Gå til innhold

Er det her svindel fra Santander?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en mail fra Santander med en link. Men jeg er så skeptisk til sånne ting. Er det svindel? Var noen rare ord inni der 

Hvis det er svindel. Bør jeg gi beskjed til Santander om det? Regner med at mange får samme mail 

Screenshot_20251005_082945_Gmail.jpg

Screenshot_20251005_082952_Gmail.jpg

Screenshot_20251005_083013_Gmail.jpg

Screenshot_20251005_083046_Chrome.jpg

Screenshot_20251005_083000_Gmail.jpg

Anonymkode: 84243...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dette er et kroneksempel på svindel. Slett og glem!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart svindel, og her er det i tillegg brukt direkte oversettelse. Vi bruker ikke ordet «detaljene» på den måten på norsk.

Anonymkode: f0c29...d33

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Se lenkeadressen- åpenbart ikke til santander.

Anonymkode: b5aad...c21

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
tdm900 skrev (3 minutter siden):

Ja dette er et kroneksempel på svindel. Slett og glem!

Hvordan vet de at jeg har konto i Santander? Tar de bare sjanser og sender ut masse mail? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle santander henvise deg til lavoris, og ikke sin egen nettside? 

Og det det så vanskelig logge inn på santander sine egne sider å sjekke, hvis du er i det minste tvil? Du skal jo uansett aldri trykke på lenker i eposter, uansett hvor ekte de virker. 

Anonymkode: 3c379...bfa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg informere Santander om dette? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan vet de at jeg har konto i Santander? Tar de bare sjanser og sender ut masse mail? 

Ja, det er akkurat det de gjør. Sender masse mail om noe som mange har, og da vil alltids en eller annen tro på det. Jeg får mail fra "autopass". Jeg har ikke bil...

Anonymkode: 8b7c9...a64

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal jeg informere Santander om dette? 

Det kan du godt gjøre, selv om de nok vet om en del av det fra før.

Anonymkode: b5aad...c21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Får ofte fra steder jeg ikke har konto, så kan like godt skje motsatt. De bare gjetter på hva folk pleier å ha.

Ellers når du får slike meldinger, gå ut av meldingen og inn manuelt på Santander sine sider. Om det ikke står samme beskjed der så er det ikke noe mer å tenke på  

Anonymkode: c4dce...e61

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får ofte fra steder jeg ikke har konto, så kan like godt skje motsatt. De bare gjetter på hva folk pleier å ha.

Ellers når du får slike meldinger, gå ut av meldingen og inn manuelt på Santander sine sider. Om det ikke står samme beskjed der så er det ikke noe mer å tenke på  

Anonymkode: c4dce...e61

Takk. Det var ett godt råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal du sjekke ett eller annet med Santander, så burde du vel logge inn direkte på Santander sine nettsider. 

Ikke gå inn på en eller annen tilfeldig lenke på tekstmeldinger du mottar....    

Anonymkode: ed9a4...87a

Skrevet

Lenkeadressen er .ar, som betyr at lenkeadressen tilhører Argentina. 

Skrevet

Man ser jo ofte veldig raskt på språket og layout at det er svindel 

Man kan se det på avsenderadressen 

Man kan se det på at det aldri sendes ut epost med info om noe man skal gjøre ved å klikke seg inn på en link hvor man skal legge inn kontodetaljer. Skal man det skal det skje fra påloggede sider hos det firmaet  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som andre sier, de sender ut til si, 1 million mennesker. Det er alltid noen som går på.

Desverre er ikke dette noe nytt i internettalderen. Tv2 hjelper deg hadde på 90-tallet saker der et firma sendte ut tusenvis av fakturaer til firmaer rundt om i Norge for å stå i en fiktiv telefonkatalog.

Det første du bør gjøre er å sjekke linkadressen. Står det landkode som .ar etc er dette selvsagt røde flagg. Er adressen "rar" som postennorge.no, istedenfor posten.no eller norskpoliti.no istedenfor politiet.no, er det også svindel.

I fare for å fremstå som bedrevitende, kunne de fleste svindelforsøk vært unngått på denne måten. Desverre er det folk som klikker ukritisk på lenkene i sånne eposter, nettopp fordi de ikke leser gjennom skikkelig. 

Det blir ikke bedre heller. Vi blir utsatt for mer og mer sånt i årene som kommer, desverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...