AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden Fikk en mail fra Santander med en link. Men jeg er så skeptisk til sånne ting. Er det svindel? Var noen rare ord inni der Hvis det er svindel. Bør jeg gi beskjed til Santander om det? Regner med at mange får samme mail Anonymkode: 84243...003
tdm900 Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Ja dette er et kroneksempel på svindel. Slett og glem! 6 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Åpenbart svindel, og her er det i tillegg brukt direkte oversettelse. Vi bruker ikke ordet «detaljene» på den måten på norsk. Anonymkode: f0c29...d33 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Se lenkeadressen- åpenbart ikke til santander. Anonymkode: b5aad...c21 1 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden tdm900 skrev (3 minutter siden): Ja dette er et kroneksempel på svindel. Slett og glem! Hvordan vet de at jeg har konto i Santander? Tar de bare sjanser og sender ut masse mail? Anonymkode: 84243...003 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Hvorfor skulle santander henvise deg til lavoris, og ikke sin egen nettside? Og det det så vanskelig logge inn på santander sine egne sider å sjekke, hvis du er i det minste tvil? Du skal jo uansett aldri trykke på lenker i eposter, uansett hvor ekte de virker. Anonymkode: 3c379...bfa 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Skal jeg informere Santander om dette? Anonymkode: 84243...003
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan vet de at jeg har konto i Santander? Tar de bare sjanser og sender ut masse mail? Anonymkode: 84243...003 Ja, det er akkurat det de gjør. Sender masse mail om noe som mange har, og da vil alltids en eller annen tro på det. Jeg får mail fra "autopass". Jeg har ikke bil... Anonymkode: 8b7c9...a64 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skal jeg informere Santander om dette? Anonymkode: 84243...003 Det kan du godt gjøre, selv om de nok vet om en del av det fra før. Anonymkode: b5aad...c21 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan vet de at jeg har konto i Santander? Tar de bare sjanser og sender ut masse mail? Anonymkode: 84243...003 Får ofte fra steder jeg ikke har konto, så kan like godt skje motsatt. De bare gjetter på hva folk pleier å ha. Ellers når du får slike meldinger, gå ut av meldingen og inn manuelt på Santander sine sider. Om det ikke står samme beskjed der så er det ikke noe mer å tenke på Anonymkode: c4dce...e61 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får ofte fra steder jeg ikke har konto, så kan like godt skje motsatt. De bare gjetter på hva folk pleier å ha. Ellers når du får slike meldinger, gå ut av meldingen og inn manuelt på Santander sine sider. Om det ikke står samme beskjed der så er det ikke noe mer å tenke på Anonymkode: c4dce...e61 Takk. Det var ett godt råd. Anonymkode: 84243...003
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden Skal du sjekke ett eller annet med Santander, så burde du vel logge inn direkte på Santander sine nettsider. Ikke gå inn på en eller annen tilfeldig lenke på tekstmeldinger du mottar.... Anonymkode: ed9a4...87a
Båtsjåfør Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Lenkeadressen er .ar, som betyr at lenkeadressen tilhører Argentina.
punkyB Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Man ser jo ofte veldig raskt på språket og layout at det er svindel Man kan se det på avsenderadressen Man kan se det på at det aldri sendes ut epost med info om noe man skal gjøre ved å klikke seg inn på en link hvor man skal legge inn kontodetaljer. Skal man det skal det skje fra påloggede sider hos det firmaet 1
piggrokken Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan vet de at jeg har konto i Santander? Tar de bare sjanser og sender ut masse mail? Anonymkode: 84243...003 Som andre sier, de sender ut til si, 1 million mennesker. Det er alltid noen som går på. Desverre er ikke dette noe nytt i internettalderen. Tv2 hjelper deg hadde på 90-tallet saker der et firma sendte ut tusenvis av fakturaer til firmaer rundt om i Norge for å stå i en fiktiv telefonkatalog. Det første du bør gjøre er å sjekke linkadressen. Står det landkode som .ar etc er dette selvsagt røde flagg. Er adressen "rar" som postennorge.no, istedenfor posten.no eller norskpoliti.no istedenfor politiet.no, er det også svindel. I fare for å fremstå som bedrevitende, kunne de fleste svindelforsøk vært unngått på denne måten. Desverre er det folk som klikker ukritisk på lenkene i sånne eposter, nettopp fordi de ikke leser gjennom skikkelig. Det blir ikke bedre heller. Vi blir utsatt for mer og mer sånt i årene som kommer, desverre.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden Et lite tips! Hvis e-posten ikke kommer fra adressene DE SELV oppgir på egne nettsider, er det ikke noe som engang er verdt å åpne. Du kan (i Outlook f.eks.) markere avsendelsen som svindelforsøk (phishing/søppelpost). De vil deretter måle hvor mange e-poster kontoene sender ut og blokkere dem fra å sende nye e-poster hvis de får nok rapporter eller annet som tyder på at det stemmer. Sjekk også sidene deres for å se om de vet om avsenderne eller ikke. Du kan rapportere det til Santander og hjelpe folk med å unngå svindel: Sitat For å redusere mulighetene for svindelforsøk, ha disse punktene i bakhodet: Santander vil aldri ringe, sende mail eller sende sms for å be om sensitive opplysninger som fødsel- og personnummer Får du en mail eller sms der du blir spurt om å trykke på en lenke, vær skeptisk og ikke trykk på denne uten at du vet at den er fra Santander Er du usikker på om det er Santander som tar kontakt med deg - ta kontakt med oss for å få det bekreftet Har uhellet skjedd og du har blitt utsatt for svindel der lån, kreditt eller kort fra Santander er involvert? Kontakt oss på mail: [email protected] eller telefon 21 08 30 00 https://www.santanderconsumer.no/kundeservice/beskytt-deg-mot-svindel?_gl=1*1rl4c98*_up*MQ..*_ga*NDUzOTQwOTk3LjE3NTk2NzY2NDQ.*_ga_7J118R96W7*czE3NTk2NzY2NDQkbzEkZzEkdDE3NTk2NzY2NDckajU3JGwwJGg4MjgzOTYzNTE. Anonymkode: 4df2a...9a7
Million Skrevet 58 minutter siden #17 Skrevet 58 minutter siden Klokkeklar svindel, ordlyden og avsendernettadressen avslører jo lett det. De sender ut denne eposten til hundretusenvis av tilfeldige folk, og siden Santander har mange kunder, er jo svindlernes eposter nødt til å treffe blink her og der, ikke sant? Samme med alle andre sånne svindelforsøk, de sender ut til alle og vet at de da treffer på noen som faktisk er kunder hos firmaet svindlerne utgir seg for å være fra. Jeg får stadig eposter fra banker og Autopass og slike steder, selv om jeg verken er kunder i disse bankene og heller ikke har bil. Har også fått eposter som truer med store og saftige bøter fordi jeg liksom har kjørt uten å betale gjennom noen bommer i et eller annet europeisk land, og Italia og Tyskland er da typiske gjengangere som svindlerne påstår jeg har kjørt rundt i. Veldig smart, jeg kjører jo ikke bil en gang. Bare å slette, gidder ikke åpne en gang. Banker er yndlingssvindelobjektet deres, fordi folk der er vant til å måtte oppgi personalia og bruke bank-id og sånt for å logge inn, så da er det lettere for svindlerne å få napp og kunne tømme folks kontoer.
AnonymBruker Skrevet 46 minutter siden #18 Skrevet 46 minutter siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fikk en mail fra Santander med en link. Men jeg er så skeptisk til sånne ting. Er det svindel? Var noen rare ord inni der Hvis det er svindel. Bør jeg gi beskjed til Santander om det? Regner med at mange får samme mail Anonymkode: 84243...003 Selvfølgelig er det svindel! Blir bekymret for deg, når du trenger å spørre om det. Anonymkode: 924f7...8b1
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #19 Skrevet 15 minutter siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Selvfølgelig er det svindel! Blir bekymret for deg, når du trenger å spørre om det. Anonymkode: 924f7...8b1 Det er vel ikke noe vits i å shame folk. Bra om vedkommende lærer noe nytt her, og da er det greit å ha en hyggelig tone 🙂 Anonymkode: 4c4a5...f9b
tdm900 Skrevet 3 minutter siden #20 Skrevet 3 minutter siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan vet de at jeg har konto i Santander? Tar de bare sjanser og sender ut masse mail? Anonymkode: 84243...003 Ja, de lever kun på sjanser og håper noen biter på agnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå