Gå til innhold

Får ikke internett til å virke, hva kan være galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet og ordnet meg Telia mobilt bredbånd. Har fått antenne + router. Alt er riktig plugget inn + sim-kort satt inn i antennen. Står at man skal ha antennen i/ved et vindu og dette har jeg gjort. Likevel funker ikke nettet, hva kan være feil? Det kommer opp Telia når jeg søker på wi-fi men får bare beskjed "kan ikke koble til". Dette gjelder tv/pc/mobiltlf. Antennen lyser rødt (står at det skal lyse grønt for at man skal være koblet på).

I følge bruksanvisningen så lyser det rødt dersom det er dårlig forbindelse, men jeg bor i en liten 2-roms på Skøyen i Oslo og har kun vinduer på stue + soverom. Burde jo være grei connection her når jeg bor så sentralt? Alle andre i nabolaget har jo internett uten problem. Kundeservice til Telia er stengt i dag, derfor spør jeg her om råd :) 

Anonymkode: d796e...1b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du restartet det? Altså trykket på restart-knappen på routeren? Har du dratt ut strømmen og latt den være av i minimum ti sekunder eller noe sånt? Det er sånne ting kundeservice gjerne ber en om å gjøre.

Anonymkode: b32ef...676

• Liker 1
Skrevet

Er det en Nokia-antenne?

Har du lastet ned smart control appen og sjekket om antennen har signal?

Anonymkode: 17c3d...b75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du restartet det? Altså trykket på restart-knappen på routeren? Har du dratt ut strømmen og latt den være av i minimum ti sekunder eller noe sånt? Det er sånne ting kundeservice gjerne ber en om å gjøre.

Anonymkode: b32ef...676

Flere ganger, men funker fortsatt ikke. Router lyser grønt, mens antennen lyser rødt. Fikk opp Telia Kompass i Telia-appen, står at jeg har dårlig forbindelse uansett hvor jeg plasserer antennen. Kan ikke ha den ute heller, har ikke tak på terrassen så da blir den jo våt og mulig det blir brannfare? 

Er det ikke mulig å ha internett da? Isåfall kan jeg ikke bo her, blir kjempedyrt om jeg kun kan bruke mobildata. Har aldri opplevd at det er så vanskelig  fikse internett av alle ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det en Nokia-antenne?

Har du lastet ned smart control appen og sjekket om antennen har signal?

Ja er en Nokia-antenne. Har prøvd å sette opp alt i appen men blir bare kastet ut. Men ser jo ut som selve nettet er aktivt, siden det kommer opp at jeg har Telia i wifi-oversikten. Trodde det var mulig å ha internett overalt i Oslo jeg, men må jeg flytte da? I følge oversikten til Telia så står det at de leverer bredbånd her så skjønner ingenting. 

Hvordan vite hvor det er mulig å få internett? Må nesten vite det før jeg evt flytter et annet sted. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Trodde det var mulig å ha internett overalt i Oslo jeg

Prøv flere vinduer.

Skrevet

Er det noen grunn til at du valgte mobilt bredbånd og ikke fiberet/internettet som allerede eksisterer i leilighetsbygget? 

Anonymkode: b3e26...0a4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noen grunn til at du valgte mobilt bredbånd og ikke fiberet/internettet som allerede eksisterer i leilighetsbygget? 

Jeg leier bare og det er ikke fiber her. Ikke for de som eier heller. Hun som bodde her før hadde også mobilt bredbånd fra Telia, sa hun ikke hadde noen problemer. 

Leiligheten er østvendt, står at antennen må være vendt mot nord. Virker veldig rart at det skal være så omstendelig? Jeg har kun 2 vinduer i leiligheten, et stort på stue/kjøkken og et på soverommet. Får ikke signal på noen av vinduene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg leier bare og det er ikke fiber her. Ikke for de som eier heller. Hun som bodde her før hadde også mobilt bredbånd fra Telia, sa hun ikke hadde noen problemer. 

Leiligheten er østvendt, står at antennen må være vendt mot nord. Virker veldig rart at det skal være så omstendelig? Jeg har kun 2 vinduer i leiligheten, et stort på stue/kjøkken og et på soverommet. Får ikke signal på noen av vinduene. 

Uvanlig for et bygg i hovedstaden vil jeg si. Mobilt bredbånd forbinder jeg med en nødløsning man bruker i grisgrendte strøk på hytta eller på båttur. Mer kostbart er det også som regel. Men det er en avsporing. Leit at du ikke får det i gang. Har du ringt telia kundeservice og hørt? Synd de bare finnes på telefon og ikke reiser rundt og hjelper kunden med å installere eller sette det opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synd de bare finnes på telefon og ikke reiser rundt og hjelper kunden med å installere eller sette det opp.

De kan koble opp utstyr hvis du betaler for det. Dyrt!

Skrevet (endret)

Dette er vel slik FWA da ? Ikke riktig pekt mot mobilantenne/mast ? Eventuelt "dårlig dekning mot mast" 

Endret av Sicktrip
Skrevet

Et simkortet aktivert?

Anonymkode: 1e417...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...