Gå til innhold

Tømming av kattedo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et par i kretsen min (både familie og venner) som mener jeg mater angsten/overtenkingen min siden jeg «sjekker kattedoen så ofte». Jeg tømmer doene to ganger om dagen, så de ikke må tråkke i egen avføring for å gå på do. Ellers sjekker jeg når jeg merker det er noe utenom det vanlige. Sånn som nå hvor den ene katten min har vært i kassa 6 ganger siden klokka 2, jeg har tømt kassa etter hver gang for å få oversikt over hva som skjer siden oppførselen hans er annerledes enn ellers. Er dette virkelig så uvanlig? Mater jeg bare angsten om at noe er galt, eller er det greit å følge med når det er noe sånt?

Anonymkode: a8e42...006

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det jo egentlig kun du som kan svare på. Styres du av angst? 
Jeg har 3 katter, og to kattedoer. 
Har ikke sjekket dem siden april, for de brukes ikke om sommeren 🙈 

men om vinteren tømmer jeg 1 gang pr dag. 
Det er egentlig bare latskap, og blir flau av å tenke på det, for de brukes jo av 3 katter… 

Burde nok tømme morgen og kveld… 

Så vil vel si at så lenge det ikke er en tvangstanke så er det du gjør mer optimalt enn det jeg gjør..! 

Anonymkode: fe50a...4d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er det jo egentlig kun du som kan svare på. Styres du av angst? 
Jeg har 3 katter, og to kattedoer. 
Har ikke sjekket dem siden april, for de brukes ikke om sommeren 🙈 

men om vinteren tømmer jeg 1 gang pr dag. 
Det er egentlig bare latskap, og blir flau av å tenke på det, for de brukes jo av 3 katter… 

Burde nok tømme morgen og kveld… 

Så vil vel si at så lenge det ikke er en tvangstanke så er det du gjør mer optimalt enn det jeg gjør..! 

Altså, ja og nei. Det mater angsten min at jeg flyr å tømmer etter han nå, men det er mer fordi jeg veit noe er galt. Og det er dyreeieren sitt ansvar å finne ut om noe er galt for å dra/høre med veterinær. Jeg får helt vondt i magen fordi jeg overtenker om alt det kan være, men jeg sjekker doen fordi jeg veit noe er galt. Vanskelig å forklare. Jeg gjør det ikke pga angst, men når jeg først «må gjøre det» (fordi jeg merker på oppførselen deres at noe er galt) så får jeg angst. Men det må jo gjøres så de kan bli friske om det er noe 🫣 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha minst like mange kattetoaletter som katter, helst én ekstra.

2 katter = 2+1 kattetoalett
3 katter = 3+1 kattetoalett

Anonymkode: de705...26f

AnonymBruker
Skrevet

Bra du sjekker! Sånn jeg fant ut at min var syk, det kom bare få dråper urin ut hver gang, han gikk hvert femte minutt! 

Anonymkode: 65474...6de

AnonymBruker
Skrevet

Har du forresten vurdert sånt selvrensende kattedo? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså, ja og nei. Det mater angsten min at jeg flyr å tømmer etter han nå, men det er mer fordi jeg veit noe er galt. Og det er dyreeieren sitt ansvar å finne ut om noe er galt for å dra/høre med veterinær. Jeg får helt vondt i magen fordi jeg overtenker om alt det kan være, men jeg sjekker doen fordi jeg veit noe er galt. Vanskelig å forklare. Jeg gjør det ikke pga angst, men når jeg først «må gjøre det» (fordi jeg merker på oppførselen deres at noe er galt) så får jeg angst. Men det må jo gjøres så de kan bli friske om det er noe 🫣 

Hvis katten viser tegn på sykdom er det jo bra du sjekker. Og så må du følge opp med dyrlege. 
Hvis du sjekker og tømmer så ofte i en normal hverdag er det kanskje mer angstpreget. 

Skrevet

Jeg går forbi kattedoen når jeg skal på do. Hvis det er noe i den renser jeg den. Tar jo ikke mye tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To katter, tømmer en gang om dagen. Det holder. 

Anonymkode: 742fe...69d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 katter og de har hver sin kattedo. Bruker klumpesand ( Ever Clean Fast Acting Odour Control). Sjekker kassen hver morgen og hver kveld, og plukker opp om det er noe. De er mest ute om sommeren så da er det ikke ofte noe å plukke opp. Om vinteren er det mer. 

Anonymkode: b6dba...e5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis katten viser tegn på sykdom er det jo bra du sjekker. Og så må du følge opp med dyrlege. 
Hvis du sjekker og tømmer så ofte i en normal hverdag er det kanskje mer angstpreget. 

Hadde time med veterinær via forsikringa nå, så blir fulgt opp enn så lenge. Må bare følge med at han får ut noe når han er på do - så nå faktisk sjekke. Og at han spiser mat. Må bare finne noe lettfordøyelig som han liker 😒

Jeg har to katter, og to doer. De blir tømt to ganger om dagen til vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to katter, de deler en stor do. Vi tømmer en gang om dagen, men ikke etter et fast mønster, så det kan gå over 24 timer.

Sjekker den aldri ellers. Om den ene løper ofte titter jeg gjerne for å se om den har ubehag/plager, er den fin og det er midlertidig så gjør jeg ikke noe mer med det. 

Anonymkode: 31f00...4a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde time med veterinær via forsikringa nå, så blir fulgt opp enn så lenge. Må bare følge med at han får ut noe når han er på do - så nå faktisk sjekke. Og at han spiser mat. Må bare finne noe lettfordøyelig som han liker 😒

Jeg har to katter, og to doer. De blir tømt to ganger om dagen til vanlig.

Er det urin eller avføring du tror han sliter med å få ut? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det urin eller avføring du tror han sliter med å få ut? 

Var veldig redd for urin først. Holdt på å ringe veterinærvakta. Men så var han på do uten å grave så mye og da kom det ut en normal/god mengde urin. Så er avføring. Det kommer bittelitt, som er flatt i sanda etterpå, så ikke her stopp. Men er noe som er feil. Hadde det vært urin hadde vi dratt for lenge siden 🫣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre katter, og to kasser. Pusene er en del ute i sommerhalvåret, så da tømmes kassene 2-3 ganger i uka. Men sjekker de hver dag. På vinteren tømmes de daglig. 

Men jeg får ikke helt taket på hva venner og familie reagerer på hos deg. Du sier at du tømmer to ganger om dagen til vanlig, men at du nå sjekker hver gang pus har vært på do fordi du mistenker at han er syk... Reagerer de på daglig/normal rutine, eller rutinen nå når pus er dårlig? 

Med to friske katter, og to kasser er det ikke noe behov for å tømme flere ganger om dagen. Men om kassene står greit tilgjengelig så er det ikke overkill om man plukker opp avføringen som ligger på toppen ellers. 

Anonymkode: 49a8a...36a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har tre katter, og to kasser. Pusene er en del ute i sommerhalvåret, så da tømmes kassene 2-3 ganger i uka. Men sjekker de hver dag. På vinteren tømmes de daglig. 

Men jeg får ikke helt taket på hva venner og familie reagerer på hos deg. Du sier at du tømmer to ganger om dagen til vanlig, men at du nå sjekker hver gang pus har vært på do fordi du mistenker at han er syk... Reagerer de på daglig/normal rutine, eller rutinen nå når pus er dårlig? 

Med to friske katter, og to kasser er det ikke noe behov for å tømme flere ganger om dagen. Men om kassene står greit tilgjengelig så er det ikke overkill om man plukker opp avføringen som ligger på toppen ellers. 

Nei, jeg skjønner ikke helt hva de reagerer på jeg heller for å være ærlig. Jeg trodde det nemlig var normalt å følge med på det hvis man merker noe er galt.

Sånn som i dag så regner jeg med at det er galt at jeg har sjekket/tømt kassa etter hver gang han har vært der - fordi det da gir meg mer angst fordi jeg sjekker, kanskje? Men igjen, det er noe galt med han i dag. Han har diaré, men kommer nesten ikke noe ut. Og ser nå, etter å ha prøvd flere ting, at han ikke har matlyst. 

Men sist gang den ene hadde diaré (første gangen det skjedde, så jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre - fikk beskjed om canikur pro), så fikk jeg høre «du må slutte å sjekke dokassa hele tida. Det gir deg mer angst». Men jeg sjekka ikke hele tida, jeg reagerte på hvordan katten oppførte seg i/rundt do - og at det ikke var gravd ned som det pleier. Og da sjekka jeg nestegang den var på do for å se om det var normalt igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, jeg skjønner ikke helt hva de reagerer på jeg heller for å være ærlig. Jeg trodde det nemlig var normalt å følge med på det hvis man merker noe er galt.

Sånn som i dag så regner jeg med at det er galt at jeg har sjekket/tømt kassa etter hver gang han har vært der - fordi det da gir meg mer angst fordi jeg sjekker, kanskje? Men igjen, det er noe galt med han i dag. Han har diaré, men kommer nesten ikke noe ut. Og ser nå, etter å ha prøvd flere ting, at han ikke har matlyst. 

Men sist gang den ene hadde diaré (første gangen det skjedde, så jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre - fikk beskjed om canikur pro), så fikk jeg høre «du må slutte å sjekke dokassa hele tida. Det gir deg mer angst». Men jeg sjekka ikke hele tida, jeg reagerte på hvordan katten oppførte seg i/rundt do - og at det ikke var gravd ned som det pleier. Og da sjekka jeg nestegang den var på do for å se om det var normalt igjen. 

Det jeg lurte på, som jeg ikke får helt tak i, var om de reagerer på hvor ofte du sjekker kassen når katten virker helt frisk, eller om det kun er nå når den er syk...? 
Hvor ofte sjekker du kassen når kattene er helt friske, og alt er som normalt? 

Skrevet

Siden familien sier sånn til deg, så regner jeg med du har angst generelt? Tenker det er bra du følger med på kattene dine og sjekker opp når noe er annerledes.

Skrevet
Tvist skrev (På 5.10.2025 den 7.19):

Jeg går forbi kattedoen når jeg skal på do. Hvis det er noe i den renser jeg den. Tar jo ikke mye tid.

Dette gjør jeg også. Nå går mine helst ute men i vinter da ene pusen måtte operere og var inne i 4 måneder så tømte jeg den etter hver gang han var på do. Det var både for hans og min skyld! Bra at du tar tegnene om at noe er galt med pusen din og hadde jeg hatt den følelsen så hadde jeg fått den sjekket hos veterinær.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 7.56):

Var veldig redd for urin først. Holdt på å ringe veterinærvakta. Men så var han på do uten å grave så mye og da kom det ut en normal/god mengde urin. Så er avføring. Det kommer bittelitt, som er flatt i sanda etterpå, så ikke her stopp. Men er noe som er feil. Hadde det vært urin hadde vi dratt for lenge siden 🫣

Betyr det at avføringen er tynn? Har du begynt med nytt fôr? Det kan bli sånn om du nylig har byttet og magen ikke har vent seg til det. Gå tilbake til det fôret du brukte før og ga normal avføring. Tynn avføring kommer jo oftere ut og da blir det mindre pr. gang 

Greit å sjekke ofte, men da bør du også gjøre noe med det.

Når mine katter er mye inne, dvs. om vinteren, tømmer jeg doen én gang om dagen.

Anonymkode: d8337...e2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...