Gå til innhold

Student med 200 000,- på konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

200 000,- på sparekonto, 100 000,- på bsu, 50 000,- på fond.

Hvordan forvalte de 200 000 på sparekonto best. Tenker å bruke de til bolig, men det blir fort 4-5 år til. Er det for kort til å sette de i fond? Om jeg skal ha de i fond bør jeg da sette inn 200 000,- på en gang eller fordele risikoen og sette det inn over flere måneder?

Eller er fastrenteinnskudd bedre? 

Anonymkode: e74f5...b1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt 100.000 inn i fond, fordelt på to ulike fond for spredning av risiko (selv om den er meget lav i indeksfond). Årlig er avkasting på de fleste gode fond ca 10 %, altså dobbelt så bra som høyrente. 

Anonymkode: 01e3f...ddb

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde tatt 100.000 inn i fond, fordelt på to ulike fond for spredning av risiko (selv om den er meget lav i indeksfond). Årlig er avkasting på de fleste gode fond ca 10 %, altså dobbelt så bra som høyrente. 

Anonymkode: 01e3f...ddb

Ja det er akkurat det jeg tenker, lurer bare på om tidsaspektet er for kort

Skrevet

Det er noen som tror på et børskrakk i nærmeste fremtid. Det er alltid noen som gjør det, men akkurat nå argumenteres det ganske overbevisende for et kraftig fall i teknologifond og AI-aksjer. Så jeg ville i alle fall ikke satt alle 200 000,- i teknologifond.

Min venninne som har økonomiutdanning arvet en lignende sum som student, som skulle brukes på bolig da hun fikk seg jobb.

Hun hadde ca. samme tidshorisont som deg, og lot dem stå på låst høyrentekonto istedenfor å sette dem i fond. Hun ville fått høyere gevinst i fond, men det var penger hun ikke hadde råd til å tape ;)

Anonymkode: 0f28c...057

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er noen som tror på et børskrakk i nærmeste fremtid. Det er alltid noen som gjør det, men akkurat nå argumenteres det ganske overbevisende for et kraftig fall i teknologifond og AI-aksjer. Så jeg ville i alle fall ikke satt alle 200 000,- i teknologifond.

Min venninne som har økonomiutdanning arvet en lignende sum som student, som skulle brukes på bolig da hun fikk seg jobb.

Hun hadde ca. samme tidshorisont som deg, og lot dem stå på låst høyrentekonto istedenfor å sette dem i fond. Hun ville fått høyere gevinst i fond, men det var penger hun ikke hadde råd til å tape ;)

Anonymkode: 0f28c...057

Takk for innspill

Skrevet

Med alt som skjer i USA så er det potensielt høyere risiko enn normalt å ha fond om man må ha de ut om 4-5 år eller tidligere. Historisk sett er fond bedre (og det er nesten alltid ‘eksperter’ som snakker om kommende krakk).

Jeg har det meste av mine sparepenger i fond - men jeg har ikke behov for å måtte ha de ut om få år. Ser at i feks min Kron ligger avkastning på 5,13% hittil i år (som er lavere enn hva det pleier å være, har stort sett fond med middels risikovurdering) mot 4,5% i sparekontoen. Ikke store forskjellen om det skulle være snakk om 100-200k.

Anonymkode: 96ed4...bc9

• Liker 1
Skrevet

Hvis det var et av mine barn som var i den situasjonen, og som hadde en slik tidshorisont, ville jeg anbefalt:

1. Å sjekke på finansportalen hvor du får best rente på sparepengene, og vurdere å bytte bank hvis det er svært stor differanse. Samtidig er du i en situasjon der det å kunne vise til et godt kundeforhold med banken din er nyttig den dagen du skal søke ditt første boliglån. Det er gjerne enklere å få et første lån på den måten, og når du er "vel inne i varmen" kan du i ro og mak heller jakte på evt andre långivere.

2. Å plassere 100' av sparepengene i fond. 60% av disse i norsk indeks, 25 % i global indeks og 15% i teknologifond (Nordnet har et teknologi-indeksfond med lavt årlig forvaltningshonorar).

3. Ta en titt på eksisterende fond du har, og evt justere i hht pkt 2 over.

Anonymkode: f1c02...110

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med alt som skjer i USA så er det potensielt høyere risiko enn normalt å ha fond om man må ha de ut om 4-5 år eller tidligere. Historisk sett er fond bedre (og det er nesten alltid ‘eksperter’ som snakker om kommende krakk).

Jeg har det meste av mine sparepenger i fond - men jeg har ikke behov for å måtte ha de ut om få år. Ser at i feks min Kron ligger avkastning på 5,13% hittil i år (som er lavere enn hva det pleier å være, har stort sett fond med middels risikovurdering) mot 4,5% i sparekontoen. Ikke store forskjellen om det skulle være snakk om 100-200k.

Anonymkode: 96ed4...bc9

Takk for godt innspill

Skrevet

I din situasjon ville jeg holdt meg til høyrentekonto, eventuelt fastrenteinnskudd (har tjent en del på det opp gjennom). 

Slik gjorde jeg det som student selv om alle piler pekte opp den gangen. Man er jo ganske utsatt ved dropp i markedet. 

Men nå når pengene står der med 20-40 års perspektiv så er jeg tungt inne på fond. Men har en vekting mellom Global Indeks (som er tungt inne i USA), og fond som er mye tyngre inne i Asia. Og har kun mindre andeler i smalere fond, som tech og helse. Da det er større usikkerhet rundt hva som skjer i verden enn før. 

Anonymkode: 24ca2...058

Skrevet

Hvor lenge har du igjen av studiene og hva lever du av? 

Om du har lån og stipend fra lånekassen ville jeg rett og slett passet på at inntekts- og formuesgrensene ikke overstiges slik at lånet ikke blir omgjort til stipend.

Anonymkode: c11b4...50e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det var et av mine barn som var i den situasjonen, og som hadde en slik tidshorisont, ville jeg anbefalt:

1. Å sjekke på finansportalen hvor du får best rente på sparepengene, og vurdere å bytte bank hvis det er svært stor differanse. Samtidig er du i en situasjon der det å kunne vise til et godt kundeforhold med banken din er nyttig den dagen du skal søke ditt første boliglån. Det er gjerne enklere å få et første lån på den måten, og når du er "vel inne i varmen" kan du i ro og mak heller jakte på evt andre långivere.

2. Å plassere 100' av sparepengene i fond. 60% av disse i norsk indeks, 25 % i global indeks og 15% i teknologifond (Nordnet har et teknologi-indeksfond med lavt årlig forvaltningshonorar).

3. Ta en titt på eksisterende fond du har, og evt justere i hht pkt 2 over.

Anonymkode: f1c02...110

Takk. Det jeg har i fond er i et globalt indeksfond. Hadde tenkt på et europeisk indeksfond nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I din situasjon ville jeg holdt meg til høyrentekonto, eventuelt fastrenteinnskudd (har tjent en del på det opp gjennom). 

Slik gjorde jeg det som student selv om alle piler pekte opp den gangen. Man er jo ganske utsatt ved dropp i markedet. 

Men nå når pengene står der med 20-40 års perspektiv så er jeg tungt inne på fond. Men har en vekting mellom Global Indeks (som er tungt inne i USA), og fond som er mye tyngre inne i Asia. Og har kun mindre andeler i smalere fond, som tech og helse. Da det er større usikkerhet rundt hva som skjer i verden enn før. 

Anonymkode: 24ca2...058

Takk

Skrevet

Jeg er veldig for at man har sommerjobb/deltidsjobb når man er student.

Men det er tøffe tider og du kan få et bedre liv med mer næringsrik mat (og mer gøy) hvis du velger å spre noen av de pengene utover til forbruk. Et liv med tid til mer bevegelse, sunne vaner og bra kosthold vil karakterene dine garantert nyte godt av. 

Anonymkode: 5aa5e...a24

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du igjen av studiene og hva lever du av? 

Om du har lån og stipend fra lånekassen ville jeg rett og slett passet på at inntekts- og formuesgrensene ikke overstiges slik at lånet ikke blir omgjort til stipend.

Anonymkode: c11b4...50e

Har 2,5 år igjen på en master. Ja er klar over formuegrensa i forhold til Lånekassen. Takk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig for at man har sommerjobb/deltidsjobb når man er student.

Men det er tøffe tider og du kan få et bedre liv med mer næringsrik mat (og mer gøy) hvis du velger å spre noen av de pengene utover til forbruk. Et liv med tid til mer bevegelse, sunne vaner og bra kosthold vil karakterene dine garantert nyte godt av. 

Anonymkode: 5aa5e...a24

Litt usikker på hva dette har med investering å gjøre. Har jobbet hver sommer siden jeg var 16. Har et snitt på B. Spiser nesten bare vegetarisk og trener fire ganger i uka.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Avkastningen i fond varierer veldig, og det er forskjellen i hva du har investert i forhold til hva du tar ut som bestemmer hva du sitter igjen med. 

En høyrentekonto eller fastrentekonto tjener du renter du får utbetalt hvert år.

På så kort sikt så ville jeg ha valgt fastrente. De får du høyere rente enn på en høyrentekonto. 

Anonymkode: ef1e7...675

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Avkastningen i fond varierer veldig, og det er forskjellen i hva du har investert i forhold til hva du tar ut som bestemmer hva du sitter igjen med. 

En høyrentekonto eller fastrentekonto tjener du renter du får utbetalt hvert år.

På så kort sikt så ville jeg ha valgt fastrente. De får du høyere rente enn på en høyrentekonto. 

Anonymkode: ef1e7...675

Takk, ja er det jeg tenker på

• Liker 1
Skrevet

Ungdommen her ble anbefalt høyrentekonto konto hvor en må gi beskjed 30 dager før uttak. Litt pga situasjon med uroligheter og for planen er å bruke det til bolig om ca 2 år, muligens tidligere   . Er da snakk om 350.000kr.

Har og bsu som max kroner har blitt satt inn fra 13 års alder

Anonymkode: 0da15...8e3

Skrevet

Ikke sett penger tiltenkt bolig om 5 år i fond. Om du har fulgt med har du feks sett hva som skjer bare usa byttet til feil president. Eller om det kommer en pandemi…eller ditt eller datt, hvem vet hva som venter rundt neste sving. Så kort horisont er risikabelt. Passer bedre for penger man ikke skal noe annet med, der man har fleksibilitet til å vente på bedre tider. Så boligpenger ville jeg ansett som så viktige at jeg hadde satt de eks på en høyrentekonto med bindingstid for best mulig rente. Ikke utsatt de for risiko i håp om noe bedte avkastning. Vent med andre investeringer til du har kjøpt og eier din første bolig og har den nede i under 60% lånegrad. Jo mer du sparer opp i EK, og jo billigere bolig du kjøper, og jo mer du betaler ekstra fra start, jo raskere kommer du dit. Og da kan du investere mye, egentlig så mye du vil. Ganske sikkert at du har bolig for alltid samme hva som skjer, og det er viktig i en solid økonomisk grunnmur. Da er ikke volatiliteten i akjsemarkedet lenger noe problem :) 

Anonymkode: a7c09...a5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ungdommen her ble anbefalt høyrentekonto konto hvor en må gi beskjed 30 dager før uttak. Litt pga situasjon med uroligheter og for planen er å bruke det til bolig om ca 2 år, muligens tidligere   . Er da snakk om 350.000kr.

Har og bsu som max kroner har blitt satt inn fra 13 års alder

Anonymkode: 0da15...8e3

Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...