun skaffet meg , så jeg føler kansje litt at jeg står i gjeld til henne, samtidig ønsker jeg ikke at det skal føles surt på jobb. Jeg trives godt i jobben og ønsker ikke å se etter en ny. Hun har også hjulpet meg mye med praktiske ting som f.eks flytting, maling og lignende, hun har alltid vært første til å tilby å hjelpe til om det skulle være noe, så på mange måter setter jeg virkelig pris på henne også. Men hun gjør meg så sliten og tidvis nervøs, jeg stoler ikke lenger på henne og føler jeg har vært veldig naiv. Jeg har forsøkt å holde avstand, men hun er veldig på hele tiden. Hva kan jeg gjøre? Jeg er redd for at hun sverter meg mer om jeg avslutter vennskapet, jeg er redd arbeidsforholdet blir surt og vanskelig. Jeg har hørt henne snakke om tidligere venner ,ganske graverende ting og jeg ønsker ikke å gjennomgå slik. Noe råd? Hilsen en noe frustrert kvinne 28 år Anonymkode: 6af9e...c31 Da må du fase henne ut. Si nei til alt hun foreslår utenfor jobben. Ha en vennlig, men helt proff tone på jobb. Hvis hun spør, så vær ærlig. Hun prøver å isolere deg ved å være "den eneste du trenger" og ved å bli kvitt de andre vennene dine. Kutt henne helt ut og bare si nei. Hvis hun spør, så vær ærlig. "Jeg har via så mange kilder fått høre hva du sier om meg, og har selv erfart hva du sier om andre. Jeg ønsker ikke den form for negativitet og splittelse i livet mitt. Vår relasjon er herved kun en kollegial en, og jeg håper vi kan forholde oss voksent på jobb." Anonymkode: 3d666...bcd 4
Sollen Skrevet søndag kl. 10:00 #5 Skrevet søndag kl. 10:00 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville prøvd å avgrense kontakten med henne til jobbsituasjon. Anonymkode: 14781...acd Jeg prøver ! Takk for svar
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:01 #6 Skrevet søndag kl. 10:01 Du må skjerme deg for henne og dele minst mulig. Anonymkode: 86e88...f99 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:02 #7 Skrevet søndag kl. 10:02 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må du fase henne ut. Si nei til alt hun foreslår utenfor jobben. Ha en vennlig, men helt proff tone på jobb. Hvis hun spør, så vær ærlig. Hun prøver å isolere deg ved å være "den eneste du trenger" og ved å bli kvitt de andre vennene dine. Kutt henne helt ut og bare si nei. Hvis hun spør, så vær ærlig. "Jeg har via så mange kilder fått høre hva du sier om meg, og har selv erfart hva du sier om andre. Jeg ønsker ikke den form for negativitet og splittelse i livet mitt. Vår relasjon er herved kun en kollegial en, og jeg håper vi kan forholde oss voksent på jobb." Anonymkode: 3d666...bcd Synes dette hørtes veldig fint ut, men usikker på om jeg tør, men skal prøve. jeg kommer ikke til å være annet enn hyggelig mot henne uansett. Anonymkode: 6af9e...c31
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:03 #8 Skrevet søndag kl. 10:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må skjerme deg for henne og dele minst mulig. Anonymkode: 86e88...f99 Jeg passer veldig godt på hva jeg sier til henne Anonymkode: 6af9e...c31
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:04 #9 Skrevet søndag kl. 10:04 Regndrops skrev (7 minutter siden): Det eneste rådet jeg har er å ikke gi henne mer informasjon om deg og om andre og holdt henne litt mer på avstand. Vær hyggelig med henne og hvis hun inviterer deg på noe så takk ja der det føles ok, men ikke ta initiativet til å invitere henne på noe. Prøv å bearbeide følelser slik at hun ikke klarer å manipulere deg og følelsene dine. Og forhåpentligvis vil hun miste litt av interessen og finne noen andre. Håper hun mister interessen for meg ja. Hun gjør det ofte ovenfor andre, vet ikke helt hva som gjør meg værdt å holde på for henne. Anonymkode: 6af9e...c31 1
Leamur Skrevet søndag kl. 10:05 #10 Skrevet søndag kl. 10:05 Er det en venn som ikke prater fint om deg - så er det absolutt ikke en venn. La forholdet skli ut i bekjentskap/kollegaer. Mitt beste råd. Ikke del private ting. Hold tonen nøytral og høflig. Gi minst mulig av deg selv så ebber det ut av seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:18 #11 Skrevet søndag kl. 10:18 Bli kjedelig, ikke ork noe, gå inn i vinterdvale og fas ut sakte men sikkert. Tar nok en stund før ho får nytt fokus men viktigeste her, er att ho får følelsen av att ho faset deg ut og ikke omvendt. Anonymkode: 93e3a...556 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:25 #12 Skrevet søndag kl. 10:25 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har ei venninne jeg ble kjent med for 5 år siden. Fra første møte klikket vi veldig godt sammen og hun ble kjapt en av mine nærmeste venner. Hun har alltid stilt veldig mye opp for meg , men samtidig merket jeg etterhvert at hun ikke alltid snakket så godt om meg. Hun har bl.a skapt konflikter mellom meg og andre venner av meg med å fortelle om ting jeg angivelig skal ha sagt om dem, samtidig som hun har kommet til meg og fortalt om ting hun har blitt fortalt eller overhørt mine venner si om meg. Noen konflikter har blitt ganske store og jeg fikk nylig kontakt igjen med ene venninna mi som jeg ikke har snakket med de siste 3 årene, vi fikk da snakket ut og har skjønt at vi ble splittet med løgn av denne "venninnen" min. Jeg har også hatt en mistanke om at hun kan ha hatt en finger med i spillet med å ødelegge et forhold jeg hadde ,men har ikke annet å gå etter der enn en magefølelse. Jeg har tatt disse tingene opp med henne, men hun nekter blankt og sier hun ikke forstår hva jeg snakker om. Problemet nå er at jeg jobber med henne også, en jobb hun skaffet meg , så jeg føler kansje litt at jeg står i gjeld til henne, samtidig ønsker jeg ikke at det skal føles surt på jobb. Jeg trives godt i jobben og ønsker ikke å se etter en ny. Hun har også hjulpet meg mye med praktiske ting som f.eks flytting, maling og lignende, hun har alltid vært første til å tilby å hjelpe til om det skulle være noe, så på mange måter setter jeg virkelig pris på henne også. Men hun gjør meg så sliten og tidvis nervøs, jeg stoler ikke lenger på henne og føler jeg har vært veldig naiv. Jeg har forsøkt å holde avstand, men hun er veldig på hele tiden. Hva kan jeg gjøre? Jeg er redd for at hun sverter meg mer om jeg avslutter vennskapet, jeg er redd arbeidsforholdet blir surt og vanskelig. Jeg har hørt henne snakke om tidligere venner ,ganske graverende ting og jeg ønsker ikke å gjennomgå slik. Noe råd? Hilsen en noe frustrert kvinne 28 år Anonymkode: 6af9e...c31 Det kan hende at det hun forteller er sant. Den venninna du prata med nå for første gang på 3 år kan ønske å legge skyld på venninna di fremfor å ta ansvar selv. Den venninna som hjelper deg masse kan ha ønske om mer åpenhet, men gjør det på feil måte. Uansett, de fleste snakker om hverandre innenfor en viss aldersgruppe. Har du selv opplevd at din venninne behandler deg så dårlig at du ikke lengre ønsker henne som venn, ja da dropper du henne. Rart om du baserer alle vennskap på hva andre forteller deg, hva med egen opplevelse? Du kan fortsette et fasadevennskap uten å dele noe personlig. Over tid da så har hun ikke noe på deg lengre. Anonymkode: 42344...293 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:35 #13 Skrevet søndag kl. 11:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan hende at det hun forteller er sant. Den venninna du prata med nå for første gang på 3 år kan ønske å legge skyld på venninna di fremfor å ta ansvar selv. Den venninna som hjelper deg masse kan ha ønske om mer åpenhet, men gjør det på feil måte. Uansett, de fleste snakker om hverandre innenfor en viss aldersgruppe. Har du selv opplevd at din venninne behandler deg så dårlig at du ikke lengre ønsker henne som venn, ja da dropper du henne. Rart om du baserer alle vennskap på hva andre forteller deg, hva med egen opplevelse? Du kan fortsette et fasadevennskap uten å dele noe personlig. Over tid da så har hun ikke noe på deg lengre. Anonymkode: 42344...293 Jeg baserer ikke min mistillit til henne kun på hva andre forteller, men utav egen opplevelse av henne. Hun snakker ganske nedsettende om nesten alle andre til meg og når jeg og venninna mi snakka sammen etter år uten kontakt kunne vi sammenligne ting som ble sagt til oss og disse tingene var ganske like. I tillegg har hun få andre venner enn meg, og de fleste blir ikke værende særlig lenge. Og sa kommer det ganske ufine ting fra henne om de som var venner av henne for kort tid siden, som også kan komme fortløpende mens vennskapet fremdeles består. Så hvorfor skal jeg da tro at jeg får unngå drittslengingen hennes, nå gjelder ikke dette kun én venn heller, men flere av mine vennskap der hun har skapt eller forsøkt å skape konflikter . Hun kan også plutselig være sinna på meg for et eller annet og så bare glemme det neste dag uten at jeg noengang får vite hva grunnen til det var. Anonymkode: 6af9e...c31
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:44 #14 Skrevet søndag kl. 16:44 Dump dump! Anonymkode: 0d476...753
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:55 #15 Skrevet søndag kl. 16:55 Siden dere jobber sammen er det trolig der hun vil forsøke å ramme deg mest. Ergo - pass på at du alltid gjør en veldig god jobb, gjerne litt ekstra som kollegaer og sjef også merker er positivt, pass på at du aldri setter deg i en posisjon hun kan komme til å utnytte i jobbsammenheng for å sverte deg. Om hun likevel prøver, gå direkte til leder, vær helt ærlig, fortell at dere var venninner, men at hun lenge har holdt på med å baktale både deg og andre, og at du derfor har følt det riktige er å ikke ha kontakt med henne privat. At du hadde håpt at hun ville være i stand til å oppføre seg profesjonelt på jobb, men at hun nå forsøker å baktale deg også der, noe du er redd skal gå utover arbeidsplassen, at det er noe du ikke ønsker, men er rett for skal skje, og at du derfor ønsker å informere sjefen at hun har begynt å også baktale/sabottere deg på jobb uten grunn, og at du vil sjefen skal vite før det får negative følger for firmaet/arbeidsplassen. (Parallelt ville jeg ha søkt andre jobber som kan være aktuelle, bare i tilfelle. Får du et godt tilbud et annet sted du kunne tenkt deg å jobbe, så kan det være verdt å bytte jobb bare for å bli helt kvitt henne i livet ditt.) Anonymkode: 87b68...cb8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå