Gå til innhold

Slipe eller bytte parkett her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Står det ikke i takstrapporten hvilken type gulv det er? 

Anonymkode: 4e50d...f55

Står at det er parkett,  men står ikke hva slags parkett 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Vera skrev (50 minutter siden):

Ingenting som slår gulnet parkett når det kommer til estetikk og mote..(ironi)

Jeg hadde definitivt byttet ut gulvet..og jeg hadde definitivt gått for laminat (som er mer holdbart uansett hvordan man vrir og vender på det). Og - laminat trenger ikke være grått og fargeløst..jeg hadde gått for en varm bruntone. 

Jeg snakker om å slipe, noe som vil få gløden i treverket tilbake. 

Laminat er simpel plast . . . (Ikke ironi) . . 

Endret av senior
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men: jeg liker gå barbent inne- da er tre hundre ganger varmere og mykere å gå på enn plastikk - og har vi ikke nok plast i dagens samfunn? Hva med miljøperspektivet- bruk og kast vs fixe/ slipe og beholde noe varig? Et par hakk er da heller ikke krise- boliger skal det leves i 

Anonymkode: 3c876...398

Rent treverk føles nok litt varmere, men med flere lag lakk, som man ofte må ha, så føler man ikke særlig forskjell fra laminat. 

Anonymkode: 9f29b...71d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
senior skrev (59 minutter siden):

Jeg snakker om å slipe, noe som vil få gløden i treverket tilbake. 

Laminat er simpel plast . . . (Ikke ironi) . . 

Det vil uansett ikke komme opp til dagens standard, når det kommer til estetikk..om TS ønsker å høyne verdien på boligen sin bør hun bytte hele gulvet..

Laminat er fortsatt mer holdbart enn parkett..man kan være en familie med husdyr som herjer på gulvet 24/7 i 20 år - og gulvet ser fortsatt nytt ut. Parkett - not so much. 

• Liker 1
Skrevet
senior skrev (2 timer siden):

Gulvet til trådstarter oser tidløs kvalitet. Kvalitet går aldri av moten . . . 🙂

Pigmentert lakk er dagens mote som neppe varer evig . . . :fy:

Det er jeg ikke enig i. Det er trestegs parkett av antakelig ordinær kvalitet. Blir pent å slipe/lakke om det er mulig, men ikke like fint som ny enstavs.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men: jeg liker gå barbent inne- da er tre hundre ganger varmere og mykere å gå på enn plastikk - og har vi ikke nok plast i dagens samfunn? Hva med miljøperspektivet- bruk og kast vs fixe/ slipe og beholde noe varig? Et par hakk er da heller ikke krise- boliger skal det leves i 

Anonymkode: 3c876...398

I et miljøperspektiv - hvor holdbar er parketten VS laminat? Hvor miljøvennlig er lakken man må behandle parketten med hvert 5 år (om man vil gulvet skal se noenlunde greit ut)? Hvor mye strøm går det med for å slipe ned gulvet hvert 5 år? Om hele verden velger parkett - hvor mye skog må hogges for å holde tritt? 

Og - laminat er definitivt ikke kaldt..man kan ikke sammenligne laminaten man kjøpte på 90-tallet med dagens standard. 
Jeg går nesten alltid barbeint - på laminat..null problem. 

Endret av Vera
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes laminat er helt forferdelig. Tregulv skal heller ikke være perfekt. De legger jo en beskyttende olje/matt lakk som bevarer det veldig godt. Legg noen orientalske tepper der det er mest aktivitet, så trenger du ikke slipe igjen på 15-20 år.

Anonymkode: 14230...9c5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes laminat er helt forferdelig. Tregulv skal heller ikke være perfekt. De legger jo en beskyttende olje/matt lakk som bevarer det veldig godt. Legg noen orientalske tepper der det er mest aktivitet, så trenger du ikke slipe igjen på 15-20 år.

Anonymkode: 14230...9c5

Da må man ha teppene liggende der for alltid , da treverk ofte falmer over tid..det vil bli store fargeforskjeller der teppene ligger. 

Mitt inntrykk er at eldre folk sverger til parkett, mens yngre folk liker bedre laminat. 

Anonymkode: da6d8...54c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Trenger du å gjøre noe med den parketten da? Jeg synes den ser hel og fin ut? 

Anonymkode: 1fa95...49f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legg laminat.

Sliping av parkett er like dyrt som å legge nytt. Ikke er det lett å få lakkering bra heller.

Jeg har lagt parkett, slipt parkett, lakkert parkett, og forbannet meg over hvor lett man får riper og hakk i parkett. Aldri mer.

Laminat er det eneste fornuftige valget. Absolutt ingen klarer å se forskjell på laminat og parkett heller. Aller minst de som kaller laminat "plastikk".

Anonymkode: 19b0b...48e

Jeg har lagt parkettgulv fra grunnen av, lakkert gulv mange ganger, skiftet parkett fra laminat til eik, lagt laminat (i butikk) og slipt gammelt gulv flere ganger. Det først gulvet jeg la var på 70-tallet og det er like fint enda. 

"Absolutt ingen klarer å se forskjell på laminat og parkett heller." Det var en drøy påstand. Jeg får gåsehud når jeg ser laminat. Jeg har hjulpet mange i familien med parkettgulv. Men jeg blånekter å være med på å bytte fra ekte tregulv til plast.

Uansett hva TS måtte velge, så er det enkleste for meg å slipe. Da slipper du også problemer med dørstokker og dørkarmer og du slipper å herpe veggene når du fjerner gulvlistene. Siste gangen jeg byttet parkett fulgte deler av tapetet med da gulvlistene ble demontert. Da byttet vi ut et relativt nytt, men allerede ødelagt billig grått laminatgulv.

Endret av senior
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger du å gjøre noe med den parketten da? Jeg synes den ser hel og fin ut? 

Anonymkode: 1fa95...49f

Nei, det er ganske slitt. Verre enn på bildene 

Skrevet

Det er definitivt ikke like dyrt å slipe enn å legge nytt. Og det er mye mer miljøvennlig å beholde et godt kvalitetsgulv.

Man trenger heller ikke lakke tre ganger som jeg ser noen her skriver. Hardvoksolje fra Osmo er noe man gjerne bruker, og det kan fint holde med ett strøk. 

Jeg hadde aldri byttet ut et heltregulv med laminat. 

Anonymkode: 3ea9e...652

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

det er ganske enkelt å slipe selv. Lei en god slipemaskin + en håndholdt till hjørnene. 

Anonymkode: 9a196...9f8

• Liker 1
Skrevet

Hvor tykk er parkettbordet og hvor tykt er overflatelaget?

Anonymkode: 44457...25a

Skrevet

Ser ut som trestavsparkett men det er ikke enbetydende med at den kan slipes. På billige parkettgulv er finerlag med eik er så tynt, at du ikke kan slipe noe, før du er på furukjernen. For parkett er sjeldent bare eik, det er annen, billigere tretype i kjernen. 

Siden du sier det er en leilighet, og utifra utseende (vannskade i skjøytene), jeg tipper at dette er et billig gulv. Hvis du bor i en leilighet uten hunder (og barn), ville jeg kanskje vurdert å sjekke ut TreStjerner Gulvlakk med farge. Da kan du fornye gulvet uten å måtte slipe det. Men erfaringen med den er delt, og de som har hunder stortsett ikke er fornøyde. Her er mer om produktet - https://www.obsbygg.no/tips-og-rad/gulv-og-tilbehor/forny-gulvet-uten-slipemaskin

Anonymkode: 8e7ed...65c

Skrevet

Jeg er glad i å slipe og bevare gamle tregulv, men det gulvet der så litt kjipt ut synes jeg, trestavs og så utrolig korte lengder. 

Det kan fort bare være et syltynt lag med tre øverst, og så er "innmaten" tre av billigere type/kryssfiner. Da kan det ikke slipes. Finn en feielist, eller jekk opp en dørkarm, og se hvordan parketten ser ut inni, om det er heltre tvers gjennom. 

Det du kan gjøre eventuelt, er å bruke trestjerners gulvlakk med farge. Da skal du bare finslipe gulvet litt så lakken fester, det gjør du selv med et slipepapir festet på et moppestativ. Den gulvlakken er ganske dyr, men det er nok fort den desidert billigste måten. Jeg har gjort det og fikk pent resultat.

Men hadde nok heller byttet det, om det ikke går an å slipe.

Ikke til laminat, det er jo dritkjipt. Hadde heller beholdt en slitt parkett enn det. 

Anonymkode: a6d68...9b8

• Nyttig 1
Skrevet

Til dere som mener at TS skal slipe, får en vekk vannskadene som er i skjøtene av å slipe? 
Jeg har ikke erfaringen selv og spør derfor (har en vannskade i en 70 år gammel trapp som skal slipes og behandles). Jeg personlig synes ekte tregulv er det flotteste, men vi har tatt valget om at vi ikke investerer i parkettgulv før barna er eldre. Vi har derfor lagt korkvinyl som skal vare lenge og er veldig fornøyd med det. 
Neste gang vi bytter gulv er parkett drømmen, og der det er flott treverk (som den originale trappen) blir det slipt ned og behandlet.

Anonymkode: e2e55...fde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...