sykepleierstudent2 Skrevet i går, 07:39 #1 Skrevet i går, 07:39 (endret) Kjøpt ny leilighet. Er det best å slipe eller bytte parkett her? Hva slags parkett er det? Endret 23 timer siden av sykepleierstudent2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden Det ser ut som eike parkett. Hvis gulvet ser ok så ville jeg slipt det. Er mye jobb og støv. Men det finnes visstnok noe en kan lakke over så gulvet blir lysere. Ta med bildet til en butikk der de selger parkett og hør med de. Man må hvis vaske over med noe først. Anonymkode: 20ec9...437 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden vanskelig å si om det er parkett eller plastikk..men det merker du lett:) Vanskelig å tippe alder også. Men er det en skikkelig parkett kan du sjekke tykkelsen på den. Er det bra nok tykkelse på treet kan du sikkert slipe den ned og lakke den på nytt med 3 strøk lakk. Evt kan du sjekke på nettet der man "maler" noen strøk med noe hvitt eller lyst - da trenger man ikke å slipe hardt tror jeg.<Kun lakken. Bare pusse over og så male. Anonymkode: 9a196...9f8 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Bytt!! Ut med det gamle og inn med nytt!! Dette gulvet oser jo 90 tallet lang vei🤭🤭 Anonymkode: e36e0...200 2
senior Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden Det der er neppe laminat. Da er det sannsynlig at den lar seg slipe og bli like fin som ny. Sliping er raskere og billigere enn å legge nytt. Ny parkett gir også merarbeid ved dørkarmer, gulvlister og dørstokker. Jeg leide utstyr og gjorde slipejobben selv. Jeg ville absolutt brukt klar lakk som viser gløden i treverket. Jeg hater disse nye lakkene som skal gi grått og lyst gulv og skjuler pent treverk. Men det er min personlige mening. 4
senior Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bytt!! Ut med det gamle og inn med nytt!! Dette gulvet oser jo 90 tallet lang vei🤭🤭 Anonymkode: e36e0...200 Og hvordan bør det nye se ut i dag . . ? Håper du ikke mener laminat, spesielt grått . . . 😲 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #7 Skrevet 22 timer siden Har nettopp fått slipt tilsvarende parkett. Det lar seg gjøre. Den blir lysere, og «nesten som ny». Men jeg synes ikke det var verdt det. Hadde heller byttet til nytt gulv. Anonymkode: e6954...05f 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #8 Skrevet 22 timer siden Slip det ned og få hvitpigmentert matt lakk Anonymkode: 18209...d57 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Vi hadde slik parkett da vi tok over ny leilighet ifjor, og hadde sliping oppe til vurdering. Men det er like dyrt som nytt gulv, og jeg fant ut at jeg virkelig IKKE liker tre-stavsparkett, så vi bytta heller til enstavparkett ☺️ Anonymkode: cebce...4f4 2 2
senior Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slip det ned og få hvitpigmentert matt lakk Anonymkode: 18209...d57 Gulvet til trådstarter oser tidløs kvalitet. Kvalitet går aldri av moten . . . 🙂 Pigmentert lakk er dagens mote som neppe varer evig . . . 3 2
Vera Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden senior skrev (2 minutter siden): Gulvet til trådstarter oser tidløs kvalitet. Kvalitet går aldri av moten . . . 🙂 Pigmentert lakk er dagens mote som neppe varer evig . . . Ingenting som slår gulnet parkett når det kommer til estetikk og mote..(ironi) Jeg hadde definitivt byttet ut gulvet..og jeg hadde definitivt gått for laminat (som er mer holdbart uansett hvordan man vrir og vender på det). Og - laminat trenger ikke være grått og fargeløst..jeg hadde gått for en varm bruntone. 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Skrevet 21 timer siden Legg laminat. Sliping av parkett er like dyrt som å legge nytt. Ikke er det lett å få lakkering bra heller. Jeg har lagt parkett, slipt parkett, lakkert parkett, og forbannet meg over hvor lett man får riper og hakk i parkett. Aldri mer. Laminat er det eneste fornuftige valget. Absolutt ingen klarer å se forskjell på laminat og parkett heller. Aller minst de som kaller laminat "plastikk". Anonymkode: 19b0b...48e 2
exictence Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Bytt!! Ut med det gamle og inn med nytt!! Dette gulvet oser jo 90 tallet lang vei🤭🤭 Anonymkode: e36e0...200 Nei nei nei. Så synd at folk vil bytte ut gammelt med noe nytt. Jeg ville bare vasket det godt med grønnsåpe. Endret 21 timer siden av exictence 2
exictence Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden senior skrev (37 minutter siden): Det der er neppe laminat. Da er det sannsynlig at den lar seg slipe og bli like fin som ny. Sliping er raskere og billigere enn å legge nytt. Ny parkett gir også merarbeid ved dørkarmer, gulvlister og dørstokker. Jeg leide utstyr og gjorde slipejobben selv. Jeg ville absolutt brukt klar lakk som viser gløden i treverket. Jeg hater disse nye lakkene som skal gi grått og lyst gulv og skjuler pent treverk. Men det er min personlige mening. Enig 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #15 Skrevet 21 timer siden Vi har fått pris på begge deler. Sliping av gulv koster like mye som nytt! Så kast ut trestavs-parketten (likner laminat!) og legg laminat (som likner parkett) 😁👍👍 Anonymkode: a54d0...fd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #16 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har fått pris på begge deler. Sliping av gulv koster like mye som nytt! Så kast ut trestavs-parketten (likner laminat!) og legg laminat (som likner parkett) 😁👍👍 Anonymkode: a54d0...fd4 *som likner ekte tregulv mente jeg 😁 Anonymkode: a54d0...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden Står det ikke i takstrapporten hvilken type gulv det er? Anonymkode: 4e50d...f55
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #18 Skrevet 21 timer siden Kontakt et firma som restaurerer gulv, de sliper, og fikser med maskiner som ikke støver, de fikser fargen du vil og. Anonymkode: db470...e06 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden Men: jeg liker gå barbent inne- da er tre hundre ganger varmere og mykere å gå på enn plastikk - og har vi ikke nok plast i dagens samfunn? Hva med miljøperspektivet- bruk og kast vs fixe/ slipe og beholde noe varig? Et par hakk er da heller ikke krise- boliger skal det leves i Anonymkode: 3c876...398 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden Slip det ned, men ikke lakker. Nydelig gulv synes jeg. Dritlei brede planker, som "oser" 2018 😅 Anonymkode: 14230...9c5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå