Oda Sofie Skrevet 5. oktober 2025 #1 Skrevet 5. oktober 2025 Skal til London til uka, har med to tenåringer på 15 og 16, gutt og jente. Pluss mannen min. Er det noen som har tips om ting å gjøre og steder å spise som ikke er der «alle andre» drar? Altså utenom det man finner først når man googler.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #2 Skrevet 5. oktober 2025 Min ungdom (jente 15 år) elsker Camden Town, særlig søndager når det er marked, Portobello Road, å ta toget ned til Richmond og tusle rundt der. Neals Yard er også fint og har flere kafeer med god mat Anonymkode: ea334...e06 2
kongler Skrevet 5. oktober 2025 #3 Skrevet 5. oktober 2025 Harry Potter studios var flott. Også for voksne som ikke er HP interessert. Ellers er Kensington Gardens kjekk hvis du tar med masse usaltede nøtter dit. Da lander det halsbåndparakitter på deg og spiser fra hånden. Phantom of the Opera er også fantastisk. Camden Marked er fabelaktig. Du kan gå til London Zoo derfra via kanaler. Deretter kan du gå gjennom Regents Park. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #4 Skrevet 5. oktober 2025 Det meste er jo for lengst beskrevet i en laaang rekke gode guider og lister på nettet, men du ønsker noe mer enn dette? Det er ikke så lett å gi gode tips ut over dette når vi ikke vet hva som fenger ungdommene – eller dere voksne for den saks skyld? Knut på 15 er veldig interessert i xxxx, mens Anne på 16 er mest opptatt av yyy. Da kan du være heldig å få noen innsidertips. Ellers famler vi jo litt i blinde, og det blir lett "13 av på dusinet"-svar er jeg redd? Anonymkode: 4fb19...833 1 1
Annie33 Skrevet 5. oktober 2025 #5 Skrevet 5. oktober 2025 London Dungeons, London eye, shopping Oxford street. 1
Oda Sofie Skrevet 5. oktober 2025 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2025 Gutten vet ikke helt hva han vil, men er interessert i historie, så blir nok noen museer, for jentungen er det shopping som gjelder. Og gjerne bilder til Instagram. Men tenkte mer på om noen visste om steder som ikke er listet opp i alle guidene man finner. Gode restauranter, butikker der det ikke er smekk fullt av turister….
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #7 Skrevet 5. oktober 2025 Vil anbefale Spitafields og Brick lane for alle. Ta også lunsjen på matmarkedet her. Det er en rekke historiske museer, og severdigheter. Jeg tror han ville likt Tower veldig godt. Om de er litt tøffe kan dere jo også vurdere en jack-the-ripper walk. Eller Dungeon. For jenta er nok Oxford street og reagents street stort. Da ender dere på trafalgar squere - veldig instragramvennlig, og kan derfra rusle videre ned til charing cross som også byr på muligheter for bilder. Rusle til kanalene, ta kanalbåt opp til Camden - også her er det nok en opplevelse å spise på matmarked. Du nevner at dere er interessert i rolige butikker - da er timing alt. Vær der når ting åpner. Da har du et-par rolige timer. Dere kan vurdere å dra ut til et av Westfield sentrene, der har dere alt på et sted. Et annet tips er Wembly outlet shops. Særlig om de er interessert i sportsklær. Ok priser. Og jeg har aldri opplevd at det er veldig folksomt der. Gode og roligere restauranter finner du om du beveger deg inn i nabolagene. Bare rusle nordover fra oxford, for eksempel, så rister du raskt av deg turiststrømmen, og spiser med de lokale. Anonymkode: c2a4c...214 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #8 Skrevet 5. oktober 2025 Oda Sofie skrev (24 minutter siden): Gutten vet ikke helt hva han vil, men er interessert i historie, så blir nok noen museer, for jentungen er det shopping som gjelder. Og gjerne bilder til Instagram. Men tenkte mer på om noen visste om steder som ikke er listet opp i alle guidene man finner. Gode restauranter, butikker der det ikke er smekk fullt av turister…. For gutten: Imperial War Museum er vel omtrent det beste av sitt slag i verden. Churchill War Rooms er også verdt et besøk. Følgende to er kanskje litt mer for spes interesserte, men kan være noe: https://www.ltmuseum.co.uk/whats-on-calendar?date=08-10-2025&hidden_london[44]=44 https://www.visitlondon.com/things-to-do/sightseeing/sightseeing-tours/london-underground-tours Er han interessert i historie generelt er jo storslagne British Museum verdt et besøk, om enn bare for å se Rosettasteinen, Elgin Marbles, de egyptiske mumiene, Lindow-mannen, statuen fra Påskeøya – bare for å nevne noe. Selve bygningen er en opplevelse. The Clink Prison Museum – Englands eldste fengsel, åpnet for 900 år siden. Litt kommersielt, men helt OK. For jenta: Hun har sikkert sett masse TikTok- og Instagram-greier som hun vil gjenoppleve som resten av saueflokken. F.eks. God’s Own Junkyard, men merk at dette ligger litt utenfor allfarvei. 😕 Ellers er Camden Market et populært valg i helgene! Er dere i Carnaby Street så er øl og burger/bangers and mash på The White Horse fast stopp. Mener jeg også har tatt med ungene dit da de var mindreårige. Engelske pubregler for mindreårige er tidvis litt kompliserte og varierende, alt etter som hvordan puben er utformet m avdelinger. Og apropos pub'er: Er dere i London på en søndag må dere researce litt og finne en koselig pub og spise Sunday roast. Det hører med til Englands-opplevelsen. Her er det mange meninger, så jeg skal ikke anbefale noen bestemt. God tur. Anonymkode: 4fb19...833 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #9 Skrevet 5. oktober 2025 Oda Sofie skrev (1 time siden): Gutten vet ikke helt hva han vil, men er interessert i historie, så blir nok noen museer, for jentungen er det shopping som gjelder. Og gjerne bilder til Instagram. Men tenkte mer på om noen visste om steder som ikke er listet opp i alle guidene man finner. Gode restauranter, butikker der det ikke er smekk fullt av turister…. Jeg kan forresten også lage en lang liste over rolige steder og områder. Men jeg er ganske sikker på at tenåringer på tur til London foretrekker de klassiske stedene med en del liv Men som jeg sier - dra tidlig. Start på Primark ved Hyde Park Corner allerede kl 9. Så sparer dere mye tid på køer. Anonymkode: c2a4c...214 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #10 Skrevet 5. oktober 2025 Hercules musikalen var fantastisk! Min mann som ikke liker musukaler har lyst å se den igjen. Øasser garantert for tenåringer, velsig god stemning 😄 Anonymkode: cb4cb...052 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #11 Skrevet 5. oktober 2025 Oxford street er ikke det som det var mht shopping. Ta med jenta på westfield i stedet Anonymkode: ff3a2...b1c 1
Kjetil E Skrevet 5. oktober 2025 #12 Skrevet 5. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For gutten: Imperial War Museum er vel omtrent det beste av sitt slag i verden. Churchill War Rooms er også verdt et besøk. Følgende to er kanskje litt mer for spes interesserte, men kan være noe: https://www.ltmuseum.co.uk/whats-on-calendar?date=08-10-2025&hidden_london[44]=44 https://www.visitlondon.com/things-to-do/sightseeing/sightseeing-tours/london-underground-tours Er han interessert i historie generelt er jo storslagne British Museum verdt et besøk, om enn bare for å se Rosettasteinen, Elgin Marbles, de egyptiske mumiene, Lindow-mannen, statuen fra Påskeøya – bare for å nevne noe. Selve bygningen er en opplevelse. The Clink Prison Museum – Englands eldste fengsel, åpnet for 900 år siden. Litt kommersielt, men helt OK. For jenta: Hun har sikkert sett masse TikTok- og Instagram-greier som hun vil gjenoppleve som resten av saueflokken. F.eks. God’s Own Junkyard, men merk at dette ligger litt utenfor allfarvei. 😕 Ellers er Camden Market et populært valg i helgene! Er dere i Carnaby Street så er for øl og burger/bangers and mash på The White Horse fast stopp. Mener jeg også har tatt med ungene dit da de var mindreårige. Engelske pubregler for mindreårige er tidvis litt kompliserte og varierende, alt etter som hvordan puben er utformet m avdelinger. Og apropos pub'er: Er dere i London på en søndag må dere researce litt og finne en koselig pub og spise Sunday roast. Det hører med til Englands-opplevelsen. Her er det mange meninger, så jeg skal ikke anbefale noen bestemt. God tur. Anonymkode: 4fb19...833 Hei tusen takk for et kjempegodt tips dette skal jeg sjekke ut neste gang jeg er i London. Tenker da på London Undergrond tour. Det er virkelig noe for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2025 #13 Skrevet 5. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oxford street er ikke det som det var mht shopping. Ta med jenta på westfield i stedet Anonymkode: ff3a2...b1c Jeg skyr (som voksen) Oxford selv. Og velger meg Westfields for shopping på kjedene. Men min erfaring da jeg bodde der og yngre slektninger kom på besøk, eller når jeg nå tar dem med på tur, så er det fortsatt Oxford som er det store. Og outleten jeg nevnte. Den er ikke så bra, men ordet "outlet" i seg selv gir stjerner i øynene 😅 Men en 15-16 åring har sikkert egne meninger om dette. Og nå har TS blitt tipset om begge. Anonymkode: c2a4c...214 1
Vaskeklut1 Skrevet 5. oktober 2025 #14 Skrevet 5. oktober 2025 Frokost på caffé Tropea på Russel Square kan virkelig anbefales! 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #15 Skrevet 7. oktober 2025 Oda Sofie skrev (På 5.10.2025 den 8.11): Skal til London til uka, har med to tenåringer på 15 og 16, gutt og jente. Pluss mannen min. Er det noen som har tips om ting å gjøre og steder å spise som ikke er der «alle andre» drar? Altså utenom det man finner først når man googler. Turistattraksjoner: Natural History Museum (sier seg selv), sky garden i city of london (fantastisk utkikkspunkt), London Zoo og Regents park, fotballkamper.. Spisesteder: Dishoom (fantastisk indisk-britisk mat. særlig frokost). Black bear burger eller Shake shack (gode burgerkjeder). Blacklock (helt ok søndagsstek. populært sted). Ibai (baskisk biff. fantastisk). Ellers bør dere prøve pubmat. Sjekk google map. Masse steder i sentrum med mye god mat. Anonymkode: aa746...9da
Oda Sofie Skrevet 7. oktober 2025 Forfatter #16 Skrevet 7. oktober 2025 Takk for mange gode tips, på farta nå, og alle gleder seg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå