Gå til innhold

Barnet har mye feber selv uten «grunn»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 2 år har ofte feber og blir fort syk. Når hen er syk varer det ofte 1 uke 1,5 uke. Tenkt at det er normalt siden hen går i bhg. Men, Hen har også ofte feber selvom hen ikke er syk, dette har nesten blitt en «normal» for oss.  Hen er alt fra sub febril - febril, dette varierer ofte fra dag til dag. Det har økt på i de siste, hen har f.eks. hatt temperatur på 37,6 ..4 ganger på en uke. De siste to mnd har hen spist markant mindre. Hen har også fått litt mørke ringer under øyene som au varierer litt fra dag til dag. Hen er ellers kvikk og leker, men har blitt litt mer grinete i det siste. Denne helga sier hen «mamma jeg er sliten», og det pleier hen aldri å si. Hen sa også «mamma jeg har vondt i bena». Jeg fikk egentlig time imorgen til legen men den ble avlyst pga kurs, har fått time til legen om 2 uker. kjenner jeg faktisk bekymrer meg om det er noe mer alvorlig som ligger bak, og vurderer å ringe legevakten?? Er det noen som har noen lignende erfaringer? 

Anonymkode: d0bfd...84c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne faktisk skrevet dette selv for to år siden. Fant ut at barnet vårt har cøliaki. Sier ikke at det er tilfellet hos dere, men verdt en blodprøve for å sjekke. Er en helt ny og bedre hverdag her for oss nå 🥰

Anonymkode: d0362...9a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kunne faktisk skrevet dette selv for to år siden. Fant ut at barnet vårt har cøliaki. Sier ikke at det er tilfellet hos dere, men verdt en blodprøve for å sjekke. Er en helt ny og bedre hverdag her for oss nå 🥰

Takk for svar, godt dere fant ut av det🥰 kan denne taes av legevakt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar, godt dere fant ut av det🥰 kan denne taes av legevakt? 

Det virker som dette er et gjentagende problem og ikke akutt. Ergo - ikke for legevakt, men fastlege. Legevakt vil kun henvise tilbake til fastlege for videre utredning/undersøkelse. 

Anonymkode: 70b4e...7bc

• Liker 3
Skrevet

Datteren vår hadde feber-syndrom (som det visstnok heter), hvor hun fikk feber ca hver 3 uke i over 1-2 år. Var rundt 3-4 år gammel. 

Anonymkode: 504e2...558

Skrevet

Hei!

Sånn har vi også hatt det. Mye feber, mye slapp også uten at det virker som om det egentlig har hatt en grunn. mye sutring. 

Her har det også vært litt magevondt til tider. 

Nå har hun nettopp fått stilt cøliakidiagnose 😅

Anonymkode: 75d7a...13b

Skrevet

Du kan ringe og høre med legevakta? Terskelen er lavere for å sjekke små barn, sånn generelt sett.

De setter jo vanligvis ikke i gang utredninger av mulige kroniske ting, men de kan sjekke at det ikke er noe akutt galt som ikke bør få utvikle seg i fjorten dager til.

Du kan også be fastlegekontoret om en hastetime.

Anonymkode: fbb66...338

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde noe som het periodisk febersyndrom som liten (eller dvs navnet fant vi ikke ut før det dukket opp i en nrk serie for noen få år siden). 

I noen år hadde jeg 3-4 dager med høy feber (40°C) hver fjerde uke. Det var helt regelmessig, så pass at foreldrene mine kunne skrive det ned i kalenderen på forhånd. 

Det varte i et par år før jeg vokste det av meg før skolealder. 

Jeg var sterkt preget av feberen da det sto på, med grusomme feberdrømmer og svært laber allmenntilstand. Og så var jeg helt frisk mellom slagene. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/ulike-sykdommer/periodisk-feber-syndrom-hos-barn

Anonymkode: 0b788...875

Skrevet

Dette er ganske så vanlig. Mine barn kunne våkne med feber på morningen og jeg ringte bhg for å si de ikke kom. 1 time etterpå så var feberen borte og de lekte som normalt. Dette skjedde så mange ganger at det ble pinlig å være så mye borte fra jobb. Lege undersøkte fra tærne og opp uten å finne noen årsak til det.

Flere av mine venninner opplevde det samme.

Nå er det ett barnebarn som er likedan. Våkner med feber, men allmenntilstanden er helt fin. Ingen smerter eller ubehag av noe slag.

Anonymkode: 6be02...ac7

Skrevet

Siden du sier barnet ellers er kvikk og leker og ikke tydelig slapt og plaget så tenker jeg det ikke er akutt og nødvendig å ringe legevakten, men at det høres viktig ut med en tur til fastlegen. Om barnet fortsetter å være uvanlig slitent og plaget av det, kan du kanskje ringe fastlegekontoret og be om å få en tidligere time? Fastlegene pleier å ha noen timer avsatt til slike mer akutte henvendelser her i hvert fall. 

Ellers så kan alt det du skriver være også være vanlig og skyldes noe forbigående. Jeg oppdaget at det ene barnet mitt har naturlig høyere kroppstemperatur enn det andre en periode jeg sjekket ofte etter at hun hadde hatt streptokokker og hanglet i ukesvis. Hun har som regel temperatur over 37, og den kan godt være 37,7 - 37,9 på kveldstid uten at hun er eller holder på å bli syk.

Begge barna har også hatt perioder hvor feber har kommet og gått over lang tid. Og da har de blitt mer slappe og slitne enn normalt etter hvert, og hatt lite matlyst. Akkurat hva det skyldtes har vi nødvendigvis funnet ut av. Høsten de var to år, var rimelig hard med begge to. En gang var det blant annet var streptokokker som krevde antibiotika, ellers var det sannsynligvis flere virusinfeksjoner på rad. Et av barna viste seg å ha mye væske i mellomøret og hadde hyppige ørebetennelser uten andre symptomer enn feber og at hun ynket seg i søvne, og det tok tid før problemet ble oppdaget og hun fikk lagt inn dren. 

Anonymkode: 5867b...a88

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Har vært innom om det kunne vært periodisk feber syndrom selv, men siden matlysten har vært liten i 2 mnd og mørke ringer under øyer har jeg begynt å undre…men skal få testet henne for cølliaki, hun har veldig vekslende avføring som er hard og løs og som lukter veldig med litt slim i + noe grønnlig farge av og til. Skal ringe legen igjen imorgen og prøve å få fremskyvet timen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Cøliaki medfører vel betennelser i tarmen? Feber er ofte et resultat av betennelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet mitt på 2 år har ofte feber og blir fort syk. Når hen er syk varer det ofte 1 uke 1,5 uke. Tenkt at det er normalt siden hen går i bhg. Men, Hen har også ofte feber selvom hen ikke er syk, dette har nesten blitt en «normal» for oss.  Hen er alt fra sub febril - febril, dette varierer ofte fra dag til dag. Det har økt på i de siste, hen har f.eks. hatt temperatur på 37,6 ..4 ganger på en uke. De siste to mnd har hen spist markant mindre. Hen har også fått litt mørke ringer under øyene som au varierer litt fra dag til dag. Hen er ellers kvikk og leker, men har blitt litt mer grinete i det siste. Denne helga sier hen «mamma jeg er sliten», og det pleier hen aldri å si. Hen sa også «mamma jeg har vondt i bena». Jeg fikk egentlig time imorgen til legen men den ble avlyst pga kurs, har fått time til legen om 2 uker. kjenner jeg faktisk bekymrer meg om det er noe mer alvorlig som ligger bak, og vurderer å ringe legevakten?? Er det noen som har noen lignende erfaringer? 

Test han for borrelia. Første jeg tenkte på, og i hvertfall etter du skrev han hadde vondt i beina. 
Det kan fortsatt være borrelia hvis testene kommer tilbake med negativt svar. Testene i Norge er dessverre ikke gode nok,så da må man til utlandet . Jeg vet godt hva jeg snakker om med borrelia på 6.året

Anonymkode: f0acf...5ed

Skrevet

Vi hadde et barn i familien som var mye syk. Hun hadde ikke barneastma men fikk en inhalator og hun var aldri syk lengre! Når hun først ble syk så varte det 1-2 dager kontra 3-4 uker. 

Skrevet
Brunello skrev (36 minutter siden):

Cøliaki medfører vel betennelser i tarmen? Feber er ofte et resultat av betennelse.

Ja, barnet vårt hadde feber pga betennelse i tarmen og spiserøret pga cøliaki. Feberen sluttet med engang glutenfri kost hadde vært på plass en stund. Er som norsk cøliakiforening sier: "Tenk cøliaki" , og pass på at legen sjekker dette. Er ofte HELT andre plager enn magevondt som er tilstede ved cøliaki. Og 75% av de som har det aner ikke at de har det, så vel verdt å ta en blodprøve å sjekke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, barnet vårt hadde feber pga betennelse i tarmen og spiserøret pga cøliaki. Feberen sluttet med engang glutenfri kost hadde vært på plass en stund. Er som norsk cøliakiforening sier: "Tenk cøliaki" , og pass på at legen sjekker dette. Er ofte HELT andre plager enn magevondt som er tilstede ved cøliaki. Og 75% av de som har det aner ikke at de har det, så vel verdt å ta en blodprøve å sjekke.

En annen type betennelse som medfører feber er betennelser i tennene. Da man på 1800-tallet utførte store målinger av mennesker for å forske på hva normaltemperaturen var, fikk man vesentlige avvik (uten å vite det da) fordi så mange hadde dårlige tenner og gikk rundt med forhøyet kroppstemperatur grunnet tannverk.

Skrevet

Dette er ikke noe for legevakt, men ville fått fremskyndet time hos fastlege. Gjentakende infeksjoner, slapp og sliten, klager over smerter i beina…. Vel det kan være ingenting, men pga det med beina lyser varsellampene på leukemi i mitt hode. Og det sjekkes jo kjapt med en blodprøve. 

Anonymkode: e75b5...b6a

Skrevet

Første jeg tenke var kreft.

Anonymkode: bccd5...7d1

Skrevet

Få barnet til lege og sjekk for leukemi.

Anonymkode: e280e...ac2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...