Gå til innhold

En byrde pga angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du googler angst, så sier de fleste sider at man skal finne en man stoler på for å fortelle om tankene sine - og at det kan hjelpe. Jeg har alltid ringt moren min når det begynner, men sist jeg gjorde det fikk jeg en «skjennepreken» om hvor ille det var for hun å høre meg slite så mye. Hun mistet søvn, og gikk å tenkte på hvor ille jeg har det hele tiden. Det virker som at hun tror jeg overtenker med vilje, og prøver å gi meg tips på hva jeg skal gjøre. Siden det har jeg ikke fortalt hu noe mer, men jeg merker at før hu fortalte meg dette så hjalp det meg veldig å snakke med henne. Jeg veit det ikke er lett å være pårørende til en med psykiske plager, men det er virkelig ikke lett å ha dem heller. Er det bare psykolog man kan snakke med hvor man ikk føler seg som en byrde? Jeg har det ikke ille nok til å bli henvist noen steder, og går på aap så ikke råd til privat.

Anonymkode: 02b20...88e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste pårørende hjelper så gjerne, men de er ikke utdannet terapeuter og det kan være mye å håndtere når alt som kommer er forholdsvis negativt og tungt. Det å alltid skulle være den som løfter andre uten å ha verktøy til å gjøre det eller kompetansen i forhold til utdanning kan være vanskelig og over tid bli til en belastning. Har du prøvd ulike hjelpetelefoner? Jeg har heller ingen å ta kontakt med når angsten kommer, og synest at det er vanskelig å opne meg for noen som ikke har taushetsplikt - eller noen som tolker det som jeg sier i alle retninger😬

Anonymkode: c4d6c...b70

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De fleste pårørende hjelper så gjerne, men de er ikke utdannet terapeuter og det kan være mye å håndtere når alt som kommer er forholdsvis negativt og tungt. Det å alltid skulle være den som løfter andre uten å ha verktøy til å gjøre det eller kompetansen i forhold til utdanning kan være vanskelig og over tid bli til en belastning. Har du prøvd ulike hjelpetelefoner? Jeg har heller ingen å ta kontakt med når angsten kommer, og synest at det er vanskelig å opne meg for noen som ikke har taushetsplikt - eller noen som tolker det som jeg sier i alle retninger😬

Anonymkode: c4d6c...b70

Skrev til «sidetmedord» i natt, ellers har jeg ikke prøvd andre. Er så typisk at det kommer på natten og, da det ikke er noen å prate med. Trenger ofte ikke prate om tingene det gjelder heller, bare få tankene over på noe annet. Det er ikke sånt tankekjør om kvelden som gjør at jeg ikke sovner, men jeg har litt rar døgnrytme så kommer på natta etter jeg har våkna igjen 🫣

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du googler angst, så sier de fleste sider at man skal finne en man stoler på for å fortelle om tankene sine - og at det kan hjelpe. Jeg har alltid ringt moren min når det begynner

Det er ikke meningen at du skal ringe noen hver gang du får angst. Da sliter du folk ut og det er tungt nok å være pårørende til psykisk syke.

Luft tankene dine til moren din, eller noen andre, innimellom. Men verktøyene for å kunne håndtere angsten og komme seg ut av den må du tilegne deg på egenhånd eller sammen med fagfolk. 

Anonymkode: d4e87...665

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke meningen at du skal ringe noen hver gang du får angst. Da sliter du folk ut og det er tungt nok å være pårørende til psykisk syke.

Luft tankene dine til moren din, eller noen andre, innimellom. Men verktøyene for å kunne håndtere angsten og komme seg ut av den må du tilegne deg på egenhånd eller sammen med fagfolk. 

Anonymkode: d4e87...665

Ja, men er derfor jeg prøver å ikke snakke om det jeg har angst for når jeg ringer henne - men prøver å prate sånn generelt. Hvordan dagen er, hvordan hu har det. Men så merker hu at det er noe, og spør. Så får jeg «kjeft» fordi hu har det fælt fordi jeg har angst. «Det er jo bare å ta pusteøvelser eller ta isbit på innsiden av håndleddet».

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

snakk med chatgpt. Alltid tilgjengelig og blir aldri lei av å lytte og gi tilbakemelding 

Anonymkode: 03ace...cbd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

snakk med chatgpt. Alltid tilgjengelig og blir aldri lei av å lytte og gi tilbakemelding 

Anonymkode: 03ace...cbd

Den er ikke sånn som Google som sier at alt er kreft og alle skal dø a? Det hjelper kanskje ikke 😂

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som det er på tide å gå privat, eller få behandling med medikamenter hos legen din 

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Alle kommuner skal ha noe tilbud på psykisk helse. Lavterskel, psykiatrisk sykepleier osv. Noen har angstmestringsgrupper o.l. 

Noen byer har fellesskap eller frisklivssentral hvor man kan treffe andre mennesker i samme situasjon. 

Hvis du trenger en avledning og ikke å snakke OM problemene der og da, kan du feks ringe andre. Lag en liste over folk du kan ringe for avledning? Far, søsken, besteforeldre, onkler og tanter. Helt vanlige samtaler hvor du hører hvordan det går med dem. Når de spør hvordan det går med deg så svarer du "det går bra","det er som vanlig". Så får du avledningen uten at det blir en helsesamtale. 

Hilsen ei med masse angst.

Anonymkode: 17a83...792

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan også ta kontakt med Mental Helse eller Kirkens SOS.

Skrevet

Psykiatrisk sykepleier. 

Anonymkode: 5d718...b22

Skrevet

Jeg har brukt rask psykisk helsehjelp før. Og de teknikkene jeg lærte der hjalp i sånn 5-6 år. Men nå er det tilbake igjen, men situasjonsbetinget. Jeg gikk på antidepressiva rundt samme tid, og likte ikke hvordan jeg følte meg på dem - så ikke interessert i medikamenter. 

• Nyttig 1
Skrevet

Man bør snakke med noen man stoler på ja, men man må også ta hensyn til at de også har en grense for hva de tåler. 

Det kan være veldig slitsomt være pårørende til noen som sliter psykisk. En profesjonell har lært seg hvordan pasientenes problemer ligge når de har fri, en pårørende klarer ikke slippe. Det finnes egne kurs for pårørende, nettopp fordi de ikke skal bli utslitt. 

Men du sier du ringer henne når det starter, og du har mest angst på natt... når på døgnet ringer du henne? 

Anonymkode: c4d5b...8a8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man bør snakke med noen man stoler på ja, men man må også ta hensyn til at de også har en grense for hva de tåler. 

Det kan være veldig slitsomt være pårørende til noen som sliter psykisk. En profesjonell har lært seg hvordan pasientenes problemer ligge når de har fri, en pårørende klarer ikke slippe. Det finnes egne kurs for pårørende, nettopp fordi de ikke skal bli utslitt. 

Men du sier du ringer henne når det starter, og du har mest angst på natt... når på døgnet ringer du henne? 

Jeg ringer ikke hu på natta. Da sitter jeg ofte i det selv. Men det kan komme på ettermiddagen og, og da kan jeg ringe hu. Og da ligger hu våken fordi hu vet at jeg ofte plages mest på natta.

Skrevet

Høres ut som det er på tide du snakker med en profesjonell.

Anonymkode: 6f823...8ef

• Nyttig 3
Skrevet

Du bør virkelig finne en profesjonell å snakke med før moren din får fullstendig omsorgstretthet eller blir utbrent. Uten utdanning som psykolog, så er det veldig vanskelig å stå i alvorlig psykisk sykdom hos pårørende over tid. Spesielt som mor, så kan bekymringen ta over hele livet. Du må søke hjelp, TS ♥️

Anonymkode: 52e5b...37b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ringer ikke hu på natta. Da sitter jeg ofte i det selv. Men det kan komme på ettermiddagen og, og da kan jeg ringe hu. Og da ligger hu våken fordi hu vet at jeg ofte plages mest på natta.

Men hvor ofte ringer du pga angsten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men hvor ofte ringer du pga angsten? 

En gang i måneden kanskje? Noen ganger sjeldnere, aldri oftere.  Siden det kommer mest på natta så går det mest utover meg selv på det verste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En gang i måneden kanskje? Noen ganger sjeldnere, aldri oftere.  Siden det kommer mest på natta så går det mest utover meg selv på det verste. 

Ringer du henne ellers, for å snakke om positive ting, og fortelle henne når du har det bra?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...